بـوابة مصـر الأقتصادية

احا و انت بميتين اهلك مش السبب في كل الخرا ده

والله لو تشوف الإجراءات الى عمالين يعملوها فى مصلحة الضرائب بس تعرف الناس دى بتعمل إيه فى الإقتصاد عمالين يطلعو قوانين تعجيزية للشركات الى شغالة فى التجارة الإلكترونية والفرى لانسر وغيرها الى بتجيب للدولة عمله صعبه ومكفرين الناس وشركات كتير عمالة تهاجر خارج مصر بسبب الشروط المتخلفة الى عمالين يطلعوها لهم زى ان اسم الصفحة يبقا بالعربي وميكونش اسم مترجم وشروط هبله من النوع ده تحس ان الى بيطلع القوانين دى وقف عند سنه 60 صديقه ليا اخر لما زهقت صفت نشاط شركتها فى مصر من كتر القرف وفتحت شركتها فى دولة عربية فى اقل من ساعتين متخيل الناس دى بتضيع على نفسهم كفائات عاملة ازاى وملاين الدولارات والى طالع عليهم تهديد فيهم والناس تروح تحاول ترخص ميعرفوش بتكلم مع مدير فى مصلحة الضرائب فى احد المناطق بقله انا مش فاهم حاجة الى هما بيعلنو عنه حاجة والى الموظفين بتعمله حاجة تانية القوانين الى نزلت حاجة والى لسه بتطبق فى المصالح حاجة تانية قلي والله العظيم ولا انا فاهم حاجة من القرارات الى نزلت لما أفهم أبقا افهمهم تدمير ممنهج للاقتصاد المصري لا ده مش عمل عشوائي

التعديل الأخير:
والله لو تشوف الإجراءات الى عمالين يعملوها فى مصلحة الضرائب بس تعرف الناس دى بتعمل إيه فى الإقتصاد عمالين يطلعو قوانين تعجيزية للشركات الى شغالة فى التجارة الإلكترونية والفرى لانسر وغيرها الى بتجيب للدولة عمله صعبه ومكفرين الناس وشركات كتير عمالة تهاجر خارج مصر بسبب الشروط المتخلفة الى عمالين يطلعوها لهم زى ان اسم الصفحة يبقا بالعربي وميكونش اسم مترجم وشروط هبله من النوع ده تحس ان الى بيطلع القوانين دى وقف عند سنه 60 صديقه ليا اخر لما زهقت صفت نشاط شركتها فى مصر من كتر القرف وفتحت شركتها فى دولة عربية فى اقل من ساعتين متخيل الناس دى بتضيع على نفسهم كفائات عاملة ازاى وملاين الدولارات والى طالع عليهم تهديد فيهم والناس تروح تحاول ترخص ميعرفوش بتكلم مع مدير فى مصلحة الضرائب فى احد المناطق بقله انا مش فاهم حاجة الى هما بيعلنو عنه حاجة والى الموظفين بتعمله حاجة تانية القوانين الى نزلت حاجة والى لسه بتطبق فى المصالح حاجة تانية قلي والله العظيم ولا انا فاهم حاجة من القرارات الى نزلت لما أفهم أبقا افهمهم تدمير ممنهج للاقتصاد المصري لا ده مش عمل عشوائي
انا رأي انها كده خلاص خربت و جابت اخيرها و هو بيمهد للناس عشان تستحمل و لا ايه رأيك يعني افلاس لا محالة

انا رأي انها كده خلاص خربت و جابت اخيرها و هو بيمهد للناس عشان تستحمل و لا ايه رأيك يعني افلاس لا محالة
مفيش نتيجة غير كده للأسف بحجم الاقتراض الى هوا عمله ولسه بيعمله وجزء كبير منه ضاع فى كلام فاضي ومنظرة فارغة ومشاريع غير مدروسة لو فيه الخير يعلن إنهاء فترة حكمه او على الأقل عدم تجديدها يمكن يمكن المتخصصين يقدرو يعالجو جزء من الكوارث الى سببها وتبتدى بخطة تقشف حكومية ومراجعه الأموال الى تم انفاقها راحت فين ومع مين وسفرها فين كل ده عن طريق لجنة دولية متخصصة فى تتبع الفلوس دي واستردادها يكون بأى طريقة مشروعة او غير مشروعة اما كل واحد قفلي على كام مليون وسفرهم وخلاص ياشعب الله يعوض عليكم لا مفيش الكلام ده مصر محتاجة سياستها الخارجية تكون أكثر خشونة فى حماية مصالحها وأكاد لا ابالغ لو قلت اكثر دموية المفروض المستفيد الوحيد من أى سياسة مصر فقط أما شغل الكيوتات الى عاملينه ده و اوكازيون الجدعنه ده مينفعش دوله تلاعبك على مصالحك وهيا عارفه انها مش هتتحاسب هتلاعبك كل يوم منت زبون مصر دولة تعداد سكانها يفوق 100 مليون موارد الدولة بتكفيهم بالعافية مع فتح باب الهجرة واستقبال اى حد معدى اصبحت قدرة الدولة فى تأكل مستمر وانفاقها أصبح اكتر ولو محتاج مدرسه بقيت محتاج 10ولو محتاج شقة بقيت محتاج 10 وتهريب وتحويل العملة الصعبة منها بقا بالمليارات لمصلحة مين اروح استلف 4مليار من طوب الأرض وتانى يوم عشرات الملايين من العاملين بتأشيرة سياحية او الاجئين يحولوهم على بلدهم بطرق شرعية او غير شرعية وبعد كده يرجع يقلك الاحتياطي النقدى المصري فى تأكل ده كده مال سايب وفى الآخر مصر الى هتحاسب على المشاريب حال مصر الأن لما بسمع حد من الى بيحكمو بيعايرو الشعب وهما سايبين اليغمه دى لكل من هب ودب بفتكر الصورة دى

تصدير الكهرباء كانت فكرة فاشلة بكل ما تحمله الكلمه من معنى وأثناء مناقشات تصدير الكهرباء والربط الكهربائي مع الدول الأخرى كان هناك مقترحات من رجال أعمال وإقتصاديين بإنشاء مجمع صناعى يتكون من عدد من مصانع إنتاج الألمونيوم وهو ما كان سوف يحقق مكاسب إقتصادية ومالية بشكل أكبر من تصدير الكهرباء لكن للأسف تم رفض كافة تلك الإقتراحات
ازاى فاشلة؟ التصدير بيدخلك عملة صعبة؟ و ايه دخلة فى مصانع الالمونيوم؟
فى مجمعات صناعية بيتم الشغل عليها بس معرفش الكهرباء بتاعها هيبقى مصدره ايه
ثم ان تصدير الكهرباء الى اوروبا لا يقارن بالكهرباء اللى انت بتصدرها للدول العربية و بالاخص السودان..و بما اننا دخلنا فى "السودان" فا تصدير الكهرباء ليهم يتعبر نفوذ ليك هناك

لابد من وضع بروتوكلات تنظيمية للتعامل

كتيب فيه شروط فتح النشاط والاجراءات مثل ماهوا معمول لدينا في السعودية التي لايوجد اجتهاد شخصي عندك بروتوكول معين يطبق في القرى والمدن حسب الفئة
يعني فرضاً تفتح مطعم شروطة ( المساحة لا تقل عن و اللوحة حجمها كذا و الجدار الداخلي يكون نوع ) شروط تعرفها قبل البدء بالنشاط تراجعها اذا كنت تقدر عليها تقدم بطلب الترخيص .

نتمنى لكم كل خير

هيبتدو يدفنو راسهم فى الرمل بدل ما نحل المشكلة بننكرها السبب الأساس ان كل الناس بتهتم بسعر الدولار ببساطة علشان كل المنتجات والمواد الأساسية فى مصر بيتم استيرادها وتسعيرها فى الجمارك بالدولار ده الى بيخلى المتابعة للدولار علشان اى إرتفاع للدولار معناه إرتفاع الاعباء المادية على المواطن وبالتالى فشله فى متابعة حياته بشكل طبيعي الى بتأثر على سوق العمل فى مصر فى سوق معروف ان معدلات الرواتب فيه لا تتوافق تماما مع معدل زيادة الأسعار والخدمات وغيرها زى أوراق حكومية رخص جوازات سفر انت دلوقت علشان تروح تعمل كام حاجة هايفين بتلاقى نفسك دافع 3اربع آلاف جنيه على الأقل ورق كنا لحد قريب بنخلصه ب200او 300جنيه

صراحة المؤتمر فيه عقليات كتير فذة وجلساته مفيدة جدا وكلها رجال أعمال وكوادر اقتصادية كبيرة ليس على الدولة الا ان تاخذ كل كلمة في المؤتمر وتطبقه في شكل إجراءات فورية

هو كده جامد و سابق عصره؟ما معروف ان الفدرالى الامريكى هيفضل يزيد فى الفايدة عشان يحارب التضخم و اليورو ذات نفسه ضعف قدام الدولار
غير ان المركزى هيشيل ايده عن الجنيه و هيسيبو للسوق هو ينزلة و يطلعو.... وكل المنظمات الاقتصادية قالت الكلام ده من شهور و حتى ده شرط من شروط البنك الدولى...فا انا مش عارف ليه يعيش الناس فى حالة من السسبنس مش عارفه اى حاجة عن كلام اتقال بدل المره مليون و نازل بقاله شهور

هو كده جامد و سابق عصره؟ما معروف ان الفدرالى الامريكى هيفضل يزيد فى الفايدة عشان يحارب التضخم و اليورو ذات نفسه ضعف قدام الدولار
غير ان المركزى هيشيل ايده عن الجنيه و هيسيبو للسوق هو ينزلة و يطلعو.... وكل المنظمات الاقتصادية قالت الكلام ده من شهور و حتى ده شرط من شروط البنك الدولى...فا انا مش عارف ليه يعيش الناس فى حالة من السسبنس مش عارفه اى حاجة عن كلام اتقال بدل المره مليون و نازل بقاله شهور
تكرار الكلام بيبقا وقعه أقل على الناس

زي كلمة بحبك لما بتتقال كتير بتقل قيمتها🥺💔

تكرار الكلام بيبقا وقعه أقل على الناس
للاسف عودو الناس على عدم السؤال فا اصبح التنقيط بمثابة فضل منهم
زي كلمة بحبك لما بتتقال كتير بتقل قيمتها🥺💔
ساد ورب العباد كلمة جميلة فقدت كثير من قيمتها:cry:

عودة
أعلى