اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

علاقة أمريكا باثيوبيا فى اسوء صورها . هل مكالمة النهاردة كان فيها ضوء أخضر انا اتوقع ذلك
معتقدش ربما هيا تكون محاوله لتهدئه الامور ومنح فرصه للضغوط الامريكيه الاخيره علي اثيوبيا بان تأتي بنتيجه

بالعكس انت عايز سلاح لية بعد متخلص موضوع السد
محدش هيفكر يستفزك ولا يدخل معاك موجهه تاني لربع قرن علي الاقل
يعني انت عارف المصنع بتاع امبارح دا لوحدة بكل صفقات السلاح
اللي انت مستني استلامها واللي انت بتفكر تتعاقد عليها
لو اتعطل تطوير التسليح دلوقتي قبل انتهاء خطه ٢٠٣٠ هنكون متخلفين بفارق كبير عن المنطقه لازم نواكب العصر مش شرط نتفوق بس نبقا ف الامان

تقديري الشخصي ربما ستحاول مصر تجنب استخدام/استعراض أسلحة غربية في العملية العسكرية والاكتفاء بالشق الشرقي قدر الإمكان تجنبا لمطالبات اليسار والافروسنتريك بمنع الأسلحة الغربية المستخدمة في صراع عسكري لاحقا.
i agree جدا في النقطة دي + الرافال

دا فيديو كليب يا لتامر حسني ايام الكحرته يا لمحمد رمضان بس ملتزم شوية يا لفان دام ايام ستريت فايتر
اللي فوق على اليمين واحد باصص للباقي اللي هوا انتو بتعملو ايه و ايه اللي جابني هنا ! و اللي جمبيه عمال يفكر ارزع اللي قدامي قفا و لا لا اصل الفرصة دي حلوة حيسمع

التعديل الأخير:
يا خوفي من استهتارنا بالاثيوبيين والي انا شايفه هنا من تعليقات وخصوصاً أن ياما كان فيه تجارب مريره على سبيل المثال للأمريكان في فيتنام وأفغانستان والعراق والروس في القوقاز وأفغانستان

وطبعا احنا بعيدا عن الفوارق العسكرية ولكن احنا مش بنفس قوة الاقتصاد الأمريكي أو حتى الروسي عشان نتحمل حروب لفترات طويله ولا حتى فتره قصيره في ظل اقتصادنا إلى يدوب بدأ يقف على رجله

الاثيوبيين متمرسين في حروب العصابات لأن ده اصلا نواة تكوين جيشهم فبلاش التهوين وافتراض أن دي خناقة في شارع مش حرب بين بلدين هتتسبب في بروز صراعات إقليمية ودولية متمثله في مصالح كل من الروس والصينيين والأمريكان وترقب من الترك والصهاينة فأهدو الله يبارك لكم بلاش شغل بابجي إلى واكل دماغنا

يا خوفي من استهتارنا بالاثيوبيين والي انا شايفه هنا من تعليقات وخصوصاً أن ياما كان فيه تجارب مريره على سبيل المثال للأمريكان في فيتنام وأفغانستان والعراق والروس في القوقاز وأفغانستان

وطبعا احنا بعيدا عن الفوارق العسكرية ولكن احنا مش بنفس قوة الاقتصاد الأمريكي أو حتى الروسي عشان نتحمل حروب لفترات طويله ولا حتى فتره قصيره في ظل اقتصادنا إلى يدوب بدأ يقف على رجله

الاثيوبيين متمرسين في حروب العصابات لأن ده اصلا نواة تكوين جيشهم فبلاش التهوين وافتراض أن دي خناقة في شارع مش حرب بين بلدين هتتسبب في بروز صراعات إقليمية ودولية متمثله في مصالح كل من الروس والصينيين والأمريكان وترقب من الترك والصهاينة فأهدو الله يبارك لكم بلاش شغل بابجي إلى واكل دماغنا
وعشان كده السيسي لما حذر قال هيبقى فيه اضطرابات في منطقة القرن الأفريقي كلها لأنه فاهم ان دي أنسب فرصه لحروب الوكالة بين الدول الإقليمية والدولية

مفيش مقارنة وبعدين انت مش داخل حرب احتلال انت هتعمل ضربة ضد هدف محدد

كلام يكون صحيح لو في اشتباك بري واسع النطاق في اراضي السد (ببيئة غابات) في دي حرفيا حنزعل لان حتلغي عامل ال CAS
لكن حجم القوات و نوعها يوحي ان عملياتها دعم و حماية للسودان و عنوان الحركة ضربة جوية لو تم ضرب فعلا و هوا الافضل سياسيا من حيث التبعات و ممكن فنيا من حيث لو تمكنا من اعطاب السد

المشكلة فيما بعد لان اراء الناس ان الخطر لابد من استاصاله تماما صحيح جدا ، محدش مستهين هما اتوماتيكلي حيتحلو ل insurgancy لو حصل اشتباك بري و دخول ليهم ، لان معندهمش مقدرات زخم عسكري لاشتباك مباشر

الفكرة ايه افضل الطرق الى روما حسب المعطيات السياسيى و العسكرية و المائية حينها تحدد الخطوات

مفيش مقارنة وبعدين انت مش داخل حرب احتلال انت هتعمل ضربة ضد هدف محدد
مين قال كده من الواضح أن احنا هنلعب على نقطة أن الأرض دي اصلا سودانية ويجب أن نقف مع السودان لاستراجعها وهيبقي دورنا مسانده جويه وقوات خاصة ودفاع جوى وده الواضح اصلا من تحركات السودان ومناوشاته مع الاثيوبيين على الحدود في الفتره الاخيره وده معناه أن الحرب هتطول وهيبقي فيها ضحايا لأن طبعا إثيوبيا مش هتبقي لوحدها ولا السودان هيبقى لوحده لأن مصر داخله بثقلها معاه

مين قال كده من الواضح أن احنا هنلعب على نقطة أن الأرض دي اصلا سودانية ويجب أن نقف مع السودان لاستراجعها وهيبقي دورنا مسانده جويه وقوات خاصة ودفاع جوى وده الواضح اصلا من تحركات السودان ومناوشاته مع الاثيوبيين على الحدود في الفتره الاخيره وده معناه أن الحرب هتطول وهيبقي فيها ضحايا لأن طبعا إثيوبيا مش هتبقي لوحدها ولا السودان هيبقى لوحده لأن مصر داخله بثقلها معاه
يعني انا اصلا مش من متبنيين الفكر ده اصلا
انا افتراضي ان الضربة هتكون جوية والدفع بقوات خاصة مصرية لمساندة السودان في رد اي هجوم مضاد اثيوبي ضدهم ورأيي ده قولته اكثر من مرة في الموضوع
عامة هننتظر ونشوف

ما
كلام يكون صحيح لو في اشتباك بري واسع النطاق في اراضي السد (ببيئة غابات) في دي حرفيا حنزعل لان حتلغي عامل ال CAS
لكن حجم القوات و نوعها يوحي ان عملياتها دعم و حماية للسودان و عنوان الحركة ضربة جوية لو تم ضرب فعلا و هوا الافضل سياسيا من حيث التبعات و ممكن فنيا من حيث لو تمكنا من اعطاب السد

المشكلة فيما بعد لان اراء الناس ان الخطر لابد من استاصاله تماما صحيح جدا ، محدش مستهين هما اتوماتيكلي حيتحلو ل insurgancy لو حصل اشتباك بري و دخول ليهم ، لان معندهمش مقدرات زخم عسكري لاشتباك مباشر

الفكرة ايه افضل الطرق الى روما حسب المعطيات السياسيى و العسكرية و المائية حينها تحدد الخطوات
ده الي انا بتكلم فيه الناس فكراها خناقة شوارع ساعتين ونخلص الموضوع ميعرفوش أن الله اعلم هتنتهي امتى

طب يا اخوانا لنفترض وضربنا السد بنجاح سؤاء جويا اوبريا
هل ممكن اثيوبيا تقدر تعمل تحويل لمسار النهر
ولو ممكن يقدرو
ايه هوا المتاح امامنا للرد علي هكذا سيناريو

ما

ده الي انا بتكلم فيه الناس فكراها خناقة شوارع ساعتين ونخلص الموضوع ميعرفوش أن الله اعلم هتنتهي امتى
في كل الاحوال دا منتدى لا انا و لا انت و لا اي حد حياثر على الموضوع احنا بنتابع سواء خوفنا او استهزءنا
و القيادة مش حتغامر في موضوع الا لو حاسبة تقدر تعمل ايه و تستحمل قد ايه لان في النهاية حنعطش
you have to move

و للامانة جنت براقش على نفسها و تستمر و عايزة ... نعمل ايه تاني طيب خصوصا ان في اعضاء غريبة بتدخل تستفز

ما

اخي الفاضل شوف احنا خسرنا قد ايه عشان نرجع سينا بشريا وماديا
مش حنيجي عند النيل ونحسبها بالورقه والقلم

أثيوبيا دولة مليشيات ولا دفاع جوي ولا قوات جوية محترمة يعني قواتك الجوية هتصب عليهم نار جهنم بنظام الارض المحروقة ده لو الموضوع تطور يعني

في كل الاحوال دا منتدى لا انا و لا انت و لا اي حد حياثر على الموضوع احنا بنتابع سواء خوفنا او استهزءنا
و القيادة مش حتغامر في موضوع الا لو حاسبة تقدر تعمل ايه و تستحمل قد ايه لان في النهاية حنعطش
you have to move

و للامانة جنت براقش على نفسها و تستمر و عايزة ... نعمل ايه تاني طيب
مفيش مشكلة ان الحرب تستمر بس ان انا بتكلم في نقطة اننا فاكرين اننا في نزهه ساعتين وراجعين لازم يكون فيه توعيه للناس عشان ميبقاش فيه إحباط وصدمه للناس دي حرب مش جيم في لعبه

وده إلى حذر منه السيسى لأنه عارف ان معنى أن فيه حرب انه مش هتبقي ضربه خاطفه بل ستكون حروب وكاله بين الدول الإقليمية والدولية وإثيوبيا إلى اختارت انها تكون مقر للصراع ده زي سوريا فلازم يكون فيه توعيه للناس بكده لأن إلى انا شايفه من بعض الأعضاء هنا هو انعكاس لآراء الناس في الشارع المصري وده إلى مخوفني

طب يا اخوانا لنفترض وضربنا السد بنجاح سؤاء جويا اوبريا
هل ممكن اثيوبيا تقدر تعمل تحويل لمسار النهر
ولو ممكن يقدرو
ايه هوا المتاح امامنا للرد علي هكذا سيناريو

نعم تستطيع بناء سد او حتى تخريب كل فترة

لكن توقعي الشخصي مافيه ضرب
ممكن نشوف عمليات استخباراتية او قوات خاصة للتخريب مثلا تدمير منشأة
او قتل موظفين اله

مفيش مشكلة ان الحرب تستمر بس ان انا بتكلم في نقطة اننا فاكرين اننا في نزهه ساعتين وراجعين لازم يكون فيه توعيه للناس عشان ميبقاش فيه إحباط وصدمه للناس دي حرب مش جيم في لعبه

وده إلى حذر منه السيسى لأنه عارف ان معنى أن فيه حرب انه مش هتبقي ضربه خاطفه بل ستكون حروب وكاله بين الدول الإقليمية والدولية وإثيوبيا إلى اختارت انها تكون مقر للصراع ده زي سوريا فلازم يكون فيه توعيه للناس بكده لأن إلى انا شايفه من بعض الأعضاء هنا هو انعكاس لآراء الناس في الشارع المصري وده إلى مخوفني
كلنا عارفين و دا شئ صراحة مهما حاولت توعي بيه مش حيوصل للكل زي ما انت متخيل
عايز تضمن شئ زي دا ركز على معطيات المعركة كا قيادة بانك تخلصها في اسرع وقت دا افضل حل
و الناس هنا حللت سيناريوهات السد كعمليات لحد ما زهقنا

بس هل دا كله مش معناه ان في خساير حتحصل او طيارات تقع او تاخر في النتايج اكيد لا كل دا متوقع و اكيد جدا دي عمليات حربية بالاثر الاقتصادي كمان
و اي راي عام حيجلدك عليها و لنا في نتياهو الآن مثال

الاثيوبيون خارج نطاق المنطق والعقل، ولا اعتقد أن أحدا يدعمهم من خلف الستار.

مصر تبحث عن من يدعم موقفها القوي عسكريا وليس كما يظن البعض أنها تلاعب طرف افتراضي مساند لأثيوبيا.

المحاولة الخجولة الوحيدة لدعم الاثيوبيبن تم إعلان سحبها رسميا من يومين، على الأغلب بعد الرسالة المصرية الواضحة في الشرق الأوسط مؤخرا.

إن كان ترامب لازال في السلطة، لما تمهلت مصر في محاولة إشراك الإدارة الأمريكية الجديدة في القضية.

تقديري الشخصي ربما ستحاول مصر تجنب استخدام/استعراض أسلحة غربية في العملية العسكرية والاكتفاء بالشق الشرقي قدر الإمكان تجنبا لمطالبات اليسار والافروسنتريك بمنع الأسلحة الغربية المستخدمة في صراع عسكري لاحقا.

اهم بتوع الافروسنتريك دول الى ظهروا جديد و بيدعوا ان الافارقة هم اصحاب الحضارة المصرية
ويجب طرد جميع البيض من شمال افريقيا .
حاجة كدة تفكير اثيوبى على غباء سنغالى

عودة
أعلى