الرئيس المصري حادث الكنيسة البطرسية نفذه انتحاري بحزام ناسف

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
افضل وجبة للإفطار لدى المسيحيين هي الـ bacon وهي عبارة عن لحم الخنزير ..​

عند الغربيين يا باشا مش في مصر انا عارف انا بقولك ايه ههههه الامريكان بيفطرو برجر والانجليز هوت دوج عادي في مصر فووووووووووول لحم الخنزير ده ع الغدا :D

الاخوه اللي مستغربين سرعه الاعلان وكان مصر ابتدعت هذا او ليس عندها قاعده بيانات باسماء الارهابيين او من يحملون نفس الفكر
اليكم حوادث تم الاعلان عنها وبسرعه البرق و كانت ايضا في المملكه واحده منها
اعلان السعوديه عن تفجير القنصليه الامريكيه في جده والمتهم باكستاني ابحثوا عن وقت الاعلان وانتم تعرفون مدي سرعه اجهزتكم
اعلان السعوديه عن تفجير المسجد النبوي ومن قام به بعد سويعات قليله ماذا نقول غير الغل والحقد اعمي قلوب وعيون كثيرا من الناس
فرنسا وعمليه الصحيفه ........ ابحثوا كيف كان الاعلان ومتي ؟؟؟
بلجيكا .......... نفس الامر
11 / سبتمبر هل تتذكروها ....... كيف تم الاعلان بعدها وكيف تم تحيد ال 19 شخصيه ارهابيه ؟؟؟؟؟
للاسف هذا المنتدي يزداد انحدارا يوما بعد يوم اتمني ان تتخذ الاداره مزيد من الاصلاحات
يجب ان يكون هناك مزيد من الثقافه والتعلم وان اكون احد المستفيدين من مشاركات الاخرين
الاتهامات والشكوك دائما تكال وفي اتجاه مصر فقد وهذا لن يغير شئ ابدا للعلم
السيسي هو رئيس مصر وجاء بالانتخاب ومن لا يعجبه هذا ستجد راسه اقرب حائط له يناطحها
اسلوب الاهانات والزم وووووو ولي
يجب ان يكون هناك احترام متبادل ولا تعطي نفسك صفات ليس بك اصلا
اتمني ان يزيد وعي وثقافه الاعضاء قبل التعليق او المشاركه
فالبعض يجهل ما يدرسه اطفال الابتدائي ........ هذا غير معقول !!!!!!!!!!

تفجير القنصلية اعلن بعد يومين ، وكان سبقه عن تبادل اطلاق نار وكان واضح للعسكر
تفجير المسجد النبوي كان هناك تصوير منشور يوضح الشخص ، واعلن بعد يومين
اعلان تفجير احد عشر سبتمبر كان عبر حصر الاسماء في الطائرات وهذا بسيط جداً وبعد ذلك
تم نشر الاخبار ولا اتذكر فعلياً كم استغرق نشر الاسماء اما عملية فرنسا فهي عملية تبادل
اطلاق نار والجثه موجودة وواضحه للعيان وتم عرضها ..
المنتدى لا يزيد انحداراً وبهذه الكلمة انت تنقص من حقنا نحن كأعضاء وهذا شيء لا ارضاه على
نفسي شخصياً كل ما في الامر يا اخي العزيز اننا نستغرب ونتبادل اطراف النقاش في عملية غريبه
من نوعها ، شخص يحمل 12 كجم من المتفجرات يدخل في وضح نهار يوم الاحد لكنيسة مصرية
تحت انظار الامن ويفجر ، ويبقى رأسه واضح الملامح ؟
هل تعلم ماذا تعني 12 كجم من المتفجرات ؟؟
ارجو منك احترام الاعضاء ونقاشهم بطريقة علمية حتى نصل لهدف اما التهجم والقول بالانحدار !!
هذا بغض النظر عن تدليسك وذكرك للأحداث السابقة بطريقة ملتوية لتحقيق هدفك

عند الغربيين يا باشا مش في مصر انا عارف انا بقولك ايه ههههه الامريكان بيفطرو برجر والانجليز هوت دوج عادي في مصر فووووووووووول لحم الخنزير ده ع الغدا :D

لا اعلم عن المصريين في مصر حتى اكون معك صادقاً ولكن في الخارج كانت وجبتهم المفضلة
الـ Bacon ، تعليقي على ان المسيح لا يفطرون على لحم الخنزير ولم اخص المصريين بالذكر​

تاني كله كلام جرايد بدون مصادر رسميه مش مشكلتنا انك بصدق كل حاجه بتكتب علي الفيس ..
لا يا راجل و انت كنت متوقع ان واحد مسيحي هو الي فجر الكنيسه ... يا أخي الله يحرق المخدرات الي بتتعطوها ده

ومن قال لك اني ادخل فيس ؟ اقذر وسيلة تواصل عندي هي الفيس لعلمك
ثانياً بالعقل اذا انت ذكي كيف دخلت المتفجرات اتحفنا
ثالثا اذا كان كلامي اوجعك لهذي الدرجه تجنبه

التعديل الأخير:
مسيحيون أمام الكاتدرائية : بلد بلا أمن ولا اقتصاد .. اللي مش قادر يحكمها يسبها

ومن قال لك اني ادخل فيس ؟ اقذر وسيلة تواصل عندي هي الفيس لعلمك
ثانياً بالعقل اذا انت ذكي كيف دخلت المتفجرات اتحفنا
ثالثا اذا كان كلامي اوجعك لهذي الدرجه تجنبه
اما بالنسبه للمخدرات بتجنب الرد عليك لاني ماراح ارد الغلط بالغلط

اخي الكريم الكثير من المواقع و صفحات الفيس كلمها غير دقيق و قائم علي توقعات أو كلام من ليس له علم .. لا يوجد أي مصادر رسميه لأي شئ مما قلت .. ثانيا هل كنت تتوقع أن المنفذ شخص مسيحي لتقول أن الإعلان عن اسم شخص مسلم سيحدث فتنه ام ماذا كنت تقصد تكلم بالمنطق لكي لا أشكك في ذكائك

ممكن حد يجيب مصدر رسمي لموضوع 12 كيلو متفجرات و نوع المتفجرات لو سمحتوا لأنه أساس الكلام كله فيهم .. اعتقد الرقم مبالغ في جدا و من اختراع الإعلام
شكلها هترسى على متفجرات بقدر كيلو

يا جماعة، من يصدق قصة عبدالفتاح فليشرح لي كيف ممكن ان تحدث. انا اترجاكم!

أي حد مايصدقش الحوار ده . . لكن بشكل عام موضوع وصول الجاني لبوابة الكنيسة شيىء سهل
أولاً الحراسة في الكنائس تتبع حرس المنشآت و دول تدريبهم مش زي تدريبهم عادي جداً يعني مش زي تدريب وحدات القوات الخاصة الي بتتبع الداخلية . ثانياً مسألة التفتيش برضه شيىء مش قوي لإن من المعروف إن المسيحيين بس هما اللي بيروحوا الكنائي مش هتلاقي مسلم هناك و بالتالي التفتيش بيبقى ضعيف جداً و يكاد يكون مش موجود ده غير إن السيدات بالذات لا يتم تفتيشهم . و سهل جداً إن حد يتنكر في زي سيدة . و ده شفناه في اسيوط و حتي شفناه مع مرشد الجماعة نفسه في رابعة و هو بالنقاب في شيارة إسعاف للهروب من المراقبة و شفناه كمان شفناه مع عناصر ولاية سيناء .. هل فيه تقصير أمني . طبعاً فيه بلا شك
أما بخصوص الجاني إنه تم القبض عليه قبل كده فده شيىء وارد و منشور في الصحف
إنما تم الإفراج عنه إمتى و إزاي مش عارف ؟
..................
بس اللي متأكد منه : إنه طالما رئيس الجمهورية أعلن الكلام ده بنفسه يبقى أكيد 100% هو واثق من معلوماته . خاصةً إنه شدد قال ( أنا بقول كلام مسئول ) . كان ممكن وزير الداخلية يقول التصريح ده . و بعد كدة لو طلع كلامه غير صحيح يبقى كبش فدا للحكومة و النظام بدل ما رئيس الجمهورية يورط نفسه .
.....................................
و أنا متفق مع الأخ الأستاذ / كاهن حرب فإن العملية إستحالة تكون من تدبير النظام
مش من مصلحة النظام يعادي الإخوة المسيحيين . خاصةً إنهم أيدوه في إنتخابات الرئاسة ثانياً : النظام لو عايز يفرض قوانين صارمة كان قدامه فرصة إغتيال النائب العام السابق و إغتيال قائد الفرقة المدرعة . يعني مش محتاج يعمل مصيبة عشان يبرر إصدار قوانين تحد من الحريات ثالثاً : النظام بيسعى لتنشيط السياحة . مش هيعمل مصيبة زي ديه في أعياد الكريسماس
...................................
إنما في موضوع الأشلاء فأعتقد إن المتخصصين في التشريح و الطب الشرعي هم يفيدوك فيه
في موضوع وزن الحزام و الموجة الإنفجارية و تفاصيل العملية برمتها من بدايتها لنهايتها هننتظر إجابات النيابة العامة و المباحث الجنائية
................................
اللي خسران في الحوار ده هو المنادين بالمصالحة
اللي كسبان في الحوار ده اللي بيطالبوا بالمحاكمات العسكرية لجوائم الإرهاب
اللي خسران في الحوار ده هو الشعب المصري كله مسلميه و مسيحييه
اللي كسبان في الحوار ده كله سياحة الدول المجاورة كبديل عن السفر لمصر أو تركيا بالذات
اللي كسبان في الحوار ده كله الحكومة و النظام . لإن الحادثة وحدت المصريين أكتر و جابت نتيجو عكسية لما يريده الغير

اخي الكريم الكثير من المواقع و صفحات الفيس كلمها غير دقيق و قائم علي توقعات أو كلام من ليس له علم .. لا يوجد أي مصادر رسميه لأي شئ مما قلت .. ثانيا هل كنت تتوقع أن المنفذ شخص مسيحي لتقول أن الإعلان عن اسم شخص مسلم سيحدث فتنه ام ماذا كنت تقصد تكلم بالمنطق لكي لا أشكك في ذكائك

راجع الموضوع هذا مذكور اسم شخص مسلم من نفذ العمليه محمود شفيق محمد مصطفى
انت تتكلم عن نفسك انك ماتنجرف خلف اي خبر مكذوب جميل جداً
لكن فكر في غيرك اللي ينجرف ويتحمس بتقول له لا ؟ في مصر شف كمية الاحتقان عند المسيحيين ثم ناقشني
عن اعلان اسم شخص مسلم فجر في كنيسه بهذا التوقيت بالتحديد بيسبب فتنه او لا
يصبرون في اعلان اسمه ليه مستعجلين !!!

لا ادري فعلا اين الخطئ, بلداننا مليئة بالزعامات والحكام بكاريزمة وشخصية وقسوة وبدون نتيجة, بينما لا نسمع ولانعلم اصلا من كان يحكم دولة ناجحة كالسويد وسويسرا وحتى اللوكسمبورغ...

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى