هل هناك صلة بين قوم عاد والفراعنة؟

جثث الفراعنة فالمتاحف قصيرة جدا!
كانو بالحجم الطبيعي لما كبشر اخي. ومتنساش ان الموميات ديه بقالها الاف السنين. فطبيعي يحدث بعض الانكماش. ولكن الفراعنة كانت اجسامهم طبيعية جدا.
وكما قولت انا لا اعتقد ان قوم عاد كانو عملاقه. ممكن يكونو طوال. ولكن ليسو غير البشر. هم بس عاديون جدا. ولكن بطبيعه حياتهم و أماكن تواجدهم. في المناطق الجبليه. فكانو اول من نحت من الجبال بيوتاً لهم. وهذا علي ما اعتقد سبب شهرتهم. وطبعاً فعلو ما لم يسبقهم اليه احد من البشريه في هذا الوقت. من نحت بيوت وقصور عملاقه في الجبال.
والفراعنة لهم قصور ومعابد ومسلات و اهرامات عملاقه وكانو في احجام طبيعية. الفرق فقط ان المصريون القدماء استطاعو توثيق حضارتهم. بسبب العلوم و التقدم الرهيب ال كانو فيه. من هندسه وطب وحساب وكيمياء وفلك و. و. و.
يكفي ان اسرا حضارتنا لم يكشف حتي الان. وهي ليست حضاره سحريه. بل مقامه علي أسس علميه حتي بعضها لم يستطع البشر حتي الان في الوصول الي علمهم. في التحنيط مثلا. او في الكيمياء مثلا. فكيف استطاعو تركيب اللوان حتي الان لا تزول. ده لو انت عاندك تي شيرت اصلي وأحسن ماركه في العالم. اخره خالص عشرين سنه ولن يكون له ملامح. فتخيل الألوان باقيه لمده تزيد عن خمسه الاف عام. كيف ايتطاعو تثبيت اللون كل عذه الفتره. يعني ده مثال بسيط وبعيد عن الامثله الاخري المعروفة من الفلك والهندسة و. و. و.
ولكن سيء بسيط للغايه. الألوان الموجوده في المعابد. باقيه حتي الان.......... شيء غرييييب

الفراعنه لم ينقرضو امال احنا نبقي ايه ياعزيزي تعالى عندنا كده واوريك التماثيل وهيا بتشبه خلق الله انا نسفي لو شوفتني هتلاقيني شبه واحد من الصور اللي على التوابيت ههههههههههههههههه سيبك انت بس من الافلام لانهم بيبقو منقين الممثلين
هل كل المصريين يعود نسبهم للفراعنة

رجائي للاعضاء المصريين الانجرار والتعليق في المواضيع الهزليه التي من الواضح انها مفتوحه للاستفزاز فقط
زي الموضوع اللي قبله بتاع اقل دول محتله
واللي يلاقي تعليق مسئ يبلغ الاداره
متجاروش الناس في الغلط هما عاوزين كده

الفراعنه لم ينقرضو امال احنا نبقي ايه ياعزيزي تعالى عندنا كده واوريك التماثيل وهيا بتشبه خلق الله انا نسفي لو شوفتني هتلاقيني شبه واحد من الصور اللي على التوابيت ههههههههههههههههه سيبك انت بس من الافلام لانهم بيبقو منقين الممثلين
اذا انت المفروض تحنط وتحط بالمتحف

وادي مثال للمشاركات اللي حتفتح باب للاستفزاز هل المصريين فراعنه لا دول من موزمبيق لا دول من الصومال وهكذا
فرجاء محدش يعبر

وبتناديه ليه مش انت جبت التايهه وقلت ان الفراعنه عبيد عند قوم عاد ههههههههههههه
انا مستمتع بجهلك بصراحه
مش محتاجه نفتح نقاش فيها فانت علامه وجهبذ كده الله اكبر هههههههههههههههههههه
فتحي للموضوع هو طلب للعلم ولا ادعي اني اعرف

فتحي للموضوع هو طلب للعلم ولا ادعي اني اعرف
عادي اخي
لكن بشكل عام البوابات الضخمه لا دليل ع شيء الان مثلا يبني للقصور والفنادق بوابات عملاقه و الذي بنوها بشر عاديين

مادام قولت مصرين بالمعني العرفي فهما بيرجعو لمصرايم ابن حام وهوا جد الفراعنه وغيرهم من الاعراق المنتشره على الارض
فاكيد واحد مصري في مصر هيكون ينتسب للفراعنه
لكن الان في اعراق مختلفه سكنت بمصر مثل القبائل العربيه المهاجره او الاتراك او حتي عوائل رومانيه ومعروفه باصولها الى الان تسكن الوادي الجديد والارمان واليونانين فعادي زمان مكنش في حدود وكل ده انصهر مع الختلاط بالدم والنسب ويبقي الجين الاكبر والسائد عند من يقطن مصر الان هو الجين المصري ويدلل عليه انك لو شوفت واحد مصري في اي مكان هتعرف انو مصري عدل حتي لو عيينو لونها اخضر في سحنه كده بتكون مميزه للعرق
ومتنساش ان ايام الفراعنه انفيسهم كان في مهاجرين لطلب الرزق او العيشه او حتي التزاوج فوقتها اللي طلعو من نسلهم هيكونو مصرين مثلا مثل تحتمس الثالت وهتيجي على واحد دلوقتي اتجوز من بلد تانيه هتقولو لا والله اولادك مش مصرين
الموضوع يطول شرحه لانو مرتبط بدراسه علم الجينات وقصه طويله فكلنا كبشر فينا جميع الجينات ولكن البيئه هيا من تحدد الجين السائد

طبعا لا ، لكن جميعهم مصريين

انا مثلا عند البحث عن جذور عائلتي تبين ان الاجداد ليسو مصريين ولكن قدمو من الجزيرة العريية

يبقى السؤال الذي حير العالم مالتكنلوجيا المستخدمة في بناء الاهرمات
هي قصه الاهرامات بس...!!؟؟؟ هناك عشرات الأسئلة. بل ان سر بناء الاهرامات هو اقلهم.
انا حتي ضربت مثلاً في التعليق السابق. مثل بسيط جدا وبعيد عن الهندسه والفلك والطب.
مثال الألوان في المعابد.
كيف استطاعو صناعه ألوان قادره علي البقاء لمده تزيد عن خمسه الاف عام،.....!!!!؟؟! يكف؟؟
حتي في هذه الأيام. لا يستطيع اي كيميائي في العالم بكل عذه التكنولوجيا في تركيب لون يستطيع البقاء ومع عوامل النعريه لمده اعتقد انها تزيد عم خمسين عام. ثم لن يكون له معالم.
هوءلاء القوم لا يوجد علم ولم يعرفوه فقط. بل و وصلو الي درجات لا تستطيع الان الوصول لها.
وقصه الألوان هذه من ابسط الأشياء مثلا وال ممكن الكثير لا ينتبه لها. ولكنها علم رهيب.

عودة
أعلى