اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

الهدف ليس تدمير السد وفقط وانتظار ردة الفعل الاثيوبية في العبث في منابع النيل في بحيرة تانا ومحاولة تغير مسار النهر

الهدف بعد تدمير السد هو الحرص علي تقسيم اثيوبيا لعدة اقليم متحاربة لا تجد وقت لرد فعل انتقامي من مصر والسودان ولذا يجب تدمير اكبر قدر ممكن من الجيش الاثيوبي ومعداته العسكرية التي يخضع الاقاليم الاثيوبية بها

افضل سينارو عسكري من وجهة نظري يحقق هدف تدمير السد و انفصال الاقاليم الاثيوبية ويجنب الخسائر البشرية في القوات المصرية والسودانية هو

1قصف مدفعي مركز علي اقليم السد

2 تدمير القوات الجوية الاثيوبية

3تدمير الدفاع الجوي الاثيوبي في اقليم السد

4 الميج والاف 16 والدرون تنهي باقي القوات الاثيوبية في اقليم السد

5 تقوم قوات الدعم السريع والقوات الخاصة والمظلات بحماية سلاح المهندسين لتفخيخ السد

6 كل هذا بالتزامن مع عملية مشتركة مصرية سودانية في إقليم الفشقة لتحريره وتثبيت القوات الاثيوبية في عدة جبهات

7 ودعم بأسلحة متطورة ودعم جوي مصري لقوات اقليم بني شنقول واقليم التجراي ممتزامن مع وقت بداية العملية العسكرية

اكثر حاجة مستفزة في الموضوع ده هم اليوتيوبر ، بسبب قلق النص مستغلين الوضع و شغالين هجايص ليل نهار فكروني بواحد صحبنا 🤣
وبخاصه الكائن اللي اسمه شريف الصيرفي
الواد دا هجاص بشكل
مبطيقوش بصراحه

عمري ماشفتة
لاكن اكيد جزمتة برقبة
واحد زي عبد الله الشريف وجو بيضة وناصر وزوبع

انا بقي احيانا بتفرج عليهم ههههه
لازم تعرف الدنيا حوليك ماشية ازاي

يعني تعرف مثلا ان عبدالله الشريف زرع شعر و بقي يرجع شعره لوراه و كمان بينكشه علشان يعجب ، علشان هو الفارس الاندلسي 🤣

عمري ماشفتة
لاكن اكيد جزمتة برقبة
واحد زي عبد الله الشريف وجو بيضة وناصر وزوبع

مرة واحده اتفرجت عليه لان احد الاخوه هنا حط لينك الفيديو بتاعه ، صعب عليا الناس البتتفرج عليه 🤣

مرة واحده اتفرجت عليه لان احد الاخوه هنا حط لينك الفيديو بتاعه ، صعب عليا الناس البتتفرج عليه 🤣
والله يابني ما اعرفة ولاعمري شفتة
وعموما مش متابع اي يتيوبرز بيتكلمو عربي

انا بقي احيانا بتفرج عليهم ههههه
لازم تعرف الدنيا حوليك ماشية ازاي

يعني تعرف مثلا ان عبدالله الشريف زرع شعر و بقي يرجع شعره لوراه و كمان بينكشه علشان يعجب ، علشان هو الفارس الاندلسي 🤣
المشكله ان الخ.. ده 90% من مشاهداته مش مصريين ومعظمهم من دولتين شمال افريقيتين
شوف التعليقات علي فيديوهاته وانتا حتفهم

المشكله ان الخ.. ده 90% من مشاهداته مش مصريين ومعظمهم من دولتين شمال افريقيتين
شوف التعليقات علي فيديوهاته وانتا حتفهم
علي فكره ياخذيفه انا قصدي علي عبدالله الشريف
عشان شفتك اديت لايك علي الكلام هههههه

انا صراحة مش متوقع عمل عسكري الآن
انا شايف المناورة انذار اخير
خصوصا مع الاخبار ان امريكا على وشك توقيع عقوبات على اثيوبيا و في shift في الرؤية
ما حدث مع غزة حيدفع الادارة الامريكية للضغط اكثر في الملف بشكل جدي و معتقدش بعد دور السلام اللي قمنا بيه نيجي بعد اسبوع نقوم ضاربين
اعتقد في محاولة اخيرة سياسية لو فشلت توقع الضربة

عودة
أعلى