رسميا مصر تقتني فرقاطات البيرجامينى

يا راجل قول الحمد لله.. انا كنت حاطط ايدي على قلبي ليجي النسخة ذات ال20كم زي الميكو الجزائرية.... 60 كم حلوين اوي زائد اننا متعاقدين على عدد محترم.. يعني هو أفضل من ESSM الأمريكي بإستثناء قدرة صد صواريخ باليستية
الا يوجد نسخه منه موسعة المدي

الحمد لله
ال FREMM حلم واتحقق وفرنساوي وإيطالي كمان

مليار و 200 مليون مبروك لبحرية أم الدنيا
تسلم إيدك يا سيادة الرئيس عبد الفتاح السيسي

أنا مبسوط بس طماع
عاوز FREMM فرنساوي تانيه علشان يبقى أسطول تماثلي
صفقات البحرية المصرية كما وكيفا فوق فوق فوق الممتازة
ربنا يتمها علينا على خير بصفقة لواء غواصات هجومي تاني وتالت
الحمد لله
منظر يشرح القلب ممكن نلاقي مثله في مصر قريبا

أتمنى ال Corvette تكون من Fincantieri Multirole corvette concept اللي نتج عنه ال DOHA Class القطري

يا راجل قول الحمد لله.. انا كنت حاطط ايدي على قلبي ليجي النسخة ذات ال20كم زي الميكو الجزائرية.... 60 كم حلوين اوي زائد اننا متعاقدين على عدد محترم.. يعني هو أفضل من ESSM الأمريكي بإستثناء قدرة صد صواريخ باليستية
السرعه مهمه في الصاروخ الدفاعي ، صحيح بواحث قوية لكن دفاع جوي بسرعه ٢ ماخ مثل امخنتو و باراك الإسرائيلي غير مقنعه بالنسبة لي ، تخيل صاروخ الهادم CM-400AKG بسرعة فرط صوتيه ٥ ماخ يهاجم ساعر ٦ مجهزة ب ٣٢ خلية باراك ٨ سرعته ٢ ماخ ، كيف يستطيع اعتراضه ؟

السرعه مهمه في الصاروخ الدفاعي ، صحيح بواحث قوية لكن دفاع جوي بسرعه ٢ ماخ مثل امخنتو و باراك الإسرائيلي غير مقنعه بالنسبة لي ، تخيل صاروخ الهادم CM-400AKG بسرعة فرط صوتيه ٥ ماخ يهاجم ساعر ٦ مجهزة ب ٣٢ خلية باراك ٨ سرعته ٢ ماخ ، كيف يستطيع اعتراضه ؟
معليش
لو كده كانت الأمور تبقى سهلة
لكن أنا أعتقد إن دقة الصواريخ دي فيها مشكله خصوصا إن 10 متر فرق تخلي الصاروخ يتجاوز الهدف

أتمنى ال Corvette تكون من Fincantieri Multirole corvette concept اللي نتج عنه ال DOHA Class القطري
مشاهدة المرفق 275514
عرضوه على مصر في ايديكس ٢٠١٨ و يعتبر نسخه مصغرة من البرجاميني و سعره ممتاز ٣٠٠ مليون بسعر فرقاطة شرقيه خفيفة ? و يتفوق عليها في كل شيء لكن اسعار ذخائره تدبح
سمعت أن صاروخ استر ٣٠ واحد سعره ٣ مليون يورو ??

يعني إسرائيل لديها برنامج صاروخي وقدرة تكنولوجية معززة ومع هذا لا أجدهم يتبنون صاروخ Supersonic بحري بل صاروخ مثل الGabriel V والإهتمام بتوجيهه
صاروخ زي ال C-400 مداه نقول 400 كلم ولو سرعته 4 ماخ يعني 4939 كلم في الساعه
فهو يقدر يقطع مداه الكامل في 12 دقيقة ولو السرعة أعلى الوقت أقل
هل الوقت ده يقدر يمنحني Mid course update يوصلني لنقطة خطأ أقصى مداها دائرة التدمير الفعال للرأس الحربي..؟

معليش
لو كده كانت الأمور تبقى سهلة
لكن أنا أعتقد إن دقة الصواريخ دي فيها مشكله خصوصا إن 10 متر فرق تخلي الصاروخ يتجاوز الهدف
علي فكرة دا مجهز باكتر من نظام توجيه لضمان دقة الإصابه
التوجيه :
  1. رادار نشط
  2. GPS
  3. مستشعرات أشعة تحت الحمراء
  4. شرائح الكترونية بداخله تتضمن معلومات علن الهدف و صوره
  5. نظام تلفزيوني مساعد للتوجيه الدقيق

عرضوه على مصر في ايديكس ٢٠١٨ و يعتبر نسخه مصغرة من البرجاميني و سعره ممتاز ٣٠٠ مليون بسعر فرقاطة شرقيه خفيفة ? و يتفوق عليها في كل شيء لكن اسعار ذخائره تدبح
سمعت أن صاروخ استر ٣٠ واحد سعره ٣ مليون يورو ??
تقييم سويسري سنة 2017 حط سعر تقريبي 2 مليون فرنك سويسري لل ASTER 30 والفرنك السويسري بيوصل ل 1.05 دولار

يعني إسرائيل لديها برنامج صاروخي وقدرة تكنولوجية معززة ومع هذا لا أجدهم يتبنون صاروخ Supersonic بحري بل صاروخ مثل الGabriel V والإهتمام بتوجيهه
صاروخ زي ال C-400 مداه نقول 400 كلم ولو سرعته 4 ماخ يعني 4939 كلم في الساعه
فهو يقدر يقطع مداه الكامل في 12 دقيقة ولو السرعة أعلى الوقت أقل
هل الوقت ده يقدر يمنحني Mid course update يوصلني لنقطة خطأ أقصى مداها دائرة التدمير الفعال للرأس الحربي..؟
ياباشا اسرائيل حاليا كل تركيزها على استخدام الفكرة الصينية ، ضرب السفن بصواريخ بالستية مثل لورا من البر و من على سطح سفن الشحن المدنية
و صواريخ رامبيدج البالستية الصغيرة من الطائرات و الصاروخين لهم قدرة ضرب أهداف بريه و بحرية بدقة شديدة و استخدموا رامبيدج في سوريا

علي فكرة دا مجهز باكتر من نظام توجيه لضمان دقة الإصابه
التوجيه :
  1. رادار نشط
  2. GPS
  3. مستشعرات أشعة تحت الحمراء
  4. شرائح الكترونية بداخله تتضمن معلومات علن الهدف و صوره
  5. نظام تلفزيوني مساعد للتوجيه الدقيق
لو تليفيزيوني هل أقدر تباين واضح على الهدف على سرعات سوبر سونيك
السؤال التاني هل الإنحراف أثناء إعادة التوجيه للصاروخ السوبر سونيك يضمن عمد انحرافه عن المسار ويقدر يوفر مسار مستقر ..؟

ياباشا اسرائيل حاليا كل تركيزها على استخدام الفكرة الصينية ، ضرب السفن بصواريخ بالستية مثل لورا من البر و من على سطح سفن الشحن المدنية
و صواريخ رامبيدج البالستية الصغيرة من الطائرات و الصاروخين لهم قدرة ضرب أهداف بريه و بحرية بدقة شديدة و استخدموا رامبيدج في سوريا
أنا معاك بس لحاد اّخر ساعر وهي ساعر 6 مضمنش ده في تسليحها
حتى لو هدف توجيه قصفات برية

عودة
أعلى