حفظ الطعام - من ساحات المعارك إلى المتاجر

اقرأ عن ملحمة كبريت و كم ظل الجنود بدون طعام لاكثر من مائة يوم و هم يقتلون و لم تلين عزيمتهم .
حلوة حكاية السنن الكونية دى .
اهو اى كلمتين كبار و خلاص و تعمل نفسك عميق.

بدون طعام ل١٠٠ يوم .. وسعت منك ذي

الوجبات المصنعة الجاهزه من اسهل الوجبات فى إعدادها وفى آلاف المصانع فى مصر تقدر تصنعها والجيش نفسه بيمتلك خطوط انتاج تقدر تصنعها بكل الطرق وبأكتر من نظام جودة وحفظ بأستغرب ليه الجيش معملش وجبات كاملة لليوم بالكامل وبيكتفى بوجبة الفطار اعتقد التكلفة بتلعب دور كبير فى القرار ده وان الجنود تطبخ لنفسها اوفر لهم لكن انا واثق من قدرة خطوط الإنتاج فى مصر سواء قطاع عام او خاص من تلبية اى مواصفة يطلبها الجيش وبأى إعداد عند الطلب لكن هل فعلا الحيش ممكن يطلب وجبه كاملة ولا هيكتفى بالمعلبات العادية الى بيتم تقديمها فقط

عندكم فكرة عن اللوجيستية ايام الفتوحات الإسلامية ؟

علاش التون ما عندناش ومكنصدروهش لي جايبناه من إسبانيا؟ اودي حتى المربى جاي من إسباني!!!
التونة بالصورة من النوع المعلب بالماء جودتها عالية و صحية اكثر و نسب اقل من المواد الحافظة

الوجبات المصنعة الجاهزه من اسهل الوجبات فى إعدادها وفى آلاف المصانع فى مصر تقدر تصنعها والجيش نفسه بيمتلك خطوط انتاج تقدر تصنعها بكل الطرق وبأكتر من نظام جودة وحفظ بأستغرب ليه الجيش معملش وجبات كاملة لليوم بالكامل وبيكتفى بوجبة الفطار اعتقد التكلفة بتلعب دور كبير فى القرار ده وان الجنود تطبخ لنفسها اوفر لهم لكن انا واثق من قدرة خطوط الإنتاج فى مصر سواء قطاع عام او خاص من تلبية اى مواصفة يطلبها الجيش وبأى إعداد عند الطلب لكن هل فعلا الحيش ممكن يطلب وجبه كاملة ولا هيكتفى بالمعلبات العادية الى بيتم تقديمها فقط

المسالة ماهي مسالة تصنيع لان موضوعها بسيط جدا

المسالة مسالة فكر !

للاسف الفكر المتخلف في الاعاشة لايزال موجود وانا اتكلم لك عندنا في السعودية موجود كل الامكانيات لتصنيعها وتوزيعها لاكن مافيه رغبة لانه مافيه اصلا ادراك لاهمية الاعاشة

مجرد اعطي العسكر قدر ودجاج ورز وبصل وخليهم ! يقعد العسكري ياكل اكل غير مفيد صحيا اعلى من احتياجه اليومي يسبب له خمول غير ذالك انه يلهي العسكر عن اداء مهتمهم الاساسية وينشغلون في الطبخ !

شركة قها هى من صنعت تعيين القتال اثناء حرب اكتوبر المجيدة و كان بها ابتكارات لم يسبقها اليها احد مثل وضع الجبن الابيض و الزيتون فى انبوب مثل معجون الاسنان ليسهل على الجندى تناولة اثناء الاشتباك.
و عامود الحلاوة الطحينية الملىء بالسعرات و رخيص الثمن الذى اعجب بة الالمان جدا اثناء المناورات المشتركة

اقرأ عن ملحمة كبريت و كم ظل الجنود بدون طعام لاكثر من مائة يوم و هم يقتلون و لم تلين عزيمتهم .

ايه اللي انتى بتقوله ده

يا صاحبى لو موجودة يبقى خير لبلدى و مفيش مشكلة لكن الهبد ده تقوله لما تدعى شئ بدون مصدر زى بالضبط الهبد اللى بتهبده و بتدعى وجود طعام جاهز للقتال الحربى بتصنيع مصرى و لكن بدون مصدر أو بدون أن يراه أحد .... فقط أنت تراه
اتفضل يا هباد موضوع من المنتدي
تعيين القتال للجندى المصرى

شركة قها هى من صنعت تعيين القتال اثناء حرب اكتوبر المجيدة و كان بها ابتكارات لم يسبقها اليها احد مثل وضع الجبن الابيض و الزيتون فى انبوب مثل معجون الاسنان ليسهل على الجندى تناولة اثناء الاشتباك.
و عامود الحلاوة الطحينية الملىء بالسعرات و رخيص الثمن الذى اعجب بة الالمان جدا اثناء المناورات المشتركة
شركة قها دى من اكتر الشركات المظلومه فى مصر عندهم منتجات تحفه لو تم الاهتمام بيها وتسويقها بنفس الطعم بتاعها الى ثابت بقاله سنين هتقلب الدنيا وهتكون براند عالمى بس الفساد يقتلها المميز فى اغلب الشركات الحكومية الجيدة ان تم تأسيسها زمان ايام الرخص وكانت بتنزل وصفات منتجاتها ستاندر لا وكان بيتم تطويرها للأحسن او شركات تم تأميمها من أجانب وورثت كل المنتجات المميزة الى بعد كده شركاتها الام نظرا لعنصر التكلفة عدلتها للأسوأ أتمنى ان يتم النظر لمجموعة من الشركات بعين الرحمة فى مصر والله منتجات تغذو العالم اكبر الشركات لم تعد تنتجها وضيف عليها الخضار والفواكه المصرية المميزة من الأساس بتعجب إزاى دولة زى مصر عندها كنوز مخفية ويتجرأ مسئول ويقول انها فقيرة الفقر فى العقول اخر محاولة من الدينصورات لتسويق الشركة 🥱😭

التعديل الأخير:
المسالة ماهي مسالة تصنيع لان موضوعها بسيط جدا

المسالة مسالة فكر !

للاسف الفكر المتخلف في الاعاشة لايزال موجود وانا اتكلم لك عندنا في السعودية موجود كل الامكانيات لتصنيعها وتوزيعها لاكن مافيه رغبة لانه مافيه اصلا ادراك لاهمية الاعاشة

مجرد اعطي العسكر قدر ودجاج ورز وبصل وخليهم ! يقعد العسكري ياكل اكل غير مفيد صحيا اعلى من احتياجه اليومي يسبب له خمول غير ذالك انه يلهي العسكر عن اداء مهتمهم الاساسية وينشغلون في الطبخ !

طلعت تصرف من الجيش السعودي لاكن البعض يجتهد ويطبخ بنفسه !

يذكرنى الامر بطرائف حرب اكتوبر عندما دخل الجنود المصريين حصون خط بارليف و جد الجنود المصريين الطعام الاسرائيلى ساخن
بعد اخلاء مواقعهم بسرعة فجلسوا و تناولوة و كانو يصنعون من الدقيق الاسرائيلى خبز طازج يتناولونة و هم فى خضم المعركة
و الصاعقة كان يذهبون الى الدبابات الاسرائلية المهجورة و ياخذون منها الطعام و السجائر

اتفضل يا هباد موضوع من المنتدي
تعيين القتال للجندى المصرى
أما انتا زكى صحيح
ما هو ده اللى أنا قولته ( عندنا طعام معلب فى الجيش المصرى يحتاج لطبخه على النار ) و ليس MRE الحديثة اللى ما تحتاج نار أساساً لإنضاجها
المعلبات موجودة فى الجيوش من زمان لكن أنا بتكلم عن الطعام الغير معلب فى علب صفيح و ده مش موجود عندنا فى الجيش المصرى
- أنا دخلت الجيش و عارف كل اللى أنتا بتقوله لكن الظاهر إنك بتتفرج على الجيش فيديو بس و منتديات

و الله إنتا اللى عبيق
100 يوم إيه يا عم ، إنتا بتتفرج على قصص كتيييير !
الجيش المصرى بنى آدمين زى أى بنى آدم بيموتوا بالرصاص و بالغاز و من الجوع زى أى حد
انا بتكلم عن إنك ما تأكلش خالص و تقدر تكمل قتال -------> تفتكر هتقدر تعمل كده كام يوم ، جرب ما تكلش و لا تشرب 3 أيام و انتا قاعد فى البيت من غير قتال و قولى رأيك إيه
- ربنا الذى هو الأعلم بخلقه أمر المسلمون بالصيام من الفجر حتى المغرب و لم يأمرهم بأكثر من ذلك لأن فى الصيام مشقة و لأن الإنسان يتحرك بالطاقة التى ينتجها الجسم من عمليه الإحتراق و الهضم و بالتالى بدون طعام لن يكون هناك طاقة و بالتالى لن يكون هناك قتال و لو أصبح هناك قتال لن يكون بالشكل الذى يتطلبه القتال من يقظة و عنفوان

عودة
أعلى