الحكومة الألمانية توافق على عقد تصدير فرقاطات ميكو لمصر

بحرية فخمة.

انت متخيل يا مان .... ان مع حلول الأعوام 2021-2022 ان شاء الله ستكون مصر اضافت لبحريتها في خلال 10 سنوات...
4 كورفيت جويند
4 غواصات
2ً حاملة مروحيات ميسترال
4 لانش أمباسادور
1 فرقاطه فريم
2 فرقاطه ميكو
1 لانش مولينا

هذا ما تم التوقيع عليه وتأكيده واستلام معظمه حتى الآن.....فماذا ستكون خيارات البحريه المصريه وصفاقتها الفترة القادمة.
جعلها الله قوه حق لنصرة الإسلام والمسلمين.

التعديل الأخير:
١٦ خلية اطلاق للاستر ٣٠؟ !!
اعتقد ان الميكو هتكون متعددة مهام اقرب منها الي دفاع جوي عن تشكيل الميسترال
16 خليه عدد قليل بالنسبة لفرقاطة دفاع جوي لو قسمناها علي دفاع ذاتي قريب و بعيد المدي بالاضافة الي ان السي جيراف ليس بذاك المستوي
الامور تتجه الي الاستقرار مع الطليان خصوصا مع زيادة اكتشافات الغاز و هنشوف فريدا بعلم مصر
في ظني تشكيل الميسترال سيكون كالاتي : ميسترال ، فريم ، فريدا ، 1:2 ميكو ، تايب 214 ، يتبقي نوع سفينة الامداد و التموين
اكتر ما يسعدني بخصوص الميكو هو هذا الوحش :love:
Aotomelara 127/64

images (5).jpeg

images (6).jpeg

images (4).jpeg

التعديل الأخير:
يعنى اغلى من الجويند !!! ليه يعنى

و ارخص من الميكو ب 200 مليون دولار ، برغم الفرق الكبيييير في الازاحة و التسليح و البقائية و و و و
لكن ربما لان الامباسدور طلب خصيصا للبحرية المصرية و بمواصفات خاصة و بعدد قليل جدا ما رفع السعر لهذا الرقم

و ارخص من الميكو ب 200 مليون دولار ، برغم الفرق الكبيييير في الازاحة و التسليح و البقائية و و و و
لكن ربما لان الامباسدور طلب خصيصا للبحرية المصرية و بمواصفات خاصة و بعدد قليل جدا ما رفع السعر لهذا الرقم

أضف الي ذلك ان سعر اَي معده تسلم لمصر من الولايات المتحده تكون أغلي من المعتاد

يتبقي ان نعرف مواصفات الميكو الخاصه بمصر + التسليح + عدد القطع و مواعيد التسليم
الخبر بخصوص جزءيه العدد مبهم قليلا
ما فهمته ان التعاقد تم علي قطعه واحده فقط + بند في العقد لقطعه اخري ان طلبتها مصر ( شبيه بالبند الموجود في عقد الغواصات التايب الذي فعلته مصر ) و لا يوجد تعاقد فعلي علي الثانيه

لا اعرف ما الحكمه هنا من قطعه واحده فقط .... لا احد يستطيع الجزم الان فمازلنا في مرحله التكهنات حتي يعلن عن العقد بصوره رسميه - لاكن ربما الشروط الماليه لم تسمح بقطعتين الان او ان مصر لا تحتاج سوي واحده في هذه الفتره

مبروك علينا ياريت القوات المسلحة تهتم بسلاح الطيران زي ما مهتمة بالبحرية
من نظرك الشخصي ناقص الجوية اي تاني !
انا بقول اننا ناقصلنا طيارات اواكس وتموين جوي ونحديث النقل بجانب تصنيع طيارة خفيفة للتدريب والقصف الخفيفي زي الk_8 بس تكون للجيل ال5

انا بقول اننا ناقصلنا طيارات اواكس وتموين جوي ونحديث النقل بجانب تصنيع طيارة خفيفة للتدريب والقصف الخفيفي زي الk_8 بس تكون للجيل ال5
سوال هل من الطبيعي وجود المطارات الحربيه وسط المباني الدنيه

الف الف مبروك لمصر

واضح كده ان التسليم فورى
يعنى كاملة التسليخ بنسخه المانيه
مع ازاله الاجهزه الخاصه بالبحريه الالمانيه
يعنى صفقه فى الجون
لو الخبر كده
معنى كده ان فى خطر وبيتم الاستعداد له على وجه السرعه

أعتقد والجميل في تسليح الميكو
دمج انظمة أمريكيه اوروبية من حيث قدرات الدفاع الجوي
و صواريخ سطح سطح

لا يوجد مضادات للغواصات أكثر كفاءة من الغواصات نفسها ولا يوجد أخطر من الغواصات على سفن السطح

بغض النظر عن انه بعيد عن الموضوع
لكن اراه عادي من نظري الشخصي
انا عارف انه بعيد عن الموضع بس الا خلاني اسال ان المقاتلات عندنا كل يوم شغاله وعلي ارتفاع منخفض فخايف يحصل عطل فني الاقي الطيار جمب مني علي السرير

اثناء افتتاح المستشفى العسكرى فى دمياط كان عندى امتحان وكانت الابابتشى على علوا الدور الثانى وكان تركيزى على الاباتشى وليس الامتحان

انا عارف انه بعيد عن الموضع بس الا خلاني اسال ان المقاتلات عندنا كل يوم شغاله وعلي ارتفاع منخفض فخايف يحصل عطل فني الاقي الطيار جمب مني علي السرير
حصلت قبل كدا
كانت فالشرقية
بطيارة صينية J-7 تقريبا
كان طالع من المطار وهوب حصل عطل وهوا فوق منطقة سكنية
بس حاول يتغلب علي العطل ويناور لحد ما وصل الاراضي الزراعية فوق الفلاحين وهوب ساب الطيارة والطيارة وقعت
بس اهلنا فالشرقية قامو معاه بالواجب

اثناء افتتاح المستشفى العسكرى فى دمياط كان عندى امتحان وكانت الابابتشى على علوا الدور الثانى وكان تركيزى على الاباتشى وليس الامتحان
كنت فامتحان السنة الي فاتت
امتحان 3 ثانوي وفازهر وفمنطقة استراتيجية عالاخر
المهم وانا قاعد وبحل وهوب سمعت صوت مروحية جاية سبت القلم وركزت مع الصوت وبحاول ارصد الصوت جاي منين ورايح لفين علشان اقدر اشوفها وفعلا شوفتها
ولما مشيت خالص رجعت احل لقيت نفسي ناسي كل حاجة قولت مش مشكلة فدا كي يامصر :cry:

من وجهة نظرى التى لا قيمة لها على الإطلاق على رأى شلبوكه
غير متحمس لهذه الصفقه
كنت أفضل الإستمرار مع الفرنساويه فى الشق الغربى
و الاتجاه للروس فى القطع الخفيفه ذات القدرات الناريه الفوق ممتازه
أما يكون لدى غربى أمريكى و فرنساوى و ألمان و أسبانى
فهذا مستقبلآ سيمثل عبىء فى الصيانه و الدعم و زيادة التكلفه

اواكس
وسرب من سو 35

عودة
أعلى