مصر تتفاوض علي غواصات S26T الصينية

طيب انا عضو قديم شويه بالمنتدى وللتوضيح فقط
الاخ اللى الناس مختلفه على جنسيته هو مصرى وتوجهه ليس اخوانى ولكن ثورجى من مؤيدى 25 يناير وضد العسكر على حسب نظرته لقواتنا المسلحه العزيزه الى قلبى.

بعيد عن السمنه والزيت
يعني انتا شايف انك لو طلبت اي حاجه من الروس حيمانعوا
ايوة هيمانعو او علي الاقل هيعرضو نسخ قرود فانت هتبقي مضطر ترفض
والا لي مثلا منطلبش اسكندر وs400

السؤال كيف تعملون ربط بين قوات البحريه المختلطه في نفس الجيش

هل ستؤسسون نظام دفاع جوي وانذار مبكر بحري ام لا تستطيعون الربط بسبب هذا التنوع

الربط في تصوري سيتم عن طريق قمر الإتصالات العسكريه المصري ..... هذا بخصوص الاتصالات ....
أما كمنظومة متكامله ..... لا علم لدي حقيقة ..... لكن كما نرى هذا التنوع كان موجودًا منذ 40 عاما ..... كانت مصر تملك 10 غواصات شرقيه مع بعض سفن السطح الغربيه .. لذلك الإستمرار في هذه السياسه له اساس يبنى عليه ..... مع الأخذ في الإعتبار ..... ان الأسطول المصري اصبح غربي بشكل شبه كامل ..... ولو أتت الغواصات الصينيه ستكون لمهام محدده.

الاخ اللى الناس مختلفه على جنسيته هو مصرى وتوجهه ليس اخوانى ولكن ثورجى من مؤيدى 25 يناير وضد العسكر على حسب نظرته لقواتنا المسلحه العزيزه الى قلبى.
ايميله مر بتغيرات كبيرة وبقي الفتره دي قصده الاستنقاص وبس....علي العموم مش فارقة خو حر يقول الي هو عاوزه بس انا بستغرب منين يبقي فاضي وكل الي في دماغة يستنقص علي الفاضي والمليان :ها:

احترامي يا اخي الغالي .....
انا ايضا قديم في المنتدى ?
وكنت موجودا قبله بعدة أعوام ..... وحضرت دخوله ومشاركاته منذ ان كان يقول انه في الثانوية العامه .وبعدها قال انه دخل الجيش .... المصري ليس مجرد كلمه .... هي روح وقلب ..... هذا ما يفتقده البعض ولا يعرفه البعض الآخر .

اخوه أفاضل هنا تجدهم ضد الحكومه والسيسي .... لكن تراهم في بعض المواضيع مصريي القلب والروح .... ودي وإحترامي لكل مصري ولكل أخ عربي محب لمصر وأهلها .

احنا لينا باللي شايفينه
وبعدين اللي يخليك تقتنص فرصة ٢ ميسترال
والكاش موجود اي يمنعك تطلب اسكندر
والله علي انا شايفه علي الحفله اللي معموله علي السوخوي والضغوط
فتخيل ما سيحدث عند التعاقد علي الاسكندر
او الاس 400

والله علي انا شايفه علي الحفله اللي معموله علي السوخوي والضغوط
فتخيل ما سيحدث عند التعاقد علي الاسكندر
او الاس 400
ياراجل ضغوط اية امال لو اتعمل عليك حفلة زي تركيا واقتصاد كان مهدد بتويتة كنت هتعمل اية .احنا بس اللي قلبنا رهيف ?

ياراجل ضغوط اية امال لو اتعمل عليك حفلة زي تركيا واقتصاد كان مهدد بتويتة كنت هتعمل اية .احنا بس اللي قلبنا رهيف ?
هههه
كل برغوت علي قد دمه
احنا في عرض المليم مش ناقصه

بس بصراحه انا اتمني التوجه للروس في البحريه شويه
سؤاء في قطع السطح او الغواصات
مش عارف ايه سبب التجاهل ليهم في الصفقات البحريه

بصراحه انا مش عارف لو فعلا اتكلمنا علي الاسكندر والاس 400 اوفيه نيه للتعاقد عليهم
بس فعلا الموضوع حيبقا صعب جدا انه يعدي بالساهل
وولاد التيت جيران الهنا حيعملوا جنازه
والحاج ترامب ميتوصاش

اولا بالنسبة لخبر الغواصلت الصينى فأنا شايفه ممتاز لعدة اسباب... كما ذكر الاخوة امكانيتها كويسة في القذف وهتضيف لقواتنا البحرية امكانيات قذف بري نفتقدها حاليا الا في خيار واحد وهو الاكسوسيت علي القطع الفرنسية ، ثانيا اكبر ميزة في السلاح الصينى انك بمجرد امتلاكه اصبحت سيد قرارك في اي تعديل عليه وشوفنا ده في الروميو وتعديلها بالهاربون وفي الطائرة k8 والتعديل عليها... وده يديك امكانية التعديل في المستقبل علي هذه المنصة (الغواصة) باضافة الكترونيات او اجهزة تعريف العدو من الصديق تسهل من دمجها بالاضافة الي دمج تسليح افضل اذا اردنا ، بالنسبة للكلام علي احتمال استلمنا للسو ٣٥ وكمان اس٤٠٠ فبغض النظر هل استلمنا فعلا او هنستلم فده متوقع لسبب ان روسيا ايام الحوار الاستراتيجى ٢+٢ اللي كان بين مصر وبين روسيا اكدت روسيا انها هتضمن لمصر صفقات تسليح تحافظ علي تأمين محطة الضبعة النووية المصرية واللي بتعتبر استثمار روسي كبير في مصر وبالتالي كان الكلام علي بطاريات اس ٤٠٠ وطائرات سيادة سو ٣٥ وعلشان كده وقتها التليفزيون المصرى اعلن عن التعاقد علي السوخوى وكان الناس ساعتها بتتريق علي الاعلام المصري ، فنستخلص من ده ان الاس ٤٠٠ او السو ٣٥ عاجلا ام آجلا هنشوفهم بالعلم المصري ان شاء الله وده طبيعي جداااااا.

الميسترال فرصة
لاكن اية اللي لايعوض فالغواصات الصينية
صاحبة البصمة الصوتية الفضيحة

حقيقي، الغواصات الصينية حتي الروسية ذو بصمة صوت مرتفعة عكس التايب الألماني ، الغوصات الالمانية بشكل عام هي الأفضل حتي في الحرب العالمية الثانية كانت الأفضل وكبدت الإنجليز خسائر فادحة ، كان في اهتمام مصري بالتايب ٢١٤ التي تمتلك خاصية AIP ، اتمني ان تتعاقد عليها مصر ، و التعاقد علي الغواصات الصينية ، لان الدولة الشيوعية الصينية هي الوحيدة مستقبلًا التي ستوافق علي تعديل غواصتها اذا ارادت مصر لإطلاق صواريخ بعيدة المدة عمق ارض تحمل يمكن تحميلها برؤس غير تقليدية ولا اقصد هنا النووي ، كالنسخة الخاصة من التايب الالمانية لاسرائيل ، وهذا ستعطي مصر قوة ردع كبيرة

الربط في تصوري سيتم عن طريق قمر الإتصالات العسكريه المصري ..... هذا بخصوص الاتصالات ....
أما كمنظومة متكامله ..... لا علم لدي حقيقة ..... لكن كما نرى هذا التنوع كان موجودًا منذ 40 عاما ..... كانت مصر تملك 10 غواصات شرقيه مع بعض سفن السطح الغربيه .. لذلك الإستمرار في هذه السياسه له اساس يبنى عليه ..... مع الأخذ في الإعتبار ..... ان الأسطول المصري اصبح غربي بشكل شبه كامل ..... ولو أتت الغواصات الصينيه ستكون لمهام محدده.
تغير الوضع الان لو كانت الدول العربيه عملت دفاع مشترك وتملك تقريبا نفس المعدات سواء شرقيه او غربيه كان عملت ربط دولي رداري من المحيط للخليج عبر السفن البحريه والردارات على البر كان لي فكره عن موضوع ربط دولي للسماء العربيه والبحر بس في وجود التنوع حاليا

لانستطيع الربط الرداري لاكتشاف الصواريخ او الطائرات المهاجمه والانذار المبكر الا على سفن متجانسه غربي= غربي / شرقي = شرقي

حقيقي، الغواصات الصينية حتي الروسية ذو بصمة صوت مرتفعة عكس التايب الألماني ، الغوصات الالمانية بشكل عام هي الأفضل حتي في الحرب العالمية الثانية كانت الأفضل وكبدت الإنجليز خسائر فادحة ، كان في اهتمام مصري بالتايب ٢١٤ التي تمتلك خاصية AIP ، اتمني ان تتعاقد عليها مصر ، و التعاقد علي الغواصات الصينية ، لان الدولة الشيوعية الصينية هي الوحيدة مستقبلًا التي ستوافق علي تعديل غواصتها اذا ارادت مصر لإطلاق صواريخ بعيدة المدة عمق ارض تحمل يمكن تحميلها برؤس غير تقليدية ولا اقصد هنا النووي ، كالنسخة الخاصة من التايب الالمانية لاسرائيل ، وهذا ستعطي مصر قوة ردع كبيرة
الصين تطورت اعتقد اضافة AIP لبحريتها

تايلاند تؤجل شراء الغواصتين من نفس النسخة بعد استلام الاولي
THAILAND POSTPONES PURCHASE OF CHINESE SUBMARINES AMID NEW COVID-19 BUDGET CUTS

اهيه فرصتنا للدخول لو تايلاند انسحبت, خد ال3 كلهم (لو ينفع) و اتفاوض مع السعودية علي 3 لافاييت.

في 2015 الصين حاولت تبيع لنا اتنين s26 و دلوقتي تايلاند شكلها مش هتاخد الاتنين بتوعها ... هههه يلا حظوظ , مرة الميسترال و مرة الغواصات.

عودة
أعلى