الحكومة الألمانية توافق على عقد تصدير فرقاطات ميكو لمصر

متى أسمع الحكومة السعودية... المصرية الأردنية...... الخ
تسمح بتصدير 15 صاروخ..... دبابة.... الخ
إلى بريطانيا وفرنسا وألمانيا وإيطاليا.
وماذلك على الله بعزيز

هو لازم يعرف ان احسن منصات لمكافحة الغواصات هي الغواصات نفسها

مكافحة الغواصات ليست بهذه السهولة،

أهم معضلة في الحرب ضد بلد يملك غواصات جيدة هو اين هي من الاساس وعلى اي عمق ... لذلك تحتاج الى طائرات دوريات بحرية و مروحيات متخصصة تقوم بعملية نشر للسونارات في المواقع المرجح تواجدها فيها..

الطائرات والمروحيات و الفرقاطات كقاعدة لهذه المروحيات كلها يجب ان تعمل بمنظومة متكاملة لرصد للاهداف وضربها ...

على سبيل المثال الغواصات لن تتمكن من نشر السونارات بسرعة وتغطية مساحات كبيرة كما تقوم الطائرات ثابتة الجناح ..

نسيت السفاح ده

images (3).jpeg
images (3).jpeg

و الله لو العلاقات جيدة لهذه الدرجة مع المانيا
كنت افضل الليوبورد مع IFV محترمة لاحلال المتقادم من من الباتون و مستقبلا الابرامز كذلك مدولبات عنها
لكن يالا ربنا يستر على التجهيز

بس مين يسمع !؟

مين يسمع ايه ؟ الامباسدور ثمنه اكثر من 300 مليون دولار يا سيد :LOL:
اينعم احنا بناخده من فلوس الضرايب بتاعت المواطنين الامريكان ، بس برضه غالي جدا جدا جدا

كنت افضل الليوبورد مع IFV محترمة لاحلال المتقادم من من الباتون و مستقبلا الابرامز كذلك مدولبات عنها

عندي سؤال اخ باتريون

هوا لماذا لانصنع دبابتين مثلا

بصنع شاسيه الام ٦٠ وبرجين .. برج الابرامز .. وبرج الصابرا

اينعم احنا بناخده من فلوس الضرايب بتاعت المواطنين الامريكان ، بس برضه غالي جدا جدا جدا

لا لا

احنا بنصنع سفن عادي يعني

يبقي انا اللي كلامي صح

تفكيرك شبهي
بس لو الامر بايدي معونة ١٠ سنوات قادمة
مقدمة اقسم علي ٣٠٠ مليون لا اريد غير الامباسدور فقط.

تقريبا الحاجة الوحيدة المحترمة من الامريكان.

لا لا

احنا بنصنع سفن عادي يعني

يبقي انا اللي كلامي صح
حتي الان بدن فقط واعتقد تركيبة السبائك والمعادن لن نعرفها.
لكن الامل في الالمان تركيا صنعت منهم غواصات وفرقاطات بشكل شبة كامل.
نطمع ولو بشكل ٤٠% تصنيع

عندي سؤال اخ باتريون

هوا لماذا لانصنع دبابتين مثلا

بصنع شاسيه الام ٦٠ وبرجين .. برج الابرامز .. وبرج الصابرا
لان الموضوع معقد جدا
ما تصنعه ليس تصنيع بحت
هوا اكمال لما فعله اخرون برخصة ممكن يبقى تجميع ممكن يبقى تصنيع لاجزاء سهلة لكن ليس ال full thing
لانه مستحيل حد يديك الاجزاء الحساسة هندسة مواد المدفع مثلا كمعادن ليتحمل 20 الف عملية اطلاق او البدن كتدريع ضد درجات الاختراق مستحيل ستاتيك جاهزة لنه امر علمي تكنولوجي بحت
منظومة ادارة المعارك كذلك في ال mapping الخاص بها كا سوفت وير
الام 60 لا تقيس عليها بحسبة اليوم هيا اشبه بمقارنة الفيات 128 ب بالاستون مارتن سوبر ليجيرا

صنعت منهم غواصات
الحاجة الوحيدة اللي نفسي تتصنع عندنا ومش عايز اي حاجة تاني من الدنيا بس يكون بها خاصية إطلاق صواريخ الكروز او الباليسيتة

ونستورد اي حاجة مش مهم بس ده يتحقق

حلم والله حلم

M @Medhattah لكن لو نظرت لصفقة الجويند متضمن بها تصنيع البدن كتكنولوجيا فالامر ممكن لو اردت تعاقديا
لكن بحدود طبعا و سيكون مكلف للغاية و تبع الوضع السياسي و عامل الوقت ضدك لانك مطالب بانتاج كمي لتغطية التكلفة للنظر في المشروع المقبل للربح و بالتالي خرجنا من مجرد استحواذ عسكري الى مشروع علمي تكنولوجي الى تجارة بحتة و هوا ما لا يفيد العسكريون ، هذا فكر دولة مرتبط بامور عديدة
و هذا ما تواجه روسيا مع الارماتا او اغلب مشاريعها حتى و تركيا مع الالتاي و الهند مع الارجون

ياريت والله يوافقوا على بيع معدات برية .. بس هو امر مستبعد

يعنى اغلى من الجويند !!! ليه يعنى

مبروك علينا ياريت القوات المسلحة تهتم بسلاح الطيران زي ما مهتمة بالبحرية

عودة
أعلى