وفد عسكري إثيوبي رفيع المستوى يزور السودان

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
انا اتعاملت مع الشعوب دي وعارف ان بقول ايه كويس جدا الموضوع متجذر في الشعوب
و ستجد من تعامل معهم و يكيل المديح فيهم ايضا. ثم فى النهاية هم ليسوا مطالبين ان يحبونا او يكرهونا . المحبين منهم لنا هم فى نينى العين و الكارهين لنا منهم ربنا يهديهم و يبعد عننا شرهم لكن القضية الاساسية هى قضية حقوق نحن نطالب بحقوقنا فقط و حتى بدون الاضرار بمصالح الاخرين . لن نقول من ليس معنا هو ضدنا و لكن نقول يا ناوى على قوتى يا ناوى على موتى اللى مش عاوز يقف مع مصر يبقى ينقطنا بسكاته و ميوجعش دمغنا

انت دولتك اما مش محتاجاهم أو مش عارفه تستخدمهم
انا ذنبي إيه
عاوزهم خدهم قبل ما يوصلو لينا
الميه بتعدي عليكم الأول
مهو لو واثيوبيا بنت السد هيوفرهم بالاتفاق مع اثيوبيا يعني هو مستفيد

للاسف موقف السودان تحته علامات استفهام كثيره .. مشكله السد كلها وقت وتنتهى اما بتتدخل عسكرى او حل سياسى او تحكيم دولى
لكن محدش بينسى مواقف الاشقاء فى وقت المحن
عمرنا ما نسينا موقف الملك فيصل فى 73 و الشيخ زايد
زى ما عمرنا ما هننسى موقف السودان دلوقتى الى اسبابه غير واضحه للاسف

كيزان البشير وهم ينشروا الوهم ليربوا بالسودانيين ان مصر تكرههم وتريد فنائهم وامراضهم وان مصر هي من تقف في طريق نهضتهم
ظلوا يكدبوا إلى ان آمنوا وصدقوا كذبهم

كوميديا سوداء وكأن فيرس الكبد سيعيش في البرتقاله وكأن الدم لن يتخثر والفيرس هيفضل عايش في البرتقاله المحقونه طول رحلتها من مصر للسودان إلى ان يصل السودان وبعدين البرتقاله تتاكل بقشرها :))

عندما تصل الحقارة الى ادنى درجة.
مصر السبب فى وجود السودان الحالى
هى من صنعتة باموالها و ارواح جنودها.

و ستجد من تعامل معهم و يكيل المديح فيهم ايضا. ثم فى النهاية هم ليسوا مطالبين ان يحبونا او يكرهونا . المحبين منهم لنا هم فى نينى العين و الكارهين لنا منهم ربنا يهديهم و يبعد عننا شرهم لكن القضية الاساسية هى قضية حقوق نحن نطالب بحقوقنا فقط و حتى بدون الاضرار بمصالح الاخرين . لن نقول من ليس معنا هو ضدنا و لكن نقول يا ناوى على قوتى يا ناوى على موتى اللى مش عاوز يقف مع مصر يبقى ينقطنا بسكاته و ميوجعش دمغنا
كمثال السودانين جتلهم فرصه سد النهضه لاضرار بمصالحك قبل كده لم يكن يوجد فرصه لهم

انا كنت عضو في منتدي سوداني قعدت هناك حوالي ٥ شهور اتابعهم من خلال متابعتي لهم استخلصت الاتي
السودان يكره مصر والمصريين
اسباب الكره دا تتلخص في الاتي
ملف حلايب وشلاتين ودا السبب الرئيسي واللي رسخ الكلام دا في الشعب البشير منه لله
السبب التاني يعتقدون ان المصريين خصوصا الشماليين علي حد تعبيرهم (يقصده وجه بحري) بينظروا للسودانيين نظرة دونية والمصريين بيستقله بيهم وناس كتير كانت بتعلق انهم كانه بيتعرضه للتنمر بسبب لونهم وانهم كانه بيتلقوا اهانات مثل عثمان او انت بواب
ثالثا المصريين يعتبروا السودان الحديقة الخلفية لهم
رابعا شايفين ان السودان طالما دعم مصر ووقف معاها في قضايا كثيرة وان هما مشفوش خير من مصر ابدا حتي لما السد العالي غرق مدينة انا نسيت اسمها المهم انهم ضحوا كتير عشان مصر بدون مقابل

الكلام دا اختصارة للكره السوداني لمصر
وانا مش عارف اقول ايه بس حسبي الله ونعم الوكيل في اي حد يسبب عداء بينا وبين السودان

ارجوا من الاخوة ان يفرقوا بين الانظمة الحاكمة والشعوب
حكومة السودان ومواقفها المؤسفة تجاه مصر لا تمثل الشعب السوداني
تذهب الحكومات وتبقي الشعوب

شوف التعليقات

انا كنت عضو في منتدي سوداني قعدت هناك حوالي ٥ شهور اتابعهم من خلال متابعتي لهم استخلصت الاتي
السبب التاني يعتقدون ان المصريين خصوصا الشماليين علي حد تعبيرهم (يقصده وجه بحري) بينظروا للسودانيين نظرة دونية والمصريين بيستقله بيهم وناس كتير كانت بتعلق انهم كانه بيتعرضه للتنمر بسبب لونهم وانهم كانه بيتلقوا اهانات مثل عثمان او انت بواب
رابعا شايفين ان السودان طالما دعم مصر ووقف معاها في قضايا كثيرة وان هما مشفوش خير من مصر ابدا حتي لما السد العالي غرق مدينة انا نسيت اسمها المهم انهم ضحوا كتير عشان مصر بدون مقابل

وانا مش عارف اقول ايه بس حسبي الله ونعم الوكيل في اي حد يسبب عداء بينا وبين السودان
ممكن اسم المنتدي لو سمحت

اعتقد انه اذا كان قصف السد هو الحل
فلننتظر حتى يمتلىء نصفه على الاقل
حتى يكون القصف مؤثر وتقوم المياه وقوة دفعها بدور فى انهياره
وعلى البعض ان يتعلم السباحه

لا تعتقد ولا تفكر الخطه والاستراتيجيه وضعت والمتبقي إصدار الأوامر
فقط.
ونسئل الله السلامه وان تحل الأمور وربنا يكفي مصر الحبيبه كل شر

?????????????

والله بردوا قلبي يعرفون لكم كويس
معلشاحنا عرفين اننا حرقينك بالعكس بعد مقولت كده قلبي برد وانبسط لاني عرفت اننا مدمرين نفسيتك يبقي كل واحد عراف مكانته وواثق من نفسوا ويعني السودانين اتبهدلوا بالتعليقات واتهانو للاسف هيجوا علش شعب بيتمسخر على اي حاجه اشكرك انك طلعت اللي بقلبك ومعلش هبقي اجبلك يكما كومب علي حسابي عشلان الحرقان يخف هههههههههههههههههههههه

شوف التعليقات

على فكره انا دخلت مسحت نصهم بالكومنتات ونزلت شوية معلومات بقو بيعيطو السودانين هههههههههههههههههههه
طبعا لانشمل الجميع ففي سودانين محترمين بس غسلناهم ههههههههههههههههه

على فكره انا دخلت مسحت نصهم بالكومنتات ونزلت شوية معلومات بقو بيعيطو السودانين هههههههههههههههههههه
طبعا لانشمل الجميع ففي سودانين محترمين بس غسلناهم ههههههههههههههههه
هقرائهم تعليق تعليق والله علشان اتابع ردودك

ربي يهدي نفوسكم على بعض ويجمعكم على خير وسلام وصفائة قلوب
والله لايرضينا إلا ان تكونوا اخوة قبل ان تكونوا عرب وجيران.
عاشت مصر و عاشت السودان

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى