عشرات الجنود الأتراك "يغزون" أرضا يونانية ويرفعون علم بلادهم

الاتراك جايين على ليبيا يخربون علينا ليه ؟
طيب نشوف البيرقدار فوق اليونان نشوف هل انت بالشجاعة الكافية ي قردوغان ولا تستقوي على المهرج حفتر !
الموضوع دا فيه سر... بس والله أعلم عدم احسان استخدام المنظومة سبب منطقي

الموضوع دا فيه سر... بس والله أعلم عدم احسان استخدام المنظومة سبب منطقي
معليش بس انا شفت كراسة بالعربي للبانتسير ناقص يجيبولهم مدرس خصوصي و تجيهم البيرقدار تمتحنهم اوبن بوك

معليش بس انا شفت كراسة بالعربي للبانتسير ناقص يجيبولهم مدرس خصوصي و تجيهم البيرقدار تمتحنهم اوبن بوك
اكبر دليل على الفشل.... طب قبل ما يسيبوا المنظومة يكبوا شوية جاز ويولعوا فيها ... مش تنساب بكتالوجاتها

بص... انا اللي شايفه موحد في اللعب القذر، هو نقطتين متكاملتين
الصبر، والضرب الخفيف اللي ما ينرفزك ويخليك ترد بشكل مبالغ فيه... وهتلاقي الضرب في حاجات هايفة ولكن مع مرور الوقت هتبص على جسمك هتلاقيه مليان كدمات صغيرة... وانت لسة مستني الفرصة ترد

في ليبيا مثلا، عملية ضفادع بشرية لقطعة من اللي على الساحل وامشي...

مرة كدة نضرب رتل صغير ١٠ عساكر مش اكتر

احنا مقاطعين قطر، مقاتلة مصرية تقلع من المنطقة الشرقسة مثلا تحدف صاروخ على معسكر تركي ومش مهم ابدا الخساير قد ايه... المهم الضغط المستمر

يعني انا شايف استجلاب مقاتلة ميج ٢٩ دي ضغط حلو على الاتراك لانهم ردوا بالغالي النفيس، مقاتل نظامي على طيارته ويموت في ستين داهية ومش مهم المقاتلة... يموت على الارض

وهكذا.... اضغط وعدم المؤاخذة عضعض
طيب تمام. بس ديه مرحله جايه لسه. و أوعي تفتكر ان الضرب من تحت لتحت مش شغال.
لااااااااااا. تبقي بتهرج يعني.
اولا كده وبسم الله يعني. موضوع الغاز ده قسم اردوغان وتركيا نوصين علطول. يعني واحد هيموت من العطش وانت خليت الميه اودامه ومش قادر يلمسها. أوعي تفتكر ان ديه بسيطه. ده انت فرمته بمعني الكلمه. هو كان متاكد ١٠٠٪؜ انه مش بس هياخود من الغاز. ده كان متاكد انه سيكون له نصيب الاسد. ومش بس كده. وسيكون هو المصدر والطريق الوحيد ايضا الي أوروبا من غاز طبيعي و ايضا غاز مسال و سيكون محور تداول الغاز في شرق المتوسط باكمله. وبداء استلاف فلوس علي هذا الأساس. وكان متاكد انه لا يوجد في المنطقه من يستطيع ان بمنعه. اليونان وقبرص يخشونه. اسراءيل حليفه له. سوريا وهو قام لتدمرها. و مصر لن تصمد أمام الإرهاب والازمه الاقتصاديه غير ان قواتها البحريه غير قادره علي التعامل مع بحريته و جيشها دفاعي بحت. واذا به فجاءه يلاقي نفسه مرمي في اقرب صفيحه زباله. فلم يحصل علي متر مكعب واحد من الغاز و تم أخذ منه موضوع الاساله لصالح مصر وأيضا خطوط نقل الطاقه الي أوروبا. كل ده مصر أخذته منه. ده حتي اسراءيل. حليفته المقربه. تخلت عنه و ستسيل غازها في مصر و تصدره عن طريقها. اردوغان جاب دم من فمه..... ده احنا خلينا اليونان تعلم عليه يا راجل وتعترض سفن له و طائرات. وتدربنا معها أمام سواحله. و طيرانا كان بيطير اما سواحله.
وأقولك حاجه كمان. انتظر ما سيحدث له في ليبيا...... بوص طالما هو يتحرك تحت عصبيه وضغط و هو اصلا ارعن. فتأكد انه بيغلط و بيتلعب بيه. لان احنا هادئين جدا والسيسي معلم كبير اوي. وبيصتاده في ليبيا. وبكره افكر الحميع هنا

طيب تمام. بس ديه مرحله جايه لسه. و أوعي تفتكر ان الضرب من تحت لتحت مش شغال.
لااااااااااا. تبقي بتهرج يعني.
اولا كده وبسم الله يعني. موضوع الغاز ده قسم اردوغان وتركيا نوصين علطول. يعني واحد هيموت من العطش وانت خليت الميه اودامه ومش قادر يلمسها. أوعي تفتكر ان ديه بسيطه. ده انت فرمته بمعني الكلمه. هو كان متاكد ١٠٠٪؜ انه مش بس هياخود من الغاز. ده كان متاكد انه سيكون له نصيب الاسد. ومش بس كده. وسيكون هو المصدر والطريق الوحيد ايضا الي أوروبا من غاز طبيعي و ايضا غاز مسال و سيكون محور تداول الغاز في شرق المتوسط باكمله. وبداء استلاف فلوس علي هذا الأساس. وكان متاكد انه لا يوجد في المنطقه من يستطيع ان بمنعه. اليونان وقبرص يخشونه. اسراءيل حليفه له. سوريا وهو قام لتدمرها. و مصر لن تصمد أمام الإرهاب والازمه الاقتصاديه غير ان قواتها البحريه غير قادره علي التعامل مع بحريته و جيشها دفاعي بحت. واذا به فجاءه يلاقي نفسه مرمي في اقرب صفيحه زباله. فلم يحصل علي متر مكعب واحد من الغاز و تم أخذ منه موضوع الاساله لصالح مصر وأيضا خطوط نقل الطاقه الي أوروبا. كل ده مصر أخذته منه. ده حتي اسراءيل. حليفته المقربه. تخلت عنه و ستسيل غازها في مصر و تصدره عن طريقها. اردوغان جاب دم من فمه..... ده احنا خلينا اليونان تعلم عليه يا راجل وتعترض سفن له و طائرات. وتدربنا معها أمام سواحله. و طيرانا كان بيطير اما سواحله.
وأقولك حاجه كمان. انتظر ما سيحدث له في ليبيا...... بوص طالما هو يتحرك تحت عصبيه وضغط و هو اصلا ارعن. فتأكد انه بيغلط و بيتلعب بيه. لان احنا هادئين جدا والسيسي معلم كبير اوي. وبيصتاده في ليبيا. وبكره افكر الحميع هنا
هو كل المؤشرات بتقول ان كلامك مظبوط... هو عمال يهرش زي الجربان يمين وشمال وعدم المؤاخذة عامل زي الزوجة المتنرفزة من جوزها وبتحاول تتلكك على غلطة عشان تتخانق...

موضوع الغاز قطع ٦٠ في المية من المشوار لان تفاصيله كتير...
بس صبر الاتراك وتكالبهم على الوضع الليبي له هدف، عدم استفادة مصر من الغاز لحين ميسرة

هو كل المؤشرات بتقول ان كلامك مظبوط... هو عمال يهرش زي الجربان يمين وشمال وعدم المؤاخذة عامل زي الزوجة المتنرفزة من جوزها وبتحاول تتلكك على غلطة عشان تتخانق...

موضوع الغاز قطع ٦٠ في المية من المشوار لان تفاصيله كتير...
بس صبر الاتراك وتكالبهم على الوضع الليبي له هدف، عدم استفادة مصر من الغاز لحين ميسرة
موءشرات علي كلامي......!!! يا راجل هو انا ال بقول. اقسم بالله هو ده ال حاصل.
زي ما بقولك كده. خد ضربه في وشه قسمته نصفين. السيسي دبحه حرفياً. ده خلاص هيفلس بجد وتركيا هتنهار اقتصادياً ..... وبكره هتشوف. امال فعلا ايه تفسير سلوكه المتطرب والعنيف !!؟؟ ليبيا هي اخر كرت له. وبأي مقياس سياسي او عسكري او استراتيجي ما يفعله في ليبي هو خطاء كبير جدا. ومش عشان انا مصري والله و لا أتحيز.
ولكن هل تتخيل ان في دوله او جيش عاقل ياتي الي دوله جوار الي بلد مثل مصر كي يستفزها و يهدد أمنها القومي و بهذه النوعيه من خطوط المواصلات الإمدادات اللوجيستيه من خلال البحر. كي تعادي جيش كالجيش المصري ....!!!!!!!! في مناطقه!!؟؟؟ وعلي ارضه وحدوده !!!؟؟ اقسم بالله ديه دول أوروبيه كبيره تفكر مليون مره قبل ان تقوم بمثل تلك الخطوه. ولكي أقوم بها لابد وان يكون هناك تهديد وجودي لها.
انا عارف ان في ناس كثيره مصرين وغير مصرين لا يقتنعون بهذا الكلام. ولكن مصر تمتلك قوه عسكريه غاشمه بمعني الكلمه. ودعك من كل ما هو معروف ومنشور .... لا الجيش المصري حاجه تانيه. انت عملاق عسكري. و صدقني وسيبك من اي هري. اكبر راس عندك في الدوله وفي عز كل هذه الثوره في التسليح. بيقولك احنا مخبيين كل حاجه ......!!!!!!
عازف يعني ايه كل حاجه؟؟؟؟؟ يعني ال انت شايفه ده ال الأقل من العادي.... العادي.

بظبط.... شهيته مفتوحه من اجل المصالح.
الا تلاحظ ان السيطره علي شرق المتوسط قد قلت. وهنا تحديدا اقصد الدور الأمريكي. فانظر مثلا الي تحركات الأسطول السادس الأمريكي. الذي كان في السابق يتحرك من اجل اي شيء
الان وفي وسط كل هذه التطورات نكاد نكون نسينا اصلا ان هناك أسطول أمريكي في المنطقه. وهذه رسايل أمريكيه. مفادها. اننا هنا فقط نراقب. كحكم مباره كره قدم. طرف محايد.
والمتغلب سأتعامل معه ........ وأوروبا ستحافظ فقط علي الحد الادني من تدخلها فقط من احل مصالح مباشره. لدلك تجد وستجد عربده تركيا كبيره جدا في المتوسط.
وستجد عربده ايرانيه تركيا ايضا في جنوب البحر الاحمر.
مصالح اقتصادية بالدرجة الاولى

مصالح اقتصادية بالدرجة الاولى
طبعا ..... بس بدنائه وقذاره. ليس عيب ان تبحث عن مصالح بلدك وشعبك. ولكن ليس باي طريقه وبأي أسلوب. خروج تركيا من موضوع غاز المتوسط تماما جنن اردوغان وهو مصمم علي ان ياخوذ منه وحتي ولو كان بالقوه العسكريه. وهو لن يتراجع. وهو يعلم ان الغقبه أمامه هي مصر ولكن ما لا يفهمه الكثيرون بما فيهم اردوغان ام حتي دخوله ليبيا مرتب له. هو يعتقد انه يقلق مضاجع مصر. هو يعتقد انه يضغط عليها وان مصر اصلا عليها ضغوط رهيبه في سيناء وفي ملف المياه. ولكن هذا الغر وهذه الدوله التركيه الناعمة المائية لمده تزيد عن خمسين عاما لم تقدر المارد المصري حق قدره. بل ومعظم دول المنطقه الا اسراءيل. فحتي دخوله ليبيا هو بتسهيل مصري. بل توريطه فيها سيكون بتسهيل مصري. حتي تكتيكياً اعطائه الشعور بالفوز الذائف واستعاده الوطيه انا أراه كمين محكم من احل التورط اكثر فاكثر.
وان غدا لناظره قريب......

انا حرفيا الان مع هذا الموضوع .. المشاعر متضاربة

مشاهدة المرفق 268176
بقولك ايه ........ يعني لو انت شوفت حرامي بيسرق واحد اجنبي في الشارع. و الراجل الأجنبي ده بيدافع عن نفسه.
هتقولربنت ينصر الحرامي عشان ده ابن بادي ومسلم !!؟؟؟؟؟؟

موءشرات علي كلامي......!!! يا راجل هو انا ال بقول. اقسم بالله هو ده ال حاصل.
زي ما بقولك كده. خد ضربه في وشه قسمته نصفين. السيسي دبحه حرفياً. ده خلاص هيفلس بجد وتركيا هتنهار اقتصادياً ..... وبكره هتشوف. امال فعلا ايه تفسير سلوكه المتطرب والعنيف !!؟؟ ليبيا هي اخر كرت له. وبأي مقياس سياسي او عسكري او استراتيجي ما يفعله في ليبي هو خطاء كبير جدا. ومش عشان انا مصري والله و لا أتحيز.
ولكن هل تتخيل ان في دوله او جيش عاقل ياتي الي دوله جوار الي بلد مثل مصر كي يستفزها و يهدد أمنها القومي و بهذه النوعيه من خطوط المواصلات الإمدادات اللوجيستيه من خلال البحر. كي تعادي جيش كالجيش المصري ....!!!!!!!! في مناطقه!!؟؟؟ وعلي ارضه وحدوده !!!؟؟ اقسم بالله ديه دول أوروبيه كبيره تفكر مليون مره قبل ان تقوم بمثل تلك الخطوه. ولكي أقوم بها لابد وان يكون هناك تهديد وجودي لها.
انا عارف ان في ناس كثيره مصرين وغير مصرين لا يقتنعون بهذا الكلام. ولكن مصر تمتلك قوه عسكريه غاشمه بمعني الكلمه. ودعك من كل ما هو معروف ومنشور .... لا الجيش المصري حاجه تانيه. انت عملاق عسكري. و صدقني وسيبك من اي هري. اكبر راس عندك في الدوله وفي عز كل هذه الثوره في التسليح. بيقولك احنا مخبيين كل حاجه ......!!!!!!
عازف يعني ايه كل حاجه؟؟؟؟؟ يعني ال انت شايفه ده ال الأقل من العادي.... العادي.
المؤشرات على الأرض مش على كلامك... انا متبني نفس موقفك بس بحب ابقى حذر في تفكيري مش اكتر

طبعا ..... بس بدنائه وقذاره. ليس عيب ان تبحث عن مصالح بلدك وشعبك. ولكن ليس باي طريقه وبأي أسلوب. خروج تركيا من موضوع غاز المتوسط تماما جنن اردوغان وهو مصمم علي ان ياخوذ منه وحتي ولو كان بالقوه العسكريه. وهو لن يتراجع. وهو يعلم ان الغقبه أمامه هي مصر ولكن ما لا يفهمه الكثيرون بما فيهم اردوغان ام حتي دخوله ليبيا مرتب له. هو يعتقد انه يقلق مضاجع مصر. هو يعتقد انه يضغط عليها وان مصر اصلا عليها ضغوط رهيبه في سيناء وفي ملف المياه. ولكن هذا الغر وهذه الدوله التركيه الناعمة المائية لمده تزيد عن خمسين عاما لم تقدر المارد المصري حق قدره. بل ومعظم دول المنطقه الا اسراءيل. فحتي دخوله ليبيا هو بتسهيل مصري. بل توريطه فيها سيكون بتسهيل مصري. حتي تكتيكياً اعطائه الشعور بالفوز الذائف واستعاده الوطيه انا أراه كمين محكم من احل التورط اكثر فاكثر.
وان غدا لناظره قريب......
والله اتمني ان يكون كلامك صحيح، لكن تركيا عسكريا تتقدم بشكل كبير بالذات في مجال المسيرات وبحريا، مش عارف نفسي ابقي مطمن زيك ان اردوغان بيهرب لقدام ، ولكني شايف انه بيلعب دوره في اطار خطك اكبر

لية قولت علية كدة مع ان الرجل هو افضلهم واسوأهم واقذرهم هو جورج سورس
للأسف. هو واجه ايضا لهذه الزمره. واضح ان الشبكه كبيره ومعقده. واي حد بيوصل لمستوي معين من الغني والنفوذ. هو وراءه

والله اتمني ان يكون كلامك صحيح، لكن تركيا عسكريا تتقدم بشكل كبير بالذات في مجال المسيرات وبحريا، مش عارف نفسي ابقي مطمن زيك ان اردوغان بيهرب لقدام ، ولكني شايف انه بيلعب دوره في اطار خطك اكبر
هل تعتقد ان تركيا اقوي من أسرا ئيل مثلا!؟؟
نعم بيتم دعمه ضمن خطه اكبر بكثير و طويله. والقصه قصه صمود واستنزاف. خليك فاكر كده كويس. والاهدي والاعقل والأكثر خبره هيكسب. وحتي القوي مش هتفيد أمام الاستنزاف. لازم تبقي واثق. وشوف ده في وش قادتك. والثبات الانفعالي وانت تعرف.
ديه ارضنا ومنطقتنا. اللعب في ملعبنا. حتي موضوع اثيوبيا اسهل مما تتوقع. اذا كانت مصر بعد كل هذا العمر وكل عذه التجارب متعرفش تدمر اثيوبيا نفسها من غير ميتحرك جندي واحد. يبقي احنا كنا بنهرج طول السنيين ال فاتت.
بس في حاجات مجاش وقتها عشان تظهر. لكن وقت الجد شيء تاني. احنا بقالنا كتير اوي لنستعد لليوم ده.. كتير اوي ........... بس لسه بدري علي المباره واللعب هيطول. فخليك هادي و واثق

وزارة الخارجية التركية: "على الرغم من تحذيراتنا واقتراحاتنا للتعاون ، بدأت اليونان أنشطة تسوية الأراضي في 13 مايو 2020 وانتهكت حدودنا البرية التعاقدية. تم اعتراض هذا الانتهاك على الفور .

عودة
أعلى