اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

مش فاهم تعيد تقييم ايه بايه !
نملة بتكم مجرة تقول حعيد حساباتي معاك ! احه

these guyz are off their meds
نفس الموقف تكرر من قبل مع الملئ الأول.

ترامب ضغط بشدة على الاثيوبيون، وصلت المفاوضات لمرحلة التوقيع، فانسحبت إثيوبيا واوقف ترامب المساعدات الاقتصادية.
لكن رغم ذلك أتمت أثيوبيا الملئ الأول بكل تعنت!

لذلك توقعت - رغم تفاؤلك بعدم التوجه للحل العسكري- بأن الموقف الاثيوبي لن يتغير و سيكون هدف المفاوضات برعاية بايدن هو المماطلة لاتمام الملئ الثاني.
وتوقعي ان مصر لن تسمح بذلك وموقفها الآن أقوى ولا مبرر للتنازل أو التهاون.

اثيوبيا بلد كبير ...مش بلد صغير ..دوله عدد سكانها 112 مليون ممكن تلحق الاذى بالسودان ومصر ....هذا غير إمكانية تغير مسار النهر بالمجمل يعني النهر حكيون من الماضي إذا قرر الاثيوبيين حفر مسار اخر غير مسار الحالي ..
شباب انتو بجد بتتناقشو معاه وبتردو عليه ؟

السادات في الموقف ده كان غالبا هيتهور و هيضرب السد بالعمال و هيوقعنا في مشكلة دولية لا يحمد عقباها....السيسي لعبها بمعلمة ووقف المجتمع الدولي كله فصفنا و وراهم صلف وتعنت وغباء اثيوبيا وفي النهاية هيضربه برضه

مهو الخوف كل الخوف ميضربيش ويرضي بورقة زي اللي ادناها لاسرائيل كده ...ورقة لا منعت عقيدة الجيش عندنا ولا هتمنع اثيوبيا تغير اللي في دماغها

لو ضربه انا هبقي اكبر دولجي/احمد موسي/ اي بلي ازرق ليه مخصوص
لو مضربويش مش هيكفيه تحويل رمل مصر كله ذهب

في كلام وتحليات (غير مقتنع بها) ان الامريكان هيقفوا في صف مصر والسودان علي اعتبار تحجيم الدور الصيني في اثيوبيا محاسبة ابي احمد علي جرائمه لان الديمقراط "انصار" الصوابية السياسية والنيوليبرالية وازاي يسمحوا بتطهير عرقي وكده يعني

انا وجهة نظري اتمام السد حتي في حالة التوصل لاتفاق ملزم قانوني كامل الارجاء مع اثيوبيا هو انتحار سياسي
يا جماعة اثيوبيا بدون اي مبالغه او شيفونية مني ...شوية قبائل عندهم "مسمي" دولة
ازاي احط رقبتي تحت ايد شوية قبائل بيدبحوا في بعض بالاف عندهم اقتصاد تعبان كحيان لعدد سكان فوق ال 100 مليون عايز اي مصيبة يجيب منها فلوس يقولك ابعلك مايه او يستخدمه للالتفاف الوطني عشان مفيش حاجة تجمعهم غير مسمي دولة
ازاي احط سابقة مرهبة بحجم سد زي دي علي النيل ؟ ايه اللي يمنعهم في سد تالت ورابع وعاشر علي مجري النيل بنفس الاسلوب بمفاوضات طويلة ثم لا شيء

تخيل لو السادات عايش ؟ تخيل بس ؟ لا يمكن يسمح بالمهزلة ديه ابدااااااا

انا اتخيل ان اثيوبيا بالغباء الكافي ولن تقبل بالاوامر الامريكية للتوقيع

وحينها سنأخذ Green Light واضح وصريح بالتعامل

الولايات المتحدة تريد معاقبة اثيوبيا علي جرائم التطهير العرقي
وفي نفس الوقت تريد كسب مصر في صفها بعد المواقف المصرية في فلسطين\ليبيا\شرق المتوسط

انا الشئ الوحيد الي مخليني متخوف من الحرب دي ان تبدأ الدول تحيد معانا في صفقات التسليح

في هذه اللحظات السعيدة.. عايزكم تفتكروا ردود خبراء المنتدى في نصف الموضوع وارجع للوراء شويتين في الصفحات وانت تشوف العجب وهم يحلفون ايمان الله كلها ان مصر لن تستطيع إرسال جندي للسودان حتى مش إثيوبيا... ومهزلة سعادتك في الصفحات الأولى من الموضوع.. ارجع شوية كده وياريت تعمل اقتباس.. منها نضحك الرجالة. ومنها نديهم امل كنا فين وبقينا فين.. وخلال باقي على الحلو تكة

انا اتخيل ان اثيوبيا بالغباء الكافي ولن تقبل بالاوامر الامريكية للتوقيع

وحينها سنأخذ Green Light واضح وصريح بالتعامل

الولايات المتحدة تريد معاقبة اثيوبيا علي جرائم التطهير العرقي
وفي نفس الوقت تريد كسب مصر في صفها بعد المواقف المصرية في فلسطين\ليبيا\شرق المتوسط
انا من انصار ضرب السد سواء كانوا اغبياء او اذكياء
يا جماعة احنا قعدنا سنين طويلة من اقتصاد الحروب وعشرات الاف من الشهداء وحربين استنزاف و 73 ثم لاحقا الرضي بمقاطعة وقطيعة عربية من اجل 6% من اراضينا غير مؤهلة بالسكان من اساسه ...ازاي منتعمليش بنفس المبدأ ويزيد في مصدر الحياااه في مصر علي مر عصورها
هيكون في عقوبات اه ...بس العقوبات مبتستمريش الي اخر العمر

يا جماعة احنا قعدنا سنين طويلة من اقتصاد الحروب وعشرات الاف من الشهداء وحربين استنزاف و 73 ثم لاحقا الرضي بمقاطعة وقطيعة عربية من اجل 6% من اراضينا غير مؤهلة بالسكان من اساسه ...ازاي منتعمليش بنفس المبدأ ويزيد في مصدر الحياااه في مصر علي مر عصورها
هينضرب بس كل العالم يبقي معاك صبرا قليلا

في كلام وتحليات (غير مقتنع بها) ان الامريكان هيقفوا في صف مصر والسودان علي اعتبار تحجيم الدور الصيني في اثيوبيا محاسبة ابي احمد علي جرائمه لان الديمقراط "انصار" الصوابية السياسية والنيوليبرالية وازاي يسمحوا بتطهير عرقي وكده يعني

انا وجهة نظري اتمام السد حتي في حالة التوصل لاتفاق ملزم قانوني كامل الارجاء مع اثيوبيا هو انتحار سياسي
ازاي احط رقبتي تحت ايد شوية قبائل بيدبحوا في بعض بالاف عندهم اقتصاد تعبان كحيان لعدد سكان فوق ال 100 مليون عايز اي مصيبة يجيب منها فلوس يقولك ابعلك مايه او يستخدمه للالتفاف الوطني عشان مفيش حاجة تجمعهم غير مسمي دولة
ازاي احط سابقة مرهبة بحجم سد زي دي علي النيل ؟ ايه اللي يمنعهم في سد تالت ورابع وعاشر علي مجري النيل بنفس الاسلوب بمفاوضات طويلة ثم لا شيء

اثيوبيا هتفضل في عنادها للاخر و الناس في

مصر شكلهم عارفين كده

يعاقبونا باي حاجه بس يبعدو عن صفقات السلاح 😂

نفس الموقف تكرر من قبل مع الملئ الأول.

ترامب ضغط بشدة على الاثيوبيون، وصلت المفاوضات لمرحلة التوقيع، فانسحبت إثيوبيا واوقف ترامب المساعدات الاقتصادية.
لكن رغم ذلك أتمت أثيوبيا الملئ الأول بكل تعنت!

لذلك توقعت - رغم تفاؤلك بعدم التوجه للحل العسكري- بأن الموقف الاثيوبي لن يتغير و سيكون هدف المفاوضات برعاية بايدن هو المماطلة لاتمام الملئ الثاني.
وتوقعي ان مصر لن تسمح بذلك وموقفها الآن أقوى ولا مبرر للتنازل أو التهاون.
هيا وحهة نظر سليمة جدا
بس منطقيا امريكا حتكسب ايه من الموضوع .. دا شغل عيال خصوصا ان في تطور صادم ايجابي في العلاقات الراجل محتاجنا عشان حل الدولتين حيفرق معاه خارجيا و داخليا .. و مش حلوة نخش في صدام ضمني بعد اسبوعين من تمجيد في بعض

تقريبا الرؤية واحدة في ليبيا و في المتوسط و في خفض حدة التوترات عموما فا ايه اللي حيستفيده بسد لبلد حرفيا ملهاش اي قيمة على الخريطة غير جلبة و حروب في منطقة مش ناقصة upgrade في القتل و الدمار

كل دا عشان مسك كرت مياه .. طب ما اسهل واجب تسليح حماس بكل ما لذ و طاب و اهو كرت قصاد كرت

مش منطقي مش شايف فيها فايدة
في فرق ان في نفور ضمني او قد كان الله اعلم و بين موضوع سد النهضة .. 100 مليون عطشان مش سهلة خصوصا ان على الناحية التانية 100 مليون بيقطعو في بعض

في النهايو اثيوبيا حتديله ايه .. كام استثمرات مثلا و من فين دول مفلسين و سالفين من طوب الارض .. قواعد ؟ ايه الجديد القواعد مغرقه الدنيا .. بيع المياه بسيطرة امريكية لكل القرن الافريقي .. صعب مع انها تجاريا حلوة بس مش sustained

فعلا كلامك مظبوط
وانا اتذكر مشاركة مهمة لك في الموضوع كنت تتحدث عن اسلوب الحل العسكري من وجهة نظرك وكنت بانيها حضرتك على اساس دفع الجيش المصري بقوات برية كبيرة وبتشكيلات كبيرة
وربما يتحقق وجهة نظرك فعليا يا استاذي

تذكر ذلك جيدا ...
مصر ستضرب بقوة تشبه الأعصار الجامح قوة وعددا
وقتها توقعت ان تحشد فرقتين .. يبدوا انها فعليا تحشد أكثر من ذلك ..

إذا قررت مصر الحرب ستكون بركان بعث من الجحيم لن يستطيع أن يوقفه أحد في إثيوبيا أو غيرها ..

انا شخصيا جهزت دفتر ملاحظاتي... فلا شك أن الدروس التي سيقدمها المصريين جديرة بالتدوين والحفظ والاستذكار ..

Approve

وللاسف البعض بيصفه ببطل الفلاحين وانصاف المتعلمين
رغم اخطائه الكبيره
بعتبره من اعظم الحكام المصريين

التعديل الأخير:
يعاقبونا باي حاجه بس يبعدو عن صفقات السلاح 😂
بالعكس انت عايز سلاح لية بعد متخلص موضوع السد
محدش هيفكر يستفزك ولا يدخل معاك موجهه تاني لربع قرن علي الاقل
يعني انت عارف المصنع بتاع امبارح دا لوحدة بكل صفقات السلاح
اللي انت مستني استلامها واللي انت بتفكر تتعاقد عليها

هيا وحهة نظر سليمة جدا
بس منطقيا امريكا حتكسب ايه من الموضوع .. دا شغل عيال خصوصا ان في تطور صادم ايجابي في العلاقات الراجل محتاجنا عشان حل الدولتين حيفرق معاه خارجيا و داخليا .. و مش حلوة نخش في صدام ضمني بعد اسبوعين من تمجيد في بعض

تقريبا الرؤية واحدة في ليبيا و في المتوسط و في خفض حدة التوترات عموما فا ايه اللي حيستفيده بسد لبلد حرفيا ملهاش اي قيمة على الخريطة غير جلبة و حروب في منطقة مش ناقصة upgrade في القتل و الدمار

كل دا عشان مسك كرت مياه .. طب ما اسهل واجب تسليح حماس بكل ما لذ و طاب و اهو كرت قصاد كرت

مش منطقي مش شايف فيها فايدة
في فرق ان في نفور ضمني او قد كان الله اعلم و بين موضوع سد النهضة .. 100 مليون عطشان مش سهلة خصوصا ان على الناحية التانية 100 مليون بيقطعو في بعض

في النهايو اثيوبيا حتديله ايه .. كام استثمرات مثلا و من فين دول مفلسين و سالفين من طوب الارض .. قواعد ؟ ايه الجديد القواعد مغرقه الدنيا .. بيع المياه بسيطرة امريكية لكل القرن الافريقي .. صعب مع انها تجاريا حلوة بس مش sustained
الاثيوبيون خارج نطاق المنطق والعقل، ولا اعتقد أن أحدا يدعمهم من خلف الستار.

مصر تبحث عن من يدعم موقفها القوي عسكريا وليس كما يظن البعض أنها تلاعب طرف افتراضي مساند لأثيوبيا.

المحاولة الخجولة الوحيدة لدعم الاثيوبيبن تم إعلان سحبها رسميا من يومين، على الأغلب بعد الرسالة المصرية الواضحة في الشرق الأوسط مؤخرا.

إن كان ترامب لازال في السلطة، لما تمهلت مصر في محاولة إشراك الإدارة الأمريكية الجديدة في القضية.

تقديري الشخصي ربما ستحاول مصر تجنب استخدام/استعراض أسلحة غربية في العملية العسكرية والاكتفاء بالشق الشرقي قدر الإمكان تجنبا لمطالبات اليسار والافروسنتريك بمنع الأسلحة الغربية المستخدمة في صراع عسكري لاحقا.

عودة
أعلى