بـوابة مصـر الأقتصادية

بص بقه
ترسانة الاسكندرية تقدر تصنع سفن كبيرة نظريا
ابه الحوار ده مش متابع للاسف ؟؟
الحوار ياباشا ان امكانيات ترسانة الاسكندرية مهولة وباعتراف المواقع الرسمية الامريكية زي جلوبال سيكيوريتي بانها طاقة مهولة . الجيش قرر يشتريها ويطورها . طب بعد التطوير .. فين السفن العملاقة .. ازاي يعملوا ازعرينة علي سفينة بطول الامباسدور وليه بدل مانشهر بسعنا للسفن التجارية العملاقة والحربية ايضا وكان من ضمن التطوير قدرتنا على التصميم الكامل وفي الاخر لا نعلن ده ولا نعلن ده .. شيء مؤسف .

هذه مذكرات تفاهم وستأخذ وقت كبير اتكلم عن الفائض المصري من الكهرباء لماذا لا يتم تصديره عن طريق شبكه الربط بين اسرائيل واليونان؟
و ليه اللف؟ ما انا اوصل لليونان علطول
او تصديره لليبيا والعراق والاردن ولبنان؟
مصر بالفعل تصدر لليبيا و السودان و الاردن
اما العراق و لبنان نفس كلامى عن اى مشروع ارضى انت ساعتها بيبقى لازم تتكلم مع المتحكمين فى البلاد ده ...والا هيحصل استهداف لمشاريعك زى ما ضربو برج كهرباء قبل كده

ل
انا عئلتي تعمل في مجال استيراد قطع غيار السيارات و لدينا مزرعة دواجن مش عايز اقلك الخسائر الي احنا فيها حتي لو توفر معناةالدولار كاتجار ممنوع علينا استعماله يجب وجود مصدر دخل ليه مينفعش تقول انك شرية سوق سودا حتي كان لدينا نوع من تحويل الاموال عبر وسطاء لان الاستيراد من الولايات المتحدة يكون مستحيل بسبب الاوراق المطلوبة من التجار فا تسلم الوسيط المبلغ بالعملة المحلية وتستلمه شيكات بنكية بامريكا حتي بتلك الطريقة و التي نستخدمها في امريكا ودول شمال شرق اسيا لتفادي السرقة هناك اصبح ممنوع علينا الاستيراد الازمه فوق ما حد يتخيل للاسف
للأسف كلامك صح حرفيا و للأسف الأكبر ان كل القطاعات هتتأثر بشكل أكبر من بدايه شهر نوفمبر

و ليه اللف؟ ما انا اوصل لليونان علطول

مصر بالفعل تصدر لليبيا و السودان و الاردن
اما العراق و لبنان نفس كلامى عن اى مشروع ارضى انت ساعتها بيبقى لازم تتكلم مع المتحكمين فى البلاد ده ...والا هيحصل استهداف لمشاريعك زى ما ضربو برج كهرباء قبل كده
تصدير الكهرباء كانت فكرة فاشلة بكل ما تحمله الكلمه من معنى وأثناء مناقشات تصدير الكهرباء والربط الكهربائي مع الدول الأخرى كان هناك مقترحات من رجال أعمال وإقتصاديين بإنشاء مجمع صناعى يتكون من عدد من مصانع إنتاج الألمونيوم وهو ما كان سوف يحقق مكاسب إقتصادية ومالية بشكل أكبر من تصدير الكهرباء لكن للأسف تم رفض كافة تلك الإقتراحات

رجل الأعمال نجيب ساويرس يقول في حديث لـ"سي إن بي سي عربية" إن على الحكومة تحرير سعر الصرف وتركه للعرض والطلب معتبرًا أن المشكلة في مصر ليست في سعر الدولار إنما في توفيره

أكدت مصادر أن شركة أولاد رجب للتجارة، المالكة لسلسلة السوبر ماركت الشهيرة، تواجه مديونيات بقيمة تتجاوز 2.2 مليار جنيه منهم 500 مليون جنيه للموردين، و430 مليون للبنوك، من بينهم 300 مليون للبنك الأهلى، فضلا عن مديونيات بقيمة 400 مليون جنيه لشركات التأجير التمويلى، و50 مليونا لشركات تخصيم.

عودة
أعلى