بـوابة مصـر الأقتصادية

ياعم اقسم بالله حرام عليك انا مش عارف انتا عندك صحه وبال لكتابه الفيات ابن مالك اللي بتكتبها دي ازاي
احنا ورمنا من معلقات الجاهليه اللي بتكتبها
وطوله بال للجدال والمناكفه اسطوريه
والجنرال الجنرال الجنرال اما فقعت مراراتنا بالجنرال
😂😂
صدقنى انا في حالى .. هو الى اقتبس لى تعليق صغير كتبته لاخ هنا . كله هجوم ونقد لاذع فكان لازم نرد .. واهم حاجه صحتك يا كبير .. يعنى مرارتك سليمه في الغلا ده والكارثه والفشل الاقتصادى الى مصر بتعيشه وهتفرقع بس زعل على كلمه الحنرال ؟ 😂
لا صحتك يا كبير .. لسه الجاى في سنه 2023 انجازات واعجازات بلسان اعلام النظام نفسه 🤔🤔

جدول سداد ديون مصر الى 2053

المرفقات

891.4 KB · المشاهدات: 71
يا جدعان احنا ماشيين بالعلاج انت كتبت الرد ده كله ازاي وإمته انا مش عارف اجيب آخره
منور يا اخ ايجي اقصد يا اخ لؤى ... معلش الشبه بينكم كبير اوى اوى ويمكن انا نبهت الناس للموضوع ده قبل كده .. ويا ترى ما بتدخلش معايا في نقاشات تانيه ليه يا اخ ايجى اقصد يا اخ لؤي .. الا لو كنت فعلا دخلت في نقاشسات قبل كده .. وانت طريقه كللمك نسخه طبق الاصل من الاخ ايجى .. ابقى روح اقرا ارشيفه وانت تفهم 😉😉
موضوع ان اللنسان بيعقل لما يكبر .. ده المفروض بس مش دايما بيحصل .. انت كمثال قدامنا شخص بتطبل للباطل وبتدافع عنه من دافع عاطفه بحته بغض النظر عن العقل .. بمعنى لو كان حد تانى انا شخصيا وبنفس محصلع الفشل الخاليه ماكنتش هتفضل تطبل لى زى ما بتغمل دلوقتى لجنرالك الى بيربطك به عاطفه قلبيه .. فلا مكان للعقل في حديثك وان تقدم بك العمر

اتكلم وخد راحتك .. انا مابحبسش الناس زى جنرالك الى انت بتدعمه ولا بحكم عليهم سجن ظلم وقهر لاهله لمجرد انك مختلف معايا .. ولا هلفقله تهم انضمام لجناعه محظوره وقلب نظام الجترال وتهديد عرشه وشهوته في كرسي الحكم .. طبيعي انت واحد مؤيد للجنرال معاير تقيمك للحق والباطل مختلفه عنى .. انت واحد شايف الباطل حق والحق باطل .. طبيعى كلامى هتعتبره تجنيد .. وممكن تقول كمان قلب نظام حكم جنرالك .. طبيعي انت الدنيا عندك معكوسه .. ولو مش مقتنع ومصر على التحنيد .. فيا رب يستعملنا في تجنيد الناس للخير واخراجهم من ظلمات التطبيل للبشر وتفتيح عقولهم .. ولو مش مقتنع ان الدنيا عندك معكوسه احب ابشرك واعرفك .. ان غالبيه الشعب فاق طبيعي من غير كلام ولا توجيهات من حد من الخرا الاقتصادى الى حضرتك بتطبله .. بدليل شوف الناس ايام 2014 وشوف الناس دلوقتى اخبار التطبيل ايه كم واحد دلوقتى معلق صوره جنرالك وايام 2014 .. وبلسان جنرالك نفسه .. الا لو اعتبرت الشعب المصري الى فاق من التطبيل معموله غسيل مخ .. وانت الصح 😂😂
صدقنى مش غسيل مخ ده اسمه تنوير مخ .. صفى قلبك ونحيه جانبا وشوف بعقلك هتعرف قد ايه انت الى عايش في غسيل مخ من الحنرال واعلامه الى بيحاولوا يداروا فشل حنرالك وبيحاولوا يشبهوا لك الخرا الاقتصادى الحالى ده واكنه حلويات وانجازات .. عقبالك ماتبقى زى بقيه الشعب المصري الى تحررت عقول معظمهم من الى شايفينه بعيونهم

هدى اعصابك مالك ياعم 😂😂 دا انا حتى انا ذكرتها وانا مبتسم .. هو السؤوال انت بتتحامى عنه ليه 😂😂 معصب نفسك ليه .. انت حاله من الاثنين
اولا
تكون انت ضد فكر الراجل في التطبيل بس بتلوم على انى بتناقش معاه وعايزه يبقى زى غالبيه الشعب الان تحررت غقولهم من التطبيل .. وطبعا ده مش قصدك بالتاكيد
او ثانيا
انك تكون زى ما كل الناس عارفه يا اخوايجى اقصد يا اخ لوى انك فانز للفاشيه العسكريه وحكم الديكتتوريه فعايز الراجل معاك في نفس سكه التطبيل للفاشيع العسكريه وخكم الجترال الديكتاتورى لكى لا تبقى وحيدا بعد ما غالبيه الشعب تغيرت عقولهم عن ايام 2014 الحمد لله ومن هنا جاءت عصبيتك وحميتك بس بتحاول تلبسها ثوب الحريه 😂😂 وبتحاول تخفى وجهك بقناع حريه الفكر فتقولى انت الى بتفهم وغيرك لا ..
بمناسبه جمله انت بتفهم وغيرك لا .. مبدا فلفسي عقيم لا محل له من الاعراب هنا .. واحد بيقلك كوريا الشماليه وزعيمها مثلا قمه الحريه والعدل .. ما ينفعش يقلك انت الى بتفهم لوحدك يعنى .. دى فلسفه يا اخ لؤى .. خليك دوغرى وشيل قناع انت بتفهم وغبرك لا .. عشان تتكلم صح وتتكلم في لب الموضوع .. ومستحيل اى معارض لى يبقى مغيب .. انما شخص بيؤيد الديكتاتريه وسجن الناس سنوات في سنوات وتدوير قضايا وجاى يعفو عن حريتهم وظلمهم بعد ما افترا عليهم بحجه معارضه جنرالك .. مبقاش اسمه
اختلاف وجه نظر .. بقى اسمه انك مشارك الظلم والجهل ووالفساد وتدمير البلد بالظلم والسرقه والفساد والديكتاتريه وراي الفرد .. لا وكمان بتدافع عن الفشل الاقتصادى الحالى ..

خليك مش مقتنع بالكلام ده تمام .. هطلع معاك للخطوه التاتيه
يا عم انا كل الكلام الى انت قلته تمام .. فاكر نفسي بفهم واى حد معترض بقلك انت مغيب عقله .. تمام لحد.هنا

امال نظامك الى انت بتدافع عنه بيعمل ايه يا نجم .. انت عارف نظامك بيعمل ايه مع المعارضين لخلايا مخ جنرالك .. انت مدرك كميه التناقض الفكرى والعقلي الى حضرتك فيه .. ننظام لو حد كتب مقاله نقد لجنرالك .. مش بيتقله انت مغيب العقل .. لا بيجى رجال جنرالك في نصف اليل ويخطفوه وهاتك يا تعذيب وقهر لاهله ونيابه امن الجنرال وسجن احتياطى سنين في سنين لحد ما يجى للجنرال مزاج ويخرجهم او يلفق تهم جاهزه قلب نظام حكم جنرالك الخ الخ .. وهاتك يا اعلام جنرال شتايم وتخوين لمجرد اختلاف وجه نظر .. تخب انزلك كلام الجنرال للمخالفين معاه .. تحب انزلك فيدوهات لجنرالك الى اطلق اعلاميه وهم بينهشوا في لحم المعارضين والمنتقدين وبيخونوهم

انت بقى فين من نقدك للارهاب ده الى ملبسينه قناع الامن القومى .. زى شله صعايده امييين عملوا فيديو عن غلاء الاسعار .. اتحولوا لنايبه امن الجنرال العليا بتهمه تكدير مزاج جنرالك .. عرفت ان الموضوع مش وجه نظر .. عرفت ان الموضوع خق وباطل وظلم وافترا وتطبيل للخرا الاقتصادى
عرفت انك متناقض فكريا وعقليا بتنقد غيرك فيما يقوم اسطورتك اكثر منه بكثير .. انت بتدعوا لشي بلسانك .. عقلك اصلا لا يؤمن به ..

بلاش كل ده هطلع معاك لدرجه الثالثه
اسال نفسك .. لو كان العكس .. واحد معارض وانا بحاول معاه افهمه ان السبسى ده اسطوره معصوم .. وان مافيش فشل اقتصادى ابدا .. دى اشاعات .. واللسعار الغاليه دى التجار الوحشه فقط فقط فقط هم الى يتحملوا نسبه 100% من غلاء الاسعار مش الكارثه في التخيط الاقتصادى للدوله على مظار عشر ينوات .. شوف القصر الرئاسي ده يا حج ده عشانك وعشان عيالك شوف الطياره الجديده دى لابنك عشان يسافر بها الخليج.. طبعا اقصد لو العكس معارض بحاول اقنغه باسطوريه الحترال .. كان عادى زى نا اعلام حنرالك ونظامه الامنى والقضائى بيعملوا غصب وقهر .. عرفت انك لابس قناع الخريه .. خليك دوغرى وصريح عشان ترتاح

فهمت انا عملت المشاركه ليه .. ولا لسه ..
ابدا هى مشاركه عشان الى بيطبلوا وشايفين الخرا الاقتصادى الحالى ورد وعسل وحلويات زيك يا لؤى هيخرجوا عن سعورهم زيك كده ما خرجت عن سعورك في محاوله الدفاع عن البقيه الباقيه من السعب الى بنفس فكرك التكبيلى للجنرال .. الى الحمد لله اغلبيه الناس دلوقتى بتتكلم عن الفشل اللقتصادى الى حصل في البلد والخراب والفقر ومستوى الدخل الى انخسف به الارض بعد عشر سنوات كان عندهم حلم في جنرال وخذلعم وفشل .. زى اى بشري ممكن يفشل عادى .. صدقنى انا نقدر الحاىه النفسيه الى انتم فيها وبشوف اعلام جنرالك وكميه التساؤوم والمؤتمر الاقتصادى قبلهم الى كله تشاؤوم ورمى كره الفشل على الغير الخ الخ .. حاسس بيك لؤي عشان كده انا مقدر عصبيتك 😂😂

فكك من نغمه وشماعه الاخوان الله يخليك .. انت قديم اوى .. مش لاقي شماعه تانيه بعد عشر سنوات حكم محصلتها الفسل والفقر وخراب البلد قولى وانا قولك شماعه حديده .. بالمناسبه ابقى اسمع كلام جترالك وهو بيتكلم عن الخليج وعن تشاؤومهم لاداره المصريه في الاقتصاد والتنميه .. وانهم شايفينا عاله بعد عشر ينوات دعم بكل شي الا ان الخليج بقوا اخوان كمان 😂
بلاش شوف شعبيه الجنرال 2014 وشعبيته 2022 شوف الغرق .. يااااه كل دول بقوا اخوان او متعاكفين معاهم . اه في نظر احمد موسى وشلته اى معارض للجنرال هو اخوان .. زى ما انت بتعمل .. اصلك يا عينى هترمى الفشل والخراب الاقتصادى على مين .. السيسى مستخيل ظه روحك وعشق حياتك واسطورتك المقدسه المعصومه من الخكا

كلام مكرر ابقى اقرا ردى فوق ..
ونصيحه ابقى قول لمن في يده الامر والسلطه الكلام ده اهم من مواطن عامى لا يملك السلطه .. روح قول للي بيسجن ويخون ويحاكم الى بيعارض جنرالك .. وصدقنى دوغرى كده فكك من قناع الحريه الى انت لابسه لانه مش لاقي عليك وانت لبسك فاضحك بتطبيلك لجنرالك بيعمل عكس كلامك بارهاب مقنن باسم القانون المفصل من اسخاص معينهم بنفسه في البرلمان ..

ولا انا بهاجمك ولا عمرى اقسم بالله معايا مشكله مع الشخص ةابدا .. معايا مشكله في الفكر ونصره الظلم ..

اقسم بالله لو كان الجنرال نجح اقتصاديا ورفع مستوى دخل الشعب والفقر قل فعلا في الشعب ... دى مقباس محصله اى مشاريع واى انجازات .. كنت هفضل اطبله معاكم .. الاقتصاد ومستوى المعيشه هى الشاغل الاكبر للناس بعد عشر سنوات حكم

انما مشاريع وانجازات عشر سنوات بدون اثر على الشعب هى الفسل بغينه .. ولازم يترك الخكم لغيره سنه الله في خلقه التغير .. انما فشل وخرا اقتصادى وكمان ديكتتاوىيه سياسبه .وتطبيل وتميع للحق بالباطل ده مش اسمه وجه نظر ده اسمه خراب وتدمير للدوله الكل شايفه بغينه القريب قبل الغريب .. خلى عقلك من يحكمك يا لؤى وليس قلبك وعواطفه ناخيه جنرالك .. مصر اكبر منى ومنك ومن جنرالك نفسه .. ولو جنرالك مات مصر هتبقى وستظل باقيه والشعب لن يشرد والبلد مش هتضيع زى ما خدع ارجوازات الاعلام عقول الناس قبل كده .. قبل ما معظم الشعب الان ناقم على اداره جنرالك للبلد ..

تحياتى لك اخ ايجى اقصد اخ لؤي .. اسف اصل الشبه بينكم كبير اوووى بتلخبط 😂😂

جدول سداد ديون مصر الى 2053
لحد 2025 دفعات سنوية ونصف سنوية كبيرة بعد كده لحد 2030 دفعات متوسطة بعد كده دفعات صغيرة هل معني كده أننا بعد سداد هذه الديون مش هيبقي علينا ديون ده إذا ما اقترضناش تاني وبفرض صحة الجدول

ممكن ع حسب المنطقة .. بس واضح أن فيه استغلال شديد ..

تجربتي الشخصية بالأمس لبيع الدولار ب٣٢.٥ ..
فيه اختلاف بسبب المضاربة و علي حسب كل تاجر. نفس الكلام بقي في الذهب كمان.

سعر السوق السوداء مبالغ فيه جدا. و كله مضاربات

المشكلة بالنسبة لي التاجر اللي سعر السلعه علي سعر السوق السوداء ب 36 جنية؟! و دلوقتي السعر انخفض!! فين الرقابة!!

تعرف اقسم بالله الاخ ايجى لما كان بيعصب كان نفس طريقتك .. سبحان الله الشبه كبير اوووى .. 😂

بس بجد مالك يا اخ لؤي 😂 اعصابك .. انا مقدر وضعكم الفتره دى .. فتره تشاؤوم معدومه الانجازات .. حتى اعلام الجنرال كلها لغه تشاؤوم وحزن ..

نرجع لاصل الكلام مكتوب لاخ دنييروو ما يخصكش نهائى .. فانت اخذته تعلق عليه ومعترض عليه وبشده وبتهكم وبتدى فيه النصيحه والمثاليع .. فلما ردينا على تعليقك وبناقشك في الى حضرتك كاتبه .. جاى تقولى رغى نسوان 😂😂
وبتقول وانى لما برد عليك بطريقتى يبقى انا جامد وصايع ؟ يعنى هى دى المشكله عندك 😂
انت مش عايزنى ارد .. ولو رديت فانت هتحدد لى الطريقه كمان ؟ 😂😂 انا مقدر انك فانز للديكتاتوريه والفاشيه العسكريه بس مش كده يا عم .. على فكره لو كان الكلام على هواك ودفاع عن جنرالك مستخيل تقول رغي ومش رغي لانه متوافق مع هواك .. اما انه مش على هواك فطبيعي انه مايعجبكش وطبيعي اتقبل انك اتعصبت وطبيعي انى اقدر انك بتهذي وتقول زى الى انت كاتبه عنى
و على فكره في البرامج الخواريه واللقلءات جنرالك بيطلع يتكلم ساعات ..
مش رغي نسوان .. وبرامج التك شو لما تيجى تفرغ الكلام بعد 3 ساعات يوميا هنلاقيه يعممل كتب ومجلدات .. انت بنفسك وشحمك ولحمك لو حضرت لقاء ومناقشه مع معارض لفكرك في برنامج تلفزيونى مدته ساعه واحده هطلع سبعين صفحه مش سبعين سطر الى مزعلك ..
فمعيار حضرتك ان سبعين سطر او ثمانين سطر ده خاص بالسيدات خطا .. انت كلام النسوان عندك في الكتابه .. انما لو برامج وخطب سياسيه من جنرالك مش رغي عشان صوت ولا المعيار ايه ؟ يعنى الكتابه رغي والبرامج التلفزيونية المكرره والخطب من جنرالك مش رغي 😂😂
طب بلاش دى
تعرف اخوك ايجى هنا في المنتدى لما كنا بندخل نتاقش زمان .. كان بيرد برضه ردود مطوله وسطور طويله برضه .. ومالهاش علاقه برغي نسوان ومش نسوان .. انت المعاير عندك كلها صدقنى فيها خلل .. بتشوف المناقشه مع الراجل جارنا غسيل مخ وتجنيد . 😂😂 واساءه ادب .. وفي تفس الوقت شايف السجن والقمع والظلم وافقار الشعب والفشل الاقتصادى والتطبيل لها في اعلام الجنرال وتخوين المعارضين .. انت شايف كل ده مش ارهاب باسم القانون الى بيتفصل من ترزيه الجنرال وشايف الى بتعمل مع المعارضين والمنتقدين بمنشور على الفيس قمه الحريه والعدل فطبيعي ان يكون عندك خلل في معايير الكتابه والصوت وعلاقتها برغي النسوان جت عليها 😂😂

بمنانسه رغي النسوان .. اصل الرغي هو الكلام مش الكتابه اصلا ..فيا ريت تطلب من جنرالك ييطل يرغي ويتصل بالبرامج بالساعات ويبطل يمسك مايك عشان بيضحك علينا طوب الارض تقريبا هو الوحيد الى بيطلع كل يومين تلاقه بيخطب في الشعب عن بقيه الرؤساء العرب حتى بقى الاخوه العرب مش هقلك المصرين بقوا يتريقوا على رغيه وهربه .. وكمان برامج النطبيل في اعلام الجترال .. والا انت معيار الرغي شغال في المعارضه والكتابه و مش ماشي هنا 😂😂

يا عم وسع صدرك مالك معصب كده .. يا عم انا مش مهم اهم حاجه صحتك .. خذ الموضوع باعصاب هاديه 😉 .. ازمه هتعدى عليك وعلى جنرالك .. لازم توسع فيها صدرك 😉😉
ايه ياعم ده كله
انت فاضى للدرجه دى

A7A دي مصر رغيف وقرص طعمية ب3.25
يارب طول في غربتي بعيد عن البلد الظالم أهلها

لحد 2025 دفعات سنوية ونصف سنوية كبيرة بعد كده لحد 2030 دفعات متوسطة بعد كده دفعات صغيرة هل معني كده أننا بعد سداد هذه الديون مش هيبقي علينا ديون ده إذا ما اقترضناش تاني وبفرض صحة الجدول
الاهم الا يسدد الدين بالدين ،،، رأيي مصر استفادت من الفايدة المنخفضة وعمرت اذا عدت السنتين القادمة بسلام مصر حيتحسن وضعها بشكل كبير

A7A دي مصر رغيف وقرص طعمية ب3.25
يارب طول في غربتي بعيد عن البلد الظالم أهلها

فلا ياخي احنا شعب ظالم. و عايرهم انك برة بتاكل كرواسون و هما هنا بياكلوا الطعمية ب 3.25 يعني سندوتش, و يستاهلوا لانهم ظالمين

فيه اختلاف بسبب المضاربة و علي حسب كل تاجر. نفس الكلام بقي في الذهب كمان.

سعر السوق السوداء مبالغ فيه جدا. و كله مضاربات

المشكلة بالنسبة لي التاجر اللي سعر السلعه علي سعر السوق السوداء ب 36 جنية؟! و دلوقتي السعر انخفض!! فين الرقابة!!
معاك حق .. بتبقا مضاربات أغلبها ..

المشكلة الكبيرة أن كتير من التجار بيشتروا البضاعة المستوردة بالسعر الرسمي للدولار ف البنك لكنهم مسعرين بضاعتهم ع أساس ٣٥ جنيه .. ودا اللي عامل مشكلة الارتفاع اليومي! لأسعار السلع ..

معاك حق .. بتبقا مضاربات أغلبها ..

المشكلة الكبيرة أن كتير من التجار بيشتروا البضاعة المستوردة بالسعر الرسمي للدولار ف البنك لكنهم مسعرين بضاعتهم ع أساس ٣٥ جنيه .. ودا اللي عامل مشكلة الارتفاع اليومي! لأسعار السلع ..
مفيش رقابة خالص و الحكومة سايبة السوق يلعب في الاسعار براحته و حماية المستهلك كانها غير موجودة اصلا.

فيه شخص طلع قال ان فيه تجار سعروا بعض سلعهم علي الدولار ب 40 جنية و الحكومة غير موجودة!!!

فديو جميل و شرح مبسط لامور مهمة

و دة فديو قبلة بكام شهر لطريقة حساب القيمة العادلة للجنية بالعلم

كلام الخبير الاقتصادي في هذا الفيديو خطير

يقول ان الحكومة طبعت خلال 6 اشهر فقط 250 مليار جنيه بلا غطاء من عملة صعبة او انتاج

المستغرب في مصر ان الدخل من العملة الصعبة 90 مليار دولار تقريبا بين صادرات وتحويلات عاملين وقناة السويس والسياحة ,,
والواردات بين 80 الى 90 مليار دولار

اي انها متساوية تقريبا ومع هذا هناك دائما عجز دولاري

التعديل الأخير:

يقول ان الحكومة طبعت خلال 6 اشهر فقط 250 مليار جنيه بلا غطاء من عملة صعبة او انتاج

المستغرب في مصر ان الدخل من العملة الصعبة 90 مليار دولار تقريبا بين صادرات وتحويلات عاملين وقناة السويس والسياحة

لا أعتقد أن موضوع طباعة الأموال صحيح والا يبقي عايزين يخربوها فالبلد تعاني من التضخم فيقوموا طابعين فلوس ويزودوا التضخم فيرفعوا سعر الفائدة للسيطرة علي التضخم ولكن تزيد الديون المحلية علي الحكومة دائرة مفرغة من الخسائر قتلت بحثا سابقا ولا يوجد اي مبرر لها

مصر الأمنة والعزيزة بإذن الله راح تلاقي حل وأعتقد الحل الوحيد الحقيقي لمصر هو شعبها لأن أصلا شعب مصر يعتبر قوة وإحدى وسائل وركائز الإقتصاد المصري هنالك دول تتقاتل مع الوقت لإيجاد موارد بشرية وطاقات شابة مثل ألمانيا لهذا مصر لديها كل مقومات النهوض عبر شبابها

لو نقارن بين مصر والهند نجد أن الهند فيها مئات اللغات واللهجات والأديان والعراقيل والتخلف لكنها قوة إقتصادية بسبب حسن إستغلال الموارد البشرية لهذا مصر تحتاج لنموذج خاص بها أو قريب للنموذج الهندي أو الصيني وهو العمل ثم العمل .

مصر عندها السياحة الفرعونية والدينية والساحلية و2 منافذ بحر

مصر عندها قناة السويس

مصر عندها نهر النيل

مصر عندها صحراء كبيرة

مصر عندها علماء وفقهاء ودكاترة وشباب وفنون

مصر عندها قوة إعلامية

مصر عندها ثروات بحرية

فقط تحتاج مصر حاليا لحالة الطواريء الإقتصادية القصوى ووقف الديون والقروض بسرعة ومنع الإستدانة الخارجية وأطلاق النهضة الصناعية والتجارية والرزاعية والبحرية والسياحية وساعتها مصر راح تكون أقوى دولة

المستغرب في مصر ان الدخل من العملة الصعبة 90 مليار دولار تقريبا بين صادرات وتحويلات عاملين وقناة السويس والسياحة ,,

دة اجمالي المطبوع شامل استبدال و اصدار العشرة جنية. و الحمدلله توقف و تم طرد المحافظ السابق و المحافظ الحالي لا يطبع اي نقود.

عودة
أعلى