اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

لازم تحسب خطواتك جيدا قبل الاقددام علي اي عمل عسكري حتي لاتتورك في مستنقع لا يمكنك الخروج منه مثل مواقف شفناها ادامنا كتير
مستنقع ازاي هوا انت في عسكري واحد من عندك هيروح اثيوبيا ؟
قولنا 100 مرة دي اسمها ضربة محددة الاهداف مش حرب

وانت هاتضرب وتجري
مش في دوله اسمها السودان داخله معاك وممكن يتوجهلها ضربات انتقاميه

الفكرة بسيطة ..ازاي ادخل اتفاوض على عمليه تشغيل سد وانا مش معترف بوجوده اساسا ؟؟ بس كده
وانتا تعترف بيه ليه اصلا ، وانتا معاك فيتو منع اي سد عالنيل طبقا لاتفاقيه 1929 !
الواضح ان مصر تم خداعها ان مفيش اي اضرار عليها والكميه اللي عاوزاها هتعدي عشان مصر تعترف بيه لحد ما اتبني السد واتحطيت قدام الامر الواقع ، وهي برضه اثيوبيا هتمضيلك علي اتفاقيه مش فصالحها يعني ؟

ولو السودان ساهمت معاك في الضربة او سمحت باستخدام قواعدها و ارادت اثيوبيا الانتقام من السودان لان مصر بعيدا عنها ،هل ستترك السودان وحيدا ضد اثيوبيا و اكيد انتقامها هيكون علي الارض لتواضع قواتها الجوية و يمكن تحيدها بسهوله

وانت هاتضرب وتجري
مش في دوله اسمها السودان داخله معاك وممكن يتوجهلها ضربات انتقاميه

ولو السودان ساهمت معاك في الضربة او سمحت باستخدام قواعدها و ارادت اثيوبيا الانتقام من السودان لان مصر بعيدا عنها ،هل ستترك السودان وحيدا ضد اثيوبيا و اكيد انتقامها هيكون علي الارض لتواضع قواتها الجوية و يمكن تحيدها بسهوله
ضربات انتقامية اثيوبية في حالة مساهمة السودان في الضربة امر وارد ويكفي ارسال بعض القوات الخاصة للدفاع مع الجيش السوداني القادر على صدهم وبجدارة
اما لفظ مستنقع فهو عندما تبعث بجنودك على ارض دولة تتحارب معها كالحالة المصرية في اليمن سابقا و السعودية في اليمن حاليا ايضا :kappa:
فلا يجب وضع الضربة ضد السد المشؤوم في خانة المستنقعات وبث الروح الانهزامية

بدأ اللعب لو تغير موقف الخرطوم ستكون كارثة
ولا كارثة ولا حاجة وللعلم انا ارى ان يتم الضرب دون اللجوء للسودان اصلا
لان حينها ستكون اثيوبيا مطالبة بالرد على مصر ومصر تبعد عنها الاف الكيلومترات

خد بالك الجيش الاثيوبي برضه مشغول بالحروب الاهليه ومش حمل اي خساير خصوصا قصاد جيش بحجم الجيش المصري لو وقف مع السودان بالسلاح او الجنود

لا انت
ضربات انتقامية اثيوبية في حالة مساهمة السودان في الضربة امر وارد ويكفي ارسال بعض القوات الخاصة للدفاع مع الجيش السوداني القادر على صدهم وبجدارة
اما لفظ مستنقع فهو عندما تبعث بجنودك على ارض دولة تتحارب معها كالحالة المصرية في اليمن سابقا و السعودية في اليمن حاليا ايضا :kappa:
فلا يجب وضع الضربة ضد السد المشؤوم في خانة المستنقعات وبث الروح الانهزامية
فهمتني غلط انا اللي باقوله ان عدم التسرع مطلوب مش عركه في خماره هي لكن انا مؤيد جدا لضرب السد

لا انت

فهمتني غلط انا اللي باقوله ان عدم التسرع مطلوب مش عركه في خماره هي لكن انا مؤيد جدا لضرب السد
عركة ايه وخمارة ايه وتسرع ايه يا فندم
انت بقالك 11 سنة بتتفاوض حضرتك عايز صبر اكتر من كده ايه بس

خد بالك الجيش الاثيوبي برضه مشغول بالحروب الاهليه ومش حمل اي خساير خصوصا قصاد جيش بحجم الجيش المصري لو وقف مع السودان بالسلاح او الجنود
اتفق معك وانا ارى ان نتيجة ضرب السد ستكون المزيد من الفوضى و الاقتتال الداخلي في اثيوبيا

انا مش عايز بس سيناريو اثيوبيا بنت سد في وقت اضطراب يبقي يالا نضربه ده تهور والدوله ادارت الملف كويس لحد دلوقتي فاضل بقي توجيه الضربه
عركة ايه وخمارة ايه وتسرع ايه يا فندم
انت بقالك 11 سنة بتتفاوض حضرتك عايز صبر اكتر من كده ايه بس

مشروع منخفض القطاره فهو مجرد افتراضات نظريه لم تخضع للدراسه العلميه الجاده
حصل و اخر دراسة متعمقة من عالم الماني اسمه فردريك باسلر بتكليف من الرئيس السادات الله يرحمه وتم دراسته لمدة ١٠ سنين

و كان بهدف توليد الطاقة الكهرومائية ووصل ان ارخص تكلفة كانت بتفجير ٢١٣ قنبلة نووية كل منها ١٠٠ ضعف هيروشيما و دا كان السبب ورا قفل المشروع ساعتها

حاليا المشروع ممكن جدا جدا جدا وباسلوب افضل وفكر جديد بجانب اننا عندنا مكن الحفر و الكراكات اللي استخدمناه في القناه

يا سيدي الفاضل ، هذه دولة لا تملك شئ لتخشي عليه ، دولة مستبيعة

ضربت التيجراي و قتال مع السودان في الفشقة و قتال الان في اقليم الاورومو و مازالت تصعد مع مصر و السودان ، هم سياستهم يا ناخد كل حاجة ينضيع كل حاجة

وهذا يدل علي الحكم بنظام قبلي عرقي حرب و صراع من اجل عرقيته و ليس من اجل بلده ككل لذلك لا يهمه النتائج علي الدولة الاثيوبية

غلط وسوء تقييم للواقع.

حصل و اخر دراسة متعمقة من عالم الماني اسمه فردريك باسلر بتكليف من الرئيس السادات الله يرحمه وتم دراسته لمدة ١٠ سنين

و كان بهدف توليد الطاقة الكهرومائية ووصل ان ارخص تكلفة كانت بتفجير ٢١٣ قنبلة نووية كل منها ١٠٠ ضعف هيروشيما و دا كان السبب ورا قفل المشروع ساعتها

حاليا المشروع ممكن جدا جدا جدا وباسلوب افضل وفكر جديد بجانب اننا عندنا مكن الحفر و الكراكات اللي استخدمناه في القناه
دراسات من السبعينات ياراجل حرام عليك

مابثقش دايما فالمشاريع النظريه البسيطه ذات العوائد الضخمه لو المشروع عملي وواقعي وليه جدوي فتاكد انه هايتنفذ لكن كل اللي قريته كلام نظري مبالغ فيه ومش مدي ارقام محدده
عموما انا برضه مجرد قارئ مش باحث ولا خبير ممكن اكون غلط

انا مش عايز بس سيناريو اثيوبيا بنت سد في وقت اضطراب يبقي يالا نضربه ده تهور والدوله ادارت الملف كويس لحد دلوقتي فاضل بقي توجيه الضربه
بردو مصر انه تهور !!
حضرتك قريت بيان وزارة الري الاخير ؟ ان الدولة المصرية عرفت نوايا اثيوبيا من سنة 2015 !!!!!

اللي بيأكد كلامك فيديو نشره A @Aymanop1709 عن ان الخطط العسكرية جاهزة من ٢٠١٢ يعني ايام البشير 😉

عودة
أعلى