وفد عسكري إثيوبي رفيع المستوى يزور السودان

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بالفعل حان الوقت لمعامله السودان كدوله عدو
وترك الشعارات الفارغه
دوله تبتزك في ملف حيوي يمس حياه ملايين المصريين لا تستحق ان نصفها بالشقيقه
بل دوله عدوه ولابد من معاملتها بناء علي هذا
رغم اني ويعلم الله فرحت جدا للتطورات في ملف العقوبات علي السودان ورفعها
وكتبت اني اؤيد اي خطوات تتخذها الحكومه السودانيه لرفع العقوبات عنهم
ولكن عندما تصل الامور لهذا الحد من الابتزاز
وتهديد حياه المصريين
فمصلحه بلدي اهم من شعارات للاخوة
بالفعل عندما يعمل جارك ضدك في المحافل الدولية ويصوت ضد رفع العقوبات عنك ليتمتع بالقيمة المضافة لتصدير منتجاتك عندها تعامله كأخ وصديق

بالفعل عندما يعمل جارك ضدك في المحافل الدولية ويصوت ضد رفع العقوبات عنك ليتمتع بالقيمة المضافة لتصدير منتجاتك عندها تعامله كأخ وصديق
متي صوتت مصر ضد رفع عقوبات السودان؟؟؟؟؟

الحاصل الآن في السودان حسب رؤيتي أن الشعب لافاضي لمصر أو لإثيوبيا عندك قضايا اهم تمس عيشه ابسط الأساسيات الآن فيها مشكلة ولا أظن أن أي شخص يضع قضية السد كأولوية

كفي كذبا وتدليسا
اذا كان مصر والرئيس السيسي خلال فتره رئاسته الاتحاد الافريقي هوا من اثارموضوع العقوبات ورفعها عن السودان
ومصر دعمت وايدت الخطوات التي اتخدتها السودان لرفع العقوبات
علي فكره معنديش مشكله تكرهوا مصر وتقفوا مع الاثيوبيين لما تظنونه مصلحتكم
بس عندي مشكله في الكذب والتدليس الذي يمارسه البعض ليبرر لنفسه ابتزاز مصر

الحاصل الآن في السودان حسب رؤيتي أن الشعب لافاضي لمصر أو لإثيوبيا عندك قضايا اهم تمس عيشه ابسط الأساسيات الآن فيها مشكلة ولا أظن أن أي شخص يضع قضية السد كأولوية
عادي يا اخي براحتكم من حقكم البحث عن مصالحكم
بس عندما تتقاطع تلك المصالح مع امننا وحياتنا يبقا محدش يزعل اما نصنفكم كعدو ونتخذ ضدكم اي خطوات للدفاع عن امننا القومي

متي صوتت مصر ضد رفع عقوبات السودان؟؟؟؟؟
في 2017 تقريبا مصر وإثيوبيا صوتوا ضد رفع العقوبات المفروضة من مجلس الامن بالقرار 1591 تقريبا صححوني اذا انا غلطان ..... لم يحدث تغير في التعامل السوداني مع جيرانه .
الموضوع زادت فيه تعليقات الأخوة المصريين عن الحد وقد تجاوز البعض حدود اللياقة إلى الإهانة ربما . اذا اثيوبيا ومصر لم يستطيعوا أن يتفقوا لماذا يجب على السودان أن يأخذ موقف امامكم طاولات الحوار
يجب على الطرفين أن يتفقوا
الاخوة الذين يقولون إن السد سيعطش مصر نعم سيفعل ولكن ناتجه سيكون ذا تأثير مباشر على معدل البطالة في البلاد نتيجة بوار الارض ولكن لدى مصر موارد ضخمة غير مستغلة يمكن توجيه الطاقات الشبابية

عادي يا اخي براحتكم من حقكم البحث عن مصالحكم
بس عندما تتقاطع تلك المصالح مع امننا وحياتنا يبقا محدش يزعل اما نصنفكم كعدو ونتخذ ضدكم اي خطوات للدفاع عن امننا القومي
نعم مصر عسكريا اقوى من السودان ولكن سبب قوة مصر الاقتصادية هو السودان الناس المفروض تصحى لنفسها شوية والتعامل حق الحديقة الخلفية يجب أن ينتهي

يا استاذ عيب الكلام ده اللى انت بتقوله ده ، ده انت واضح انك راجل متعلم و ما شاء الله بتدخل على الانترنت و بتعرف تقرأ و تكتب يعنى سهل قوى تدور على الحقائق و لو فيه كلام من اللى انت بتقوله ده حقيقى يا ريت تنشره لينا و توضح مصدرة، انما كلام مرسل كده بدون بينه بيقى فرقنا ايه عن العالم الجهلة اللى لا بتعرف تقرأ او تكتب و انا اربأ بك انك تكون من العالم الجهله

كفي كذبا وتدليسا
اذا كان مصر والرئيس السيسي خلال فتره رئاسته الاتحاد الافريقي هوا من اثارموضوع العقوبات ورفعها عن السودان
ومصر دعمت وايدت الخطوات التي اتخدتها السودان لرفع العقوبات
علي فكره معنديش مشكله تكرهوا مصر وتقفوا مع الاثيوبيين لما تظنونه مصلحتكم
بس عندي مشكله في الكذب والتدليس الذي يمارسه البعض ليبرر لنفسه ابتزاز مصر
يا اخي سبحان الله على البعض هنا وفي المنطقة
مصر عمرها ما طمعت في ثروات احد ولا دبرت مكايد او خطط لاحداث اضطرابات في اي دولة
وعلى المستوى الشعبي المصري عمره ما كره او طمع في ثروة اي حد على العكس دايما راضي باللي ربنا قاسمه له وبيقول ربنا يبارك للكل
انا مش عارف ليه الحقد ده على مصر طول عمر مصر بتتعامل باحترام ومن باب انها الدولة الام والاكبر في المنطقة وبتحتوي الكل
الظاهر ان فيه ناس لازم تمسكلها العصاية علشان تمشي عدل ولا تضرك

تحياتي لك

في 2017 تقريبا مصر وإثيوبيا صوتوا ضد رفع العقوبات المفروضة من مجلس الامن بالقرار 1591 تقريبا صححوني اذا انا غلطان ..... لم يحدث تغير في التعامل السوداني مع جيرانه .
الموضوع زادت فيه تعليقات الأخوة المصريين عن الحد وقد تجاوز البعض حدود اللياقة إلى الإهانة ربما . اذا اثيوبيا ومصر لم يستطيعوا أن يتفقوا لماذا يجب على السودان أن يأخذ موقف امامكم طاولات الحوار
الاخوة الذين يقولون إن السد سيعطش مصر نعم سيفعل ولكن ناتجه سيكون ذا تأثير مباشر على معدل البطالة في البلاد نتيجة بوار الارض ولكن لدى مصر موارد ضخمة غير مستغلة يمكن توجيه الطاقات الشبابية

يا اخي انت فاهم الموضوع غلط
الموضوع ليس في يد السودان وموافقة السودان او رفضه لن تغير من صراع مصر واثيوبيا شيء
هو عتاب اخوي ليس اكثر
كيف ببلد يوجد فيها ملايين السودانيين عايشين شغالين متعلمين بيتعالجوا زينا زيهم وفي الاخر دولتهم تاخد قرار سياسي هو في صف اثيوبيا
عتاب مش اكثر

نعم مصر عسكريا اقوى من السودان ولكن سبب قوة مصر الاقتصادية هو السودان الناس المفروض تصحى لنفسها شوية والتعامل حق الحديقة الخلفية يجب أن ينتهي
يارت توضح ازاي السودان سبب نهضة مصر
جديدة دي لانج
انت لو كلامك صح كنتم نفعتم انفسكم اولا

تحدث بمنطقية وبدلائل

سبب قوة مصر هوا السودان طيب
ياعمي السودان لو كان نفع كان نفع نفسه

انت واهم اذا ظننت اننا سنقبل بأى شىء يمس حصتنا من المياه
حتى لو رميناها فى الصحراء سنأخذ حصتنا كاملة
ومن يرفض المفاوضات ويرى ان منطق القوه هو الفيصل
فنحن مستعدين

يارت توضح ازاي السودان سبب نهضة مصر
جديدة دي لانج
انت لو كلامك صح كنتم نفعتم انفسكم اولا

تحدث بمنطقية وبدلائل
مفيش دليل هوا كده طقه حنك زي ما بيقولوا
وانا من عندي مصر هيا سبب نهضه امريكا
يللا ماهي زاطت بقا

مصادرك علي الكلام ده ايه

هدا والله ما كنا نخشاه في تفريق الدول العربية شر ممزق ،الكل يغني ولا يتفق ،صح من قال (إتفقت العرب على ألا يتفقوا)

مفيش دليل هوا كده طقه حنك زي ما بيقولوا
وانا من عندي مصر هيا سبب نهضه امريكا
يللا ماهي زاطت بقا
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
حاجة غريبة فعلا اي هبل في الجبل
والمشكلة مش في محاولة اقناعنا بكدا انا شايف ان المشكلة الحقيقية هي اقتناعه هوا بهذا الهبد

حاجة صعبة جدا

يعني انت بتقول تقريبا ومش متأكد
بتبني كلامك علي شكوك
بتسمح لنفسك تكره بلد جار علي أساس شكوك
بتدعم طرف علي حساب طرف علي أساس شكوك
عالاقل اما تاخد موقف يكون علي أساس سليم
نفسي اعرف جبتو منين الكره ده
للأسف دي شماعة فشل كان صنعها البشير وانتو مكملين عليها يبقي مش هتتغيرو

مصادرك علي الكلام ده ايه
الصحف السودانية تحدثت عنه بإسهاب وقتها بحث بسيط في جوجل ترى المصادر امامك ... ربما البعض أو الغالب موجه من الحكومة ولكن حتى الصحف المعارضة ذكرت ذلك

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى