بـوابة مصـر الأقتصادية

السوق المصرى عامل بانك كبير ومتوقع بعد قرار وقف الاكواد امبارح اتوقع خسارة السوق النهاردة من 9 ل10 مليار لسه هنشوف الأرقام بعد المدعكة بتاعة النهاردة اللى عايز اقوله لا يمكن عمران ياخد القرارات بتاعة امبارح فى سوق ميت من تلقاء نفسه مستحيل واضح جدا ان سياسة الدولة مش عايزة استثمار ومش عايزة حد يبقى معاه فلوس متسيلة عايز يقلل الطلب ع الدولار وعايز يقلل الطلب على المعروض بسبب ارتفاع التضخم ومديك فرصة بديلة شهادة18% من الاخر كده عايز اغلب السيولة اللى مع الناس تدخل المركزى ودى سياسة الفشلة لأنك بتعالج العرض وسايب المرض طيب بالنسبة الناس اللى خسرت فلوسها ومحروق قلبها على مالها مفكرتش فيها طيب هو انت ازاى ربنا هيوفقك كدولة وناس بتخسر فلوسها بغير وجه حق وناس بتموت مقهورة ؟!!...... سوق أما نعيمة مع احترامنا لنعيمة

البنك المركزي بيحاول يلم الدولارات من السوق.

الاستيراد شبة و اقف و الضغط علي الدولار ضعيف
ماده خراب بيوت لناس كتير يا ايجى ده بالظبط زى اللى بيحصل فى سوق المال انت عايز تقلل الطلب على الدولار والطلب على المعروض وتقلل التضخم وبتتجاهل خراب البيوت اللى بيحصل لناس كتير

ماده خراب بيوت لناس كتير يا ايجى ده بالظبط زى اللى بيحصل فى سوق المال انت عايز تقلل الطلب على الدولار والطلب على المعروض وتقلل التضخم وبتتجاهل خراب البيوت اللى بيحصل لناس كتير
انا معرفش قصة سوق المال. لكن انا بتكلم علي البنوك ، البنك المركزي عملها بنفس الطريقة زمان و قدر يسحب كمية دولارات كتير من السوق.

بالنسبة للبورصة إنا مستعرب ازاي بيطحنوها و هما عوزين يطرحوا شركات 🤔

السوق المصرى عامل بانك كبير ومتوقع بعد قرار وقف الاكواد امبارح اتوقع خسارة السوق النهاردة من 9 ل10 مليار لسه هنشوف الأرقام بعد المدعكة بتاعة النهاردة اللى عايز اقوله لا يمكن عمران ياخد القرارات بتاعة امبارح فى سوق ميت من تلقاء نفسه مستحيل واضح جدا ان سياسة الدولة مش عايزة استثمار ومش عايزة حد يبقى معاه فلوس متسيلة عايز يقلل الطلب ع الدولار وعايز يقلل الطلب على المعروض بسبب ارتفاع التضخم ومديك فرصة بديلة شهادة18% من الاخر كده عايز اغلب السيولة اللى مع الناس تدخل المركزى ودى سياسة الفشلة لأنك بتعالج العرض وسايب المرض طيب بالنسبة الناس اللى خسرت فلوسها ومحروق قلبها على مالها مفكرتش فيها طيب هو انت ازاى ربنا هيوفقك كدولة وناس بتخسر فلوسها بغير وجه حق وناس بتموت مقهورة ؟!!...... سوق أما نعيمة مع احترامنا لنعيمة مشاهدة المرفق 485475
طيب انا عندي سؤال هو مش الناس حملة الأسهم المفروض بيتوزع عليهم ارباح هذه الأسهم الناتجة من ربحية هذه الشركات يعني ممكن يصبروا لحد ما الموجة الغبية دي تعدي علشان ما يخسروا راس المال مع إنه كده لا يعتبر سوق أسهم لكن البيع حاليا معناه خسارته لمعظم راس ماله والا انا فاهم الموضوع غلط

طيب انا عندي سؤال هو مش الناس حملة الأسهم المفروض بيتوزع عليهم ارباح هذه الأسهم الناتجة من ربحية هذه الشركات يعني ممكن يصبروا لحد ما الموجة الغبية دي تعدي علشان ما يخسروا راس المال مع إنه كده لا يعتبر سوق أسهم لكن البيع حاليا معناه خسارته لمعظم راس ماله والا انا فاهم الموضوع غلط
كنت فاكرك بتسائل نفسك و إستغربت. طلع عندنا اتنين وليد المصري 😂

اغلب الشركات مبتوزعش ارباح بتحتجزها او بتوزعها فى شكل اسهم مجانية ودى ازمة تانية برضوا ، انت فاهم صح بس اوقات البيع بيكون غصب عن المساهم لما نسبة المارجن عنده بتعدى 70% بيتبعلوا بيع جبرى من شركة الاوراق المالية او البنك لحد مالنسبة تنزل تحت 50 او 40 %

انا معرفش قصة سوق المال. لكن انا بتكلم علي البنوك ، البنك المركزي عملها بنفس الطريقة زمان و قدر يسحب كمية دولارات كتير من السوق.

بالنسبة للبورصة إنا مستعرب ازاي بيطحنوها و هما عوزين يطرحوا شركات 🤔
تقول لمين مجموعة اقتصادية عبارة عن شوية عاهات طيب سيبك من الطرح اللى انت مش قادر تعمله بقالك سنتين عشان السوق عندك ميت خلينا فى التخارج هتعمله ازاى كلام كله نظرى متستناش من المجموعة الاقتصادية دى حاجة مستحيل

تقول لمين مجموعة اقتصادية عبارة عن شوية عاهات طيب سيبك من الطرح اللى انت مش قادر تعمله بقالك سنتين عشان السوق عندك ميت خلينا فى التخارج هتعمله ازاى كلام كله نظرى متستناش من المجموعة الاقتصادية دى حاجة مستحيل
شوف انا بدافع و بأيد الحكومة باستمرار خصوصا في الاقتصاد و تطوير الجيش ، لكن من ينكر العجز الرهيب في الادارة فهو أعمي و اللي يغيظ ان السيسي نفسة اشتكي من كدة و هو الرئيس و سابقا اشتكي انه بيطلب الكفاءات و كانوا بيرفضوا المناصب.

المنتدي نفسه في الاول كان بيغلط وبيبعتلي اشعار لما حد بيعلق علي مشاركة للاستاذ وليد الاخر 🤣

شوف انا بدافع و بأيد الحكومة باستمرار خصوصا في الاقتصاد و تطوير الجيش ، لكن من ينكر العجز الرهيب في الادارة فهو أعمي و اللي يغيظ ان السيسي نفسة اشتكي من كدة و هو الرئيس و سابقا اشتكي انه بيطلب الكفاءات و كانوا بيرفضوا المناصب.
بسبب الاعتماد علي أهل الثقة وليس أهل الكفائة اللي كلهم وصلوا لمناصبهم بالكوسة والوسائط والمحسوبية والفساد ....الخ هو نفسه مش هيقبل اي حد يقوله غلط اللي انته بتعمله ده مش عايز اي راي معارض فطبيعي اي واحد محترم هيرفض منصب بالطريقة دي فالسيسي عليه مسؤلية وذنب اللي بيحصل مهما ادعي البرائة وكلنا فاكرين قصة الجنزوري رحمة الله عليه مع مبارك لما اتقال له أنه فاكر نفسه رئيس وزراء بجد للأسف هي دي عقلية المصريين

اغلب الشركات مبتوزعش ارباح بتحتجزها او بتوزعها فى شكل اسهم مجانية ودى ازمة تانية برضوا ، انت فاهم صح بس اوقات البيع بيكون غصب عن المساهم لما نسبة المارجن عنده بتعدى 70% بيتبعلوا بيع جبرى من شركة الاوراق المالية او البنك لحد مالنسبة تنزل تحت 50 او 40 %
الله يكون في عون المساهمين يعني يشوف شقاه بيروح قدام عينه بسبب شوية اغبياء بتوع كله تمام يا ريس

السوق المصرى عامل بانك كبير ومتوقع بعد قرار وقف الاكواد امبارح اتوقع خسارة السوق النهاردة من 9 ل10 مليار لسه هنشوف الأرقام بعد المدعكة بتاعة النهاردة اللى عايز اقوله لا يمكن عمران ياخد القرارات بتاعة امبارح فى سوق ميت من تلقاء نفسه مستحيل واضح جدا ان سياسة الدولة مش عايزة استثمار ومش عايزة حد يبقى معاه فلوس متسيلة عايز يقلل الطلب ع الدولار وعايز يقلل الطلب على المعروض بسبب ارتفاع التضخم ومديك فرصة بديلة شهادة18% من الاخر كده عايز اغلب السيولة اللى مع الناس تدخل المركزى ودى سياسة الفشلة لأنك بتعالج العرض وسايب المرض طيب بالنسبة الناس اللى خسرت فلوسها ومحروق قلبها على مالها مفكرتش فيها طيب هو انت ازاى ربنا هيوفقك كدولة وناس بتخسر فلوسها بغير وجه حق وناس بتموت مقهورة ؟!!...... سوق أما نعيمة مع احترامنا لنعيمة مشاهدة المرفق 485475

ولما سوق زي دي ينطرح فيها اسهم الشركة القابضة للموانئ المصرية اللي هتضم جميع الموانيء المصرية

وتدخل الامارات تشتري فيها بتراب الفلوس

دا يبقي اسموا ايه ؟؟ مش بيع البلد برضوا ونفس قصة خصخصة الشركات ايام مبارك

والله الواحد زهق من مناقشة الاغبياء

المشكلة انه مش مقتنع بدراسة الجدوى.

المشكلة انه مش مقتنع بدراسة الجدوى.
غير صحيح و كلام متاخد من سياقة.

و معظم المشاريع اللي عملها كان معمولها دراسة جدوي من عهد مبارك و هو بنفسة قال ان المشاريع دية كانت في الدرج و وقفة علي التنفيذ لكن مكنش فيه فلوس و رغبة في التنفيذ.

المشكلة هي انك لما تبني مصنع محترم و تسلم المفتاح و المشروع لشخص غير كفؤ لادارة هذا المشروع. فالدهب في ايده يبقي تراب 😂

السيسي بنفسة ذكر سوء ادارتهم و نهبهم للفلوس

لكن اعتقد في مشاريع فعلا (عددها بسيط و صغير و ليست mega project) حدث تسرع في عملها

والله الواحد زهق من مناقشة الاغبياء
انت راجل محترم بلاش الاسلوب دة ، وللأسف دة اصبح اسلوب المعارضة بتاعتنا و اللي حضرتك اتعلمته بدون متاخد بالك.

راجل حاطط رجل علي رجل 😂
ياريت بس الامارات تشتري او نلاقي اللي يشيل الليلة دية

ولما سوق زي دي ينطرح فيها اسهم الشركة القابضة للموانئ المصرية اللي هتضم جميع الموانيء المصرية

وتدخل الامارات تشتري فيها بتراب الفلوس

دا يبقي اسموا ايه ؟؟ مش بيع البلد برضوا ونفس قصة خصخصة الشركات ايام مبارك

يعني اية بيع اصول البلد!!! دية شركات و بعض المرافق و بيع حصص منها في اسهم في البورصة.

ده غير ياريت و الله تقع في ادارة الامارات و نشوف ادارة افضل من الادارات الحكومية الفاشلة.

و نشوف بعد الحكومة عن السوق و الاقتصاد و القطاع الخاص هو اللي يشتغل و الدولة و ظيفتها قوانين و جمع ضرائب و دعم المشروعات العلاقة و البنية التحتية و بس كدة

لما كنت بشرح معوقات القطاع الخاص بدل الهبد بتاع الجيش بينافسهم ، كانت الناس بتزعل و تقولي انت بتقول اية

لما كنت بجيب مثال علي الأراضي الصناعية و ازمة قوانين و سماسرة زفت مسيطرين و كنت بجيب الكلام عن الروتين و البيروقراطية و....

عودة
أعلى