اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

خدوا كلامى سكرين شوت الموضوع هينتهى بدون اطلاق اى رصاصة متأكد وكلى ثقة من ده .. الكائن الحبشى اصبح وحيدا الأن وفريسة سهلة معنديش شك ١% حتى انه هيتهور بعد مارفعت الأيادي الداعمة ليه هيمضى ويوافق على اتفاق شامل مجبورا

موافقك .. هو ده اللي هيحصل

خدوا كلامى سكرين شوت الموضوع هينتهى بدون اطلاق اى رصاصة متأكد وكلى ثقة من ده .. الكائن الحبشى اصبح وحيدا الأن وفريسة سهلة معنديش شك ١% حتى انه هيتهور بعد مارفعت الأيادي الداعمة ليه هيمضى ويوافق على اتفاق شامل مجبورا

بس ده ممكن يكون اسؤا حل، لان ممكن يهدد الاجيال القادمة ، انت معاك اكثر من اتفاقية دولية ملزمة و مع هذا لم تعترف اثيوبيا بيهم ، رغم اني متأكد ان مصر لن تترك اثيوبيا حتي مع اتفاق ملزم لانها بالسد اصبحت تهديد وجودي لمصر لكن ده برده لعب بالنار لان محدش عارف المستقبل مخبي ايه لكل طرف

طائرات مقاتلة تابعة للقوات الجوية المصرية من طراز MIG-29M / M2 في قاعدة مروي الجوية في السودان.

E2DvjnuWEAEAW__

الانتهاء من تركيب المواسير ومواصلة اعمال بناء الحجر في كبري ود كولي مع مواصلة العمل في كبري ود عاروض الذي يربط مابين الفشقتين

E1_LZX9VIAMLsUp

حشود ميلشيات الامهرا والجيش الفدرالي القادمة مؤخرا من مدن الامهرا المقدسة من عاصمتهم التاريخية غوندر وعاصمة اقليمهم بحردار، لم يقدموا منها اعتباطا لها دلالات ورمزية، الامهرا لمن لايعرفهم جيدا عقيدتهم اشبه ماتكون بالنا زية، يؤمنون بسموا العرق الامهري وتفوقه علي باقي الشعوب

E2BH-ecXoAY7OP7

فى الانتظار

تشكيلاتنا العسكرية المتعددة وانتشارنا في الفشقة الصغرى لاتسمح لهم بالتقدم مطلقا.

E2BH_EmXEAABfjC

الصدق النقاء احترام الكل التعامل بشرف قوه الشخصيه ثبات انفعالي ايمانه بكل قضيه يتعرض لها مؤسسات تعمل في صمت جعل اعداؤه يتحولوا لاصدقاء ومن اصدقاء لشركاء يتبنون وجه نظره خطوته القادمه تثير الفضول لدي الكل انه #اعصار_الشرق_الغامض التعامل معه يفرض احترامه

من داخل إدارة بايدن امس لا يجب أن يكون ماكرون اقرب اصدقاء السيسي . علينا أن نكون أكثر تفاهما مع حامل مفاتيح الشرق الأوسط الهادىء .لابد ان نسرع في كسب صداقة زعيم الشرق

من داخل إدارة بايدن امس لا يجب أن يكون ماكرون اقرب اصدقاء السيسي . علينا أن نكون أكثر تفاهما مع حامل مفاتيح الشرق الأوسط الهادىء .لابد ان نسرع في كسب صداقة زعيم الشرق
الكلام رائع وفى مصلحتنا بعيد عن اى حاجه المصلحه هى الاول بالنسبه للدوله بس مين الى قال او اسم الجريده لو سمحت انا عاوز المصدر لغرض شخصى

الكلام رائع وفى مصلحتنا بعيد عن اى حاجه المصلحه هى الاول بالنسبه للدوله بس مين الى قال او اسم الجريده لو سمحت انا عاوز المصدر لغرض شخصى

انا بحب اتابع الجرايد الاجنبية و بصراحة اول مرة اشوف تصريح زي ده ،
هو غالبا تويتر لان في ناس بتحب تزود التفاعل بكلام زي ده

انا بحب اتابع الجرايد الاجنبية و بصراحة اول مرة اشوف تصريح زي ده ،
هو غالبا تويتر لان في ناس بتحب تزود التفاعل بكلام زي ده
انا قرئت بعض الاخبار النهرده وملقتش الخبر فكنت طالب المصدر على شان اشوف نوع الجريده ممكن زى ما حضرتك قلت تويتر بس ممننكرش ان الكلام ده الامريكان بيفكره فيه وازاى يرجعو مع مصر فرنسا اخطر من اى دوله على امريكا فى المتوسط وأفريقيا من وجهة نظرى

انا قرئت بعض الاخبار النهرده وملقتش الخبر فكنت طالب المصدر على شان اشوف نوع الجريده ممكن زى ما حضرتك قلت تويتر بس ممننكرش ان الكلام ده الامريكان بيفكره فيه وازاى يرجعو مع مصر فرنسا اخطر من اى دوله على امريكا فى المتوسط وأفريقيا من وجهة نظرى

هو كان في نقد لادارة بايدن في التعامل الخشن مع مصر لانه بيضر المصالح الامريكية

فرنسا ليها سياسات خاصة بيها و اكثر دولة كان ليها مشاكل سياسية مع امريكا داخل حلف ناتو وزادت مع تخاذل امريكا من ردع الاتراك ضد اليونان ، لذلك فرنسا بتسلح مصر من منطلق مصالحها و لم تاخذ الرفض الاميركية لتسليح مصر بنوعية اسلحة معينة في عين الاعتبار
الفترة الجاية في راي هتحاول امريكا تهدي اي توترات مع مصر و تحسين العلاقات معها

الانتهاء من تركيب المواسير ومواصلة اعمال بناء الحجر في كبري ود كولي مع مواصلة العمل في كبري ود عاروض الذي يربط مابين الفشقتين

E1_LZX9VIAMLsUp
ممكن سؤال لو سمحت انت مصري والا سوداني شايفك متابع اخبار السودان اول باول

وده ايه سببه مع أن جوها حار وتطل علي بحرين ونهر
اديك قولتها جو حار و ليس هناك جبال كثيرة لتخفيف درجة الحرارة و اجبار المطر على التساقط..

و لذلك ستجد السيول فقط اغلبها بجبال البحر الاحمر و جنوب سيناء و لفترات قريبة

اديك قولتها جو حار و ليس هناك جبال كثيرة لتخفيف درجة الحرارة و اجبار المطر على التساقط..

و لذلك ستجد السيول فقط اغلبها بجبال البحر الاحمر و جنوب سيناء و لفترات قريبة
السودان جوه حر عن مصر ويطل علي بحر واحد ومع ذلك إمطاره أغزر من مصر بكثير

السودان جوه حر عن مصر ويطل علي بحر واحد ومع ذلك إمطاره أغزر من مصر بكثير
لان سلاسل جبال البحر الاحمر فى السودان اكثر من مصر ثانيا الجزء الجنوبى للسودان غابات.

اراضى السودان مرتفعة عن سطح البحر لكن عندك فى مصر الصحراء الغربية تقارب مستوى البحر و ليس اعلى بل اقل.

كل هذه تبعيات تساعد على هطول الامطار .... اضافة طبعا لهبوب الرياح فاظن ان الرياح فى مصر تميل الى الشمالية غربية اى تاخذ من البحر الابيض و ترمى فى البحر الاحمر.

حشود ميلشيات الامهرا والجيش الفدرالي القادمة مؤخرا من مدن الامهرا المقدسة من عاصمتهم التاريخية غوندر وعاصمة اقليمهم بحردار، لم يقدموا منها اعتباطا لها دلالات ورمزية، الامهرا لمن لايعرفهم جيدا عقيدتهم اشبه ماتكون بالنا زية، يؤمنون بسموا العرق الامهري وتفوقه علي باقي الشعوب

E2BH-ecXoAY7OP7

فى الانتظار
هو أول واحد طاير؟

E2BH-ecXoAY7OP7

فى الانتظار
غوندر اسم العاصمة ! :cmonBruh:
كويس انهم معانا .. مستني روهان لما تتحرك

nop
كله بالدور .. اطلعو لمدام عفاف في التاني و ابدؤو اجراءات و لو ربنا كتبلكم عمر نشوف بقى الكلام ساعتها

اكيد الناس كلها عارفة ان وجود السد في خد ذاته خطر على مصر مينفعش نسيبه لاي حد يستغله حاليا او مستقبلا .. لعلمك بعض للناس بيلعبوا على نشر اشاعات دينية فارغة ( باسم الدين عند جميع الطوائف والملل والاديان ) ان النيل لازم يجف وده هتكون علامة من علامات الساعة وان الناس لازم تتقبل كده .. تدمير السد مهم جدا لدحض هذه الفكرة الشيطانية ايضا للابد ... مينفعش نحط نفسنا قدام امر واقع بوجود السد ده
دي خرعبلات وليست من الدين في شئ

عودة
أعلى