اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

ممكن مصالح سياسية اكتر منها تجارية
طبعا روسيا شريك تجارى رئيسى لأثيوبيا كما توضح الأرقام (عام 2019):

صادرات اثيوبيا الى روسيا : 25.5 مليون دولار (0.82% ) من مجمل الصادرات

واردات اثيوبيا من روسيا : 41.2 مليون دولار مليون دولار (0.46% ) من مجمل الواردات

المصدر:

الحقيقة الواحد مش عارف يتخيل الكم المهول للتبادل التجارى دة:) ........ الحقيقة اثيوبيا تبادلها التجارى مع مصر نفسها أعلى من كدة

الناس بتخلط بين امور كثيرة وهو ان الملء هو التهديد وفقط وهذا غير صحيح لان اثيوبيا لو قعت على اتفاق ملزم وابدت حسن نية امام العالم اذن هتملى عادى اذن اين المشكلة ؟
المشكلة ان الفيضان لو اتى مرتفع فليس هناك مشكلة فى الملء لانك ستحصل على حصتك وستحصل السودان كذلك واذا استمر على مدار سنوات على هذا الوضع فسيكتمل خزان السد دون اضرار لمصر هذا طبعا مع فرضية ان السد جيد وليس به عيوب
لكن المشكلة ان مصر طلبت تصميمات السد الاولى وظهر فيها عيوب طبقا للمكاتب الاستشارية العالمية والتصميمات الجديدة اثوبيا ترفض مد مصر بها اى ان هناك شىء يحاولون اخفائة ايضا لو حدث جفاف ومصر لديها سابقة بجفاف الثمانينات ستكون كارثة
لذلك فأن شروط مصر واضحة عدم الملء إذا كان الفيضان منخفض او جاف والمشاركة بكل معلومات السد وفى حالة التعنت ستحدث المواجهة حتميا لانك ستكون عرضة للجفاف او انهيار السد

يا جماعه. واضح بعد تصريح السيس امام قناه السويس انه تم الرد علي ذلك في الغرف المغلقه. وليس من اثيوبيا بس ولكن من المجتمع الدولي ..... لان التهديدات كان ايها صدي واسع. وهذه حقيقيه. ومكان التصريح والتهديد اه معني ومغذي. فواضح ان الجميع انتبه. ومنستبعدش انه تم ارسال رساله الي مصر انه لا يوجد من يريد الاضرار بمصر ولا بحصه مصر ولا تفاوض عليها ولا انتقاص منها لذلك نحن بدورنا نرود علي عذه الرسايل بتخفيض اللهجه .....
لكن ما قيل قد قيل وانتهي الامر ...!!؟؟
احنا مش عيال صغيره وله هو كلام مصاطب يا حماعه واذا كنتم لا تعرفون السييي او لا تعرفون مصر فلكم سابق خبره بكلمه الخطوط الحمراء الامن القومي المصري. هو بالماضي الذي ليس ببعيد. فدعونا لا نهتز و نثق.

دخول الروس حاليا غريب..

الله ييسرها و نسمع اخبار حلوة هالشهر 👋

طيب قبل ما تنتقد الذات او تنتقد وضع او قدرات. مش المفروض ان تقراء جميع الامكانات المعلنه للاتنين واه هو حكم وخلاص
طلعاً اسراءيل متطوره عننا. بس مش عننا احنا بس. لا اسراءيل متقدمه ومتفوقه علي معظم دول العالم و تصنف من حيث القدرات التكنولوجية هي دوله عالم اول.
بس مش معني كده اننا مستسلمون او وقفين في مكانه.
طيب هل قراءت انت جيدا عن الاوكتاجون المصري او الكيان....!!!؟؟ طيب هل قراءت تعليقي عن الاوكتاجون كما قراءت هذا التعليق اي...!!؟؟ طيب انت تعرف امكانات هذا الكيان ولما ام انشاءه اصلا...!!؟؟
لو سمحت ممكن اقراء وبعد كده نتناقش. اذا كنت عايز تتناقش يعني. لكن لو عايز تنتقد وخلاص. يبقي مالوش لازمه ان تقراء اي حاجه. فقط انتقد وذم في البلد وخلاص.
سامحني ليس عندي طول بال لقراءة كل السفسطة تلك

فى البداية إثيوبيا من الواضح انها تريد كسب
أكثر قدر ممكن من الوقت لحين بلوغ موعد الملء
و فرض امر واقع و اعتقد انها تراهن على عدم
رد فعل من قبل مصر و سودان
انا اعتقد ان القيادة فى مصر اتخذت الخيار
العسكرى و انها فقط تريد استنفاذ أكبر قدر
ممكن من الحجج امام العالم حتى لا يلومها
أحد و انها اتخذت مسار المفاوضات حتى النهاية
لاستنفاذ كل الخيارات
و حفظ الله مصر و السودان من كل سوء

موضوع السد منتهي وسيتم قصفه .... من الاخر
احنا مش منا لسه بنتكلم عن موضوع الهجوم الاليكتروني. انت تعرف ان لسه صندوق النقد والبنك الدولي بيحذرو من احتمال حدوث هجمات اليكترونيه علي الدول بسبب الازمه الماليه.
طيب اقولك حاجه..... فليتذكر الجميع فكره الهجوم الاليكتروني علي نطنز الايرانيه .....
يعني مثلا لما يحصل انفجارات غريبه في سد النهضه وله انفجار محول كهربا وله ابواب السد وله. وله.
متكونش مفاجئه لينا

حاجه زي مهدي الشيعه كده
ههههه. الله يحظك يا حذيفه... ضحكتني وانا ماليش نفس اضحك...
ياعم عارضو في حاجه مهمه.. يعني مصر مش قادره نجيب تانكر يعني..!!!؟؟ طيب يعني العراق وليبيا في الثمانينات حولو طياره نقل عاديه الي تانكر واحنا مش هنعرف يعني..!!؟؟
بذمتك ديه نقطه نتكلم فيها اساساً. يعني هي ديه المشكله. سيب الكلام ده للعيال التانيه ال حقدها وتعبها النفسي من مصر واضح و مصر بتحرقهم اوي.

احنا مش منا لسه بنتكلم عن موضوع الهجوم الاليكتروني. انت تعرف ان لسه صندوق النقد والبنك الدولي بيحذرو من احتمال حدوث هجمات اليكترونيه علي الدول بسبب الازمه الماليه.
طيب اقولك حاجه..... فليتذكر الجميع فكره الهجوم الاليكتروني علي نطنز الايرانيه .....
يعني مثلا لما يحصل انفجارات غريبه في سد النهضه وله انفجار محول كهربا وله ابواب السد وله. وله.
متكونش مفاجئه لينا
الامكانيات والاراده السياسيه

ههههه. الله يحظك يا حذيفه... ضحكتني وانا ماليش نفس اضحك...
ياعم عارضو في حاجه مهمه.. يعني مصر مش قادره نجيب تانكر يعني..!!!؟؟ طيب يعني العراق وليبيا في الثمانينات حولو طياره نقل عاديه الي تانكر واحنا مش هنعرف يعني..!!؟؟
بذمتك ديه نقطه نتكلم فيها اساساً. يعني هي ديه المشكله. سيب الكلام ده للعيال التانيه ال حقدها وتعبها النفسي من مصر واضح و مصر بتحرقهم اوي.
لأ مش فكره مش قادره انما لو جابت او عندها هتبقا عمليه شراء طب البايع بيعلن ومسمعناش عن حاجه يعني وبعدين هيا مش سلاح استراتيجي يعني ماكلو عندو فكر ما خفي أعظم ده مضحك الحقيقه

عودة
أعلى