اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

متفوقين عليكم لانهم ادركوا احتياجهم لاستجلاب الخبرات و الاستثمار الزراعي و الصناعي. و الاهم نجحوا في هذا المسلك.

بينما مصر لا زالت تمارس النشاط الزراعي باساليب يعرفها الفراعنه.

يعمي قولي ازاي بالارقام ؟ متخليش الواحد يخرج عن شعوره الله يبارلك :تمام:
ارقام اتكلم بالارقام... بلاش الكلام العام ده عشان مفيش اكتر منه ونقدر نعمل مليون مشاركة منه

رد علي بارقام زي المشاركة ديه

حتي تصل التجربة لنا ؟!
نفسي اعرف كمية الثقة اللي بتكلم بيها جايبها منين ؟ مش ممكن يا راجل

مصر بمواردها المحدودة واراضيها الزراعية المحدودة ونفس عدد السكان بمقارنة اثيوبيا
صدرت 5.7 مليار دولار حاصلات زراعية وصناعات زراعية فقط العام الماضي
اجمالي صادرات اثيوبيا من كل السلع 2.6 مليار دولار السلع هنا تشمل الزراعية والهندسية والكميائية وحتي المهلبية منها

عارف موارد اثيوبيا المائيه... 20 ضعف موارد مصر
الاراضي الاثيوبية الزراعية الصالحة في الزراعة 10 اضعاف اراضي مصر ؟(10 مليون فدان الي 100 مليون فدان)
الثروة الحيوانية 50 ضعف الموجودة في مصر ؟(اقل من 5 مليون راس مقابل اكثر من 300 مليون راس)

اعددلك نسبة مقارنة وصول المياه للسكان ؟ لا وجه مقارنة نصف سكانها معندهميش مياه صالحه للشرب اصلا بعيد عن الصادارات

تعرف مصر بتحتل المراكز الاولي علي مستوي العالم في تصدير بعض المنتجات ؟ ومراكز تانية وتالته ورابعة ؟!

تعرف كفاءه استخدام المياه في مصر كام % ؟ لا ينافسنا في الاقليم الا اسرائيل ولا منافس في افريقيا
تعرف انتاجية بعض المحاصيل عندنا عاملة ازاي ؟

يا راجل الناتج المحلي من الزراعة في مصر 51 مليار دولار اكتر من نصف الناتج المحلي الاجمالي كله بتاع اثيوبيا

حاطط فيديو عن الزراعة في اثيوبيا وبتقول حتي تصل التجربة لكم
والله ضحك

‏البنك الدولي يوقع مع إثيوبيا اتفاق بقرض 906 مليون دولار لتمويل مكافحة الكورونا ومشاريع الكهرباء .. السؤال الصعب : هل البنك الدولي ممكن يمول أثيوبيا وهو متوقع انها تتضرب عسكريا او ينحط عليها عقوبات اقتصادية؟

يعمي قولي ازاي بالارقام ؟ متخليش الواحد يخرج عن شعوره الله يبارلك :تمام:
ارقام اتكلم بالارقام... بلاش الكلام العام ده عشان مفيش اكتر منه ونقدر نعمل مليون مشاركة منه

رد علي بارقام زي المشاركة ديه
اعطيتك ارقام, و نكرر هنا مزايا التجربه الاثيوبيه الملفته 👇

‏البنك الدولي يوقع مع إثيوبيا اتفاق بقرض 906 مليون دولار لتمويل مكافحة الكورونا ومشاريع الكهرباء .. السؤال الصعب : هل البنك الدولي ممكن يمول أثيوبيا وهو متوقع انها تتضرب عسكريا او ينحط عليها عقوبات اقتصادية؟
لا احد يأخذ التهديد بالعمل العسكري على محمل الجد, حتى من يدعي العكس في منتدانا الموقّر.

مبروك, عمم التجربة و سأصفق لك. و الاهم اضف value added chains و لا تستهين بها كما يفعل من لا تعجبه فكره صلصة الطماطم 😂

عندها ستسبح في الارباح و لن تضطر لشن حرب على دوله بسبب 10 مليار متر مكعب من المياه.
مصانع تحويل المنتجات موجوده فى مصر من زمان واعدادها ضخمة وسوق تصديرنا فى الدول العربية وأوروبا والحمد الله كلها شركات قوية وبتحصل على منتجاتها من السوق المحلى او من زرعات دول عربية وأفريقيا منهم سوريا على سبيل المثال قبل الأزمة بناخد منهم منتجات زى بنجر السكر وبيتم تحويله فى مصر وغيرها اما بالنسبة لتعميمها هيا بالفعل معممة فى كل مشاريع الدولة الزراعية ومن زمان وسبق ان مصر بعتت رجال اعمل الاثيوبيا علشان يعملو مشاريع زراعية ضخمة وإثيوبيا رفضت تأجير او بيع اراضى زراعية ليهم المحاولات دى تمت فى التسعينات وقبل 2010وبعد 2010 هتعمل ايه مع دولة مش عاوزة تتعاون معاك علشان تساعدهم
images (31).jpeg

تم الرد على كل النقاط المطروحه بالتفصيل من الاعضاء المصريين واضيف لكلامهم الجميل الخبر ده

مصانع تحويل المنتجات موجوده فى مصر من زمان واعدادها ضخمة وسوق تصديرنا فى الدول العربية وأوروبا والحمد الله كلها شركات قوية وبتحصل على منتجاتها من السوق المحلى او من زرعات دول عربية وأفريقيا منهم سوريا على سبيل المثال قبل الأزمة بناخد منهم منتجات زى بنجر السكر وبيتم تحويله فى مصر وغيرها اما بالنسبة لتعميمها هيا بالفعل معممة فى كل مشاريع الدولة الزراعية ومن زمان وسبق ان مصر بعتت رجال اعمل الاثيوبيا علشان يعملو مشاريع زراعية ضخمة وإثيوبيا رفضت تأجير او بيع اراضى زراعية ليهم المحاولات دى تمت فى التسعينات وقبل 2010وبعد 2010 هتعمل ايه مع دولة مش عاوزة تتعاون معاك علشان تساعدهم
مشاهدة المرفق 377204
الصناعات التحويليه المصرية جيده, و سبق ان ذكرت هذا. و لكنها حتما دون الطموح و تحتاج ايضا لرفع الجوده لمنافسه العلامات التجاريه في الاسواق المستهدفه. يوجد اقليميا - فضلا عن دوليا - من يتفوق في هذا الجانب. النيل صالح للملاحة و النقل عبره ارخص من التراب, في عالم مثالي المفترض ان مصر تستحوذ على حصة الاسد من الصناعات الغذائيه للمواد الخام الاثيوبيه.

بالنسبة لتعميم التجربه فالعمل جاري نعم, و لكنه بسرعة السلحفاه. و لهذا الاستثمار الزراعي الاجنبي ضروره.

اما بخصوص التعاون مع اثيوبيا, فكلانا يعلم ان لغة الخطاب المصري مع الاثيوبيين ابعد ما تكون عن التعاون, و مشكلة اليوم نتاج لهذا الخيار.

مشاهدة المرفق 377204
بيقولك متصدقش
كذب عينك وتصريحات علنية وصدقه هو

الصناعات التحويليه المصرية جيده, و سبق ان ذكرت هذا. و لكنها حتما دون الطموح و تحتاج ايضا لرفع الجوده لمنافسه العلامات التجاريه في الاسواق المستهدفه. يوجد اقليميا - فضلا عن دوليا - من يتفوق في هذا الجانب. النيل صالح للملاحة و النقل عبره ارخص من التراب, في عالم مثالي المفترض ان مصر تستحوذ على حصة الاسد من الصناعات الغذائيه للمواد الخام الاثيوبيه.

بالنسبة لتعميم التجربه فالعمل جاري نعم, و لكنه بسرعة السلحفاه. و لهذا الاستثمار الزراعي الاجنبي ضروره.

اما بخصوص التعاون مع اثيوبيا, فكلانا يعلم ان لغة الخطاب المصري مع الاثيوبيين ابعد ما تكون عن التعاون, و مشكلة اليوم نتاج لهذا الخيار.
بقول لحضرتك فى التسعينات يعنى قبل المشاكل دى كلها وكان لينا تجربة تعاون معهم فى الخمسينات والستينات وكنا عاوزين نبنى لهم سدود وعملنا لهم دراسات مشاريع تعاونية كتير وفى الآخر اخدوها ونفذوها لوحدهم ومع ذالك مصر معترضتش مدام الهدف واحد علشان الهدف الأساسي مكنش ارباح

بيقولك متصدقش
كذب عينك وتصريحات علنية وصدقه هو
لا انا عارف انا بقول ايه ويشهد على كلامى اى عربي فى دول اوروبا لما بيحب ياكل منتجات حلال مبيلقيش قدامة غير منتجين اما مصري او تركى

لا انا عارف انا بقول ايه ويشهد على كلامى اى عربي فى دول اوروبا لما بيحب ياكل منتجات حلال مبيلقيش قدامة غير منتجين اما مصري او تركى
بامية و فاصوليا الكفار حلال, لا تخاف 😂

اذا كنت تريد تقييم جودة المنتج كالحوم مثلا, لا تستشهد بمن يأكله لدوافع دينيه.

بامية و فاصوليا الكفار حلال, لا تخاف 😂

اذا كنت تريد تقييم جودة المنتج كالحوم مثلا, لا تستشهد بمن يأكله لدوافع دينيه.
انا اقصد المعلبات الى مش مستخدم فيها دهون خنزير زى السناكس وغيرة دى داخل فيها منتجات زراعية لكن حتى الفواكة والموالح بنصدرها لأوروبا وبيكون سعرها عالى

بقول لحضرتك فى التسعينات يعنى قبل المشاكل دى كلها وكان لينا تجربة تعاون معهم فى الخمسينات والستينات وكنا عاوزين نبنى لهم سدود وعملنا لهم دراسات مشاريع تعاونية كتير وفى الآخر اخدوها ونفذوها لوحدهم ومع ذالك مصر معترضتش مدام الهدف واحد علشان الهدف الأساسي مكنش ارباح
و انا باقول لحضرتك ان التعامل المصري مع الاثيوبيين غير متعاون من الاستقلال. و دائما تشوبه نبرة استعلاء.

تعريف الجنون هو ان تكرر نفس الفعل مرارا و تتوقع نتيجه مخالفه.

اثيوبيا اليوم مختلفه عن السابق, و ربما حان وقت معاملتهم بالحد الادنى من الاحترام.

انا اقصد المعلبات الى مش مستخدم فيها دهون خنزير زى السناكس وغيرة دى داخل فيها منتجات زراعية لكن حتى الفواكة والكوالح بنصدرها لأوروبا وبيكون سعرها عالى
ايضا من يستهلك المعلبات مدفوع بالتزام ديني, لما يشتري الاوروبيين منتجاتكم و تطير من الارفف قبل غيرها سأصفق لكم.

الفواكه الطازجه مش صناعة تحويليه. ولو سألت رأيي لما اخترتها كمنتج للتصدير. المنافسه فيها شديده و مصر ليست افضل مكان لزراعتها و لوجستيات حفظها كابوس. لو ركزتم على مكامن القوه لديكم ( القطن كمثال ) لكان افضل.

المفترض انك تضرب لي امثله عن الاقمشة القطنيه المصريه التي تغزو العالم, و لكن ربك كريم.

و انا باقول لحضرتك ان التعامل المصري مع الاثيوبيين غير متعاون من الاستقلال. و دائما تشوبه نبرة استعلاء.

تعريف الجنون هو ان تكرر نفس الفعل مرارا و تتوقع نتيجه مخالفه.

اثيوبيا اليوم مختلفه عن السابق, و ربما حان وقت معاملتهم بالحد الادنى من الاحترام.
كانت هناك محاولة لاغتيال رئيس مصر على ارضهم ولم نفعل معهم اى شئ للحفاظ على علاقاتنا معهم اعداد الاثيوبين الموجودين فى مصر حاليا ضخمة للغاية بالرغم من وجود ازمة سد النهضة لدرجة ان فى منطقة بالقرب من المعادى اسمها حى الاثيوبين بنو سد بحيرة تانا بعد نكسة مصر فى ٦٧ ومصر لم تفعل معهم اى شئ للمحافظة على علاقتنا معهم نحن من نحترمهم وهما الى لسه عايشين فى حروب الماضى

اثيوبيا وافقت على الطلب الأمريكي على فكرة وارسلت للسودان تدعوها لجولة مفاوضات جديدة. والسودانيين يبدو أنهم ليس لديهم مانع.

قناعتي التي لن اغيرها بسهولة.

سد النهضة مشكلة اكبر من اي رئيس مصري، هي مشكلة للأمة المصرية وتاريخها و وجدانها.

لن يتركه الرئيس السيسي ابدا.

سواء حبيت السيسي أو كرهته، انتقدته أو مجدته، هذه الأشياء لا علاقة لها نهائيا بالحدث.

الحدث ليس له الا حل واحد اذا وضعنا التاريخ والوجدان الوطني في الحسبان.

سيتم ضرب السد.

واستطيع أن أكتب مقال مطول عن الأسباب ليس الاستراتيجية والتكتيكية، بل الأسباب الأزلية التي لا يمكن مقاومتها وتدفع في هذا الإتجاه دفعا لا يمكن الحياد عنه مهما كان اسم رئيس مصر
.

عودة
أعلى