بـوابة مصـر الأقتصادية

ملهاش علاقة بكدة الموضوع خاص بمشاكل السوق العالمي و نقص سلاسل التوريد و قطع الغيار و الرقائق الاليكترونيه

اليابان نفسها نقل الشغل كله عندها و قفلت مصانع كتير في الخارج

و مصانع كتير للسيارات قفلت خطوط انتاج محلية لها الفترة دية و قللت الانتاج بتاعها

اللى اعرفه انه وقف التوريد هنا ونقله على المغرب وتونس
الحمد لله طلعت المشكله عندهم ..
احنا زى الفل .. عندنا دولارات .. واللستيراد مفتوح .. مافيش اى قيود على اللستيراد ..
احنا الى قدمنا طلب ل 8 الشركات دى بس للاسف الشركات العملاقه دى زى ما فولكس فاجن وبيحو وغيرهم افلسوا وعندهم مشاكل كبير ه جدا اكبر من مشاكلنا .. .. احنا عندنا الدولار وهم ماعندعمش سيارات .. لدرجه الشركات الخبر كاتب نقلوا نشاطهم لدول تاتيه اكثر استقرار اقتصاديا .. بس انا بقول انهم افلسوا والعيب فيهم مش في اقتصادى انا ودولاراتى المحدوده الى قيدت اللستيراد بسببها ..

الحمد لله طلعت المشكله عندهم ..
احنا زى الفل .. عندنا دولارات .. واللستيراد مفتوح .. مافيش اى قيود على اللستيراد ..
احنا الى قدمنا طلب ل 8 الشركات دى بس للاسف الشركات العملاقه دى زى ما فولكس فاجن وبيحو وغيرهم افلسوا وعندهم مشاكل كبير ه جدا اكبر من مشاكلنا .. .. احنا عندنا الدولار وهم ماعندعمش سيارات .. لدرجه الشركات الخبر كاتب نقلوا نشاطهم لدول تاتيه اكثر استقرار اقتصاديا .. بس انا بقول انهم افلسوا والعيب فيهم مش في اقتصادى انا ودولاراتى المحدوده الى قيدت اللستيراد بسببها ..
من غير تريقة ، شوف المصادر ، احنا لا ننكر الازمة بتاعتنا لاكن بردوا شوف الازمة العالمية

و شوف الكبيرة دية ، الوكلاء المصريين هم السبب كمان بسبب ال over price واللس خرب المبيعات و خلي الشركات الام تزهق من السوق البطئ بتاعنا.

و شركة ياكازي اليابانية داخلة تصنع عندنا قطع غيار السيارات و معاها فرنسا بتدرس تصنيع السيارات الكهربائية في مصر

رئيس مجلس إدارة شركة "سيمنز" العالمية يعرب عن اعتزازه بالتعاون المثمر مع مصر في المشروعات التنموية التي صنعت تاريخًا مشرفًا للشركة في المنطقة والعالم، مشيراً إلى أن مشروع القطار الكهربائي السريع في مصر هو الأضخم في تاريخ شركة "سيمنز" منذ تأسيسها قبل ١٧٥ عاماً.

رئيس شعبة مواد البناء باتحاد الغرف التجارية احمد الزيني شركات الاسمنت احتكرت سوق الاسمنت والحكومة وافقت وحسبي الله ونعم الوكيل
حالة ركود في سوق مواد البناء واحجام عن الشراء من الشركات والافراد بسبب ارتفاع أسعار الحديد بشكل غير عادل القطاع اللي المفروض مشغل ملايين كله واقف ومفيش شغل
حاليا اسعار الحديد والأسمنت في مصر اعلي من الاسعار العالمية

التعديل الأخير:
عودة
أعلى