بـوابة مصـر الأقتصادية

انا قاري لك تعليق انك تكنز الذهب ماتجمع الجنية
طبعا أنا على طول بدور الفلوس بين الذهب او الشغل لكن بنوك مستحيل والحمد الله لحد دلوقت أرباحى اكتر من اى بنك لأنى ديما بشتري فى الرخص فا بالتالى بعرف اعمل استثمار طويل الأجل اما الجنيه لا أثق فيه نهائيا وخصوصا مع اول تعويم حصل وخسرت وقتها جامد جدا اما عن تمنياتي بأستقرار سعر الصرف فى النهاية انت مش هتحوش بس انت ليك مصاريف واحتياجات يوميه ومع غلاء الأسعار ده هيسحب من قيمة فلوسك لكن الحمد الله الوضع كان هيكون أسوأ لو الفلوس بالجنية المصري تقدر تقول تقليل خسائر لاكبر قدر ممكن

طبعا أنا على طول بدور الفلوس بين الذهب او الشغل لكن بنوك مستحيل والحمد الله لحد دلوقت أرباحى اكتر من اى بنك لأنى ديما بشتري فى الرخص فا بالتالى بعرف اعمل استثمار طويل الأجل اما الجنيه لا أثق فيه نهائيا وخصوصا مع اول تعويم حصل وخسرت وقتها جامد جدا اما عن تمنياتي بأستقرار سعر الصرف فى النهاية انت مش هتحوش بس انت ليك مصاريف واحتياجات يوميه ومع غلاء الأسعار ده هيسحب من قيمة فلوسك لكن الحمد الله الوضع كان هيكون أسوأ لو الفلوس بالجنية المصري تقدر تقول تقليل خسائر لاكبر قدر ممكن
الله يعين
يعني وقف خسارة .

طيب الدولارات الرقميه ممنوعه .

مع ان الكريبتو كمان محارب وممكن يتحطم أكثر

images (3).jpeg

جاهزين باقي واحد جارى مطبلاتى لسه معلق صوره الجترال بعد ما كل الناس او معظم الناس الى اعرفهم كانوا مطبلاتيه استردوا غقولهم عن ايام 2014 .. وكتير منهم اقسم بالله بقوا يسبوا ويلعنوا اليوم الى جه فيه 😂 😂
وانا استفزهم بس الراجل عمل كوبري يا جماعه شغال .. الراجل زود لك متين جنيه في المرتب يا حج 😂
فيقوم الناس مزوده الشتايم فيه وفي نظامه الفاشل 😉
الا جار واحد كبير في السن بيصلى معانا مش مقتنع بالحنرال واداءه في حد ذاته الى مش غاجب اى حد اصلا الا شويه اللجان ... لا الفكره هو مقتع بخرافه وكذب وتضليل استقرار ومش استقرار وبتاع الى نعرفه احسن مم الى منعرفهوش رغم انه معترف ان البلد خربت ..

بس انا وراه وراه لحد ما يسترد عقله قبل ما يقابل ربنا 😉😉
بص يا حج انا مابردش عليك عشان انت بتكتب كتير و كلامك كله بيبقى اساءة و المصيبة ان نتت مش بتبقى حاسس بده رغم كبر سنك و المفروض ان الانسان لما بيكبر "بيعقل"

بس انا المره ده هكلمك بس مش ليا با عشان الراجل الغلبان اللى انت فاكر لما "تجنده" ايوه اسمها تجنيد لفكر هو مش مقتنع بيه يبقى اسمه تجنيد و غسل مخ.....و انت مالك ياعم انت براجل مقتنع بحاجة هو فكر فيها؟ انت ليه واخد فى نفسك مقلب انك انت اللى بتفهم و ان كل الناس مابتفهمش و اى حد معارض ليك يبقى مغيب العقل؟ بالله عليك يا حج فكك من الخيلة الكدابة اللى حضرتك عايش فيها

انا الصراحة مش فهم لما انت شاركتنا بكلامك اللى انت قولت " بس انا وراه وراه لحد ما يسترد عقله قبل ما يقابل ربنا 😉😉" مش فاهم هل المفروض ان احنا نسقفلك يعنى؟ ولا المفروض اننا ناخد فكره عنك انت bad ass او حاجة؟ فكك ياعم من جو الحروب و المؤامرات اللى انت عايشها ده

متبقاش اخوانى اكتر من الاخوان و متبقاش "منتفع" او بعقليتك متبقاش "سيساوى" اكتر من السيساوية نفسهم
البلد كلها كل واحد ليه رأى و كل واحد حر فى رأيه مش من حقك تقول ان واحد صح ولا التانى غلط....كل واحد شايف ان هو الصح و كل واحد حر فى الاعتقاد ده

انا مش بهاجمك و مش عاوز اهاجمك او اغير رأيك زى ما انت ما بتعمل مع الناس انا بس بفهمك غلطك اللى انا بحسن نيه هعتبر انك بتعملها بحسن نيه و بحسن خاطر

كجزائري لطالما سمعت كثير من المصريين يرددون حجة أن الحكومة السابقة يعني الإخوان كانو سيبيعون مصر لهذا أطاح الجيش بيهم لكن بيع مصر حاصل الأن حتى قناة السويس التي سقط عليها آلاف الشهداء رحمة الله عليهم تطرحها لبيع بعض أسهمها !
يسطى فكك مننا......زى ما احنا مبنحشرش لامؤخذه مناخيرنا فى الصراع المغربى الجزائرى فا انت برضه متحشرش لامؤخذه مؤخرتك فى السياسة الداخلية لمصر..شكرا

فديو جميل و شرح مبسط لامور مهمة

و دة فديو قبلة بكام شهر لطريقة حساب القيمة العادلة للجنية بالعلم

الخلل في الهيكل الاقتصادي المصري له مسمى: "المرض الهولندي" وهو تنامي حجم القطاعات الاستخراجية والاستدانة على حساب القطاعات الانتاجية والديناميكية بالأضافه لمرض التسرب المالي وهو تصرف الحكومه في أموال ليس عليها رقيب ولا حسيب.
المرض الهولندي حصل ان العمله بتاعتهم اصبحت قوية جدا ، ده غير ان كل رؤس الاموال و الاستثمارات ذهبة الي النفط و دة لم يحث في مصر

"المرض الهولندي" هي مشكلة في الخليج و ليس مصر و economics explaind عمل حلقة عنها و عمل تحليل ممتاز

هنا هتلاقي اسقاط قوي للمرض الهولندي علي الخليج و اقتصادها و الموضوع بعيد جدا عن مصر

ممنوع تصوير المدن السياحية والمناطق سياحية متل الشوارع والاسواق ؟ غريب أمرك صراحة , المهم رأيك يحترم .
هذا نظام الدول البوليسية التى تحكم بالقبضه الامنيه و ليس بإرادة الشعب

التعديل الأخير:
بص يا حج انا مابردش عليك عشان انت بتكتب كتير و كلامك كله بيبقى اساءة و المصيبة ان نتت مش بتبقى حاسس بده رغم كبر سنك و المفروض ان الانسان لما بيكبر "بيعقل"

بس انا المره ده هكلمك بس مش ليا با عشان الراجل الغلبان اللى انت فاكر لما "تجنده" ايوه اسمها تجنيد لفكر هو مش مقتنع بيه يبقى اسمه تجنيد و غسل مخ.....و انت مالك ياعم انت براجل مقتنع بحاجة هو فكر فيها؟ انت ليه واخد فى نفسك مقلب انك انت اللى بتفهم و ان كل الناس مابتفهمش و اى حد معارض ليك يبقى مغيب العقل؟ بالله عليك يا حج فكك من الخيلة الكدابة اللى حضرتك عايش فيها

انا الصراحة مش فهم لما انت شاركتنا بكلامك اللى انت قولت " بس انا وراه وراه لحد ما يسترد عقله قبل ما يقابل ربنا 😉😉" مش فاهم هل المفروض ان احنا نسقفلك يعنى؟ ولا المفروض اننا ناخد فكره عنك انت bad ass او حاجة؟ فكك ياعم من جو الحروب و المؤامرات اللى انت عايشها ده

متبقاش اخوانى اكتر من الاخوان و متبقاش "منتفع" او بعقليتك متبقاش "سيساوى" اكتر من السيساوية نفسهم
البلد كلها كل واحد ليه رأى و كل واحد حر فى رأيه مش من حقك تقول ان واحد صح ولا التانى غلط....كل واحد شايف ان هو الصح و كل واحد حر فى الاعتقاد ده

انا مش بهاجمك و مش عاوز اهاجمك او اغير رأيك زى ما انت ما بتعمل مع الناس انا بس بفهمك غلطك اللى انا بحسن نيه هعتبر انك بتعملها بحسن نيه و بحسن خاطر

انا رديت عليك رساله طويله .. وانت قريتها ومنشنت لحد تانى هنا 😂

بس اوعدك ان ساء الله هعيد نشر الرد وارجو من الاخ الى بيحذف يسيب الرد

انا رديت عليك رساله طويله .. وانت قريتها ومنشنت لحد تانى هنا 😂

بس اوعدك ان ساء الله هعيد نشر الرد وارجو من الاخ الى بيحذف يسيب الرد
على فكره انا كمان تعليقى اتمسح غالبا عشان فى سطور كتيره
المهم لما تيجى ترد تانى متخليش فيها اساءة او سطور كتيرة و بدون التدخل فى نيتى و بدون انسكيوريتى..ان لن تحترم من تحاوره فا على الاقل احترم نفسك لنفسك مش عشان حد.....شكرا🌹

كجزائري لطالما سمعت كثير من المصريين يرددون حجة أن الحكومة السابقة يعني الإخوان كانو سيبيعون مصر لهذا أطاح الجيش بيهم لكن بيع مصر حاصل الأن حتى قناة السويس التي سقط عليها آلاف الشهداء رحمة الله عليهم تطرحها لبيع بعض أسهمها !
دة غير أنها كانت سبب جوهري لاحتلال الانجليز مصر لمدة 74 سنة للسيطرة على خطوط الملاحة مع مستعمراتها في الهند

على فكره انا كمان تعليقى اتمسح غالبا عشان فى سطور كتيره
المهم لما تيجى ترد تانى متخليش فيها اساءة او سطور كتيرة و بدون التدخل فى نيتى و بدون انسكيوريتى..ان لن تحترم من تحاوره فا على الاقل احترم نفسك لنفسك مش عشان حد.....شكرا🌹
لا تعليقك ما امسحش .. ومش عايزه يتمسح .. بالعكس انا بحب اتحاور معاكم يا اخ لؤي .. بس لي ملاحظه اياك تفرض علي معاير تقيم ان ده احترام او عدم احترام .. انت لسه شاتم راجل من ساعه بتقوله انت خاشر مؤخرتك في الموضوع ده ليه .. بالله عليك اخر واحد تدعي الفضيله والمثاليع عليه انا .. اعتذر للراجل غن كلمه ( انت حاشر مؤخرتك عندنا ) قبل ماتتكلم عن الاحترام 😉😉

عودة
أعلى