فيديو تخيلي للحرب العربيه الأسرائيليه القادمه من انتاج المنتدي

رد: فيديو تخيلي للحرب العربيه الأسرائيليه القادمه من انتاج المنتدي

مصدر اخر يتحدث عن عملية التجسس المصريه.

Please also take notice of Egyptian UAVs (Unmanned Aerial Vehicles) flying over the Israel's nuclear facilities at Nahel Sorek and the missile test site at Palmahim, south of Tel Aviv.

ولفتت انتباهي هذا التعليق.

While Mubarak is telling the Israelis he is 'thinking' of coming to Israel to discuss peace, his intelligence is flying over Israel's defenses.

وان كان هذا كلام لشخص وتحليله وهو يدعم ما اقوله.

واعتقد لو بحثنا بتعمق اكثر سنجد مصادر اخرى عن تلك الحادثه..

تحياتي

ولله العظيم حيرتيني بقى انا دلوقتي اللي بناور؟؟؟وبحور في الكلام كمان.عموما انا هرد عليكي من نفس مشاركتي لعل وعسى لما تقرئيها كويس تعرفي انا كنت بقول ايه.عموما بردو انا ما قلتش ان الباتريوت قادر على الدفاع عن مصر كلها......(مناوره)انا قلت قادر على الدفاع عن المناطق الاستراتيجيه(العاصمه-السد العالي..).بس واضح فعلا اني بناور.

لقد قصدت بكلمة تحويرك بالكلام حديثك عن مسالة وسائل التوصيل ...

ده اللي انا كتبته اقريه تاني.وهتعرفي اني ما اتهمتكيش بانك قلتي ان العرب ما عندهومش وسائل لتوصيل السلاح.وواضح جدا ان مشاركتي ما فيهاش اي سؤال ولا اي حاجه.بس واضح فعلا اني بناور وبحور في الكلام ومش بتكلم بشكل مباشر.........
لو قرات مشاركتي جيدا كنت ستدرك انني اتحدث عن هذه المشاركة ..
[font=كود:]ثم من قال لك ان الدول العربيه لا تمتلك وسائل مختلف لايصال اسلحتها الغير تقليديه لاسرائيل؟؟؟؟؟؟؟مش تعرفي الاول الاسلحه الغير تقليديه بتوصل ازاي وبعدين تيجي تسالي السؤال ده.[/font]
[font=كود:][/font] لقد بدا هذا السؤال كما لو كان اتهاما فرددت عليه ...

وخدي المصدر ده.

russia’s defense industry could have a hard time meeting its export commitments, reports the september 1 issue of jane’s defence industry. Defense agreements with venezuela alone could reach $3 billion, a sum equivalent to almost 50 percent of moscow’s total military exports in 2005. Venezuela is also considering additional purchases, including tor m-1 and osa-10 air-defense missile systems. Yet russia already has significant commitments to other key customers, including china and india, which accounted for 70 percent of its defense exports in 2005. In addition, moscow recently reached a defense accord with algeria valued at $7.5 billion, in which it agreed to supply algeria with eight battalions of s-300 pmu2 surface-to-air missile systems among other things. Further agreements with algeria worth between $2 billion and $3 billion are expected. Jane’s questions whether moscow will be able to keep these ambitious commitments, as its defense industry remains tied to “old-fashioned management practices and organizational structures at odds with free-market principles,” and has thus fallen into “poor health.” (link)

» more stories on: Industry, proliferation, russia

هذا المصدر لا يؤكد شئ فهو يتحدث عن صفقة عسكرية وكلنا نعرف الصفقات الجزائرية والسورية المتعلقة بهذا الامر ، ولكن تساؤلي يدور حول هل تمت احدي هذه الصفقات بالفعل ؟ هل يوجد هذا النظام بدفاعات هذه الدول الان ؟ ام ان هذا امر مستقبلي ؟؟

طبعا الكلام ده كله ............اي كلام.
وطالما انت سالتي عن نوع الطائره فهي كانت
uav 324

هذه الطائرة لا تطير على ارتفاعات شاهقة لا يمكن رصدها كما تقول ...
وبردو هستمر معاكي والعب اللعبه اللطيفه جدا دي.وولله مش زهقان منها ابدا.
اية لعبة ؟؟؟

ياريت بقه تقوليلي ايه هي احدث المعدات اللي القوات دي مزوده بيها.(عشان ازيد ثقافتي شويه) ده مادام انتي عايزه تستمري في الاسلوب ده يعني.

راجع مشاركتي مرة اخري انا لم اقل انني اعرف قدرات هذه القوة ولكني اعرف مهامها وهي مراقبة تنفيذ اتفاقية السلام والتبليغ عن اي خرق لها ، فاعتقد انه من السخرية الا تمتلك هذه القوة ما يمكنها من اداء مهامها بنجاح ..

طبعا كلامك في الدفاع عن اسرائيل وانها لم تسقط الطائره مالوش اي معنى فما حصل قد حصل والطائره دخلت وصورت ورجعت.

تواصل تحدثك عن هذا الامر كما لو كان مؤكدا ان كان لديك دليل عليه فارجو ان تحضره ،، ولا يشترط ان يكون الدليل اعتراف مصري رغم ان هذا هو اكبر دليل .. ولكن وحتي تحضر هذا الدليل تظل كلمة اسرائيل مقابل كلمة مصر ...

اما مسالة الاعلان.
فالمصادر اللي انا اوردتها كلها head lines ولكن ما يجري في اروقة المخابرات عن تلك الحوادث شيئ اخر.صحيح اظن هتقوليلي ايه بيحصل صح؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كلا ولكني ساقول لك مادام ما يجري في اروقة المخابرات امر سري ولا نعرف عنه شيئا ، فمنا الذي يجعلك متاكدا من حدوث هذه العملية خاصة وان المعلومات المعلنة لا تؤكدها ولا تنفيها ؟؟؟

واضح جدا انه بياتي مع مصر.عشان كده لم نحصل على الاف-15 والجادام والامرام وغيرهم.
عموما ده برده اكبر رد على كلامك (واضح انك بتحب تردي على نفسك كتير)
لان ما دام اسرائيل عارفه ان قولها ده مع مصر فهي لن تلجأ لاعلانه الا في الحالات القصوى وذلك كي تمنع مصر من الحصول على تلك الاسلحه.خصوصا واحنا بنتعامل مع دوله تعد رائده في الحرب الاعلاميه.

اخي اسرائيل تفكر بطريقة اذكي من هذا ، فهي تعرف جيدا متي ينبغي ان تظهر كالطفل البرئ ومتي تظهر كوحش مفترس، لو لم تقل هذا الكلام وسمحت لمصر بالحصول على هذه الاسلحة فقد يؤدي هذا لتقدم القوات الجوية المصرية فعليا يوما ما على اسرائيل ، اما بعد ان قالت هذا فالواقع لم يتغير وهو ان القوات الجوية الاسرائيلية لا تزال متفوقة ايا كان ما يذاع ....

ولكن الغريب انك بتتكلمي وكانك برتبة مقدم في الموساد الاسرائيلي.(واعذرني على التشبيه)بس مش لاقي حاجه تانيه اقولها.

كل المعلومات التي اقولها لك مجرد معلومات عادية للغاية ، لست افهم من اين جاءك هذا الشعور ؟؟

اما بقه بالنسبه للحضاريه في الكلام فلما انتي الاول تتعلمي الحضاريه في الكلام وتتكلمي بطريقه كويسه نبقى نتكلم معاكي كويس.ولازم تعرفي ان الاستخفاف له حديد ومش باي حاجه.

انا كنت اتحدث معك بطريقة جيدة ولكنك انت من بدا في الهبوط لمستوي من غير لائق من الحديث ...

دلوقتي الصور لم تعد دليلا على شيئ؟مش مشكله.بس كان فين ده من 3 مشاركات فاتوا؟؟؟؟؟الله كريم.
الم اقل لك انك لا تقرا المشاركات ، عد للبداية وستجد انني قد طالبتك بالمصدر من اول مرة ،،
اولا هل لديك دليل على امتلاك السعودية لهذا الصاروخ ومصر للصاروخ كروز ؟؟

كالعاده تمسك باتفه الاشياء للدفاع عن لا شيئ.عموما مسالة ذكر صواريخ الكروز فانتي لم تذكري ما تمتلك اسرائيل وبالمديات الا عند ذكري للستورم شادو والكروز المصري.وكانك تودين المقارنه.
اولا هذا ليس امرا تافها انت تخلط بين عباراتي وتقم بالتحوير في كلامي كي تنصر موقفك فقط ، ولا يمكنك ان تتهمني بشيئا لم اقوله ثم تقول اتفه الاشيئاء عندما انبهك لهذا ...
ثانيا من قال لك انني لم ارد المقارنة ؟؟؟؟

لا حول ولا قوة الا بالله.حتى مش عايزه تدوري على مشاركه انتي بنفسك كتيبتيها واديتك كمان الموضوع؟؟؟؟؟؟؟
سبحان الله.

http://defense-arab.com/vb/showpost.php?p=165356&postcount=75

وكما قلتي انا اخذ ما يؤيد وجهة نظري.ولا انتي كمان ما قلتيش كده؟
الموضوع الذي جئت به يتكون من 20 صفحة لذا فطلبت منك رقم المشاركة كي يمكنني ايجادها ...
ولقد اطلعت على المشاركة وتاكدت بالعل من انك تقوم بتحوير كلامي ، وحديثي هناك مماثل تماما لحديثي هنا ..

هذا عندما تكون الحرب متوازنة ولكن لو شارف احد الطرفين على الانهزام ، او انضمت اطراف اخري للمعركة من شانها قلب الموازين
اليس في رايك اتحاد كل الدول العربية معا ضد اسرائيل ليس من شانه قلب الموازين وجعل الانتصار بالقوات التقليدية مستحيلا ؟؟؟

واضح فعلا اني بلف وبدوووووور عموما اللي عندي قلته ومش هزيد وعيد عليه.ثم كون اني بقولك دوري فلازم تعرفي اني بماطل ولا حاجه لانه في ابسط الحالات لو انتي فعلا دورتي وما لقيتيش اللي بقول عليه يبقى ده اكبر دليل على اني كذاب.وبقول على حاجات مش موجوده وبنسب كلام لاعضاء لم يقولواه.وانا مش بتاع كده.واذا ما فهمتيش بعد كل اللي انا قلته .فمعاكي ربنا.
بالنسبة لهذه الجزئية فلقد قمت بكتابتها قبل ان اعلم بوضعك للمصادر ، ولكن ما ان علمت حتي قمت بحذفها من المشاركة الاصلية وبامكانك مراجعتها بالصفحة السابقة ، ولقد قمت بالتنبيه لهذا باخر عبارة في المشاركة رقم 195 ،،
بالمناسبة ولكي لا ترتبك ، لقد حدث خطا عندي ادي لوضعي ردي على المشاركة الاخيرة قبل الاولي فقمت بتعديله ن ولكني فعلت هذا على ما يبدو بعد ان وضعت انت مشاركتك بالفعل ...

هههههههههههههههههه.يمكن.
فعلا عشان انا باكد ان مواقع السلاح النووي الاسرائيلي سريه ولا يعلمها احد.

اذا فمادمت تعي انها ليست سرية فلم لا تاتي لي بمصدر يتحدث عنها ؟؟ ولكن ارجو ان يكون مؤكدا لا مجرد تخمينات ...

ولله حيرتيني صور وحطينا مصادر وجبنا.وحتى لما جبت المصدر وعرفتي ان الصاروخ موجود سالتي عن العدد.!!!!
طيب تحبي كمان تعرفي الوانهم؟؟؟ولا اسماء الضباط المسؤولين عن حراستهم .ولا نوع الاكل اللي بياكلوه؟؟؟

عموما انا مستمر معاكي في اللعبه الجميله دي.الى ما شاء الله.وعلى فكره ده باسلوبك برده مش من عندي يعني.عشان تكوني في الصوره.

اه وصحيح ما تنسيش تجاوبي على اسئلتي اللي سالتهالك...وبدقه بعد اذنك.

ومن الاخر عايزه تلفي وتدوري وترمي حرف هنا وكلمه هنا براحتك عايزه برده في نفس الوقت تتكلمي مباشر برده مافيش مشاكل.في الاول وفي الاخر انتي اللي بتحددي طريقة سير النقاش.

تحياتي.

اعتقد انني قد قرات مصادرك واجبتك عنها ولقد اخبرتك من قبل ان المشكلة ليست مجرد الاتيان بالمصادر بل بالمصادر المطلوبة ، المصدر الاخير وحده هو المصدر الذي اردته ، ولكن كل ما يفعله هو التحدث عن وجود هذا الصاروخ دون ذكر اي معلومات اخري عنه ومنها عدده بمصر والذي سيفيدني في التعرف على مدي قدرة مصر على الردع بواسطته ...

ده عن الصواريخ المصريه.

وده فيه معلومات حلوه جدا عن الصقر.

وده عن حادثة التجسس مره اخرى.

تحياتي.ياريت تلاقي في المصادر دي اللي انتي عاوزاه.مع انك لحد دلوقتي ما قريتيش وشكلك مش هتقري.بس انا بردو بعمل اللي عليا.

تحياتي.

مرة اخري تاتي بمصادر لا تحتوي عما طلبته :::
المصدر الاول يتحدث عن صواريخ السكود المصرية ...
المصدر الثاني يتحدث ايضا عن صواريخ سكود ....
اما المصدر الثالث فهو يتحدث عن اسلحة تقليدية مصرية !!!!!!!!!!
والمصدر الاخير يتحدث عن مسالة التجسس المصرية ولكنه لا يضيف اي جديد على المصدر السابق ولم تكن هناك اية اهمية له ...
المصادر الكثيرة الغير مهمة لن تثبت وجهة نظرك ولكن مصدر واحد بامكانه هذا فخير الكلام ما قل ودل ...

التعديل الأخير:

وصحيح لما تجاوبي على السؤال اللي سالتهولك.
وتذكري ايه هي احدث المعدات اللي تخلي قوات حفظ السلام تكتشف الطائره .

فكريني عشان ابقى اقولك حاجه تانيه تاكدلك انه مش لازم قوات حفظ السلام تكشف الطياره.
ولكن انا ساترك هذا الى حين اجابتك على السؤال.

تحياتي.

وهذا موضوع للدكتور محمد السيد سليم.

http://defense-arab.com/vb/showthread.php?t=2897

عشان تعرفي قدرات الصواريخ المصريه.

لقد اجبت عن هذا السؤال بالفعل باني لم اقل انني اعلم تسليح هذه القوة ، ولكن الوظيفة الرئيسية لها هي مراقبة تنفيذ اتفاقية السلام عدم خرق ايا من الجانبين لها ، وسيكون من السخرية معرفة هذا والاعتقاد بعدم امتلاكهم اية وسائل يمكنها كشف طائرات تطير اعلاهم ،، وعلى الفكرة انا لم اقل ان ينبغي ان يكتشفوا الطائرة ...
بالنسبة للموضوع فهو ايضا يتحدث عن الصاروخ نودونج لا عما طلبته .
اخي انا طلبت مصدر يتحدث عن عدد الصاروخ كروز بمصر ولم اطلب مصدر يحدثني بقدرات الصورايخ المصرية !!!

في شيئ مهم احببت ان اقوله.بعيدا عن الحوار الدائر بيننا.وهو موجه للاعضاء.ولكي ايضا اخت لوسي

النقاش اللي دار (ما زال دائرا) بيننا انا لم ادخل فيه بهدف تحقيق انتصار شخصي.فالمنتدى ليس ساحة للمعارك بين الاعضاء.وانما كلامي كله لم يخرج عن كونه اثبات لوجهة نظر طرحتها.واختلاف معكي يا اخت لوسي في اللي قلتيه.
واختلفنا على نقاط رئيسيه.وكل منا اتى بكلامه واثباتاته على ما يقول.في النهايه الحكم للقارئ فلا الزم احد بالتسليم بكلامي وبالمثل لست ملزما بتغيير رايي بسبب كلام احد.فتلك حريه شخصيه.
عموما اختي اذا كانت لكي رغبه في متابعة النقاش فلا مانع عندي وباذن الله اقدر اتوصل لصيغه احسن للتفاهم معاكي.خصوصا ان ما استفزني جمله قراتها بالصدفه في مشاركتك الاولى في الموضوع.

بصراحه لمست فيها استخفافا كبيرا بالاعتماد على الله.وقد كان هذا سبب في نصر جيوش مسلمه على اخرى.

وقد قال الله تعالى ( وَيَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ ...)الايه.

وهذا ما دفعني لاستخدام تلك الطريقه معكي.عموما اعتذر ان كنت قد احتديت معكي في النقاش في بعض الاحيان.

ومازلت ارحب بالحوار معكي ولكن لاثبات وجهة نظري وقد فعلت واحضرت ادلتي ومصادري.وان كنتي ما زلت مختلفة معي فهذا حققك.كما انه ايضا من حقك متابعة الحوار.على انه في النهايه يظل الحكم للقارئ الذي سيقرا كل هذا الكلام من بعدنا.مع اني ما زلت مقتنع تماما بعدم جدوى هذا النقاش.ولكن يجب علي اثبات وجهة نظري.ولكن يجب ان تاخذي شيئا مهما بالاعتبار اختي فمثلما ستناقشينني ساناقشك.وبطريقتك واسلوبك.لانه كما قلت انت ما يحدد طريقة النقاش.وانا ارد حسب كلامك واسلوبك.

تحياتي وبعتذر كمان مره عن حديتي في الكلام معاكي.

انا ايضا احب ان اوضح انني لا احاول اجبار احد على التسليم بوجهة نظري ..
ولكن بالنسبة للجملة التي تحدثت عنها فكان بامكانك سؤالي عنها بالبداية وكنت ساوضحها لك ،، انا هنا لم اكن اقصد الاستخفاف بقدرة الله ، بل كل ما في الامر انني وجدت الكثيرين هنا يعتقدون ان القدرة الالهية ستساعدهم دون ان يحاولوا بذل القليل من المجهود فكان قصدي من هذه العبارة ان اوضح لهم ان القدرة الالهية ستساعدهم عندما يقومون بدورهم اولا ويحسبوا الامور بعقولهم .....
وعلى اية حال انا اعتذر ايضا ان كنت قد خرجت عن الحدود المسموح بها في النقاش في بعض الاحيان ......

مصدر اخر يتحدث عن عملية التجسس المصريه.

please also take notice of egyptian uavs (unmanned aerial vehicles) flying over the israel's nuclear facilities at nahel sorek and the missile test site at palmahim, south of tel aviv.

ولفتت انتباهي هذا التعليق.

While mubarak is telling the israelis he is 'thinking' of coming to israel to discuss peace, his intelligence is flying over israel's defenses.

وان كان هذا كلام لشخص وتحليله وهو يدعم ما اقوله.

واعتقد لو بحثنا بتعمق اكثر سنجد مصادر اخرى عن تلك الحادثه..

تحياتي

اخي هذا الشخص بني كل استنتاجاته على اقوال اسرائيل ، عندما اقول انني اريد دليلا فهذا يعني اعتراف مصري او تقديم اسرائيل ادلة تؤيد ادعاءاتها ، او تحقيقات تجري في هذا الامر على الاقل تنتهي بادانة مصر ..
ولكن لو طبقنا وجهة نظرك على الحياة العادية فهذا يعني انك لو اتهمت شخصا ما بسرقة محفظتك دون ان تقدم دليلا فلقد اصبح هذا الشخص مذنب حتي تثبت براءته ...

بصي يا اخت لوسي اللي عندي قلته.ورددت عليكي من كلامك.
ولله مش مشكلتي ابدا انك تقتنعي او لا تقتنعي.
واوضحت لكي سبب حديتي في الكلام.
عموما في اخار مشاركاتك انتي ما قدمتيش اي جديد.والمصادر اللي انا جبتها وعلى حد قولك هي اللي بتتعلق بالكلام اللي انا قلته وقلتلك فيه ارجعي لمواضيع المنتدى ولكن عوضا عن ذلك اتيتك بمصادر خارجيه على ما اقوله.عشان عارف ان حكاية المواضيع دي مش هتجيب نتيجه معاكي.

مسالة التجسس على اسرائيل ولله انا قلت اللي عندي واكدته من كذا مصدر.ولجأت الى المنطق والاستنتاج في تحليل تلك المساله.
مره اخري اقتناعك حرية شخصيه تخصك.انما في الاول وفي الاخر القارئ هو اللي ليه الحكم.

ولو سمحتي لا تقارني بين الدول وبعضها هنا نحن نعتمد على الاخبار وقد صدر الخبر بتوقيع الجزائر لصفقة الاس-300 .كون ان انتي مش عايزه تقتنعي الا لما الصفقه توصل علما بانك ما تعرفيش اذا الصفقه وصلت ام لا فانتظري الى ان تصل ولك بعد ذلك الحريه.

هذا ما عندي.لان واضح ان النقاش اللي هيدور بعد مشاركتك الاخيره مش هيكون غير اعاده في الكلام اللي قلته من قبل كده.

مع العلم انك ما جاوبتيش على سؤالي اللي سالته واكتفيتي بتوجيه كلام عام...عموما بردو ليكي الحريه تجاوبي او ما تجاوبيش.

عموما حتى لو جبتي معلومات عن المعدات اللي موجوده مع قوات حفظ السلام.
فهقولك ان الطائره مش لازم تكون سلكت الطريق اللي انتي متخيلاه يعني مش بالضروره انها تكون عبرت من منطقه تكشفها قوات حفظ السلام.ومن الممكن انها استخدمت طريقا اخر للدخول ومن ثم الخروج.

والكلام عن اسرائيل انا فسرته بطريقه وانت بطريقه.والحكم برده فيه للقارئ.

مسالة عدد الصواريخ اللي انتي طلبتيها فده شانك انتي لاني مطالب فقط باثبات وجود الصاروخ انما كون ان انتي عايزه تستفيدي زياده فدي مش مسؤوليتي.روحي وابحثي ودوري واعرفي انت قدرات الردع اللي عايزاها.

اما مسالة السريه فاعتقد لا انا ولا انتي ينفع نتكلم فيها فما لانك ما تعرفيش قدرات المخبارات في الدول العربيه ولا قدرات المخابرات عند اسرائيل.عشان تطلقي احكام زي دي من عندك.انا التزمت الصمت في تلك المساله ووجهة اليك الحديث عن الشيئ الذي يدعوكي للتاكد مما قلتيه.ولم اجد ردا كالعاده.
ولذلك فهي تبقى مساله لكل شخص الحريه في ا عتقاد ما يشاؤه بها.

اما مسالة المشاركه اللي انا اقتبستها منك فكما قلتي وتقولين دائما انا (انا اخذ ما يؤيد وجهة نظري)
لاحظي الى الان اني اناقشك باسلوبك.

اليس في رايك اتحاد كل الدول العربية معا ضد اسرائيل ليس من شانه قلب الموازين وجعل الانتصار بالقوات التقليدية مستحيلا ؟؟؟

في نفس الوقت انتي قلتي اننا بنتكلم عن حرب عربيه اسرائيليه.وانا لم اخرج عن هذا.

وبردو اذا عايزه تستمري في الناقش فاهلا وسهلا(ويكون في علمك مش هخرج ابدا عن اسلوبك في الكلام فكما تناقشين اناقش وكما تتكلمين اتكلم)

تحياتي.

التعديل الأخير:

اختى لوسي كل ما هو موجود عن عملية التجسس هو اقوال اسرائيليه ولا يمكن ابدا ان تجدي كلاما مصريا عن تلك العمليه ولو قتلتي الشبكه بحثا.ويا اختي لوسي بالمنطق من متى نسمع عن عمليات تجسس يعترف بها الطرف المتجسس؟اذا اكبر قاعده في المخابرات اذا ضبط من عملائها فانه لا يعترف به من قبل الدوله.فكيف تريدين من مصر التحدث عن عمليه قامت بها؟

ولذلك نلجأ الى التحليل والمنطق والاستنتاج.في هذه المساله وقد اوضحت رايي ووجهة نظري وبالمثل فعلتي.
ولمن يقرؤون الحكم.
مسالة المصدر عن اعداد الصواريخ كما اوضحت لكي ليست مسؤوليتي.وهذا واجبك انتي.فيكفيني اثبات وجود الصاروخ.

تحياتي اختي وشاكر لتجاوبك في المشاركه الاخيره وان شاء الله نوصل لصيغه احسن في النقاش.

التعديل الأخير:

بصي يا اخت لوسي اللي عندي قلته.ورددت عليكي من كلامك.
ولله مش مشكلتي ابدا انك تقتنعي او لا تقتنعي.
واوضحت لكي سبب حديتي في الكلام.
عموما في اخار مشاركاتك انتي ما قدمتيش اي جديد.والمصادر اللي انا جبتها وعلى حد قولك هي اللي بتتعلق بالكلام اللي انا قلته وقلتلك فيه ارجعي لمواضيع المنتدى ولكن عوضا عن ذلك اتيتك بمصادر خارجيه على ما اقوله.عشان عارف ان حكاية المواضيع دي مش هتجيب نتيجه معاكي.

مسالة التجسس على اسرائيل ولله انا قلت اللي عندي واكدته من كذا مصدر.ولجأت الى المنطق والاستنتاج في تحليل تلك المساله.
مره اخري اقتناعك حرية شخصيه تخصك.انما في الاول وفي الاخر القارئ هو اللي ليه الحكم.

ولو سمحتي لا تقارني بين الدول وبعضها هنا نحن نعتمد على الاخبار وقد صدر الخبر بتوقيع الجزائر لصفقة الاس-300 .كون ان انتي مش عايزه تقتنعي الا لما الصفقه توصل علما بانك ما تعرفيش اذا الصفقه وصلت ام لا فانتظري الى ان تصل ولك بعد ذلك الحريه.

هذا ما عندي.لان واضح ان النقاش اللي هيدور بعد مشاركتك الاخيره مش هيكون غير اعاده في الكلام اللي قلته من قبل كده.

مع العلم انك ما جاوبتيش على سؤالي اللي سالته واكتفيتي بتوجيه كلام عام...عموما بردو ليكي الحريه تجاوبي او ما تجاوبيش.

عموما حتى لو جبتي معلومات عن المعدات اللي موجوده مع قوات حفظ السلام.
فهقولك ان الطائره مش لازم تكون سلكت الطريق اللي انتي متخيلاه يعني مش بالضروره انها تكون عبرت من منطقه تكشفها قوات حفظ السلام.ومن الممكن انها استخدمت طريقا اخر للدخول ومن ثم الخروج.

والكلام عن اسرائيل انا فسرته بطريقه وانت بطريقه.والحكم برده فيه للقارئ.

مسالة عدد الصواريخ اللي انتي طلبتيها فده شانك انتي لاني مطالب فقط باثبات وجود الصاروخ انما كون ان انتي عايزه تستفيدي زياده فدي مش مسؤوليتي.روحي وابحثي ودوري واعرفي انت قدرات الردع اللي عايزاها.

اما مسالة السريه فاعتقد لا انا ولا انتي ينفع نتكلم فيها فما لانك ما تعرفيش قدرات المخبارات في الدول العربيه ولا قدرات المخابرات عند اسرائيل.عشان تطلقي احكام زي دي من عندك.انا التزمت الصمت في تلك المساله ووجهة اليك الحديث عن الشيئ الذي يدعوكي للتاكد مما قلتيه.ولم اجد ردا كالعاده.
ولذلك فهي تبقى مساله لكل شخص الحريه في ا عتقاد ما يشاؤه بها.

اخي لقد قلت لك من قبل ان المسالة لا تتعلق باحضار الادلة والمصادر بل تتعلق باحضار المصادر المطلوبة والتي تثبت وجهة نظرك ،وحتي الان لقد احضرت طنا من المصادر ولكن لا يوجد واحد بها فقط يثبت ما تقول ...
في مسالة التجسس ، فجميع المصادر التي احضرتها تقول نفس الكلام ولا تقدم جديد ولا تثبت العملية فكل ما تقوله هو ادعاء اسرائيلي بلا دليل ، وبالتالي فهو يفتقد الي المصداقية ، وقد ضربت لك مثالا على ذلك من الحياة العادية فان لم ترد ان تقتنع فهذه حرية شخصية لك ...
بالنسبة لصفقة اسلحة الجزائر ، فلقد تاكدت من وجود الصفقة ولكن كما قلت نحن نتحدث عن الاسلحة المؤكد وجودها بالدول العربية الان وليس المحتمل وجودها وكما قلت انت لا احد يعرف ان كانت هذه الصفقة قد وصلت ام لا ...
بالنسبة لسؤالك فلقد اجبت عليه واخبرتك انني لا اعرف معداتهم ولكني استنتجت قدرتهم من مهمتهم ، وحتي ولو سلمت بكونك محق في هذه النقطة فهذا لا يفسر عدم قيام اسرائيل باسقاطها كما انه لا يثبت قيام مصر بهذه العملية لعدم وجود الدليل او ادانة ، بل مجرد اتهام لا يثبت شيئا ...
بالنسبة لعدد الصورايخ فاثبات وجود الصاروخ يثبت قدرة مصر على الرد ، الا ان العدد هو الذي يحدد كون هذه القوة كبيرة ام ضئيلة ...
وبالنسبة لمسالة السرية فحديثك هنا يتضارب مع حديثك بمشاركات اخري افترضت فيها قيام القوات العربية بضربة استباقية ضد مواقع الصواريخ الاسرائيلية وبالتالي معرفتهم مكانها وعلى الرغم من هذا فانت تقول هنا اننا لا يمكننا التحدث بهذه المسالة لاننا لسنا رجال مخابرات وبالتالي فلا نعرف ان كانت مواقع الصواريخ سرية ام لا
!!!!
اما مسالة المشاركه اللي انا اقتبستها منك فكما قلتي وتقولين دائما انا (انا اخذ ما يؤيد وجهة نظري)
لاحظي الى الان اني اناقشك باسلوبك.

في نفس الوقت انتي قلتي اننا بنتكلم عن حرب عربيه اسرائيليه.وانا لم اخرج عن هذا.

وبردو اذا عايزه تستمري في الناقش فاهلا وسهلا(ويكون في علمك مش هخرج ابدا عن اسلوبك في الكلام فكما تناقشين اناقش وكما تتكلمين اتكلم)
تحياتي.
[

انا لم افهم الفقرة الاولي من مشاركتك ..
بالنسبة للباقي فاعتقد انك لم تفهم قصدي ، مشاركتي التي اقتبستها تؤيد كلامي انا لا كلامك انت ، فانا لم اغير فيها من وجهة نظري ، فلو دققت بها ستدرك انها تحمل نفس المعني ...

التعديل الأخير:

اختى لوسي كل ما هو موجود عن عملية التجسس هو اقوال اسرائيليه ولا يمكن ابدا ان تجدي كلاما مصريا عن تلك العمليه ولو قتلتي الشبكه بحثا.ويا اختي لوسي بالمنطق من متى نسمع عن عمليات تجسس يعترف بها الطرف المتجسس؟اذا اكبر قاعده في المخابرات اذا ضبط من عملائها فانه لا يعترف به من قبل الدوله.فكيف تريدين من مصر التحدث عن عمليه قامت بها؟

ولذلك نلجأ الى التحليل والمنطق والاستنتاج.في هذه المساله وقد اوضحت رايي ووجهة نظري وبالمثل فعلتي.
ولمن يقرؤون الحكم.
مسالة المصدر عن اعداد الصواريخ كما اوضحت لكي ليست مسؤوليتي.وهذا واجبك انتي.فيكفيني اثبات وجود الصاروخ.

تحياتي اختي وشاكر لتجاوبك في المشاركه الاخيره وان شاء الله نوصل لصيغه احسن في النقاش.
اخي بالنسبة لمسالة التجسس فلقد قلت من قبل الاعتراف المصري احدي وسائل اثباتها وليس جميعها ، هناك ايضا اي ادلة قدمتها اسرائيل عن العملية ، او ادانة صدرت نتيجة لتحقيق بالامر ...
كما انني منحتك مثالا من الحياة العملية على امر كهذا لاثبت لك انه من المستحيل التسليم بوجهة نظرك وهذا هو :

ولكن لو طبقنا وجهة نظرك على الحياة العادية فهذا يعني انك لو اتهمت شخصا ما بسرقة محفظتك دون ان تقدم دليلا فلقد اصبح هذا الشخص مذنب حتي تثبت براءته ...

اما بالنسبة للتحليل والمنطق فقد يمكنهم ترجيح احتمال على احتمال ولكن بدون ادلة فلن يثبتوا شيئا ...

وبالنسبة لتعداد الصواريخ فكما قلت الامر لا يتعلق فقط بزيادة معلوماتي بل باثبات وجهة نظرك ايضا حيث ان اثبات امتلاك مصر لقدرة ردع استراتيجي امام اسرائيل لا يكون باثبات وجود السلاح فقط بل وبعدده ايضا ...

التعديل الأخير:

واضح فعلا اني مش عارف اوصلك وجهة نظري.او بمعني اصح ما انتش قادره تفهميني ومش عارف ليه.وللاسف يا اختي انتي بتسيئي تفسير الكثير من اقوالي وبعد كده بتتحججي بيها على اساس خاطئ.

عموما المحاوله مره اخرى لا تضر.

اخي لقد قلت لك من قبل ان المسالة لا تتعلق باحضار الادلة والمصادر بل تتعلق باحضار المصادر المطلوبة والتي تثبت وجهة نظرك ،وحتي الان لقد احضرت طنا من المصادر ولكن لا يوجد واحد بها فقط يثبت ما تقول ...
في مسالة التجسس ، فجميع المصادر التي احضرتها تقول نفس الكلام ولا تقدم جديد ولا تثبت العملية فكل ما تقوله هو ادعاء اسرائيلي بلا دليل ، وبالتالي فهو يفتقد الي المصداقية ، وقد ضربت لك مثالا على ذلك من الحياة العادية فان لم ترد ان تقتنع فهذه حرية شخصية لك ...

اخت لوسي ياريت بقه تركزي شويه معايا عشان نخلص من المساله اللي عدت وزدت فيها فوق الالف مره بس للاسف انتي مش عايزه تفهمي انا بجيب المصادر ليه.
دلوقتي سبق وقلتلك وبعيد وبكرر انا بجيب المصادر اللي بتختص باللي انا قلته عن القدرات المصريه وهي نفسها المسائل اللي قلتلك ارجعي فيها لمواضيع المنتدى وانتي رفضتي.ياريت بقه تراجعي مشاركاتي كويس (وده طلب بس اقريها تاني)ولاحظي النقاط اللي قلتلك فيها ارجعي لمواضيع المنتدى.وهتلاقيني بعد كده في المشاركات اللاحقه حاططلك عليها مصادر.بصراحه بعد كده مش عارف اقول ايه يعني فعلا اتمنى تفهميني المرادي.

اما حكاية التجسس اعتبري ردي عليكي كل اللي انا قلته سابقا واستنتجته بالمنطق.وانتي رديتي عليه.
مع زياده حاجه المثال اللي انتي ضربتيه واللي انت شايفه انه حجه وهو ليس بذلك بل انه لا يمت للموضوع باي صله.

لان سبق وقلتلك ما فيش دوله في العالم بتعترف بانها اتجسست على دوله تانيه.ومش عارف ايه الصعب في فهمها دي.بالله عليكي عمرك سمعتي عن دوله اعترفت بعملية تجسس لها على دوله تانيه؟طبعا غير احداث رافت الهجان وجمعه الشوان لان ده في اطار الحرب الاعلاميه وهي من وسائل الدعايه للمخابرات عن نفسها.وحتى لما افرج عن تلك القصص اخيرا من جهاز المخابرات المصريه فقد نشرت بتصرف.يعني لم تنشر جميع الاحداث حفاظا على سرية بعض المعلومات والاساليب التي تتبعها المخابرات.كما ان الاعلان عنها جاء في ظروف كانت مصر فيها في حرب مع اسرائيل وانتي عارفه ظروف الحرب غير السلم وطبعا الجواسيس دول ادوا معلومات لمصر ساعدتها جدا في الحرب ضد اسرائيل وهو ما تم اعلانه في تلك الايام لتبيان القدرات المصريه ولم تكن بعد الاجواء هادئه بين الطرفين.
ولكن دعينا من هذا في الوقت الحاضر ليس هناك اي دوله تقوم بذلك.(اتمنى بعد كل ده تفهميني)لاني مش عارف اقول حاجه اكتر من كده ايه.

بالنسبه لمسالة عدم اسقاط اسرائيل للطائره فاتركه للاعضاء ولي ولكي وليفسره كل منا على هواه.لاننا اكيد مش هنوصل فيه لاتفاق.فانا عندي وجهة نظر بدافع عنها وانت نفس الشيئ.

وبالنسبة لمسالة السرية فحديثك هنا يتضارب مع حديثك بمشاركات اخري افترضت فيها قيام القوات العربية بضربة استباقية ضد مواقع الصواريخ الاسرائيلية وبالتالي معرفتهم مكانها وعلى الرغم من هذا فانت تقول هنا اننا لا يمكننا التحدث بهذه المسالة لاننا لسنا رجال مخابرات وبالتالي فلا نعرف ان كانت مواقع الصواريخ سرية ام لا !!!!

هنا يتضح تماما انك مش عارفه تربطي كلامي ببعضه وللاسف مش مركزه معايا لدرجة انك مش عارفه انا ببني كلامي على ايه.
اولا انا لما اتكلمت عن توجيه ضربه استباقيه بنيت كلامي على حادثة التجسس اللي انا مقتنع بيها.طبعا بغض النظر عن كونك مقتنعه ام لا.لاني في الاخر بتكلم حسب وجهة نظري.

وبالنسبة لتعداد الصواريخ فكما قلت الامر لا يتعلق فقط بزيادة معلوماتي بل باثبات وجهة نظرك ايضا حيث ان اثبت امتلاك مصر لقدرة ردع استراتيجي امام اسرائيل لا كون باثبات وجود السلاح فقط بل وبعدده ايضا ...

هنا نفس الكلام بردو ما انتش فاهمه انا بتكلم عن ايه مع اني وانا بتكلم كنت واضح جدا.
اولا صواريخ كروز مش من اسلحة الردع الاستراتيجي ده لو ما كنتيش عارفه.انما قدرات الردع الاستراتيجي فتتمثل في الصواريخ البالستيه والرؤوس الغير تقليديه والتي هي موجوده بالتاكيد في الدول العربيه وانتي عارفه كده كويس.
ولكن صواريخ كروز العربيه اللي بتكلم عليها اسلحه تقليديه ولكن قدرتها التدميريه اعلى.وفي الاخر بعد ما وضحتلك المساله دي هرجع واقولك مسالة العدد دي مش مسؤوليتي.لان اصلا النقاش فيها انتهى بنظري بعد ان اثبت وجود الصاروخ بالمصادر والادله.انما الباقي ده مهمتك لو انتي عايزه تستفيدي.

نرجع تاني لمسالة التجسس التي انا اصلا كرهتها من كتر ما اتكلمت فيها وطبعا المثال اللي انت ضربتيه.

هقولك لما نتكلم عن عملية سرقه غير ما نتكلم عن عملية تجسس وعيب قوي تشبهي بين الاتنين من قريب او من بعيد لان تفاصيل العمليات دي ما بتكونش معلنه للملأ بل ان هناك عمليات تتم ولا يكون الاعلان عنها الا في الاوساط العسكريه وكمان على اعلى المستويات بس انتي مش عايزه تفهمي كده.والمشكلتي انك بتتعاملي مع الامر على انه قضية اختلاس اموال ولا قتل عمد.وهو ليس كذلك.ده شغل مخابرات اقولك ايه يعني.عايزه رجال المخابرات يكشفوا المعلومات دي ازاي على الملأ كده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟انا ولله مستغرب جدا بصراحه من تفكيرك.

بصراحه انا حاسس اني كل شويه بعيد نفس الكلام بدون ما اغير فيه اي شيئ واللي صعبان عليا في الحكايه دي كلها هو القارئ لانه في الاخر هيحس بالملل من كل الكلام ده وهيقرر عدم متابعة الموضوع.وانا بصراحه انا بفكر جديا انسخ الكلام اللي بكتبه ده عشان الصقه مره تانيه لما تيجي تناقشيني لانك مش بتقدمي اي شيئ جديد ومصره انك تناقشي في مسائل الكلام فيها انتهى.

وهقولك حاجه لو مفهمتيش اللي انا عايز اقوله بعد كل ده.فلست مضطرا للنقاش معكي.لاني كده بضيع وقت على الفاضي وبتعب القارئ زياده وبخليه يقرا نفس الكلام مره تانيه بس بصيغه مختلفه وده يحط من منزلتي وقدري امام الاعضاء وبالمثل يكون تاثير ذلك عليكي اختي.لان مش معقوله شوية مواضيع زي دي على مدى 5 او 6 صفحات واحنا قاعدين بنعيد في نفس الكلام كل مره ومش بنوصل لنتيجه.اقول ايه بعد كده يعني.

المصادر اللي انا جايبها مش جايبها اعتباطا انا بوضح اللي انا قلته في مشاركاتي وقلتلك فيه ارجعي لمواضيع المنتدى وانتي ما رجعتيش.فجبتلك المصادر.(بعيدا عن عملية التجسس).
وهنا بوجه كلامي للقارئ اللي لو وصل لحد مشاركتي دي يبقى بصراحه بطل انه قدر يستحملنا.لو وصل للنقطه دي ياريت يقرى مشاركاتي كويس ويحكم على المصادر.ويشوف هل هي فعلا مالهاش علاقه بالموضوع ولا لا.وده ليكي انتي كمان يا اخت لوسي.

باقي نقطه مهم لازم اتكلم فيها.عشان اضع حد للنقاش ده:

1-مسالة التجسس الكلام فيها هتركه للقارئ بعد ما قلت كلامي وبالمثل فعلتي.....الا لو عندك شيئ جديد

2-مسالة الصواريخ (كروز)جبت فيها مصادر واثبت وجود صواريخ كروز في مصر والسعوديه والامارات.انما كون ان انتي عايزه مصادر تانيه دي مهمتك انتي.الا لو عندك شيئ جديد.

3-مسالة الردع الاستراتيجي للدول العربيه.اثبته بوجود صواريخ باليستيه ورؤوس غير تقليديه.وجبت فيه مصادر.والنقاش فيها انتهى بالنسبه لي الا لو جئتي بشيئ جديد فانا على استعداد لمناقشتك فيه.

4-مسالة الجاسوسيه على المواقع الاسرائيليه اتفقت معاكي نخليها لكل عضو يقول فيها اللي عايزه لانها في النهايه تبقى من اعمال المخابرات.

5-السيناريو اللي انتي طرحتيه انا رديت عليه وبينت وجهة نظري فيه.
واعتقد بالمثل فعلتي في السيناريو الذي وضعته والحكم للقارئ.

6-مسالة الاس-300 الجزائري.(مع انها صغيره بس عشان ما ابقاش سبت شيئ)فلا سبب يجعلني اشك بعدم وجود الصاروخ فالصفقه وقعت ومنذ زمن وليس هناك من قام بنفيها.الا لو عندك مصادر تقول عكس ذلك.

7-بعتذرلك مره اخرى على حديتي في الكلام معاكي.واتمنى تقبلي الاعتذار.

اعتقد كده انا خليتش حاجه ما اتكلمتش عنها.واعتقد ذكرتك كل النقاط اللي اختلفنا فيها.وقلتلك في النهايه ان اللي هيقرؤوا الكلام ده هم اللي ليهم الحكم.

لو عندك اي شيئ (جديد) عايزه تضيفيه فبرحب بيه جدا و اتمنى ما يكونش تكرار للي فات.
ولكن برده لو لسه عايزه تتناقشي في اللي سبق ذكره فبرده بقولك مرحبا بيكي في اي وقت ولكن النقاش يبقى على الخاص عشان مستوى المنتدى وعشان بردو صورتنا قدام الاعضاء.ومرحب بيكي في اي وقت على الخاص.وعشان ما يفسرش ان في تناقض في كلامي فالنقاط اللي قلت ان النقاش فيها انتهى بالنسبالي كنت اعني انه انتهى بالنسبه لي في الموضوع.اما على الخاص فانا مستعد للنقاش فيها الى ما شاء الله.بل واربحب بذلك.

تحياتي.

التعديل الأخير:

واضح فعلا اني مش عارف اوصلك وجهة نظري.او بمعني اصح ما انتش قادره تفهميني ومش عارف ليه.وللاسف يا اختي انتي بتسيئي تفسير الكثير من اقوالي وبعد كده بتتحججي بيها على اساس خاطئ.

عموما المحاوله مره اخرى لا تضر.

اخت لوسي ياريت بقه تركزي شويه معايا عشان نخلص من المساله اللي عدت وزدت فيها فوق الالف مره بس للاسف انتي مش عايزه تفهمي انا بجيب المصادر ليه.
دلوقتي سبق وقلتلك وبعيد وبكرر انا بجيب المصادر اللي بتختص باللي انا قلته عن القدرات المصريه وهي نفسها المسائل اللي قلتلك ارجعي فيها لمواضيع المنتدى وانتي رفضتي.ياريت بقه تراجعي مشاركاتي كويس (وده طلب بس اقريها تاني)ولاحظي النقاط اللي قلتلك فيها ارجعي لمواضيع المنتدى.وهتلاقيني بعد كده في المشاركات اللاحقه حاططلك عليها مصادر.بصراحه بعد كده مش عارف اقول ايه يعني فعلا اتمنى تفهميني المرادي.

اما حكاية التجسس اعتبري ردي عليكي كل اللي انا قلته سابقا واستنتجته بالمنطق.وانتي رديتي عليه.
مع زياده حاجه المثال اللي انتي ضربتيه واللي انت شايفه انه حجه وهو ليس بذلك بل انه لا يمت للموضوع باي صله.

لان سبق وقلتلك ما فيش دوله في العالم بتعترف بانها اتجسست على دوله تانيه.ومش عارف ايه الصعب في فهمها دي.بالله عليكي عمرك سمعتي عن دوله اعترفت بعملية تجسس لها على دوله تانيه؟طبعا غير احداث رافت الهجان وجمعه الشوان لان ده في اطار الحرب الاعلاميه وهي من وسائل الدعايه للمخابرات عن نفسها.وحتى لما افرج عن تلك القصص اخيرا من جهاز المخابرات المصريه فقد نشرت بتصرف.يعني لم تنشر جميع الاحداث حفاظا على سرية بعض المعلومات والاساليب التي تتبعها المخابرات.
ولكن دعينا من هذا في الوقت الحاضر ليس هناك اي دوله تقوم بذلك.(اتمنى بعد كل ده تفهميني)لاني مش عارف اقول حاجه اكتر من كده ايه.

بالنسبه لمسالة عدم اسقاط اسرائيل للطائره فاتركه للاعضاء ولي ولكي وليفسره كل منا على هواه.لاننا اكيد مش هنوصل فيه لاتفاق.فانا عندي وجهة نظر بدافع عنها وانت نفس الشيئ.

هنا يتضح تماما انك مش عارفه تربطي كلامي ببعضه وللاسف مش مركزه معايا لدرجة انك مش عارفه انا ببني كلامي على ايه.
اولا انا لما اتكلمت عن توجيه ضربه استباقيه بنيت كلامي على حادثة التجسس اللي انا مقتنع بيها.طبعا بغض النظر عن كونك مقتنعه ام لا.لاني في الاخر بتكلم حسب وجهة نظري.

هنا نفس الكلام بردو ما انتش فاهمه انا بتكلم عن ايه مع اني وانا بتكلم كنت واضح جدا.
اولا صواريخ كروز مش من اسلحة الردع الاستراتيجي ده لو ما كنتيش عارفه.انما قدرات الردع الاستراتيجي فتتمثل في الصواريخ البالستيه والرؤوس الغير تقليديه والتي هي موجوده بالتاكيد في الدول العربيه وانتي عارفه كده كويس.
ولكن صواريخ كروز العربيه اللي بتكلم عليها اسلحه تقليديه ولكن قدرتها التدميريه اعلى.وفي الاخر بعد ما وضحتلك المساله دي هرجع واقولك مسالة العدد دي مش مسؤوليتي.لان اصلا النقاش فيها انتهى بنظري بعد ان اثبت وجود الصاروخ بالمصادر والادله.انما الباقي ده لو انتي عايزه تستفيدي.

نرجع تاني لمسالة التجسس التي انا اصلا كرهتها من كتر ما اتكلمت فيها وطبعا المثال اللي انت ضربتيه.

هقولك لما نتكلم عن عملية سرقه غير ما نتكلم عن عملية تجسس وعيب قوي تشبهي بين الاتنين من قريب او من بعيد لان تفاصيل العمليات دي ما بتكونش معلنه للملأ بل ان هناك عمليات تتم ولا يكون الاعلان عنها الا في الاوساط العسكريه وكمان على اعلى المستويات بس انتي مش عايزه تفهمي كده.والمشكلتي انك بتتعاملي مع الامر على انه قضية اختلاس اموال ولا قتل عمد.وهو ليس كذلك.ده شغل مخابرات اقولك ايه يعني.عايزه رجال المخابرات يكشفوا المعلومات دي ازاي على الملأ كده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟انا ولله مستغرب جدا بصراحه من تفكيرك.

بصراحه انا حاسس اني كل شويه بعيد نفس الكلام بدون ما اغير فيه اي شيئ واللي صعبان عليا في الحكايه دي كلها هو القارئ لانه في الاخر هيحس بالملل من كل الكلام ده وهيقرر عدم متابعة الموضوع.وانا بصراحه انا بفكر جديا انسخ الكلام اللي بكتبه ده عشان الصقه مره تانيه لما تيجي تناقشيني لانك مش بتقدمي اي شيئ جديد ومصره انك تناقشي في مسائل الكلام فيها انتهى.

وهقولك حاجه لو مفهمتيش اللي انا عايز اقوله بعد كل ده.فلست مضطرا للنقاش معكي.لاني كده بضيع وقت على الفاضي وبتعب القارئ زياده وبخليه يقرا نفس الكلام مره تانيه بس بصيغه مختلفه وده يحط من منزلتي وقدري امام الاعضاء وبالمثل يكون تاثير ذلك عليكي اختي.لان مش معقوله شوية مواضيع زي دي على مدى 5 او 6 صفحات قاعد بعيدلك في الكلام وانتي مش فاهماني.اقول ايه بعد كده يعني.

المصادر اللي انا جايبها مش جايبها اعتباطا انا بوضح اللي انا قلته في مشاركاتي وقلتلك فيه ارجعي لمواضيع المنتدى وانتي ما رجعتيش.فجبتلك المصادر.(بعيدا عن عملية التجسس).
وهنا بوجه كلامي للقارئ اللي لو وصل لحد مشاركتي دي يبقى بصراحه بطل انه قدر يستحملنا.لو وصل للنقطه دي ياريت يقرى مشاركاتي كويس ويحكم على المصادر.ويشوف هل هي فعلا مالهاش علاقه بالموضوع ولا لا.وده ليكي انتي كمان يا اخت لوسي.

باقي نقطه مهم لازم اتكلم فيها.عشان اضع حد للنقاش ده:

1-مسالة التجسس الكلام فيها هتركه للقارئ بعد ما قلت كلامي وبالمثل فعلتي.فاتمنى عدم الخوض فيها مره اخرى.

2-مسالة الصواريخ (كروز)جبت فيها مصادر واثبت وجود صواريخ كروز في مصر والسعوديه والامارات.انما كون ان انتي عايزه مصادر تانيه دي مهمتك انتي.ولذلك اتمنى ايضا عدم الخوض فيها.

3-مسالة الردع الاستراتيجي للدول العربيه.اثبته بوجود صواريخ باليستيه ورؤوس غير تقليديه.وجبت فيه مصادر.والنقاش فيها انتهى بالنسبه لي الا لو جئتي بشيئ جديد فانا على استعداد لمناقشتك فيه.

4-مسالة الجاسوسيه على المواقع الاسرائيليه اتفقت معاكي نخليها لكل عضو يقول فيها اللي عايزه لانها في النهايه تبقى من اعمال المخابرات.

5-السيناريو اللي انتي طرحتيه انا رديت عليه وبينت وجهة نظري فيه.
واعتقد بالمثل فعلتي في السيناريو الذي وضعته والحكم للقارئ.

6-بعتذرلك مره اخرى على حديتي في الكلام معاكي.واتمنى تقبلي الاعتذار.

اعتقد كده انا خليتش حاجه ما اتكلمتش عنها.واعتقد ذكرتك كل النقاط اللي اختلفنا فيها.وقلتلك في النهايه ان اللي هيقرؤوا الكلام ده هم اللي ليهم الحكم.

لو عندك اي شيئ (جديد) عايزه تضيفيه فبرحب بيه جدا و اتمنى ما يكونش تكرار للي فات.
ولكن برده لو لسه عايزه تتناقشي في اللي سبق ذكره فبرده بقولك مرحبا بيكي في اي وقت ولكن النقاش يبقى على الخاص عشان مستوى المنتدى وعشان بردو صورتنا قدام الاعضاء.ومرحب بيكي في اي وقت على الخاص.

تحياتي.
اخي انا اتفق معك في ان نترك الامر للقارئ فانا ثابتة على وجهة نظري وانت ثابت على وجهة نظرك ولكني اود الاشارة لبعض الامور :
بالنسبة لمسالة التجسس والاعتراف فلقد سبق وقلت انني اريد اي دليل عليها ولا يشترط الاعتراف ولست ادري لماذا تركز على الاخير بالذات ؟؟ اما الاستنتاجات فهي لا تثبت شيئا اما المثال فانا بالتاكيد لا اشبه السرقة بالتجسس ولكن الهدف من مثالي هو توضيح فكرة وهي انك لا يمكنك ان تبني افتراضاتك على اتهام لا دليل عليه ..
بالنسبة لصاروخ كروز المصري فانت مخطئ بشانه لانه قادر على حمل رؤوس استراتيجية ..
The missile was normally armed with a conventional high explosive warhead, although it could be fitted with a one megaton nuclear warhead.

وبالنسبة للمصادر التي تاتي بها فهي تعد احد اسباب التكرار ، لانني عندما اطلب مصدر ما يكون هذا للتاكد من نقطة انت وضعتها كي انتقل لنقطة اخري فعندما تحضر انت مصدر لم اطلبه اضطر للثبات على نفس النقطة حتي تحضر المصدر مما يؤدي لتكرار الكلام ، فمثلا في مسالة التجسس لقد طلبت منك مصدر يؤكد حدوثها وهذا يعني دليل عليها ولكنك واصلت احضار مصادر كلها تقول ان اسرائيل ادعت دون ان تثبت شيئا ، فاضطررت للثبات على نفس النقطة حتي الان لانك لم تحضر المصدر الذي اردته وبالمثل في مسالة صاروخ الكروز المصري ...
اما بالنسبة لمسالة السرية فحتي لو افترضنا ان وجهة نظرك صحيحة فلا يمكننا القول ان طائرة التجسس قد اطلعت على مواقع الاسلحة النووية الاسرائيلية لان المعلومات ضئيلة حول هذا الشان ونحن لم نعرف حتي ما كانت مهمتها ...

التعديل الأخير:

مسالة اخيرة اود ان اشير اليها وهي ان وجود قدرات غير تقليدية لدي العرب لا تعني قدرتهم على مواجهة اسرائيل فالاسلحة الكيميائية والبيولوجية تختلف عن النووية كثيرا ....

التعديل الأخير:

والله مو قادر افهم اشي !!!!!
تجسس ايش وصواريخ ايش ؟؟؟ :)

مره اخرى اخت لوسي ما زلت لا تركزين في كلامي.وتسيئين تفسيره.
انا عندما تكلمت عن الكروز العربي قلت انه ليس من اسلحة الردع وعدت بعد ذللك واخبرتك انني قصدت بوسائل الردع العربيه الصواريخ الاستراتيجيه القادره القادره على حمل رؤوس غير تقليديه.اي انه لا يعتبر سلاح ردع بايدي العرب وان كان نوع واحد مثلا من الكروز العربي يستطيع حمل رؤوس نوويه فليس بالضروره ان يكون باستطاعة الصواريخ الاخرى حمله.فالستورم شادو مثلا لا يحمل رؤوس نوويه.واعيد تذكيرك انني اتكلم عن الكروز العربي بشكل عام وليس الكروز المصري.
والا فقد كنت اكتفيت بذكر نوع الصاروخ في كل مره اذكر فيها تلك النقطه.ولكن لا تنسي اننا نتكلم عن حرب عربيه.
اما الكروز فقد ذكرته عندما بينت امكانية تنفيذ العرب لضربات استباقيه (برؤوس غير تقلديه[كيمواي-بيولوجي])
ضد مواقع الصواريخ الاسرائيليه.
اما عن كونه يستطيع حمل رأس نوويه فانتي هنا تكلمتي عن نوع واحد ونسيتي انني اتكلم عن عدة انواع.وبما ان العرب لا يمتلكون اسلحه نوويه فهو لن يحملها باي حال من الاحول لذلك لم اقم بذكره في تلك النقطه.

يا اختي انا قبل ان اقول لكي شيئ احاول بقدر الامكان جمع اكثر معلومات عنه وعن امكانيات.بدليل انك ذكرتي ان من وسائل توصيل الاسلحه النوويه الصواريخ الجواله وهو ما لم اعارضكي فيه.

طبعا كل الكلام في عدى تلك النقطه هو تكرار.يمكن مناقشته على الخاص.وسبق ان اوضحت لكي عن المصادر في المشاركه اعلاه ممكن تقرئيها مره اخرى.ومسالة التجسس ليس لها مصادر مصريه.كما اوضحت من قبل.

اتمنى كما طلبت سابقا النقاش يكون الخاص اذا كان متعلقا بموضوعات سابقه.وما زلت اكرر طلبي.في حالة عدم الاستجابه فلست مضطرا للنقاش مره اخرى.

التعديل الأخير:

والله مو قادر افهم اشي !!!!!
تجسس ايش وصواريخ ايش ؟؟؟ :)

ولله صعبان عليا يا بهاء تلاقي راسك ولعت.معلش صاحبي.امسحها فيا انا.

ولله صعبان عليا يا بهاء تلاقي راسك ولعت.معلش صاحبي.امسحها فيا انا.

والله بحاول اقراء واجمع بعض المعلومات المعروضه بنقاشكم ،، بس مش قادر
كله اقتباسات ،،، والواحد بصير يضيع

على العموم انا حقول كلمه وانسحب من النقاش
كل دول المواجهه بدون تحديد تمتلك القدره على نقل ساحه المعركه لعمق اسرائيل ،،، واسرائيل تستطيع تحمل اي خساره الا الخساره بالافراد ( على عكس العرب )
يعني ببساطه ...... تريد ان تكسب معركه ضد اسرائيل ؟؟؟
عليك بعده هجمات صاروخيه او مدفعيه تقتل 10 الاف مستوطن يهودي وستجد اسرائيل تهرول لطلب هدنه او ايقاف الحرب ...

يا رب يكون كلامي له دخل بالموضوع :)

مره اخرى اخت لوسي ما زلت لا تركزين في كلامي.وتسيئين تفسيره.
انا عندما تكلمت عن الكروز العربي قلت انه ليس من اسلحة الردع وعدت بعد ذللك واخبرتك انني قصدت بوسائل الردع العربيه الصواريخ الاستراتيجيه القادره القادره على حمل رؤوس غير تقليديه.اي انه لا يعتبر سلاح ردع بايدي العرب وان كان نوع واحد مثلا من الكروز العربي يستطيع حمل رؤوس نوويه فليس بالضروره ان يكون باستطاعة الصواريخ الاخرى حمله.فالستورم شادو مثلا لا يحمل رؤوس نوويه.واعيد تذكيرك انني اتكلم عن الكروز العربي بشكل عام وليس الكروز المصري.
والا فقد كنت اكتفيت بذكر نوع الصاروخ في كل مره اذكر فيها تلك النقطه.ولكن لا تنسي اننا نتكلم عن حرب عربيه.
اما الكروز فقد ذكرته عندما بينت امكانية تنفيذ العرب لضربات استباقيه (برؤوس غير تقلديه[كيمواي-بيولوجي])
ضد مواقع الصواريخ الاسرائيليه.
اما عن كونه يستطيع حمل رأس نوويه فانتي هنا تكلمتي عن نوع واحد ونسيتي انني اتكلم عن عدة انواع.وبما ان العرب لا يمتلكون اسلحه نوويه فهو لن يحملها باي حال من الاحول لذلك لم اقم بذكره في تلك النقطه.

يا اختي انا قبل ان اقول لكي شيئ احاول بقدر الامكان جمع اكثر معلومات عنه وعن امكانيات.بدليل انك ذكرتي ان من وسائل توصيل الاسلحه النوويه الصواريخ الجواله وهو ما لم اعارضكي فيه.

طبعا كل الكلام في عدى تلك النقطه هو تكرار.يمكن مناقشته على الخاص.وسبق ان اوضحت لكي عن المصادر في المشاركه اعلاه ممكن تقرئيها مره اخرى.ومسالة التجسس ليس لها مصادر مصريه.كما اوضحت من قبل.

اتمنى كما طلبت سابقا النقاش يكون الخاص اذا كان متعلقا بموضوعات سابقه.وما زلت اكرر طلبي.في حالة عدم الاستجابه فلست مضطرا للنقاش مره اخرى.
اخي اول انطباع سياخذه اي شخص عن هذه العبارة
هو انك تقصد صورايخ الكروز على نحو عام ،، وعلى العموم لا توجد مشكلة ...

فعلا يجب ان انتبه مره اخرى فعدم اضافة كلمة(العربيه)بعد الصواريخ هو ما ادى الى فهم كلامي بشكل خاطئ.وان كنت قد ذكرتها في نهاية كلامي ولكن واضح انها لم تجزئ:h034[1]:بسمعلش.
عموما كويس انك نبهتيني للعباره.

تحياتي.

التعديل الأخير:

والله بحاول اقراء واجمع بعض المعلومات المعروضه بنقاشكم ،، بس مش قادر
كله اقتباسات ،،، والواحد بصير يضيع

على العموم انا حقول كلمه وانسحب من النقاش
كل دول المواجهه بدون تحديد تمتلك القدره على نقل ساحه المعركه لعمق اسرائيل ،،، واسرائيل تستطيع تحمل اي خساره الا الخساره بالافراد ( على عكس العرب )
يعني ببساطه ...... تريد ان تكسب معركه ضد اسرائيل ؟؟؟
عليك بعده هجمات صاروخيه او مدفعيه تقتل 10 الاف مستوطن يهودي وستجد اسرائيل تهرول لطلب هدنه او ايقاف الحرب ...

يا رب يكون كلامي له دخل بالموضوع :)

معلش بوعدك بمستوى افضل المره القادمه(لا قدر الله).

اما بالنسبه لكلامك فاؤيده ولكن ذلك يعتمد بالدرجه الاولى على قدرة الدول العربيه على ضرب اسرائيل في وقت لا تتوقعه(عامل المافجأه)وهو ما يمكن للاردن وسوريا.تنفيذه بسهوله حيث ان كل ما تحتاجه هو المدفعيه وراجمات الصواريخ.بعكس السعوديه ومصر واللتان ستلجان الى الصواريخ بعيدة المدى.

عودة
أعلى