تبادل إطلاق نار بحي الأميرية بالقاهرة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عاوز تقضى عليهم افتح المنابر للعلماء الربانيين بجد مش المهرجين وطبلجية السلطان واتفرج وشوف ايه الى هيجرى للاخوان واعوانهم مش تجيب دجال وتمسكه مفتى مصر وتفكر انك هتقضى عليهم

احنا لغاية 100 سنة قدام هنعيش بسبب فكر عبد الناصر الغبي اللي بهدل مصر

يعني قضي علي الازهر الشريف في الستينات وخلاه مؤسسة تابعة للدولة

هل تعلم ان اصول وزارة الاوقاف تقدر بتريليون و 37 مليار جنيه مصري ؟! انت متخيل الرقم ؟! 65 مليار دولار تقريبا

تخيل لو الاوقاف بقيت تحت تصرف الازهر الشريف (مراقبة الجهاز المركزي للمحاسبات ماليا والداخلية امنيا) وتم اطلاق يد الازهر في عمل الخير وعدم مهاجمة رموزه
الازهر بقدرة مالية بمساعدة الفقراء وبقدرة دينية في مليء اي فراغ ديني

شيوخ البترودولار زي شيوخ السلفية اللي ظهروا فجأه في مصر من 40 سنة ومتاجري الدين ابناء الانجليز اللي اسمهم الاخوان ....هيبقي ليهم وجود ؟

هل تعلم ان اصول وزارة الاوقاف تقدر بتريليون و 37 مليار جنيه مصري ؟! انت متخيل الرقم ؟! 65 مليار دولار تقريبا

تخيل لو الاوقاف بقيت تحت تصرف الازهر الشريف (مراقبة الجهاز المركزي للمحاسبات ماليا والداخلية امنيا) وتم اطلاق يد الازهر في عمل الخير وعدم مهاجمة رموزه

شيوخ البترودولار زي شيوخ السلفية اللي ظهروا فجأه في مصر من 40 سنة ومتاجري الدين ابناء الانجليز اللي اسمهم الاخوان ....هيبقي ليهم وجود ؟
اتفق معاك

اي اي. دقيقة بس
لووعايز رأىي اصلا
الغي الاوقاف خالص وضم تخصصاته تبع الأزهر
وخلي الازهر زي ماهوا
لا تزود مخصصاته ولا اي حاجة
بس الدولة تفك الضغط شوية عن الأزهر
عالاقل فالاول كان كل سنة فيه مجموعات داعية اسلامية بيروحو للهند ولدول وسط افريقيا ولدول اوروبا
وكان كل سنة عالاقل لازم ٣ قوافل طبية تابعة للأزهر
ده المفروض يحصل
الازهر ينقسم لقسمين
الاول تعليمي
والتاني لشؤون الدين وده ينضم ليه الأوقاف

وجميع املاك الاوقاف تروح للدولة
يمكن افضل حاجة عملها عبد الناصر هوا انه خلي الازهر تابع للدولة
عالاقل مكنتش مؤسسة قائمة بذاتها يتوغل فيها الإخوان بشكل أو بآخر

اسمحولي اشارك الضحك ده معاكم

هى دورة .... لو مر بضع سنوات بدون وجود بديل معتدل سيعودون للظهور مرة اخرى .... و بديل معتدل اقصد به شيوخ حقيقيون ..مش طبالين
نفس الامر حدث فى الخمسينات و السيتينات ثم عادوا للظهور فى السبعينات من باب العمل الخيرى و الدعوة للدين
لا اعتقد او بالأدق لا اتمني، اتمني ان تقوم الدولة بالقضاء عليهم تماما

لا اعتقد او بالأدق لا اتمني، اتمني ان تقوم الدولة بالقضاء عليهم تماما
ده مستحيل لان كان الشعب مخدوع فيهم دلوقتي في كتله اتشكلت ضدهم صلبه من الشعب اللي كان مخدوع فيهم ايام السادات وعبد النناصر

هى دورة .... لو مر بضع سنوات بدون وجود بديل معتدل سيعودون للظهور مرة اخرى .... و بديل معتدل اقصد به شيوخ حقيقيون ..مش طبالين
نفس الامر حدث فى الخمسينات و السيتينات ثم عادوا للظهور فى السبعينات من باب العمل الخيرى و الدعوة للدين
الوضع مختلف عن الخمسينات ولا الستينات لسبب انه الشعب كان معاهم ومخدوع فيهم ولان الاخوان فاكرين ان الوضع زي الخمسينات والستينات خدو علي دماغهم ايضا لان الجوكر اللي قلب علي دماغهم اللعبه سابلهم الحبل اللي شنقو بيهم نفسهم

ده مستحيل لان كان الشعب مخدوع فيهم دلوقتي في كتله اتشكلت ضدهم صلبه من الشعب اللي كان مخدوع فيهم ايام السادات وعبد النناصر
[/QUOTE]
اولا حمدلله علي السلامه
ثانيا احنا دوله شبابيه والشباب عندنا معظمه حرفيا كاره الإعلام ورافض اليد الحديديه بتاعت الدوله وكاره برضو للعواجيز الي ضيعو البلد من وجهه نظره
من وجهه نظري كره او ابتعاد الشباب عن الاخوان بسبب الفشل في اداره الدوله اثناء سنه حكمهم و العلمانيه والبعد عن الدين ولو تدينو مش هيبقا ليهم مشكله معاهم خالص
من الأخر الاخوان مش هينتهو من مصر من وجهه نظري لأنهم فكره ودعوه مش تنظيم وخلاص

حرام شرعا

اولا حمدلله علي السلامه
ثانيا احنا دوله شبابيه والشباب عندنا معظمه حرفيا كاره الإعلام ورافض اليد الحديديه بتاعت الدوله وكاره برضو للعواجيز الي ضيعو البلد من وجهه نظره
من وجهه نظري كره او ابتعاد الشباب عن الاخوان بسبب الفشل في اداره الدوله اثناء سنه حكمهم و العلمانيه والبعد عن الدين ولو تدينو مش هيبقا ليهم مشكله معاهم خالص
من الأخر الاخوان مش هينتهو من مصر من وجهه نظري لأنهم فكره ودعوه مش تنظيم وخلاص
بص الكلام ده كلام شعبوي وليس واقعي نهائي فيه كتله صلبه من الشباب مؤيده للدوله جدا بسبب اللي عملوه الاخوان بعد عزلهم
علشان تعرف الفرق
عبد الناصر قمع الاخوان بشده لكن كان ليهم تعاطف شعبي وكذلك اواخر عهد السادات مبارك عمل صفقات معاهم استخدم معاهم اسلوب العصا والجزره
السيسي دمر كل اللي بنوه الاخوان خلال 80 سنه بسبب انه سابلهم الحبل علي الغارب بعد ماعزلهم العمليات الارهابيه والاهم انه ساعه لما مسكو الحكم تعالو وفشلو

انا موافقك، جماعي أولًا فاشلة ثانيا خائنة ، يعني مفيش اي ميزه خالص،

بص الكلام ده كلام شعبوي وليس واقعي نهائي فيه كتله صلبه من الشباب مؤيده للدوله جدا بسبب اللي عملوه الاخوان بعد عزلهم
علشان تعرف الفرق
عبد الناصر قمع الاخوان بشده لكن كان ليهم تعاطف شعبي وكذلك اواخر عهد السادات مبارك عمل صفقات معاهم استخدم معاهم اسلوب العصا والجزره
السيسي دمر كل اللي بنوه الاخوان خلال 80 سنه بسبب انه سابلهم الحبل علي الغارب بعد ماعزلهم العمليات الارهابيه والاهم انه ساعه لما مسكو الحكم تعالو وفشلو
اولا انا معارض للنظام في مصر بس أكبر تحدي للدوله في وجهه نظري لو عايزه تقضي عليهم هيا مصداقيه الدوله ووصولها للشعب لكن للأسف أنا شايف إن ده صفر
ثانيا انت شايف مجتمعك الي انت فيه بس وشايف رأيك
اغلبيه الشعب الساحقه وخصوصا الشباب شايفين ان الدوله بتشيطنهم وان الدوله كذا وكذا وكذا.....
ثالثا لو الدوله عارفه ان ده سهل كانت عملتو لكن ده صعب جدا القضاء علي الاخوان في مصر صعب جدا ومحتاج السيسي 30سنه كمان لو جه رئيس تاني الدنيا هتتقلب وهيطلعو من تحت الأرض?

اولا انا معارض للنظام في مصر بس أكبر تحدي للدوله في وجهه نظري لو عايزه تقضي عليهم هيا مصداقيه الدوله ووصولها للشعب لكن للأسف أنا شايف إن ده صفر
اغلبيه الشعب الساحقه وخصوصا الشباب شايفين ان الدوله بتشيطنهم وان الدوله كذا وكذا وكذا.....
كلام شعبوي برده
الاخوان لن يتم القضاء عليهم بنسبه 100% بس جماعه منبوذه لن يتمتعو بما حصلو عليه قبل 25 يناير وشعبيتهم في الحضيض
وعلشان انا عايش في مجتمع وشايف بقولك الكلام ده بلح لان
ومستني مصدرك علي اغلبيه الشعب والشباب؟

كلام شعبوي برده
الاخوان لن يتم القضاء عليهم بنسبه 100% بس جماعه منبوذه لن يتمتعو بما حصلو عليه قبل 25 يناير وشعبيتهم في الحضيض
وعلشان انا عايش في مجتمع وشايف بقولك الكلام ده بلح لان
ومستني مصدرك علي اغلبيه الشعب والشباب؟
انت عايز تصدق كلامك اغلبيه الشعب ضد النظام حاليا ودي مفهاش كلام وعشان الاعتقال والقبض علي الناس محدش هيقولك انا ضدك!!!!!!

ثالثا لو الدوله عارفه ان ده سهل كانت عملتو لكن ده صعب جدا القضاء علي الاخوان في مصر صعب جدا ومحتاج السيسي 30سنه كمان لو جه رئيس تاني الدنيا هتتقلب وهيطلعو من تحت الأرض?
ده مستحيل برده لسبب
السيسي فرد والقوات المسلحه مجهزه ليه بدل البديل عشر سمعت السيسي كان لمح ان فيه اكاديميه لاعداد القاده داخل الجيش فالسيسي ينفذ السياسه العامه للدوله فاي رئيس تاني هيسحق الاخوان ومعاها
انت مش عاوز تفهم الفرق ان الاخوان رجعو من الستينت والسبعينات
علشان كان معاهم الشعب بعد 2011 وعملياتهم الارهابيه تم نبذهم من قطاع كبير
انت عايز تصدق كلامك اغلبيه الشعب ضد النظام حاليا ودي مفهاش كلام وعشان الاعتقال والقبض علي الناس محدش هيقولك انا ضدك!!!!!!
انا عايش في مصر في مجتمع مؤيد للسيسي بنسبه80%
لكن اللي انت بتقوله ده غير منطقي اساسا

قيس الاعضاء المؤيدين للدوله المصريين في المنتدي والمؤيدين لاخوان النسبه هتكون باكتساح لصالح المؤيدين للدوله وبتحداك

انا عايش في مصر في مجتمع مؤيد للسيسي بنسبه80%
لكن اللي انت بتقوله ده غير منطقي اساسا
كده انا فهمتك وانا في مجتمع ضد السيسي بنسبه100%
قيس الاعضاء المؤيدين للدوله المصريين في المنتدي والمؤيدين لاخوان النسبه هتكون باكتساح لصالح المؤيدين للدوله وبتحداك
مش دليل خالص ولازم تفرق بين شعب في بلد محكومه بالحديد والنار وشعب في بلد فيها حريه تعبير الوضع هيختلف خالص وبدليل ايام مبارك الاخوان محدش كان يتوقع حكمهم لمصر ولكن بعد الثوره اكتسحو البرلمان والشوري وفازو بالرئاسه وانتخابات نزيهه ها؟؟

ده مستحيل برده لسبب
السيسي فرد والقوات المسلحه مجهزه ليه بدل البديل عشر سمعت السيسي كان لمح ان فيه اكاديميه لاعداد القاده داخل الجيش فالسيسي ينفذ السياسه العامه للدوله فاي رئيس تاني هيسحق الاخوان ومعاها
ده اكبر غلط وطول ما مافيش انتخابات وحريه الاخوان هيفضل ليهم مبرر وليه الجيش يحكم اصلا هو احنا خرفان بيحكمونا!!!!!

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى