بـوابة مصـر الأقتصادية

A @Amrali خلاص المعلومة وصلت إحنا مفلسين و رايحين في داهية و هيحصب ثورة جياع و المصريين هيتحولوا لزومبي. و هناكل بعض

و الحل الوحيد هو القضاء علي العسكرييين والسماح بالحريات ، بعدها مرتب الطبيب في مصر هيبقي زي مرتب الطبيب في أوروبا و هنبقي اغنياء و الاسعار هتنخفض و التعليم و الصحة هيتطوروا و لبنزين و الادوية و الكهرباء و الماء و الغذاء هيبقوا رخاص جدا

اقولك الديون بتاعتنا كلها هتسقط بمجرد رحيل العسركييين و سد النهضة هيختفي و هننتج سلاحنا و دوائنا و غذائنا و..

اقولك العسكر هيمشوا لو انا بطلت اكتب هنا و اقولك ان بعض الامور صحيحة و بعضها خطا و ان السبب انهم في الحكم

و نسيت اقولك هاجر الي امريكا الجنوبية عندهم ديمقراطية و الرئيس بيتغير كل شوية ،و عندك تركيا قضت علي العسكريين و المواطن سعيد جدا بالاسعار هناك و بيرفضوا يهاجروا المانيا و عندك تونس كمان....

و ننظر الحياة الكريمة الطيبة و الديمقراطية و الشفافة و المحاسبة و النهضة و المهلبية .... كل دة بمجرد زوال العسكريين 😉.

و الهبيد اصلا عوز يهاجر 😂 بدل مايغير الرئيس

كام عدد شاحنات النقل الثقيل اللي في مصر حتى عام ٢٠٢٢ ؟؟؟
من غير رخامة حضرتك تقتدر تستخدم جوجل

و ده مصدر

بلغ إجمالي عدد سيارات النقل المرخصة 1.3 مليون سيارة بنسبة 11.9٪ من إجمالي المركبات في 31/12/2020.

• بلغ إجمالي عدد المقطورات المرخصة 99.4 ألف مقطورة بنسبة 0.9٪ من إجمالي المركبات في 31/12/2020

A @Amrali خلاص المعلومة وصلت إحنا مفلسين و رايحين في داهية و هيحصب ثورة جياع و المصريين هيتحولوا لزومبي. و هناكل بعض

و الحل الوحيد هو القضاء علي العسكرييين والسماح بالحريات ، بعدها مرتب الطبيب في مصر هيبقي زي مرتب الطبيب في أوروبا و هنبقي اغنياء و الاسعار هتنخفض و التعليم و الصحة هيتطوروا و لبنزين و الادوية و الكهرباء و الماء و الغذاء هيبقوا رخاص جدا

اقولك الديون بتاعتنا كلها هتسقط بمجرد رحيل العسركييين و سد النهضة هيختفي و هننتج سلاحنا و دوائنا و غذائنا و..

اقولك العسكر هيمشوا لو انا بطلت اكتب هنا و اقولك ان بعض الامور صحيحة و بعضها خطا و ان السبب انهم في الحكم

و نسيت اقولك هاجر الي امريكا الجنوبية عندهم ديمقراطية و الرئيس بيتغير كل شوية ،و عندك تركيا قضت علي العسكريين و المواطن سعيد جدا بالاسعار هناك و بيرفضوا يهاجروا المانيا و عندك تونس كمان....

و ننظر الحياة الكريمة الطيبة و الديمقراطية و الشفافة و المحاسبة و النهضة و المهلبية .... كل دة بمجرد زوال العسكريين 😉.

و الهبيد اصلا عوز يهاجر 😂 بدل مايغير الرئيس
ماهو لما ارد عليك الناس بتقولى بلاش
عشان الرجاله فقط والله .. والا مطبلاتيه الجنرالات زيك بحب اجادلهم .. عشان اوصلك للحاله الى انت فيها دلوقتى ..

من غير رخامة حضرتك تقتدر تستخدم جوجل

و ده مصدر

بلغ إجمالي عدد سيارات النقل المرخصة 1.3 مليون سيارة بنسبة 11.9٪ من إجمالي المركبات في 31/12/2020.

• بلغ إجمالي عدد المقطورات المرخصة 99.4 ألف مقطورة بنسبة 0.9٪ من إجمالي المركبات في 31/12/2020
عارف مصادر كتيرة جدااا ... لكن هل ال ٩٩.٤ الف في السنة الواحدة ولا ده عددها الاجمالي ؟؟؟؟

التعديل الأخير:
اللى بيحصل فى سوق المال ده صعب بجد (إفلاس متعمد ) الناس دى صعبانة عليا جدا من مساهمين على العاملين فى سوق المال وشركات التداول اللى ابتدوا يمشوا موظيفنهم حرام الناس دى فاض بيها وجابت أخرها وسهل جدا تلاقيهم فى الشارع ودول عدد مش قليل ويكونوا شرارة يستغلها الأعداءمشاهدة المرفق 491484
ربنا معاهم ومع الجميع
قول للاخ الاقتصادي الفذ اللي عاوز يحرر اسعار الغذاء والطاقه ويبيعهم للناس بالسعر العالمي ومفكر انه حل عبقري

الشباب ممسوح دماغه .. وانت زيهم يا سيادة النائب .. لو التصنيف لم يذكر جامعات اليابان وكوريا الجنوبية من بين اكبر ٢٠ جامعة حسب التصنيف على مستوى العالم ...

شعب لوام ... ووالله لا انا مع السيسي ولا مع غيره ... انا مقهور من السلطة ... انها مش متسارعة بشكل كبير في السير نحو التقدم الفعلي حقا ...

يلهوي 50 مليار ؟ الرقم دة اكيد في الموزنة ؟ و لعام واحد فقط و لا اية نظامها

الرقم يعني تقريبا ٢.٦ مليار دولار هذا العام!

و ياريت الدولة ترفع موزنة التعليم الفني ، محتاجينهم للمصانع الله يكرمكم. و كمان حتي المشاريع بتاعت الدولة بدل الصنايعية الي ضايعين دول.

ضرايب وقروض ،، اصلاح لو فيها حيل كان ش*رتلك يامعيط

والله لو ازمة حرب اوكرانيا انتهت قريب ممكن يكون في امل نرجع نقف علي حيلنا تاني لكن بالوضع دا بالظروف دي انا مش متفائل

والله لو ازمة حرب اوكرانيا انتهت قريب ممكن يكون في امل نرجع نقف علي حيلنا تاني لكن بالوضع دا بالظروف دي انا مش متفائل
و المشكلة الاكبر بالنسبة لينا هي الفائدة الأمريكية 😓

السنتين القادمين تقريبا هيكونوا من اسواء مايكون

يكفي ان البريطانيين نفسهم بيتظاهروا بسبب احوال المعيشة ما بالك بمصر

حد ينزل بتتر النهاية يا جماعه

مشاهدة المرفق 491552
ضرايب وقروض ،، اصلاح لو فيها حيل كان ش*رتلك يامعيطمشاهدة المرفق 491542
في الغالب هيكون الاصلاح هو مطالب البنك الدولي ببيع و خروج شركات الجيش و احتمال اعادة هيكلة الشركات الحكومية (ضمها كلها تحت مظله و احدة و خصحصة معظمها) و ادرجها في البورصة (الخربانة)

الاصلاحات دية مطلوبة من 2018 و مصر لم تنفذها و كلنا شوفنا ازاي حصل مماطلات و فشل.....

كان زمان يقدروا يبيعوها بالغالي دلوقتي هتتباع بالرخيص

عودة
أعلى