الحكومة الألمانية توافق على عقد تصدير فرقاطات ميكو لمصر

اكيد هيكون قطعتين
ماهو كان قبلها بشهرين العقد ٢ مليار يورو يعني ٤ قطع.
صفقة غريبة الشكل بحثت في ٦ مصادر وصحف ذات مصدقية كل منها توجهك في اتجاة مختلف عن الاخر.

احدهما اكد وجود الاستر ٣٠!!

عموما التفاصيل هتبان اكتر الفترة الجاية

صفقة غريبة الشكل بحثت في ٦ مصادر وصحف ذات مصدقية كل منها توجهك في اتجاة مختلف عن الاخر.

انت ناسي انك بتبحث عن صفقة للجيش المصري !
يعني ممكن تتصنع وتيجي ومحدش يشوفها غير فمناسبة رسمية وتيجي شوية تسريبات كدا علي قدراتها وتسليحها

قصدهم التي قيد الخدمة الان
او كامل صفقات الملف البحري؟
او احدث ماتملك البحرية المصرية
هي الافضل و الاحدث في البحرية لكن اذا اردت كل القطع اليك هذه الصورة سرقتها من احد الاخوة:LOL::LOL:

انت ناسي انك بتبحث عن صفقة للجيش المصري !
يعني ممكن تتصنع وتيجي ومحدش يشوفها غير فمناسبة رسمية وتيجي شوية تسريبات كدا علي قدراتها وتسليحها
زي رياح الشرق الي فضلنا ندور عليه و فالاخر surprise لقيناه فالسعودية اصلا:LOL::LOL:

زي رياح الشرق الي فضلنا ندور عليه و فالاخر surprise لقيناه فالسعودية اصلا:LOL::LOL:
سيبك من رياح الشررق ده
لو مصر عايزاه كانت جابته وعادي
لكن اكيد فيه البديل
هل سمعت عن ان مصر اشترت صاروخ باليستي او صواريخ استراتيجية !
انا عن نفسي مسمعتهاش نهائيا
تقريبا اكتر جهاز فيه سرية فالجيش المصري

سيبك من رياح الشررق ده
لو مصر عايزاه كانت جابته وعادي
لكن اكيد فيه البديل
هل سمعت عن ان مصر اشترت صاروخ باليستي او صواريخ استراتيجية !
انا عن نفسي مسمعتهاش نهائيا
تقريبا اكتر جهاز فيه سرية فالجيش المصري
بلح
الصواريخ الباليستية الاستراتيجية مصر اذا فتحت ذالك الباب لا نمتلك غطاء سياسي قوي لمواجهة العقوبات.

المملكة وقتها رغم علاقتها المتينة بالامريكان تعرضت لمحاولات تدخل واستفزاز وضغط عديدة لكن لكل دولة ظروف مختلفة.

وفي النهاية عدوك علي مقربة كام كم بجانبك.

بلح
الصواريخ الباليستية الاستراتيجية مصر اذا فتحت ذالك الباب لا نمتلك غطاء سياسي قوي لمواجهة العقوبات.

المملكة وقتها رغم علاقتها المتينة بالامريكان تعرضت لمحاولات تدخل واستفزاز وضغط عديدة لكن لكل دولة ظروف مختلفة.

وجهة نظرك و اقرب للواقع صراحة

حضرتك بتتكلم بجد ؟؟؟؟ يارب يكون صحيح

بلح

الصواريخ البالستيه بعيدة المدى ليست يتلك القوه الا اذا كانت تحمل سلاحا غير تقليدي.... ولو تفتكر الضغوط الأمريكيه والإسرائيلية عندما استلمت مصر سرا ال ٢٤ محرك صاروخي من كوريا الشمالية في نهايات التسعينيات ولَم يكشف عنها الا الدبلوماسي الكوري الشمالي المنشق الذي كان يعمل بالسفارة الكورية ش في القاهرة.....لدرجة ان حسني مبارك بنفسه رد على الموضوع في مؤتمر صحفي...قائلا: انه ليس من المعقول ان نثار هذه المشكله في كل مره تقوم مصر بصيانة صواريخها الباليستية ;)

هي الافضل و الاحدث في البحرية لكن اذا اردت كل القطع اليك هذه الصورة سرقتها من احد الاخوة:LOL::LOL:مشاهدة المرفق 151260

ناقص ثلاث فرقاطات جويند + فرقاطتين اضافيتين

٤ فرقاطات ميكو و٤ غواصات تايب اضافة للاثنتين السابقين

زائد صفقة الزوارق بويان التي اعتقد انها لن تقل عن ٦ زوارق + الهواريزون التي يتم التفاوض عليها والفريم الاضافية التي اشار اليها سيادة اللواء

ناقص ثلاث فرقاطات جويند + فرقاطتين اضافيتين

٤ فرقاطات ميكو و٤ غواصات تايب اضافة للاثنتين السابقين

زائد صفقة الزوارق بويان التي اعتقد انها لن تقل عن ٦ زوارق + الهواريزون التي يتم التفاوض عليها والفريم الاضافية التي اشار اليها سيادة اللواء
فعلا انا مراجعتهاش اعتذاراتي ليكو

فعلا انا مراجعتهاش اعتذاراتي ليكو

إعتذارات ايه يا سيد يوسف , مفيش الكلام اللي انتوا بتقوله لبعض ده
هواريزون و بويان و فريم اضافية و 4 ميكو و 2 تايب اضافي ؟؟ اين و متي و كيف و لماذا ؟!
مش عاوزين نطلع اشاعة و نصدقها

إعتذارات ايه يا سيد يوسف , مفيش الكلام اللي انتوا بتقوله لبعض ده
هواريزون و بويان و فريم اضافية و 4 ميكو و 2 تايب اضافي ؟؟ اين و متي و كيف و لماذا ؟!
مش عاوزين نطلع اشاعة و نصدقها
ربنا يخليك اخي.. انا معرفش مدي صحة كلامه لكن انا فعلا مراجعتهاش قبل ما انشرها عشان الناس تبقا عارفة عموما يعني.. تحياتي

البويان لسه مفيش اي تاكيد عليها فمنعشمش نفسنا بيها

سؤالي.. ما الفائدة التي تقع علي السعودية من تمويل الصفقات المصرية؟ ام هو دعم مالي لنمر من فترة الانكماش التي حدثت في التسليح في الفترة السابقه
تقوية الجبهات اتوقع نظامنا ضع عراقيل امام اعدائك حتى ان وصلو إليك يصلون منهكين فتقضي عليهم بسهوله هذا هو المقصد اعتقد استخدام الدول كقوات دفاع اول يعني نظام الدفاع الجوي الطبقي (بس بطريقة جيوش دول)

وهذي طريقه ناجحه ان تبقي حلفائك اقوياء افضل من ان تحمل على عاتقك الدفاع عنهم

ولا ننسى تل ابيب اقوى من مصر بصناعه العسكريه وامور كثيره وتتفوق عسكريا (جويا وبالستي ودفاع جوي وصناعات بريه وذخائر ) كله صناعه محليه

فالعدو القديم من جبهة مصر تل ابيب وتم انضمام تركيا مؤخرا

____
لكن اتمنا بالقريب العاجل ان نبني بحريه كبيره اسلاميا ورقم صعب اسيويا وشرق اوسطي كم ونوع وللصناعه المحليه اليد العليا ينقصنا الكثير الكثير

تقوية الجبهات اتوقع نظامنا ضع عراقيل امام اعدائك حتى ان وصلو إليك يصلون منهكين فتقضي عليهم بسهوله هذا هو المقصد اعتقد استخدام الدول كقوات دفاع اول يعني نظام الدفاع الجوي الطبقي (بس بطريقة جيوش دول)

وهذي طريقه ناجحه ان تبقي حلفائك اقوياء افضل من ان تحمل على عاتقك الدفاع عنهم

ولا ننسى تل ابيب اقوى من مصر بصناعه العسكريه وامور كثيره وتتفوق عسكريا (جويا وبالستي ودفاع جوي وصناعات بريه وذخائر ) كله صناعه محليه

فالعدو القديم من جبهة مصر تل ابيب وتم انضمام تركيا مؤخرا

____
لكن اتمنا بالقريب العاجل ان نبني بحريه كبيره اسلاميا ورقم صعب اسيويا وشرق اوسطي كم ونوع وللصناعه المحليه اليد العليا ينقصنا الكثير الكثير
اشكرك.. صراحة السعودية تمشي بخطوات ثابته في موضوع التصنيع المحلي و الامارات ايضا و باذن الله تلحقهم مصر و لكن المشوار طويل بسبب ازمتنا الاقتصادية

شباب :
كم تبلغ ازاحة الميكو و كم طولها و عرضها و مداها و رادارها و نوع سونارها و كم خلية اطلاق عمودية فيها و كم صاروخ مضاد للسفن تحمل و ما هو نوعها و مداها و كم طوربيد و ما هو مداها و كم طبقة من الدفاع الجوي فيها و كم تبلغ سرعتها و مدى كشف رادارها بالنسبة للسفن و الاهداف الجوية
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شباب :
كم تبلغ ازاحة الميكو و كم طولها و عرضها و مداها و رادارها و نوع سونارها و كم خلية اطلاق عمودية فيها و كم صاروخ مضاد للسفن تحمل و ما هو نوعها و مداها و كم طوربيد و ما هو مداها و كم طبقة من الدفاع الجوي فيها و كم تبلغ سرعتها و مدى كشف رادارها بالنسبة للسفن و الاهداف الجوية
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اي اصدار لها تحديدا؟

عودة
أعلى