اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

لا طبعا مش كده بس حالة الضبابية الموجودة بقالها اكتر من سننة ونص تكون بانت معلمها إنما أنت كده بترقص على السلالم والمشهد مش واضح وده اللى بيخرب الدنيا اكتر وبيخلى الناس تخلع
استاذ وليد حضرتك مش واخد بالك اننا في خضم جائحة صحيه
وان اقتصادات العالم كلها متضرره بشكل يفوق مصر بكتير
بالاضافة الي ان رفع فائدة السندات الامريكية والاوربية مأثر جدا علي الاسواق الناشئة

مهو المشكله اننا وصلنا الي اخر مرحله فعلا وفي انتظار الرد لكن لايوجد شئ لو دوله أخري كانت قصفت السد من سنين طويله بناء سد بهذا التأثير علي مصر علي عشر أعوام كارثه لسمعه مصر وشعبها ولعن الله من تسبب بهذا

استاذ وليد حضرتك مش واخد بالك اننا في خضم جائحة صحيه
وان اقتصادات العالم كلها متضرره بشكل يفوق مصر بكتير
بالاضافة الي ان رفع فائدة السندات الامريكية والاوربية مأثر جدا علي الاسواق الناشئة
اهو ده خير دليل إنك مش متابع الاسواق العالمية ياحبيبى دى شغلتى من اكتر من 18 سنة انا مش بتجنى ولا بكذب ولا عايز البلد دى تقع احنا بنتصح والكلام اللى بقوله ده مش انا لو حدى اللى بقوله..الاسواق العالمية كلها فى ارتفاعات تاريخية وأغلبها فى قمم جديدة واولهم الدو جونز قمة تاريخية ثانيا الموضوع عندنا بادىء من قبل الجائحة من النصف الثانى ل 2018 كانت البداية نزلنا حوالى ٨٥٠٠ بوينت من ساعتها واحنا مش عارفين نطلعهم .

التعديل الأخير:
تخيل انت مواطن عادي وشايف التهديد بالشكل ده فما بالك الادارة المصرية

الموضوع بيتحكم عليه فقط بشكل عاطفي
في مفهوم عناصر القوة الشاملة للدولة

شوف وضع اثيوبيا الان ووضعها قبل ٦-٧ سنين هتفهم كلامي انت محاصرهم سياسيا و اقتصادية حتي الدول التي كانت تدعم اثيوبيا تغير موقفها تماما الان مثل امريكا و أوغندا
فيه مثل بيقولك الميه تكدب الغطاس و كله هيبان ... و الملئ التانى مش بعيد ... مجرد وجود السد ده خطر علينا من كل النواحى سواء فيه اتفاق ملزم ولا لا ... اللى بيحصل ده مش من تفكير الاحباش و سياسة المماطلة دى محدش بيعملها غير اليهود

مهو المشكله اننا وصلنا الي اخر مرحله فعلا وفي انتظار الرد لكن لايوجد شئ لو دوله أخري كانت قصفت السد من سنين طويله بناء سد بهذا التأثير علي مصر علي عشر أعوام كارثه لسمعه مصر وشعبها ولعن الله من تسبب بهذا
تفتكر اسرائيل او تركيا مكان مصر ومهددين بالمياه كانو سكتو عشر سنيين ذي مصر
ولا كانو ولعو الدنيا وجابو درفها

تفتكر اسرائيل او تركيا مكان مصر ومهددين بالمياه كانو سكتو عشر سنيين ذي مصر
ولا كانو ولعو الدنيا وجابو درفها
المشكله انهم بيتحججو بثوره يناير وهما قاعدين سبع سنين والسد بيتبني قدام عينهم وبردو ولاحس ولاخبر والله احنا مقبلين علي كارثه وممكن جدا اثيوبيا تعمل مع الصين اتفاق شبيه باتفاقها مع ايران مقابل اراضيها الزراعيه وثروتها المعدنيه والصين ماهتصدق والبس يابا

اهو ده خير دليل إنك مش متابع الاسواق العالمية ياحبيبى دى شغلتى من اكتر من 18 سنة انا مش بتجنى ولا بكذب ولا عايز البلد دى تقع احنا بنتصح والكلام اللى بقوله ده مش انا لو حدى اللى بقوله..الاسواق العالمية كلها فى ارتفاعات تاريخية وأغلبها فى قمم جديدة واولهم الدو جونز قمم تاريخية ثانيا الموضوع عندنا بادىء من قبل الجائحة من النصف الثانى ل 2018 كانت البداية نزلنا حوالى ٨٥٠٠ بوينت من ساعتها واحنا مش عارفين نطلعهم .
انت بتفترض افتراض مش صحيح علي فكرة
واه والله العظيم انا متابع الاسواق العالمية وعارف انها مرتفعة وداخلة مستويات قايسية
بلاش شغل التصيد دا
بعدين انت بتقول انها بتنخفض من 2018 في نفس الوقت اللي النمو كان واصل فية لمستويات موصلش لها من 2009
اذا المشكلة فين هنا . ودي يخلينا نطرح سؤال هل البورصة المصرية بحالتها دي تنفع نأخدها مراية تعكس حالة الاقتصاد كله بشكل عام
مع العلم ان عدد الشركات المدرجة فيها لايتعدي 230 شركة من عشرات الالاف الشركات المصرية

التعديل الأخير:
المشكله انهم بيتحججو بثوره يناير وهما قاعدين سبع سنين والسد بيتبني قدام عنهم وبردو ولاحس ولاخبر والله احنا مقبلين علي كارثه وممكن جدا يعملو مع الصين اتفاق مع ايران شبيه باتفاقها مع الصين مقابل اراضيها الزراعيه والصين ماهتصدق والبس يابا
اثيوبيا بتقولك تعالي اضربني اهو ...
وترامب مستغرب اذاي مصر سمحت ببناء السد .
ومصر معهاش غير التفاوض وهات الامريكي وهات الاممي وكلم الاوروبي يضغطو شويه علي الاحباش
مشكله مصر انها بتعامل الاحباش ذي ما بتعامل نفسها دوله كيوت لطيفه هتتاثر من اي ضغط خارجي عليها
موضوع السد للحبش كرامه او لا كرامه وبالنسبه لمصر حياه او موت يبقي مين المفروض اللي يكسب

اثيوبيا بتقولك تعالي اضربني اهو ...
وترامب مستغرب اذاي مصر سمحت ببناء السد .
ومصر معهاش غير التفاوض وهات الامريكي وهات الاممي وكلم الاوروبي يضغطو شويه علي الاحباش
مشكله مصر انها بتعامل الاحباش ذي ما بتعامل نفسها دوله كيوت لطيفه هتتاثر من اي ضغط خارجي عليها
موضوع السد للحبش كرامه او لا كرامه وبالنسبه لمصر حياه او موت يبقي مين المفروض اللي يكسب
كل ما يتأخر الحل العسكري الي لامفر منه الأمور ستتعقد والحلول ستنفذ من يدك ونجاح لأبي أحمد

انا بقالي كام يوم غايب عن الكلام في المنتدى قلت اخرج اتابع الاحداث كده من بره من غير مناقشات

وسمعت تقريبا لكل التصريحات السياسية ..سواء الاستفزازات الاثيوبية الحادة وفي المقابل تصريحات ضعيفة سواء الرسمية او الغير رسمية

مننا وقبول تام بالامر الواقع او مجرد شجب و رفض

والتركيز على محاولة اصلاح موضوع المياه داخليا وكان اخرها طلوع عمرو موسى انهارده

انا بصراحة اصبت بذهول تام وتأكدت ان مصر مش ناوية على حرب على الاقل في الوقت الحالي

ومبقتش قادر افسر سر البرود الرسمي والغير رسمي في الاعلام المصري والخوف من مجرد ذكر كلمة حرب او خيار عسكري

رغم ان الشعب بيغلي على صفيح ساخن ومش قادر يجاوب على اسئلة

هي ده البلد الاقليمية .؟ هي ده مكانة مصر؟ وجيش مصر اللي كان تصنيفه العاشر ؟

هل ده مجرد مناورة سياسية وخداع استراتيجي ومحضرين لاثيوبيا مفاجأة فعلا ؟ ولا ده ضعف وقيلة حيلة وان احنا كنا موهومين بحجم اكبر لمصر؟

ولا في شخصيات سياسية مهددة امنيا او ممكن تتلط لو دمرنا السد ؟ ولا احنا خايفين نزعل دول شقيقة او تسحب استثمارات مشاريعها من مصر؟

ولا خايفين من اللي ورا اثيوبيا ؟ ولا حسبناها وقلنا هنخسر اقتصاديا اكتر لو حاربنا ؟

وهل احنا هنضحي بمياه النيل والزراعة والفلاحين بالسهولة ده بدون حتى رصاصة واحدة ؟

ولا مخابرتنا شايفة ان اثيوبيا مش هتعرف تحجز المياه اللي عاوزها وان اثيوبيا مجرد تصريحات فقط

اسئلة كتير عمالة تجبني يمين وشمال ومقدرتش افهم حاجة واتلخبطت واتصابت بالاحباط

وكل ده عشان دولة افريقية مفككة اسمها اثيوبيا مش بنقول هنحارب امريكا ولا روسيا مثلا

افتكرت السادات الله يرحمه لو كان عايش في الزمن ده كانت تصريحاته وافعاله هتكون ازاي

وافتكرت ناصر في العدوان الثلاثي

حد فاهم حاجة يفهمنا هو في ايه ؟ ايه سر البرود ده ؟

كل ما يتأخر الحل العسكري الي لامفر منه الأمور ستتعقد والحلول ستنفذ من يدك ونجاح لأبي أحمد
من قراتي للمشهد مفيش حل عسكري اصلا ولا كان محطوط علي الطربيزه . كانو شويه دوشه علشان تركز انظار العالم وتحل القضيه

المشكله ان المواطن المصري لا يتحمل اي معاناه مستقبليه
شوف بقي مئات المليارات اللي هتتصرف وبتتصرف حاليا علي محطات المعالجه وتحليه مياه البحر مين هيتحمل تكلفتها
اكيد اللي هيتصبلو في المصلحه يوم الخميس

انا بقالي كام يوم غايب عن الكلام في المنتدى قلت اخرج اتابع الاحداث كده من بره من غير مناقشات

وسمعت تقريبا لكل التصريحات السياسية ..سواء الاستفزازات الاثيوبية الحادة وفي المقابل تصريحات ضعيفة سواء الرسمية او الغير رسمية

انا بصراحة اصبت بذهول تام وتأكدت ان مصر مش ناوية على حرب على الاقل في الوقت الحالي

ومبقتش قادر افسر سر البرود الرسمي والغير رسمي في الاعلام المصري والخوف من مجرد ذكر كلمة حرب او خيار عسكري

هل ده مجرد مناورة سياسية وخداع استراتيجي ومحضرين لاثيوبيا مفاجأة فعلا ؟ ولا ده ضعف وقيلة حيلة وان احنا كنا موهومين بحجم اكبر لمصر؟

ولا في شخصيات سياسية مهددة امنيا او ممكن تتلط لو دمرنا السد ؟ ولا احنا خايفين نزعل دول شقيقة او تسحب استثمارات مشاريعها من مصر؟

ولا خايفين من اللي ورا اثيوبيا ؟ ولا حسبناها وقلنا هنخسر اقتصاديا اكتر لو حاربنا ؟

وهل احنا هنضحي بمياه النيل والزراعة والفلاحين بالسهولة ده بدون حتى رصاصة واحدة ؟

ولا مخابرتنا شايفة ان اثيوبيا مش هتعرف تحجز المياه اللي عاوزها وان اثيوبيا مجرد تصريحات فقط

وكل ده عشان دولة افريقية مفككة اسمها اثيوبيا مش بنقول هنحارب امريكا ولا روسيا مثلا

افتكرت السادات الله يرحمه لو كان عايش في الزمن ده كانت تصريحاته وافعاله هتكون ازاي

مش هتلاقي رد ببساطه لإن الوضع غير مبرر للأسف

انت بتفترض افتراض مش صحيح علي فكرة
واه والله العظيم انا متابع الاسواق العالمية وعارف انها مرتفعة وداخلة مستويات قايسية
بلاش شغل التصيد دا
بعدين انت بتقول انها بتنخفض من 2018 في نفس الوقت اللي النمو كان واصل فية لمستويات موصلش لها من 2009
اذا المشكلة فين هنا . ودي يخلينا نطرح سؤال هل البورصة المصرية بحالتها دي تنفع نأخدها مراية تعكس حالة الاقتصاد كله بشكل عام
فين الافتراض اللى بفترضه غير صحيح مش فاهمك ؟! .. النصف الثانى ل 2018يعنى من يوليو ابتدى منحنى النزول من مستويات 18000 الى ان وصلنا لمستويات 9800 فى 2020 ونطلع ل حدود ال 11 وننزل تانى مش قادرين نخترق ..البورصة فى اى اقتصاد محترم فى العالم هى مرأة للاقتصاد واهم جاذب للاستثمار الخارجى ..

من قراتي للمشهد مفيش حل عسكري اصلا ولا كان محطوط علي الطربيزه . كانو شويه دوشه علشان تركز انظار العالم وتحل القضيه

المشكله ان المواطن المصري لا يتحمل اي معاناه مستقبليه
شوف بقي مئات المليارات اللي هتتصرف وبتتصرف حاليا علي محطات المعالجه وتحليه مياه البحر مين هيتحمل تكلفتها
اكيد اللي هيتصبلو في المصلحه يوم الخميس
محتاج تريليونات عشان تعوض النيل حل غير مجدي تماما

انا والله لسه بتعامل مع الامر على انه خداع استراتيجي ومناورات ... مجرد التفكير في الي قلته يصيبني بالصداع ..د لماذا يحق لغير العرب من الترك الاسرائيليين عندما يمس امنهم القومي لا يعترفون لا يمواثيق ولا مفاوضات يضربون ثم يجلسون على الطاولة

انا والله لسه بتعامل مع الامر على انه خداع استراتيجي ومناورات ... مجرد التفكير في الي قلته يصيبني بالصداع ..د لماذا يحق لغير العرب من الترك الاسرائيليين عندما يمس امنهم القومي لا يعترفون لا يمواثيق ولا مفاوضات يضربون ثم يجلسون على الطاولة
يملكون قرارهم

انا كنت مع حد بحترم رأيه واعرف ان له مصادر كتير واكتر شىء ضيقنى لما قلى ان الموضوع مش هيتحل عسكريا وان مصر هتنجح فى حل الموضوع تفاوضيا وعددلى اسباب كتير ولما قلتله الجزئية اللى انت قلتها فكرة وجود السد من الأساس بتهدد وجودى كدولة قلى كلام مش صحيح وإن الدولة بقالها اكتر من ٣ سنين بتشتغل على النقطة دى افتراضية انهيار السد بعد الملىء إن احنا نقدر نتغلب على الموضوع أزاى
هههههههههههههه

نفس الموضوع تقريبا كنت قاعد مع لواء في الجيش وكان بياكدلنا ان تيران وصنافير سعوديه

وانتا مالك انتا معرفي وانا حر وأقول إللي أنا عايزه كمان
لا فوق لنفسك واعرف حجمك لو كان ليك حجم اصلا تقول اللى انت عاوزه دا فى بلدك لكن لما تكون هتكلم عن مصر اللى اعلى منك ومن اللى يتشددلك تعرف حجمك دا لو كان فيه من اساسه
اما معرفك ففعلا انت حر فيه مهو ميختلفش عن اسلوبك كتير مجهووووووووووووووول
وخد بالك الغلط ليه الف لسان للرد واحنا مبنغلبش بس عاملين احترام للمكان لان دا منتدى محترم للنقاش مش للأحقاد الشخصية والنقص اللى البعض بيطلعه على غيره احقد واكره براحتك لو دى طباعك انت حر فيها لكن يوم متحاول تخرجها للغير محدش هيسمحلك

عشان في شعب هينفخهم لو تهاونو مع امنهم القومي

عودة
أعلى