الجيش الإثيوبي يلوح بالحرب ضد مصر

للاسف محتاجين حاجة زي كده ومش عندنا السلاح نفسه أو حتي وسيلة النقل اللي تقدر تنقله بهدفه
أطمن ماخفي أعظم أسلوب حياة

أذا انت تراها سخرية فهذة مشكلتك
نعرف المقصد من ردودك فى المواضيع المصرية جيدا فنحن لسنا باطفال كى تخدعنا ...احببت ان اوضح لك فقط كيف نراك و نري ردودك المضحكة

أطمن ماخفي أعظم أسلوب حياة

طيب اختار سلاح اخر للتهكم ..... دى إسرائيل نفسها معندناش السلاح دة و الطيارة كمان ...
هذه أسلحة حصرية لأمريكا مثلها مثل آلاف ٢٢.

طيب اختار سلاح اخر للتهكم ..... دى إسرائيل نفسها معندناش السلاح دة و الطيارة كمان ...
هذه أسلحة حصرية لأمريكا مثلها مثل آلاف ٢٢.
وهل انا كتبت امتلاك مصر للgbu57 وقاذفات مثلb1-b2-b52 حتي تتقول على أقصد مصر وضعت خططها العسكرية للدفاع عن شريان الحياة لشعبها وتدربت على مدار سنوات لتنفيذها فمثلا لدينا القنبلة الفراغية نصر9000 وممكن نبعت قاذفاتنا من طراز tu16 للحرفيين نسمكرها ونظبطها وخلصت

نعرف المقصد من ردودك فى المواضيع المصرية جيدا فنحن لسنا باطفال كى تخدعنا ...احببت ان اوضح لك فقط كيف نراك و نري ردودك المضحكة
تبقي مشكلتك الشخصية

وهل انا كتبت امتلاك مصر للgbu57 وقاذفات مثلb1-b2-b52 حتي تتقول على أقصد مصر وضعت خططها العسكرية للدفاع عن شريان الحياة لشعبها وتدربت على مدار سنوات لتنفيذها فمثلا لدينا القنبلة الفراغية نصر9000 وممكن نبعت قاذفاتنا من طراز tu16 للحرفيين نسمكرها ونظبطها وخلصت

و انا برده مقصدتش مصر ....
و لا برده قصدت أن مصر أو دولة عربية لديها قاذفات ....

و برده انا و انت عارفين أن مصر ٩٠٠٠ مش هتعمل حاجة للسد

و انا برده مقصدتش مصر ....
و لا برده قصدت أن مصر أو دولة عربية لديها قاذفات ....

و برده انا و انت عارفين أن مصر ٩٠٠٠ مش هتعمل حاجة للسد
اللي يهد خط بارليف بمدافع المايه في ست ساعات توقع منه المستحيل

استاذى الفاضل انا ماقولتش انها نزهه الموضوع صعب لكن يمكن تطبيقه و الحفاظ على امنك القومى يتطلب التفكير فى غير المتوقع مصر تمتلك قوة ابرار جباره مع التدريب الجيد وخطه محكمه تستطيع ان تفعلها باذن الله

يا عزيزي قوة إبرار جبارة... طيب قول لي كيف الوسيلة و عدد الجنود كام و تأمين منطقة الإبرار كيف و وجودك وسط ملايين البشر المعادين لك من كل الإتجاهات كيف ستؤمن كل هذا و على بعد الاف الكيلو مترات... مصر بعثت تقريبا 35000 جندي للمملكة في معركة تحرير الكويت مع معداتهم و أخدت اسابيع و نتكلم عن بيئة اّمنه و محاط بالرعاية من المستضيف

أخر كلام عندي في موضوع سد النهضة، أول خطوة في أي حرب عامةً و في حروب القرن ال21 خاصةً هي اللعب على المعنويات و الثقة في القيادة، يريت محدش يقع في الفخ دا

و لو مش مقتنع، خليني أدخلك من منظور تاني، تشكيكك في القيادة ملوش أي فوائد و له أضرار كتير، من منظور عملي نفعي بحت، حتى لو أنت شايف أن السيسي باع النيل و قبض تمنه، أعمل نفسك مش شايف، عشان لو السيسي باع فعلا رأيك مش هيغير حاجة، بس لو مابعش و دا الاحتمال الأوقع تشكيكك كل اللي بيعمله أنه بيضغط على صانع القرار داخليا فوق الضغط الخارجي، يعني أنت بتضر نفسك في الأخر

لو برضه مش مقتنع، خلينا نطبق منطف سوء النية البحتة للسيسي، لو السيسي مش هامه أي حاجة من تبعات السد نفسها، و مش هامه الخراب اللي هيحصل لو موصلناش لحل، أبسط حاجة اللي محدش يختلف عليها هي أن السيسي أكيد يهمه أنه يفضل في الحكم، بالتالي أكيد يهمه أن الرأي العام يفضل معاه بنسبة ما، لحد هنا تمام

1- السيسي لو حل أزمة سد النهضة هيبقى بطل قومي

2- السيسي لو محلش أزمة سد النهضة محدش هيقدر يحميه من الملاين اللي مش هتلاقي مية تشربها

من كل ما سبق نستنتج أن المسار المنطقي النفعي للسيسي أنه يحل أزمة سد النهضة بأي طريقة

يا عزيزي قوة إبرار جبارة... طيب قول لي كيف الوسيلة و عدد الجنود كام و تأمين منطقة الإبرار كيف و وجودك وسط ملايين البشر المعادين لك من كل الإتجاهات كيف ستؤمن كل هذا و على بعد الاف الكيلو مترات... مصر بعثت تقريبا 35000 جندي للمملكة في معركة تحرير الكويت مع معداتهم و أخدت اسابيع و نتكلم عن بيئة اّمنه و محاط بالرعاية من المستضيف
تانى هارد على حضرتك انها مش هاتكون نزهه و ماقللتش من خطوره العمليه وصعوبة التنفيذ لكن يبقى تفكير غير تقليدى يمكن تنفيذه بمذيد من الجهد والتدريب ولا تطالبنى باعداد جنود ووسائل التنفيذ انا مش رئيس اركان القوات المسلحه انا اقترح اقتراح زى كل شخص اقترح ضربه جويه او صاروخيه فانا ماطالبتش حد بعدد الطلئرات ولا الصواريخ ولا مساراتها صانع القرار هو من يقرر ويعلم المتاح وعاوز سيادتك تتفرج على المناوره الى تمت فى افتتاح قاعدة برنيس والى كانت مركزه فى الاساس على الابرار الجوى والاسقاط خلف خطوط العدو وحضرتك ماينفعش تقارن قوة الجيش المصرى 2020 بقدراته من 30 سنه فى تحرير الكويت وشكرا لسعة صدرك

اولا العلامه الحويني عالم الحديث يكرم عن الكلام الذي قلته انت
ثانيا دعك من من قال وانظر الى ماقيل
البينه على من إدعى وانت بتأيد مقولة جند مصر خير اجناد الارض !! وتنسب هذا الكلام لرسول الله صلى الله عليه وسلم وانا هنا اقول لك ما دليلك ؟ وماهي درجة صحة دليلك ؟
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حضرتك انا لا اؤيد هذا الكلام او ارفضه لانه لايعنيني و الحجة علي او ل من قال هذا

الله يحفظ الجميع من بني ادم من كل شر

نوبة ايه اللي تتقسم وايه اللي جابها في القصه هنا ؟؟؟؟
ثق تماما مع اشتعال الأوضاع في جنوب مصر - الصعيد والنوبة - سيشتعل بالفتن ..

عودة
أعلى