حفظ الطعام - من ساحات المعارك إلى المتاجر

روزلينا - شركة سعودية اخرى تحضر الاكل الجاهز بصلاحية طويلة بطريقة MRE .. جربتها امس .. لذيذة صراحة وعندهم تنوع جيد وموجودة بكذا سوبرماركت

الصورة من حسابهم بتويتر
مشاهدة المرفق 310713
اذا الطعم ممتاز
فهي تفك ازمه حتى للعزاب
بدل المطاعم اما وجبات سريعه سيئة التغذيه
او مطاعم اكلها جيد لكن غالية الاسعار

ايضا شركة زاد السعودية تقدم وجبات بهذه الطريقة وسيتم تصديرها لاوربا وامريكا

تجربة طعام الجيش الامريكي من قبل شخص اعتقد انه يمني او سعودي يسكن في افغانستان ولديه قناة تعرف بالحياة هناك

حصة غذائية مرسلة من المملكة المتحدة للقوات الأوكرانية
تشمل النقانق ، ولحم الخنزير المقدد ، والقهوة ، والشوكولاتة ومزيج من الحليب وفول الصويا المحمص مع التوت

تقدم تركيا للجيش الحر صناديق صغيرة مخصصة للجنود الموجودين على جبهات يتكون كل صندوق من علبتي زبدة صغير وعلبتي عسل وعلبتي مربى
علبتي فول علبتي تونة علبتي مرتديلا خبز ظروف شاي وقهوة وعلب رز بحليب او مهلبية اضافة الى علب ورق عنب مطبوخ تحتاج فقط الى تسخين
طبعا تختلف كل وحبة بين اليوم والاخر لكن اغلب الايام تتكون الصناديق من المواد المزكورة في الاعلى

تنزيل (3).jpeg

يا ريت السعودية تبعت للجيش المصرى وجبات من النوع ده لأن للأسف الجيش المصرى يخلو من MRE و لا أعلم ما السبب ؟!!!
اكيد الجيش المصري عنده MRE

اكيد الجيش المصري عنده MRE
للأسف أنا كنت بالجيش و ما شوفت غير المعلبات اللى محتاجة طبخ على النار
بحثت على النت و اليوتيوب عن MRE مصرى و ما لقيت !!!
لا أعلم ما سبب أن الجيش المصرى لا يهتم بمعيشة الجنود

Steve متخصص في هذا المجال وتقيميه :)

حسب رأيه وجبة الMRE الإماراتية هي واحدة من أفضل أن لم تكن أفضل MRE قام بتجربتها في حياته وتتفوق بالجودة والمكونات على أغلب MRE التي قام بتجربتها.

شيئ جبار بصراحة وجهد يشكر عليه القائمون بالقوات المسلحة الإماراتية

اطعمة الجيوش المدللة تذكرنى بمقولة احد الضباط الفرنسيين فى جيش محمد على باشا عن جنودة الرائعيين.
قال رايت رجال يسيرون يوما كامل بعد تناولهم قطعة خبز جاف .
كانوا رجال من صلب

للأسف أنا كنت بالجيش و ما شوفت غير المعلبات اللى محتاجة طبخ على النار
بحثت على النت و اليوتيوب عن MRE مصرى و ما لقيت !!!
لا أعلم ما سبب أن الجيش المصرى لا يهتم بمعيشة الجنود

علشان الجنود رجالة و اى حاجة تقضيهم
الجيش المصرى لا يدخلة الا الرجال
لذلك لا نحتاج الى دولة اخرى للدفاع عنا

علشان الجنود رجالة و اى حاجة تقضيهم
الجيش المصرى لا يدخلة الا الرجال
لذلك لا نحتاج الى دولة اخرى للدفاع عنا
الرجالة لو قعدت 3 أيام من غير أكل هتموت يعنى مش هتقدر تحارب حتى لو النية و الشجاعة و الإرادة موجودة .... متغالبش السنن الكونية

الرجالة لو قعدت 3 أيام من غير أكل هتموت يعنى مش هتقدر تحارب حتى لو النية و الشجاعة و الإرادة موجودة .... متغالبش السنن الكونية
موجوده وبطل هبد
مش معني انك مشوفتهاش انها مش موجوده

موجوده وبطل هبد
مش معني انك مشوفتهاش انها مش موجوده
يا صاحبى لو موجودة يبقى خير لبلدى و مفيش مشكلة لكن الهبد ده تقوله لما تدعى شئ بدون مصدر زى بالضبط الهبد اللى بتهبده و بتدعى وجود طعام جاهز للقتال الحربى بتصنيع مصرى و لكن بدون مصدر أو بدون أن يراه أحد .... فقط أنت تراه

اقرأ عن ملحمة كبريت و كم ظل الجنود بدون طعام لاكثر من مائة يوم و هم يقتلون و لم تلين عزيمتهم .
حلوة حكاية السنن الكونية دى .
اهو اى كلمتين كبار و خلاص و تعمل نفسك عميق.

عودة
أعلى