بـوابة مصـر الأقتصادية

😂😂
ليه هو انت بتدافع عن مجرمين ..
هو كل ما حد يقتبسلى و يلقح بالكلام يقولى انت واخد الكلام على نفسك ليه. ما انت مقتبسلى و انت بتكتب الكلام دا , هيكون قصدك على مين يعنى ؟
اوى اوى .. انت مش فاضي .. انت بتدور ازاى تبرا للنظام .. ودلوقتى بتبرا رجال اعماله من اى شبه فساد .. الى كل الشعب عارفها وتناولوها في الاعلام والسينما وحاى القضاء في بغض الاموال المنهوبه في الخارج
بس عادى خد لك لفه في وثائق بنما وهى فضحت اكتر من 700 شخصيه عامه ورجال اعمال وسركات مصريه بتقوم بتهريب الاموال والدولار للخارج في بنوك برا .. ابقى شوف قايمه رجال الاعمال الى مستحيل طبعا يعربوا فلوسهم برا ..
زى اخمد عز .. حسين سالم .. احمد بهجت .. رشيد محمد رشيد .. محمد خميس .. ابو الغينين .. ساويرس .. ابناء مبارك الخ الخ الخ وماخفي كان اعظم .. اكتر من 700 اسم وشركه

( ممكن يحصل كده وممكن العكس الفلوس تتحط في بنوك برا ..
بس الى انضروا اكثر بكثير جدا جدا ولا مقارنه ابدا ابدا بالى ممكن واحتمال يتوظفوا .. الى انضروا 100مليون ضاع شقى عمرهم .. والى لسه هيبتدى هيتحاج اضغاف مضاعه عن المستويات السابقه من الدخل عشان يكون نفسه .)
يبقى كلامنا صح او على الاقل نسبه كبيره صح .. انما انت دورك بقى يا فيلسوف تجيب لنا مصدر ينفى تماما ان فيه اى رجال اعمال او شخصيات في النظام هربت فلوسها بره او استحاله ان الفساد ده يحصل الى مخليك تقول انك اول مره تسمع يعنى بتجادل في خاجات كتير اوى اوى فاكيد طبعا طبعا عندك مصادر بتنفى استحاله حدوث هذا التهريب .. او انها من وحى الخيال الى تخليك تتفلسف وتطلب مصدر على ما هو معلوم لكل المصريين .. بما انك بتحب المصادر يا فيلسوف المصادر 🤭🤭
ا ..
بغض النظر عن طريقة كلامك. انا فعلاً والله اول مرة اسمع عن تسريبات اوراق بنما دى. بس يعنى ممكن تكون Psy-Op خصوصاً ان اللى نشرها "الاتحاد الدولي للمحققين الصحفيين" و دى مقرها واشنطن و اكيد منظمة زى دى مسيسة و ال CIA بيتحكم فيها. الله اعلم بردو , بس انا بصراحة مصدقش اى حاجة من ماما امريكا.

يادين اهلي علي التعليق العنصري ابن الكلب دة 🤬

دة دول مركز المخدرات و اللي عندهم العرقيات اللي انت بتقول عليها ليس لديهم هذا العدد الضخم من المساجين

هعمل اية مع واحد كان عاجبة البوليس السياسي في عهد الملك و رافضها لما اتغير اسمها 🤣

اولا قراءات المقالات اللي نشرتها، عرفت اصلا اسباب دخول عدد ضخم من المساجين بعيدا عن الهري بتاعك

هذا رأي تقبله او لا في حاله أمريكا
ثانيا انا لا يعجبني الظلم في أي عصر لكنك دائما تصور الوضع ان مصر تحت الحكم العسكري كان افضل من الملكيه المدنيه والجميع يعلم ان هذا هراء حتي انت لا تصدقه

كل شيء مهم انت بتبني بلد ، وبتنافس بلدان سبقتك باشواط عديدة .

احسب كم عدد المدارس والمستشفيات التي تم بناءها خلال فتره السيسي ؟

بغض النظر عن الاخطاء والمشاكل المالية الداخليه والخارجية لكن مصر بتبني وبتعمر وهذه المشاريع الضخمة راح تجيب المفعول المرجو منها وقريبا ان شاء الله نرى مصر بتصدر 100 مليار دولار بأذن الله
كلام فضفاض عام سمعناه من 2014

بناء دوله بديون دون إنتاج وجلها في مشاريع خدميه غير محدده العوائد كالصناعه ورغم الاكتشافات النفطيه والغازيه والمساعدات الدوليه طوال عشر سنوات لم يتحسن مستوي الناس في معيشتهم ا بل أنزلق الوضع للأسوء والاقتصاد اصبح هش وضعيف يحتاج للأموال الساخنه لكي ينجو ، والقطاع الخاص يشتكي من الحكومه والحكومه تشتكي من الناس والناس تشتكي من الجميع ،،هذا وضع سئ

هذا رأي تقبله او لا في حاله أمريكا
ثانيا انا لا يعجبني الظلم في أي عصر لكنك دائما تصور الوضع ان مصر تحت الحكم العسكري كان افضل من الملكيه المدنيه والجميع يعلم ان هذا هراء حتي انت لا تصدقه

نفس التصور ان مصر كانت افضل في الملكية لان كلاهما انظمة امتداد لبعضها و ليس لها علاقة الديمقراطية

البوليس السياسي تحول الي امن الدولة، و اعلام التطبيل للملك تحول للتطبيل لعبد الناصر و هي صفة كانت مكتسبة من العهد الملكي الاعلام التطبيلي لجلال الملك المعظم طويل العمر

كلام فضفاض عام سمعناه من 2014

بناء دوله بديون دون إنتاج وجلها في مشاريع خدميه غير محدده العوائد كالصناعه ورغم الاكتشافات النفطيه والغازيه والمساعدات الدوليه طوال عشر سنوات لم يتحسن مستوي الناس في معيشتهم ا بل أنزلق الوضع للأسوء والاقتصاد اصبح هش وضعيف يحتاج للأموال الساخنه لكي ينجو ، والقطاع الخاص يشتكي من الحكومه والحكومه تشتكي من الناس والناس تشتكي من الجميع ،،هذا وضع سئ
لم ادعي في كلامي ان الوضع جيد بل و اكدت ان الدولة فشلت في عمل اصلاحات هيكلية و فشلت في دفع زيادة الانتاج من اجل التصدير

لكن انفي كلام كثير هدفة التهويل و الاستقطاب و التحقير من اي شئ يحدث في الاقتصاد و بنفس المعايير يتم الاعجاب بنفس الافعال في إثيوبيا و الهند و البرازيل

ياعزيزي انت فاقد الحيادية تمام و معروف انك تحب تحقير كل شئ له علاقة بمصر و استقطاب المبالغات عن الوضع الاقتصادي...

و الله لما مصر فعلت ما كنت تطلب بالاستثمار الحيواني و الزراعي في أفريقيا لم تتحدث مطلاقا.

وش فايده دعم السعودية لانظمة جمال عبدالناصر والسادات ومبارك ومرسي والمجلس العسكري وعدلي منصور اذا كنت تقول انها لاتدعم الدولة؟!
واضح انتم عندكم مشكله في فهم دعم دولة لدولة تشوفون اذا ما حلولنا كل شهر لكل مواطن مصري مبلغ وقدره وجته رساله على جواله بالحواله او ما يعتبر تم دعم مصر!
السعودية والخليج الي تقول ما دعمت الدولة والشعب لو ترفع يدها عن الدعم الاقتصادي لانهارت مصر ووقتها الشعب حتى خبره يابسه وشربه ماء لن يجد ودائع وقروض وضمانات لبنوك ودول لمنحك قروض ومنح نفطيه مجانيه ودعم بتفضيل العماله المصريه مع ان هناك دول اقل مرتبات واعلى مهاره ومشاريع واستثمارات لشركات وصناديق حكومية وبعدها ينط واحد يقول الدعم لاجل عيون السيسي فقط والله جهلكم هذا هو ما اوصلكم لما انتم فيه
سميها ما تسميها هات لي دليل انها تعود علي المواطن بشئ انا جبت لك دليل لكن انت كلامك مبني تمنيات تريد ان تصدر فكرة الدعم السعودي لمصر كلها بمواطنيها لكن هذا لم يحدث يا عزيزي ابشرك كل ما دفعتوه راح بمشاريع وسداد ديون للحكومات ومش عايزين حوالة زي مبتقول تنزل علي حساب البنكي لكن لو دعمك له تأثير على المواطن يذكر كأن تنخفض الاسعار او تدخل في انشاء مصنع او حتي استثمار يعود علي المواطن باي شيي مفيد لكن كلها للديون ولاستثمارات هدفها الربح لا ينتفع بها المواطن هات دليلك ونصلي وراك لكن كلامك مبني علي عواطف لا دخل لها بالواقع الواقع هو ان المواطن مظلوم وانتم تعلمون ذلك وقيادة بلدك تعلم ذلك والدليل ما تفعله السعودية الان من شروط علي الدعم لانها تدرك ان الاموال هذة ما نفعت الاقتصاد المصري ولا المواطن المصري فارجوا منك ان تدع الخيالات اللي براسك وخليك بالواقع

هو كل ما حد يقتبسلى و يلقح بالكلام يقولى انت واخد الكلام على نفسك ليه. ما انت مقتبسلى و انت بتكتب الكلام دا , هيكون قصدك على مين يعنى ؟
بجد ماكنتش اعرف انى بكلمك .. انتى ذكاءك معدى بصراحه .. يا رب نبقى زيك 😂😂
بس برضه ما قلتلناش .. مش الى يدافع عن مجرم قاتل يبقى مجرم زيه .. مالك زعلت كده .. واكنك بتطبق ( كاد المريب ان يقول خذونى .. وعمال بتحسس على شعرك )
ممكن تقول طبعا .. كلامك صح .. وتخليك صريح وتبطل لف ودوران
..
بغض النظر عن طريقة كلامك. انا فعلاً والله اول مرة اسمع عن تسريبات اوراق بنما دى. بس يعنى ممكن تكون Psy-Op خصوصاً ان اللى نشرها "الاتحاد الدولي للمحققين الصحفيين" و دى مقرها واشنطن و اكيد منظمة زى دى مسيسة و ال CIA بيتحكم فيها. الله اعلم بردو , بس انا بصراحة مصدقش اى حاجة من ماما امريكا.
ايوه طبعا 😂😂 معلش مش هتسمع الكلام في اعلام الفسده الى انت بتسمعهم وغسلوا لك دماغك .. ان مستخيل ابدا ابدا يكون فيه رجال اعمال فسده ورجال من النظام الفاسد بيهربوا او هربوا فلوس بره .. استحاله دول ملايكه يا جدع .. ازاى حد يتهمهم بكده اكيد دول عملاء cia الى عايزين يشوهوا صوره الملايكه دول
طبعا طبعا ..
😂😂🤭🤭
انت ينطبق عليك الايه ( فطبع على قلوبهم فهم لا يفقهون ) 👍👍

ليه هربت من الرد بعد قولك ان دعم المملكة لمصر لاجل القضاء على الاخوان فقط هل انت تصنف جمال عبدالناصر والسادات ومبارك ومرسي والمجلس العسكري وعدلي منصور اخوان برضه؟!

يعين عام عام 2016 ما كان فيه دعم عشان كذا الطن 5500! بعدين وش ربط المواضيع العجيب عندك هذا لا يكون تبي الخليج يوزع عليكم كافيار وسوشي وانتم تخصصون وقتكم بعد الاكل والنوم لاتهام الخليج انه السبب ابجح من كذا مافيه اذا ارتفعت عندنا الاسعار يعني الخليج ما يدعمنا :cmonBruh:
اي دعم لا يشعر به المواطن قلته افضل

بس برضه ما قلتلناش .. مش الى يدافع عن مجرم قاتل يبقى مجرم زيه .. مالك زعلت كده .. واكنك بتطبق ( كاد المريب ان يقول خذونى .. وعمال بتحسس على شعرك )
ممكن تقول طبعا .. كلامك صح .. وتخليك صريح وتبطل لف ودوران
ولا زعلت ولا حاجة. انا لا ارى السيسى مجرم اصلاً عشان اقول كلامك صح , دا رأيك انت.
انت ينطبق عليك الايه ( فطبع على قلوبهم فهم لا يفقهون ) 👍👍
(y)(y)

ولا زعلت ولا حاجة. انا لا ارى السيسى مجرم اصلاً عشان اقول كلامك صح , دا رأيك انت.

(y)(y)
عشان كده كلامى صح .. لا يدافع عن مجرم الا مجرم مثله .. ايه الى زعلك بقى في كلامى اول مره 😂😂😂
لازم يعنى امررلك مخرج تخرج منه 😂😂

ايوه طبعا 😂😂 معلش مش هتسمع الكلام في اعلام الفسده الى انت بتسمعهم وغسلوا لك دماغك .. ان مستخيل ابدا ابدا يكون فيه رجال اعمال فسده ورجال من النظام الفاسد بيهربوا او هربوا فلوس بره .. استحاله دول ملايكه يا جدع .. ازاى حد يتهمهم بكده اكيد دول عملاء cia الى عايزين يشوهوا صوره الملايكه دول
طبعا طبعا ..
ايوة طبعاً 😂😂 مش هنصدق اعلام الفسدة. بس هنصدق اعلام امريكا الملايكة.

عشان كده كلامى صح .. لا يدافع عن مجرم الا مجرم مثله .. ايه الى زعلك بقى في كلامى اول مره 😂😂😂
لازم يعنى امررلك مخرج تخرج منه 😂😂
عشان ايه كلامك صح 😂😂 . ما انا قلتلك مش زعلان فوق انت مخدتش بالك ولا ايه 😂😂 ذكاءك معدى بصراحه .. يا رب نبقى زيك 😂😂

لم ادعي في كلامي ان الوضع جيد بل و اكدت ان الدولة فشلت في عمل اصلاحات هيكلية و فشلت في دفع زيادة الانتاج من اجل التصدير

لكن انفي كلام كثير هدفة التهويل و الاستقطاب و التحقير من اي شئ يحدث في الاقتصاد و بنفس المعايير يتم الاعجاب بنفس الافعال في إثيوبيا و الهند و البرازيل

ياعزيزي انت فاقد الحيادية تمام و معروف انك تحب تحقير كل شئ له علاقة بمصر و استقطاب المبالغات عن الوضع الاقتصادي...

و الله لما مصر فعلت ما كنت تطلب بالاستثمار الحيواني و الزراعي في أفريقيا لم تتحدث مطلاقا
يا عزيزي مصر لن تتقدم بنظام الفرد الواحد الذي يحتكر الرأي والحقيقه والوطنيه ويصنف الأخر عدو

،هو نفس النظام الأمني منذ 1952 وفشل فشلا ذريعا في النهوض بالبلد بل العكس حصل تراجع في جميع المستويات

تقدم الدوله بالحريه الفرديه والاعلاميه والمحاسبه والشفافيه وانتخابات تعبر عن رأي الناس في نطاق المصلحه العامه
لا يمكن إلغاء دور الدوله المدنيه لصالح المؤسسه العسكريه التي أحترمها وأجلها ولا أقبل ان تدخل في السياسه فيصيبها ما يصيب الأحزاب من انتقاد ولغط

الاقتصاد و السياسه و الحريات كلهم مكملين لبعض لايمكن الفصل بينهم
وعندما تري هجره الكفاءات ويتم تعين البصمجيه هنا خطأ لا يتحمله أي وطني حقيقي محب لبلده

يا عزيزي مصر لن تتقدم بنظام الفرد الواحد الذي يحتكر الرأي والحقيقه والوطنيه ويصنف الأخر عدو

،هو نفس النظام الأمني منذ 1952 وفشل فشلا ذريعا في النهوض بالبلد بل العكس حصل تراجع في جميع المستويات

تقدم الدوله بالحريه الفرديه والاعلاميه والمحاسبه والشفافيه وانتخابات تعبر عن رأي الناس في نطاق المصلحه العامه
لا يمكن إلغاء دور الدوله المدنيه لصالح المؤسسه العسكريه التي أحترمها وأجلها ولا أقبل ان تدخل في السياسه فيصيبها ما يصيب الأحزاب من انتقاد ولغط

الاقتصاد و السياسه و الحريات كلهم مكملين لبعض لايمكن الفصل بينهم
وعندما تري هجره الكفاءات ويتم تعين البصمجيه هنا خطأ لا يتحمله أي وطني حقيقي محب لبلده
هو نفس النظام الامني في عهد الملك فاروق ببوليسة السياسي و اغتيال النشطاء السياسين بقتلهم في الشوارع.

انا لم ادعي مطلقا ان نظام الحكم الواحد جيد نهائيا.

و للعلم لابد من عمل ترسيخ الديمقراطية اولا لدي المصريين و الا سوف يحدث مثل ماحدث في 2013 و ما قبلها.

الدول بتتقدم باحترام القانون والدستور ووجود جهات رقابية وتشريعية فعالة وكل الجهات تراقب على بعضها مع مساحة حرية بسيطة للنقابات ساعتها بس انتقدم لكن كل واحد ملك قي مكانه عمرنا ماناخد خطوة في اي مجال الشخص الحقيقي اللي عايز مصر تبقى زي دول العالم الاول اياخد خطوات تساعد على الكلام ده غير كده مش انتقدم حتى لو ادينا اقتصاديا بشكل جيد لان كل حاجة اضيع في دوائر الفساد والمصلحة ومش اتوصل للشعب وعلى فكرة انا مش بكلم على الديمقراطية والحرية والكلام اللي يعتبر رفاهية لان اللي فوق ده من عوامل اساس بناء الامم حتى لو الرئيس ديكتاتور واعرف ان مفيش نية في التقدم كل مافي حد مش عايز يتحاسب او حد يراقب عليه ولا هي فترة مؤقتة ولا زفت هي فترة لحد مااي مسئول ينهي فترة تواجده في مكانه وربنا يصلح الحال ومصرنا تبقى زي مانحب

و للعلم لابد من عمل ترسيخ الديمقراطية اولا لدي المصريين و الا سوف يحدث مثل ماحدث في 2013 و ما قبلها.
ومين اللي هيعمل الترسيخ ده ،،

معروف الأنظمه الشموليه بتصنع بيئه لا تقبل التعدد ولا مثقفين لديهم رأي مختلف

الدول بتتقدم باحترام القانون والدستور ووجود جهات رقابية وتشريعية فعالة وكل الجهات تراقب على بعضها مع مساحة حرية بسيطة للنقابات ساعتها بس انتقدم لكن كل واحد ملك قي مكانه عمرنا ماناخد خطوة في اي مجال الشخص الحقيقي اللي عايز مصر تبقى زي دول العالم الاول اياخد خطوات تساعد على الكلام ده غير كده مش انتقدم حتى لو ادينا اقتصاديا بشكل جيد لان كل حاجة اضيع في دوائر الفساد والمصلحة ومش اتوصل للشعب وعلى فكرة انا مش بكلم على الديمقراطية والحرية والكلام اللي يعتبر رفاهية لان اللي فوق ده من عوامل اساس بناء الامم حتى لو الرئيس ديكتاتور واعرف ان مفيش نية في التقدم كل مافي حد مش عايز يتحاسب او حد يراقب عليه ولا هي فترة مؤقتة ولا زفت هي فترة لحد مااي مسئول ينهي فترة تواجده في مكانه وربنا يصلح الحال ومصرنا تبقى زي مانحب

احترام القانون والدستور ده لو في نظام بيخاف من رد فعل الشعب

والشعب عمره ماهيكون فاعل الا اذا تعود علي الإختيار وفرز الطالح من الصالح وإسقاط الفاشل

الدول لما بتحب تدعم دول اخري بتبعت شركاتها لعمل استثمارات داخلية لخلق وظائف و زيادة الانتاج في البلد و تطوير الاقتصاد الخاص بها... دة بيفيد الدولة و المواطن و الاقتصاد ككل و حتي الدولة الداعمة لانها تمتلك هذة الشركات

لكن ماحدث هو ان السعودية كانت لما تحب رئيس و ماشي مع سياستها ترسل له مليارات من الدولارت ينفقها حيث يشاء!!!!.. ثم تاتي السعودية تطالب الشعب المصري بالدفع!!!!

السعودية مثلا لو فتحت مصانع بكل هذة المليارات و فعلت اتفاقية و رابطة لرجال الاعمال السعودين في مصر كان الوضع هيكون افضل بمراحل و السعودية كانت هتكسب فلوس و هتملتك اصول في مصر

الامارات تقريبا الوحيدة اللي بتعمل كدة دلوقتي لذلك لم تتأثر بموضوع اهدار الدعم و خلافة
عطيناكم دعم مباشر وغير مشروط قلتوا هذا مساعده للنظام وهدر للمال ويروح في الفساد الحكومي
حاليا قالت السعودية لمصر لازم اصلاحات جاده وانفاق اموال المساعدات في اشياء لها مردود بدل مدن الاسمنت والهياط الفارغ قلتوا السعودية تبتز مصر وتضغط عليها تبي تتحكم فيها وتكون تابع لها وانكم لن تركعوا لها!
ما ادري وش الصنف الي تتعطونه لكن الواضح انه مغشوش

سميها ما تسميها هات لي دليل انها تعود علي المواطن بشئ انا جبت لك دليل لكن انت كلامك مبني تمنيات تريد ان تصدر فكرة الدعم السعودي لمصر كلها بمواطنيها لكن هذا لم يحدث يا عزيزي ابشرك كل ما دفعتوه راح بمشاريع وسداد ديون للحكومات ومش عايزين حوالة زي مبتقول تنزل علي حساب البنكي لكن لو دعمك له تأثير على المواطن يذكر كأن تنخفض الاسعار او تدخل في انشاء مصنع او حتي استثمار يعود علي المواطن باي شيي مفيد لكن كلها للديون ولاستثمارات هدفها الربح لا ينتفع بها المواطن هات دليلك ونصلي وراك لكن كلامك مبني علي عواطف لا دخل لها بالواقع الواقع هو ان المواطن مظلوم وانتم تعلمون ذلك وقيادة بلدك تعلم ذلك والدليل ما تفعله السعودية الان من شروط علي الدعم لانها تدرك ان الاموال هذة ما نفعت الاقتصاد المصري ولا المواطن المصري فارجوا منك ان تدع الخيالات اللي براسك وخليك بالواقع

اي دعم لا يشعر به المواطن قلته افضل

ومين اللي هيعمل الترسيخ ده ،،

معروف الأنظمه الشموليه بتصنع بيئه لا تقبل التعدد ولا مثقفين لديهم رأي مختلف

احترام القانون والدستور ده لو في نظام بيخاف من رد فعل الشعب

والشعب عمره ماهيكون فاعل الا اذا تعود علي الإختيار وفرز الطالح من الصالح وإسقاط الفاشل
بص انا مش عوز اتكلم في السياسة كتير، بس الترسيخ الديمقراطية بيبدأ من النخب نفسها و المثقين اللي شغالين نواح عندنا في مصر و معظمهم فاسدين اصلا و مش فالحين غير في الفلسفة و الدنيوية القذرة، و كان ادائهم قذر بعد ثورة يناير حتي الاطاحة بالاخوان

بالمناسبة المعارضة المصرية ضد الخصخصة و رسخت انها بيع البلد و حاولوا بعد ثورة يناير يلاحقوا راجال الاعمال و المستثمرين الاجانب و طفشوا معظمهم خوفنا من الملاحقات القضائية.

الفكر الاشتراكي مترسخ عن المعارضة المصرية بضمير.

عطيناكم دعم مباشر وغير مشروط قلتوا هذا مساعده للنظام وهدر للمال ويروح في الفساد الحكومي
حاليا قالت السعودية لمصر لازم اصلاحات جاده وانفاق اموال المساعدات في اشياء لها مردود بدل مدن الاسمنت والهياط الفارغ قلتوا السعودية تبتز مصر وتضغط عليها تبي تتحكم فيها وتكون تابع لها وانكم لن تركعوا لها!
ما ادري وش الصنف الي تتعطونه لكن الواضح انه مغشوش
انت فهمت كلامي ام لا

انا وضحت لحضرتك الفرق بين دعم الحكومة و الرئيس اللي دعموته سياسيا و ماليا بشكل قوي و بين دعم الاقتصاد نفسة

الدعم كان المفروض يكون في شكل مشاريع و استثمارات و مصانع تقوم بفتحها السعودية في مصر و كانت هتكون مفيدة للسعودية نفسها و للمصرين و الدولة

لكن السعودية قررت دعم مالي بحث في يد الحكومة و هي ضميرها و بعد عشر سنوات اكتشفت ان الحكومة المصرية تهدر الاموال 🤔

الامارات فعلت ذلك و أدخلت مشاريع و مازالت حتى الان تدخل مشاريع منها مشاريع الهيدروجين الاخضر و مجمعات للادوات الطبية و خلافة و تطوير المواني و ....

لذلك الامارات لم تشتكي مثل السعودية لان الإمارات تمتلك شركات و استثمارات حقيقة في مصر.

بص انا مش عوز اتكلم في السياسة كتير، بس الترسيخ الديمقراطية بيبدأ من النخب نفسها و المثقين اللي شغالين نواح عندنا في مصر و معظمهم فاسدين اصلا و مش فالحين غير في الفلسفة و الدنيوية القذرة، و كان ادائهم قذر بعد ثورة يناير حتي الاطاحة بالاخوان

بالمناسبة المعارضة المصرية ضد الخصخصة و رسخت انها بيع البلد و حاولوا بعد ثورة يناير يلاحقوا راجال الاعمال و المستثمرين الاجانب و طفشوا معظمهم خوفنا من الملاحقات القضائية.

الفكر الاشتراكي مترسخ عن المعارضة المصرية بضمير.
مصر دايما بتفرز الكفاءات بعد فوضي الحريات نتيجه الكبت السياسي والتضيق علي النخبه والنخب فيها الصالح والطالح والناس بتعرف تفرزهم بعد عده تجارب فاشله ،مشكلتك انك بتضع اللوم علي جانب المعارضه ، بينما الوضع أكثر بؤسا في جانب من في الحكم....دوله فيها 110 مليون مش هتدار بالمبايعه ورضي الدوله العميقه الفاسده.

عودة
أعلى