اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

لا يصح ان تاخذ الامور بهذا الشكل القاصر. قارن النمو التصاعدي لاثيوبيا في التصدير الزراعي خلال عقدين مع نظيرتها المصريه.

عموما نعاود الحديث بعد عقد او عقدين من الان, عندها ستفهم ان شاء الله لما اثيوبيا تستحق التصفيق.
اللى يعيش علشان يقارن
عندنا مقوله فى مصر عن جحا
لا انا اموت لا الملك يموت لا الحمار يموت
تحياتى

جايب لحضرتك ارقام قصاد ارقام وتقولي شكل قاصر ؟
النمو التصاعدي لاثيوبيا ؟ مش عايز بس اتكلم في ارقام تاني عشان هيتم تجاهلها فهسكت احسن لان هنا الارقام لا تم الاعتداء بها

ان شاء الله بعد عقد او عقدين اثيوبيا تقدر توصل المياه لكل مواطنيها ...ده هدف ممكن يوصلوه ليه بس محتاج شوية مجهود وشوية فلوس ربنا معاهم
حاب اقارن لك ارقام النمو الاثيوبي, و المدفوع اساسا بالقطاع الزراعي, مع مجمل النمو المصري بكل قطاعاته؟

من التجربه الاخوة المصريين يتحسسون من هذا النوع من المقارنات.

حاب اقارن لك ارقام النمو الاثيوبي, و المدفوع اساسا بالقطاع الزراعي, مع مجمل النمو المصري بكل قطاعاته؟

من التجربه الاخوة المصريين يتحسسون من هذا النوع من المقارنات.

لا اله الا الله

شوف بس الارقام اللي انا حططها في المجال الزراعي اللي عايزنا ناخد تجربة اثيوبيا فيها
وبعدين نتكلم
مصر دولة فيها مشاكل زراعية كبيرة ...ديه حقيقة
لكنها دولة بتستخدم مواردها المائية واراضيها افضل من قارة افريقيا كلها مجتعمين ولولا اسرائيل كنت قلت كمان الاقليم كله
المناقشه مع حضرتك سقطت لما لمحت ان مصر لازم تاخد تجربتها الزراعية من الاحباش :ROFLMAO: :ROFLMAO:

لكنها دولة بتستخدم مواردها المائية واراضيها افضل من قارة افريقيا كلها مجتعمين ولولا اسرائيل كنت قلت كمان الاقليم كله
المناقشه مع حضرتك سقطت لما لمحت ان مصر لازم تاخد تجربتها الزراعية من الاحباش :ROFLMAO: :ROFLMAO:
غير صحيح بالمطلق, مصر متخلفه جدا زراعيا و من يعتقد انها مثال يحتذى في هذا المجال لا يفهم ما يتحدث عنه.

كما اسلفت, مصر و اثيوبيا و السودان كلهم مثل بعض, و يحتاجون للتعلم ممن سبقوهم في هذا المجال.

الفارق ان اثيوبيا هي الوحيده التي بدأت تعمل على هذا الاساس. و لهذا يستحقون التشجيع. و عقبال ما يقلدونهم البقيه.

فشل في إثبات وجهة نظره في تخصصه ومتخيل انه يستطيع يقنعنا بوجهة نظره الفارغة بعيد عن تخصصه
تذكرت صحفي سوداني كتب مقالا في جريدة سودانية يتعجب فيه ان مصر بشحها المائي واراضيها الصحراوية تصدر اكثر من ٥ ملايين طن منتجات زراعية وكل أراضيهم لا تتعدي ٩ مليون فدان
السودان يمتلك مئات الملايين من الافدنة الخصبة ولديه فائض مائي ومع ذلك يستورد وبالمثل إثيوبيا

غير صحيح بالمطلق, مصر متخلفه جدا زراعيا و من يعتقد انها مثال يحتذى في هذا المجال لا يفهم ما يتحدث عنه.

كما اسلفت, مصر و اثيوبيا و السودان كلهم مثل بعض, و يحتاجون للتعلم ممن سبقوهم في هذا المجال.

الفارق ان اثيوبيا هي الوحيده التي بدأت تعمل على هذا الاساس. و لهذا يستحقون التشجيع. و عقبال ما يقلدونهم البقيه.

كلام عام عائم من غير ارقام تدعمه (ولن توجد ارقام تدعمه) غير مقبول وكله خطأ
والجدال معاك بالاسلوب ده غير علمي وتضيع وقت

يا جماعة ليس كل الناس اهل للمناقشة هناك ناس آهل للطقطقة ليس اكثر

هولاء مناقشتك معهم مثل الهواء يبقيهم احياء و تجاهلهم نار تحرقهم لانهم اغلب الظن لا يلقون اهتمام في الحياه الحقيقة ف يعوض هذا في العالم الموازى 🤭

ربنا يعفينا

وضح اسباب التخلف الزراعى ايه

كلام عام عائم من غير ارقام تدعمه (ولن توجد ارقام تدعمه) غير مقبول وكله خطأ
والجدال معاك بالاسلوب ده غير علمي وتضيع وقت
تبغى ارقام, حاضر.

شيء لا يستحق الفخر للامانه.

تبغى ارقام, حاضر.

شيء لا يستحق الفخر للامانه.

هنتكلم في الاساسيات ؟ عيب والله احنا كبار

انت بتقول المفروض ناخد تجربة اثيوبيا الزراعية وبتقول ان مستوي المشاكل هي هي في مصر والسودان واثيوبيا
ردت عليك ب "المقارنة" بارقام ما بين اثيوبيا ومصر
رد علي ب "مقارنة" ب "ارقام" وقولي ازاي الاحباش متفوقين علينا او علي الاقل ازاي احنا في نفسي المستوي

هنتكلم في الاساسيات ؟ عيب والله احنا كبار

انت بتقول المفروض ناخد تجربة اثيوبيا الزراعية وبتقول ان مستوي المشاكل هي هي في مصر والسودان واثيوبيا
ردت عليك ب "المقارنة" بارقام ما بين اثيوبيا ومصر
رد علي ب "مقارنة" ب "ارقام" وقولي ازاي الاحباش متفوقين علينا او علي الاقل ازاي احنا في نفسي المستوي
متفوقين عليكم لانهم ادركوا احتياجهم لاستجلاب الخبرات و الاستثمار الزراعي و الصناعي. و الاهم نجحوا في هذا المسلك.

بينما مصر لا زالت تمارس النشاط الزراعي باساليب يعرفها الفراعنه.

مشكلتك.

بالمختصر ادارة سيئه جدا.
مش فاهمك لو تقصد اساليب الرى اغلب المشاريع الى بيتم انشائها من قبل مبارك حتى بيستخدمو فيها الرى بالمعدات العملاقة دى والى المفروض بيقولو انها موفرة جدا فى المياه وبتتصنع عندنا هل فى اساليب تانية ممكن تقول عليها
images (16).jpeg

ترتيب دول العالم من حيث انتاجية بعض المحاصيل الزراعية الرئيسية:

1- القمح:

2- الذرة:

3- الأرز:

4- قصب السكر:

مش فاهمك لو تقصد اساليب الرى اغلب المشاريع الى بيتم انشائها من قبل مبارك حتى بيشتخدمو فيها الرى بالمعدات العملاقة دى والى المفروض بيقولو انها موفرة جدا فى المياه وبتتصنع عندنا هل فى اساليب تانية ممكن تقول عليها مشاهدة المرفق 377197
مبروك, عمم التجربة و سأصفق لك. و الاهم اضف value added chains و لا تستهين بها كما يفعل من لا تعجبه فكره صلصة الطماطم 😂

عندها ستسبح في الارباح و لن تضطر لشن حرب على دوله بسبب 10 مليار متر مكعب من المياه.

عودة
أعلى