ايطاليا توقع اتفاقية ترسيم للحدود البحرية مع اليونان

المفروض اليونان تزيد مساحة الحدود المصرية لكسب صوتها ضد تركيا، لا أن توسع حدود حليفتها قبرص على حساب مصر!

قليلا من المنطق!!

ممكن مصدر؟

أي خريطة تم توقيعها أفضل لمصر؟ التركية ولا اليونانية؟ وهل تملك مصر أي إتفاقية أو خريطة؟

يهمني كثيرا أن أعرف هذه النقطة،،
بساط فاكر السيسي لما قال احنا جبنا جون قصده علي الحته دي الصراع ليس علي الكميات بل علي النفوذ الخريطه التركيه هتدي لمصر مساحه اكبر بس هتاخد الغاز بتاعه قبرص واليونان كمان تصديره لأوروبا يعني تركيا هتتحكم في أغلب الغاز ال بيخش أوروبا اقوي ورقة ضغط اقوي حتي من روسيا
مصر مش عاوز تركيا تتحكم في ده وعاوز هيا تقوم بنفس الدور فاهمني ؟

المفروض اليونان تزيد مساحة الحدود المصرية لكسب صوتها ضد تركيا، لا أن توسع حدود حليفتها قبرص على حساب مصر!

قليلا من المنطق!!

ده اللي بقوله نضغط علي اليونان عشان نرسم الحدود في الظروف ديه(لان الحدود البحرية لم تقسم بعد ما بين اليونان ومصر) ونطلع باقصي مكاسب ممكنة

ان شاء الله يتم الترسيم البحري قريب

ممكن مصدر؟

أي خريطة تم توقيعها أفضل لمصر؟ التركية ولا اليونانية؟ وهل تملك مصر أي إتفاقية أو خريطة؟

يهمني كثيرا أن أعرف هذه النقطة،،
الخريطة التركية أفضل .بدون ذكر المساحة الاضافية لمصر , هيكون شرق المتوسط تحت رحمة مصر و تركيا.

عكس اليونان , طبعاً عشان اليونان ليها مصلحة مع مصر فبتطاطي و تقول اخوانا المصريين و الكلام البلح ده, لما تثبت رجلها في شرق المتوسط هنبقي نشوف هيقولو ايه... وطبعاً الاذكياء اللي هنا اللي فاكرين ان مصلحتهم مع اليونان و أن فعلاً اليونان بتعتبرهم اصدقاء و اخوة ميعرفوش ان في نظرة اليونانيين عبارة عن عبيد سمر و خلاص , هي ديه نظرة اليونان للشرق الأوسط و خصوصاً مصر.

الخريطة التركية أفضل .بدون ذكر المساحة الاضافية لمصر , هيكون شرق المتوسط تحت رحمة مصر و تركيا.

عكس اليونان , طبعاً عشان اليونان ليها مصلحة مع مصر فبتطاطي و تقول اخوانا المصريين و الكلام البلح ده, لما تثبت رجلها في شرق المتوسط هنبقي نشوف هيقولو ايه... وطبعاً الاذكياء اللي هنا اللي فاكرين ان مصلحتهم مع اليونان و أن فعلاً اليونان بتعتبرهم اصدقاء و اخوة ميعرفوش ان في نظرة اليونانيين عبارة عن عبيد سمر و خلاص , هي ديه نظرة اليونان للشرق الأوسط و خصوصاً مصر.
ونظر تركيا ايه؟:) السياسه مصالح وليست اخوه وكلام فارغ

بساط فاكر السيسي لما قال احنا جبنا جون قصده علي الحته دي الصراع ليس علي الكميات بل علي النفوذ الخريطه التركيه هتدي لمصر مساحه اكبر بس هتاخد الغاز بتاعه قبرص واليونان كمان تصديره لأوروبا يعني تركيا هتتحكم في أغلب الغاز ال بيخش أوروبا اقوي ورقة ضغط اقوي حتي من روسيا

فهمتك، يعني مصر تستغني عن جزء من حدودها لليونان أو قبرص بشرط أنهم يرسلون الغاز لمصر للتكرير ثم تصدره مصر صح؟

الظاهر الأعضاء هنا أعماهم عداء تركيا فأصبحوا لا يفرقون بين الأحسن والأسوأ لهم،

أنا راح أصوت معكم ضد تركيا، ممكن تعطوني قناة السويس؟ ?
انت ضد القانون الدولي ؟ اللي فلقتون بيه في شرعيه السراج؟

يا احباب الحدود البحرية المصرية اليونانية لم تقسم بعد ..ما بين قلقانيين وما بين مدافعين ؟! علي ايه القلق وعلي ايه الدفاع والحدود لم ترسم بعد ما بين اليونان ومصر
الاهم ان تركيا خدت قفا انهاردة

خلينا بس نفرح في القفا اللي اتحط علي خليفة المسلمين حاليا

انت ضد القانون الدولي ؟ اللي فلقتون بيه في شرعيه السراج؟
يا اخي والله اني اتمني ان الليبين يعدموا السراج وحفتر عشان نخلص من الموضوع ده وبعدين قلتلك قبل كده بطل شغل الاخونه والكلام الفاضي اللي انت عايش فيه

ده اللي بقوله نضغط علي اليونان عشان نرسم الحدود في الظروف ديه(لان الحدود البحرية لم تقسم بعد ما بين اليونان ومصر) ونطلع باقصي مكاسب ممكنة

ان شاء الله يتم الترسيم البحري قريب

اليونان تحتاج إلى المساندة في مناكفة تركيا، وأقوى قوة تستطيع التحالف معها حاليا ضد تركيا هي مصر،

من رأيي مصر يجب أن تستغل هذا الأمر جيدا، ترسيم الحدود هو شيء نهائي وللأبد، يجب أن يدرس جيدا قبل إتخاذ الخطوة،،

فهمتك، يعني مصر تستغني عن جزء من حدودها لليونان أو قبرص بشرط أنهم يرسلون الغاز لمصر للتكرير ثم تصدره مصر صح؟
مفيش تنازل عن حدودها تركيا عاوز تقسم طبقا لاتفاقيه الجرف القاري واليونان طبقا لقانون البحار بسبب عداء تركي لمصر مصر قررت التقسيم طبقا لاتفاقيه البحار الحوض المصري أكبر من حوض 4 دول شرق المتوسط مجتمعة وتم الترسيم مع الدول دي مقابل ان مصر هتكون مركز اقليمي للغاز الخاسر الاكبر تركيا وروسيا

يا اخي والله اني اتمني ان الليبين يعدموا السراج وحفتر عشان نخلص من الموضوع ده وبعدين قلتلك قبل كده بطل شغل الاخونه والكلام الفاضي اللي انت عايش فيه
فين الكلام الفاضي دي ؟ الاخونه موجوده وهما خونه ويخونو مصر مهما قالو العكس واسلوبهم فاضخهم

قال جبنا قول عن صفقة استيراد الغاز الاسرائيلي وانا ماني فاهم منطقك ان قبرص واليونان يحولو غازهم من اوروبا الى افريقيا ويرجعوه لاوروبا !!

اذا كانت اليونان تنقل غازها لمصر بعد تسييله فاسهل لها ترسله مباشرة لاوروبا
واذا كانت تمد انبوب فاسهل تمده لاوروبا مباشرة

اي منطق انها ترجع الغاز لمصر !!

قال جبنا قول عن صفقة استيراد الغاز الاسرائيلي وانا ماني فاهم منطقك ان قبرص واليونان يحولو غازهم من اوروبا الى افريقيا ويرجعوه لاوروبا !!

اذا كانت اليونان تنقل غازها لمصر بعد تسييله فاسهل لها ترسله مباشرة لاوروبا
واذا كانت تمد انبوب فاسهل تمده لاوروبا مباشرة

اي منطق انها ترجع الغاز لمصر !!
علشان مفيش خطوط ولامحطات اساله في اليونان

اردوغان مفيش حد فى المتوسط معبره
وكل يوم قلم وراء قلم على قفى كل تركى ومستترك
ياريت احنا بقى نرسم مع اليونان علشان تبقى كده قفلت على كله مع تركيا
وبكده تركيا معاها حل من اتنين ياما تسكت على الاتفاقيه دى علشان تضمن حياد ايطاليا فى موضوع ليبيا
او تعترض وبكده هتقلب عليها ايطاليا
تركيا محتاجه تحارب المتوسط كله علشان تطلع من الشبك الى هيه فيه
القطريين هناك فى شبك والاتراك حالهم اتعس ?

مفيش تنازل عن حدودها تركيا عاوز تقسم طبقا لاتفاقيه الجرف القاري واليونان طبقا لقانون البحار بسبب عداء تركي لمصر مصر قررت التقسيم طبقا لاتفاقيه البحار الحوض المصري أكبر من حوض 4 دول شرق المتوسط مجتمعة وتم الترسيم مع الدول دي مقابل ان مصر هتكون مركز اقليمي للغاز الخاسر الاكبر تركيا وروسيا
تقريبا الحوض البحري بتاع جزيره قبرص وجزيره كريت زي الحوض المصري او اكتر وانت تقولي قانون دولي

عودة
أعلى