اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

عارف احنا محتاجين افكار خارج الصندوق

ومعلش في اللي هقوله اثيوبيا لا وزن لها الحل في تل ابيب لا غير
انا عن نفسي لو وزير الري هعمل اوفر للصهاينة ميترفضش
لو حد فاكر مشروع نهر الكونغو دا مشروع هيفر لمصر كميات رهيبة من المية المشروع للاسف تكلفته خرافية وفي مشاكل فنية
هعوض الكلام دا بعرض الامر علي اسرائيل اوصلكم مية بكميات محترمة قصاد مشاركة اسرائيل في تكاليف ربط نهر الكونغو بنهر النيل وطبعا المشاكل الفنية اسرائيل عندها تكنولجيا عالية وتقدر تاخد من امريكا اللي هي عيزاه وابقي كدا كسبت كل حاجة خليت اثيوبيا ملهاش لازمة يعني بعتت مية زي مبعتتش ثانيا كسبت كميات مية كبيرة جدا هتكفي وتفيض وهشغل كمان خط لمنخفض القطارة لان المية هتكون اكتر من استيعاب بحيرة ناصر
ثالثا كسبت اسرائيل في صفي ويوم ما اثيوبيا تقل معانا نقفل المية علي الصهاينة لحد ما اثيوبيا تبعت
انا عارف ان دي احلام ومش اي احلام احلام كبيرة جدا فوق طاقتنا
بس اقسم بالله كل حاجة بالارادة وبتوفيق ربنا ممكنة جدا
يا أخي ما مفهومك للإنبطاح الدولي نورنا برأيك؟

ولا انبطاح ولا نيلة المصالح بتتصالح
خليك عايش في قومية عبد الناصر اللي زيك رجعونا وري
طيب اذا اردت حل خارج الصندوق انا ادتهولك اننا نلعب في خلطة الملونة الخاصة بالممر الأوسط فينهار من تلقاء نفسه بمجرد الإنتهاء منه

طيب اذا اردت حل خارج الصندوق انا ادتهولك اننا نلعب في خلطة الملونة الخاصة بالممر الأوسط فينهار من تلقاء نفسه بمجرد الإنتهاء منه
مينفعش لانه بعد مينتهي هيعبي مية وهتغرق السودان
وبعدين خلطة ايه دي اللي تخلي السد ينهار من نفسه
عموما الكلام اللي انا قلته حلم وتمني بالنسبالي وعلي فكرة مش انبطاح الانبطاح هو اني افرط في حقي واتهاون
لكن هنا بالعكس انا هاخد مية من دولة صديقة وكدا كدا مياه نهر الكنغو بتصب في المحيط هما مش مستفادين بيها وقصاد المية دي انا هقدملهم باكدج استثمارات ميحلموش بيه وادي حسنة لاسرائيل قصاد انها تساعدني في المشروع
يبني انت لو تعرف المشروع دا هيخلي مصر سلة غذاء العالم وهتعمل شريان حياة جديد من قناة تشكي لمنخفض القطارة هتزرع عشرات ملايين الافدنة وهتبني علي ضفاف النيل الجديد مصر تانية
اهي كلها احلام مشروعة مش عيب لكن العيب انك تقول علي الكلام دا انبطاح

سؤال بس انا عايز اعرف اسوأ الاحتمالات للعقوبات التي ممكن تطول مصر

يعني اقوي رد فعل ممكن يكون ايه

اللهم اني صائم كنت هقول لفظ قبيح بعد التعديل في 60 داهية المعونة
بس اكيد ممكن يكون في رد فعل اقوي
انا بكلمك علي اسوأ الاحتمالات
اصل هيبقي أية مجلس الأمن مستحيل يجتمع عليك ومصر ممكن تعمل ضربة محدودة ضد السد لمنع الملئ الثاني فقط ساعتها محدش يقدر يغلطك

اصل هيبقي أية مجلس الأمن مستحيل يجتمع عليك ومصر ممكن تعمل ضربة محدودة ضد السد لمنع الملئ الثاني فقط ساعتها محدش يقدر يغلطك
لو تم القاء نصر ٩٠٠٠ وتم محو السد بالكامل ايه الوضع هل هتعتبر الضربة محدودة

لا طبعا عموما مصر هتعمل خطة متدرجة تعتمد على الفعل ورد الفعل اخر الحلول اخر الشهر دة بعد كدة خلاص

اللهم اني صائم كنت هقول لفظ قبيح بعد التعديل في 60 داهية المعونة
بس اكيد ممكن يكون في رد فعل اقوي
انا بكلمك علي اسوأ الاحتمالات
ليس هناك ما هو اسوء من الجوع والعطش

نصر 9000 هذه بفرض وجودها لن تقوم بعمل فتحة في السد
لان قنابل الوقود الغازي مهمتها القصف المساحي و الحرق للمساحات الواسعة في الغابات

مينفعش لانه بعد مينتهي هيعبي مية وهتغرق السودان
وبعدين خلطة ايه دي اللي تخلي السد ينهار من نفسه
عموما الكلام اللي انا قلته حلم وتمني بالنسبالي وعلي فكرة مش انبطاح الانبطاح هو اني افرط في حقي واتهاون
لكن هنا بالعكس انا هاخد مية من دولة صديقة وكدا كدا مياه نهر الكنغو بتصب في المحيط هما مش مستفادين بيها وقصاد المية دي انا هقدملهم باكدج استثمارات ميحلموش بيه وادي حسنة لاسرائيل قصاد انها تساعدني في المشروع
يبني انت لو تعرف المشروع دا هيخلي مصر سلة غذاء العالم وهتعمل شريان حياة جديد من قناة تشكي لمنخفض القطارة هتزرع عشرات ملايين الافدنة وهتبني علي ضفاف النيل الجديد مصر تانية
اهي كلها احلام مشروعة مش عيب لكن العيب انك تقول علي الكلام دا انبطاح
مشروع نهر الكونغو مشروع وهمي مش حقيقي زي مشروع منخفض القطاره

سؤال بس انا عايز اعرف اسوأ الاحتمالات للعقوبات التي ممكن تطول مصر

يعني اقوي رد فعل ممكن يكون ايه
لو معاك دولة تضمن منها فيتو زي روسيا او فرنسا اللي علاقاتك بيها ممتازه هتضرب وانتا مطمن ، وحتي لو فيها عقوبات هتاجي ايه قصاد اضرار السد

مصدر التقرير :المعهد المصري للدراسات السياسية

مقره:اسطنبول 🙂🙂🙂
بعيدا عن التقرير ، ممكن تقولي ايه فايده مصر من الاعتراف بالسد من خلال الاتفاقيه دي ؟
بجد محتاج افهم ومش لاقي اي سبب مقنع لحد دلوقتي

مشروع نهر الكونغو مشروع وهمي مش حقيقي زي مشروع منخفض القطاره
غير صحيح المشروع موجود ومن زمان لكن تواجهه صعوبات ومشاكل مادية وفنية
ومشروع منخفض القطارة ازاي مش حقيقي نش فاهم دا اسهل حاجة ممكن تعملها مع منخفض القطارة انك تفتحه علي البحر المتوسط لكن المياة المالحة مش هتفيدك وهتملح التربة
مع انه هيكون ليه فوائد زي السياحة وتغير في المناخ المصري وزيادة الامطار
لكن فوائدة لو التعبئة بمياة عزبة هتكون اضعاف مضاعفة

لو معاك دولة تضمن منها فيتو زي روسيا او فرنسا اللي علاقاتك بيها ممتازه هتضرب وانتا مطمن ، وحتي لو فيها عقوبات هتاجي ايه قصاد اضرار السد
انا اضمن روسيا لكن فرنسا لا
لكن برضه مجاوبتش المجتمع الدولي ممكن يقدر يعمل ايه معانا

انا اضمن روسيا لكن فرنسا لا
لكن برضه مجاوبتش المجتمع الدولي ممكن يقدر يعمل ايه معانا
فرنسا مضمونة ومعاك روسيا حتي لو ضد مصالحها شعار روسيا والصين في الحياة اي حاجة ضد أمريكا هما معاك فيها

عودة
أعلى