الولايات المتحدة تهدد مصر بعقوبات بسبب صفقة الأسلحة الروسية

عدم شراء ال SU-35 هيفشخنا حرفيا مع الروس

أنا بتكلم في التالي موجودات لازم أكملها وإلا ألبس اللي عندي واتصرف بيه)
1- 4 بطاريات S-300VM أنا محتاج أزودهم
2- شبكة الإنذار المبكر الريزونانس
3- استكمال ال BUK-M وممكن ال BUK 3
4- صفقة ال 400-500 دبابة T-90MS ودي تقريبا نص الإبرامز
5- استكمال صفقة ال Mig-29
6- حط البحرية معاك

طيب أنا هخسر إيه
1- ترقية ال F-16 ..؟؟ نطلع منها كده المتقادم ونشوف الباقي قد ايه ..؟
2-الأواكس بالسلامة ... كده كده مش هيديني المعيار D وأنا كده كده بقيت في عالم ال ISR
3- الإبرامز ... هو قفل تطويراته على كده واحنا جايبين اّخر الطراز M1 ومفيش نية منهم للترقية

يبقى أنا بمحددات تسليحه مستنفذ القدرات اللي عندي
حتى لو طور F-16 هيديني رادار ال V9 بتاع البلوك 52 يعني بيديني تطوير قياسي بتاع 10 سنين فاتت

لو وزنت خسائري مع الروس بالمكاسب المنتظرة مع الأمريكان

لا أنا اشتري سربين أو تلاته SU-35 بال Tanker بال Strategic air lifter و أكمل باقي القدرات من مصادر تانية

ملهاش حل تاني

الإمارات اللي اسمها الإمارات بما لها من استثمار .. قالهم مفيش F-35 دلوقتي
الموضوع مش موضوع اسرائيل يا حضرات
الموضوع إن الخليج لو امتلك F-35 موضوع ايران هيتصفى ودائرة الصراع هتتحسم عالورق
خلاص انته امتلكت اللي هيفشخ الدفاع الجوي الإيراني حرفيا
F-35 تفتح ثغرات ومعاك اسراب F-15SA/F-16E-F وخلاص وال Mirages جنبك والموضوع بقى One way

طيب رد فعل الإمارات ايه ... تطور F-16 Block 60 .. هنطورها لإيه برضك... مش فاهم ... هي بوضعها الحالي فشيخه ... المفروض هرقي
خلي تطوير F-16 ده لدولة زي مصر .. أقولك اّه هيفرق

وده المشكل

لازم وقفة مع ولاد الوسـ..ة دول ... لأنك بتشتري سلا بفلوسك

مش تأخرلي صفقة SA وتقولي أطور Desert Falcon

طيب الرفال والإمارات مش مقتنعه بيها وتطوير الميراج هيكون له فايدة علشان تدمج ميتيور بعدين ولا ولا
مع اعتراضي على تطوير الميراج برضك

ترقيتك تبى مقاتلة جديدة لأن الميراج كده كويسه على وضعها بالنظر للوسط المعادي

فيعني مش عارف أجيبهالكم إزاي

بس احنا اللي فاشخين نفسنا بنفسنا

عدم شراء ال SU-35 هيفشخنا حرفيا مع الروس

أنا بتكلم في التالي موجودات لازم أكملها وإلا ألبس اللي عندي واتصرف بيه)
1- 4 بطاريات S-300VM أنا محتاج أزودهم
2- شبكة الإنذار المبكر الريزونانس
3- استكمال ال BUK-M وممكن ال BUK 3
4- صفقة ال 400-500 دبابة T-90MS ودي تقريبا نص الإبرامز
5- استكمال صفقة ال Mig-29
6- حط البحرية معاك

طيب أنا هخسر إيه
1- ترقية ال F-16 ..؟؟ نطلع منها كده المتقادم ونشوف الباقي قد ايه ..؟
2-الأواكس بالسلامة ... كده كده مش هيديني المعيار D وأنا كده كده بقيت في عالم ال ISR
3- الإبرامز ... هو قفل تطويراته على كده واحنا جايبين اّخر الطراز M1 ومفيش نية منهم للترقية

يبقى أنا بمحددات تسليحه مستنفذ القدرات اللي عندي
حتى لو طور F-16 هيديني رادار ال V9 بتاع البلوك 52 يعني بيديني تطوير قياسي بتاع 10 سنين فاتت

لو وزنت خسائري مع الروس بالمكاسب المنتظرة مع الأمريكان

لا أنا اشتري سربين أو تلاته SU-35 بال Tanker بال Strategic air lifter و أكمل باقي القدرات من مصادر تانية

ملهاش حل تاني
يعني لا توجد فائدة من انتظار صفقات افضل مع امريكا. لانها ببساطة لن تحصل بالنظر لتاريخ التسليح الامريكي لمصر. احسن شي لمصر هو التوجه الكامل لروسيا بما يخص التسليح. اعتقد ان ما تقدمه روسيا لمصر افضل ما تقدمن فرنسا لمصر.
مع الاخذ بعين الاعتبار تكلفة التسليح الفرنسي.

يعني لا توجد فائدة من انتظار صفقات افضل مع امريكا. لانها ببساطة لن تحصل بالنظر لتاريخ التسليح الامريكي لمصر. احسن شي لمصر هو التوجه الكامل لروسيا بما يخص التسليح. اعتقد ان ما تقدمه روسيا لمصر افضل ما تقدمن فرنسا لمصر.
مع الاخذ بعين الاعتبار تكلفة التسليح الفرنسي.
انت ستحتاج فرنسا خصوصا في تخصصات مثل ال ISR كمشاريع مفترضة لهم أو ال MPA
وبرضك انته محتاج تزود عدد الرافال لو قفلت السكة مع فرنسا مأساة ال Mirage-2000 هتتكرر اللهم إن مفيش Mirage-5 تسندك هنا
هات من روسيا وفرنسا والصين وألمانيا وجرب مع السويد يمكن وهكذا

لكن الأمريكان ... خلاص كروتهم محروقة لو بنتكلم عن نظام مصري قوي ... أما لو نظام لا مؤاخذه نقدر نعتبر CISMOA بداية لمسلسل ما

مش تأخرلي صفقة SA وتقولي أطور Desert Falcon
شبب تأخير استلام الاف15 الجديدة هي مشاكل fly by wire والتعديلات الاخرى المتعلقة بهطا النظام والتي سمحت بزيادة حمولة الاف15.
حتى اول دفعة من المقاتلات وهي بالطريق رجعت منها واحدة بسبب مشاكل تقنية.
قرات امس ان الاف15sa تحمل اسرع كمبيوتر مهام بالعالم على مستوى المقاتلات

انت ستحتاج فرنسا خصوصا في تخصصات مثل ال ISR كمشاريع مفترضة لهم أو ال MPA
وبرضك انته محتاج تزود عدد الرافال لو قفلت السكة مع فرنسا مأساة ال Mirage-2000 هتتكرر اللهم إن مفيش Mirage-5 تسندك هنا
هات من روسيا وفرنسا والصين وألمانيا وجرب مع السويد يمكن وهكذا

لكن الأمريكان ... خلاص كروتهم محروقة لو بنتكلم عن نظام مصري قوي ... أما لو نظام لا مؤاخذه نقدر نعتبر CISMOA بداية لمسلسل ما
مشكلة فرنسا هي التكلفة المبالغ فيها.
يعني مرات اخاف ان مصير الرافال هيكون زي مصير الميراج 2000 خصوصا بعد العراقيل التي وضعتها امريكا بخصوص السكالب.
فرنسا كانت كريمة مع مصر في ما يخص الشق البحري رغم بعض النواقص لكن ما قصروا مع مصر.
اشوف احسن حل لمصر هو اعادة بيع الاف16 لامريكا لانها فقدت اهميتها بوجود الميج والسوخوي والرافال. على الاقل تستفيد مصر بجلب المزيد من الميج او السوخوي

شبب تأخير استلام الاف15 الجديدة هي مشاكل fly by wire والتعديلات الاخرى المتعلقة بهطا النظام والتي سمحت بزيادة حمولة الاف15.
حتى اول دفعة من المقاتلات وهي بالطريق رجعت منها واحدة بسبب مشاكل تقنية.
قرات امس ان الاف15sa تحمل اسرع كمبيوتر مهام بالعالم على مستوى المقاتلات
لكن أستاذي تأخرت الصفقة كثيرا عن المتوقع
أنا أقول هذا من تعليقات بعض الأخوة السعوديين عن التأخير

مشكلة فرنسا هي التكلفة المبالغ فيها.
يعني مرات اخاف ان مصير الرافال هيكون زي مصير الميراج 2000 خصوصا بعد العراقيل التي وضعتها امريكا بخصوص السكالب.
فرنسا كانت كريمة مع مصر في ما يخص الشق البحري رغم بعض النواقص لكن ما قصروا مع مصر.
اشوف احسن حل لمصر هو اعادة بيع الاف16 لامريكا لانها فقدت اهميتها بوجود الميج والسوخوي والرافال. على الاقل تستفيد مصر بجلب المزيد من الميج او السوخوي
لكن ستحتاج المزيد من الرافالات ... موضوع السكالب يمكن حله بطريقة أو أخرى أو دمج بديل
المشكلة سياسية وتتعلق بمواضيع حقوقية
لكن بالنهاية لدي 24 رافال (برأيي الشخصي ) تحتاج للزيادة
إعادة بيع ال F-16 حاليا سيخلق فجوة وعلى الأقل لن يكون إلا بعد استلام مزيد من المقاتلات
هو وضع خاطئ كلية ... وتصليحه سيكون بخطأ

لكن أستاذي تأخرت الصفقة كثيرا عن المتوقع
أنا أقول هذا من تعليقات بعض الأخوة السعوديين عن التأخير
لان الصفقة وقعت في 2010 ولم يتم البدء بها فعليا الا في 2011 وما بعدها. وخرجت اول مقاتلة من المصنع الى التجارب في 2013 وتم استلام اول دفعة مقاتلات في 2016.
التأخير موجود لاسباب نظام fly by wite لكنه بنظري ليس تأخيرا كبيرا.
السعوديين يظنون بوينج مثل شركة شيفرولية او بنك الراجحي يسلمك السيارة خلال 48 من تاريخ الشراء ههه

لان الصفقة وقعت في 2010 ولم يتم البدء بها فعليا الا في 2011 وما بعدها. وخرجت اول مقاتلة من المصنع الى التجارب في 2013 وتم استلام اول دفعة مقاتلات في 2016.
التأخير موجود لاسباب نظام fly by wite لكنه بنظري ليس تأخيرا كبيرا.
السعوديين يظنون بوينج مثل شركة شيفرولية او بنك الراجحي يسلمك السيارة خلال 48 من تاريخ الشراء ههه
ممكن
شكرا للتوضيح
لكن هل تشاركني الرأي بالنسبة للإمارات وتطوير ال F-16 و موضوع ال F-35 ..؟؟
ألا يحتاج الرفض الأمريكي والإصرار على تطوير الفالكون فقط موقف ما ..؟

لكن ستحتاج المزيد من الرافالات ... موضوع السكالب يمكن حله بطريقة أو أخرى أو دمج بديل
المشكلة سياسية وتتعلق بمواضيع حقوقية
لكن بالنهاية لدي 24 رافال (برأيي الشخصي ) تحتاج للزيادة
إعادة بيع ال F-16 حاليا سيخلق فجوة وعلى الأقل لن يكون إلا بعد استلام مزيد من المقاتلات
هو وضع خاطئ كلية ... وتصليحه سيكون بخطأ
طيب هو الخوف من ان تواجه الرافال مصير الميراج لكن تستطيع مصر التعاقد على 24 رافال اضافية.
لكن الاهم هو زيادة الميج والسوخوي مع اخراج الاف16

ممكن
شكرا للتوضيح
بالنسبة للامارات اتوقع ان السبب الرئيسي لعدم حصولها على اف35 هو ترددها. نفس ما حصل مع الرافال. الامارات طالبت بالعديد من التعديلات الى درجة ان الموضوع اصبح تعجيز لداسو وظلت المفاوضات لحوالي عشر سنوات بلا طائل.
تردد الامارات برأيي هو بسبب خط الانتاج المزدحم والذي برأيي يجعل من التعاقد الحالي عليها امرا لا طائل منه لانه خلال السنوات القادمة سنرى على الارجح تطويرات وتحديثات للاف35

بالنسبة للامارات اتوقع ان السبب الرئيسي لعدم حصولها على اف35 هو ترددها. نفس ما حصل مع الرافال. الامارات طالبت بالعديد من التعديلات الى درجة ان الموضوع اصبح تعجيز لداسو وظلت المفاوضات لحوالي عشر سنوات بلا طائل.
تردد الامارات برأيي هو بسبب خط الانتاج المزدحم والذي برأيي يجعل من التعاقد الحالي عليها امرا لا طائل منه لانه خلال السنوات القادمة سنرى على الارجح تطويرات وتحديثات للاف35
لكن الرفض جاء من الأمريكان بعدم المناقشة
حقيقة اعتبر هذه الطريقة خالية من الذوق على الأقل
أنا لا أعلم حقيقة المفاوضات لكننا كهواة ننظر للأمور نتحدث بالرأي الشخصي
على الأقل يمكن للإمارات الدخول في مفاوضات للدخول في توزيعة ترانشات التسليم

طيب هو الخوف من ان تواجه الرافال مصير الميراج لكن تستطيع مصر التعاقد على 24 رافال اضافية.
لكن الاهم هو زيادة الميج والسوخوي مع اخراج الاف16
تنويع المصادر بحسب ما يستطيع الوضع المالي
يمكن وضعنا مختلف لأننا نمتلك معدات أمريكية تحت شعار الكم لا الكيف
حقيقة أرى 500 دبابة MS مزودة بالشتورا أفضل من 1000 دبابة M1
هم يضعوننا تحت حد معين

ممكن
شكرا للتوضيح

الامارات بتتجه نفس الاتجاه بتاعنا من فترة ، مشروع مشترك لمقاتلة جيل خامس خفيفة مع الروس و طلبيات للسو ٣٥ أيضا .

لكن الرفض جاء من الأمريكان بعدم المناقشة
حقيقة اعتبر هذه الطريقة خالية من الذوق على الأقل
أنا لا أعلم حقيقة المفاوضات لكننا كهواة ننظر للأمور نتحدث بالرأي الشخصي
على الأقل يمكن للإمارات الدخول في مفاوضات للدخول في توزيعة ترانشات التسليم
الخبر يقول ان الامارات توقفت عن المناقشات ولم يقل انه تم رفض طلب الامارات. هذا ما قرأته

الخبر يقول ان الامارات توقفت عن المناقشات ولم يقل انه تم رفض طلب الامارات. هذا ما قرأته
US puts F-35 talks with the UAE on the backburner to focus on F-16 upgrades

الامارات بتتجه نفس الاتجاه بتاعنا من فترة ، مشروع مشترك لمقاتلة جيل خامس خفيفة مع الروس و طلبيات للسو ٣٥ أيضا .
موضوع السوخوي بقاله مده
لكن تطويرات الميراج والفالكون تقول انه مش أولوية برضك
موضوع المقاتلة الخفيفة
هل روسيا تقدر تدخل مشروعين جيل خامس في نفس الوقت..؟

تنويع المصادر بحسب ما يستطيع الوضع المالي
يمكن وضعنا مختلف لأننا نمتلك معدات أمريكية تحت شعار الكم لا الكيف
حقيقة أرى 500 دبابة MS مزودة بالشتورا أفضل من 1000 دبابة M1
هم يضعوننا تحت حد معين
المشكله بقا اخي الفاضل هل ستقدم الms مايغنينا عن الابرامز ام انها ستكون خطوة للوراء

عودة
أعلى