بـوابة مصـر الأقتصادية

بلاش الصناعي يا كبير عشان كل ما اتفكر ملف الصناعه بطني تقلب

اشتري قطعة ارض متكلميش الف متر في 6 اكتوبر من مطور صناعي ب 8 مليون جنيه ؟
اشتري قطعة ارض نفس القصة في اخر العاشر من رمضان تماما مفهايش لسه كل البني التحتيه بمليون ونص عشان معاها ترخيص بس ؟
عارف المجمعات الصناعيه بتاع وزارة الصناعه مع انها بسعر التكلفة واقل بكتير من سعر المطور الصناعي مفهايش اقبال لغايه دلوقت قوي ؟ عشان الاسعار
صحيح اللي عمله طارق قابيل (ومش عارف اتشال ليه وجيه 2 بعده حاسسهم هايصين) بطرح اراضي صناعيه كتير من الوزارة والمطور الصناعي يفوق اللي عمله رشيد محمد رشيد باضعاف بس السعر يا جماعه
حتي لو هو سعر الترفيق بس ده ملف مهم لازم الارض تتاخد ببلاش والخوف من التسقيع ليه حل والله غير الاسعار
البلاد النامية اغلبها بتدي الارض مرفقة مجانا

العمليه كلها بسيطة بتكلم في كام مليار جنيه تمن الترفيق في ميزانية مصر اللي وصلت حاليا 1200 مليار جنيه !!

اه في طرح ل60 مليون متر مربع من ايام طارق قابيل لغايه دلوقت وده شيء عظيم بس الاسعار ؟!

غير بقي مشاكل تانية في وزارات تانية مثلا الكهرباء يعني تعاقد كمصنع بنص ميجا مع الكهرباء استخدمتهم مستخدمتهميش هتدفع تمن النص ميجا كاملة !!!!!!

مشاكل كتير والاولي حلها ب 2 جنيه يعني مش قصة كبيرة
انا قصدي علي تصنيع خطوط الانتاج مثال علي ماكينات cnc بالتعاون مع شركة dmgi mori ومعاك حق في موضوع الاسعار دة مشكلة مصر الطمع

انا مش مصدق ..لو الكلام ده بجد يبقى الجيل اللى بعدنا هيتدلع :giggle: مصر تستاهل كل خير
جيلنا انكتب عليه يضحي ويصبر ويتحمل عشان اولادنا واحفادنا باذن الله يستلموها مننا جنه إن شاء الله مع صدق النوايا واستمرار إرادة وصدق التنفيذ والانجاز الحاليه ...خطة مصر ٢٠٤٣

ده حقيقى , انا كنت بفكر اعمله بس لو حضرتك عندك وقت ممكن تسبق
انا تحت امرك ما فيش مشكلة نعمله موضوع لوحده وان شاء نتناقش فيه بالتفاصيل ومن لديه معلومات عن اي موضوع فيه يرفقها في هذا الموضوع لانه بالفعل يستاهل اننا نتناقش فيه باستفاضة

جيلنا انكتب عليه يضحي ويصبر ويتحمل عشان اولادنا واحفادنا باذن الله يستلموها مننا جنه إن شاء الله مع صدق النوايا واستمرار إرادة وصدق التنفيذ والانجاز الحاليه ...
باذن الله

ده حقيقى , انا كنت بفكر اعمله بس لو حضرتك عندك وقت ممكن تسبق
انا تحت امرك ما فيش مشكلة نعمله موضوع لوحده وان شاء نتناقش فيه بالتفاصيل ومن لديه معلومات عن اي موضوع فيه يرفقها في هذا الموضوع لانه بالفعل يستاهل اننا نتناقش فيه باستفاضة
همتكم يا رجالة ❤️❤️❤️

همتكم يا رجالة ❤️❤️❤️
حاضر ... ادينى يوم اجمع المعلومات و انشر و نبقى نزود عليه

تعليق يمكن يكون خارج سياق الموضوع الدولة المصرية لم تفعل مع اى دولة الى الان ما تفعله مع السودان الشقيق
من زيارة السيسى الى المناورات العسكرية المتكررة الى زياره اغلب اعضاء الحكومة المصرية مع ووعود وتفاهمات ومذكرات لكل المجالات
تقريبا شيك على بياض
وف الاخر الناس لسه بتتكلم هنضرب السد ولا لا
الموضوع وما فيه اننا ف فترة تشبه الى حد كبير فترة ما قبل 73
كمية تحليلات خرافية وعضويات داخلة تشكك ف الدولة المصرية وتبث احباط ف نفوس المصريين
كل الملفات الماضية ونجاحات الدولة المصرية سيكون حل مشكلة سد النهضة دره التاج لحل كل المشكلات
حل مشكلة السد هيغير وجه المنطقة فعلا
اما التأكيد على قوة مصرى كقوة اقليمية كبرى او حتى محاولة ان تكون قوى عظمى
واما بزوغ قوة اثيوبيا كقوة اقليمية كبرى و خنجر ف ضهر مصر الى الابد

تعليق يمكن يكون خارج سياق الموضوع الدولة المصرية لم تفعل مع اى دولة الى الان ما تفعله مع السودان الشقيق
من زيارة السيسى الى المناورات العسكرية المتكررة الى زياره اغلب اعضاء الحكومة المصرية مع ووعود وتفاهمات ومذكرات لكل المجالات
تقريبا شيك على بياض
وف الاخر الناس لسه بتتكلم هنضرب السد ولا لا
الموضوع وما فيه اننا ف فترة تشبه الى حد كبير فترة ما قبل 73
كمية تحليلات خرافية وعضويات داخلة تشكك ف الدولة المصرية وتبث احباط ف نفوس المصريين
كل الملفات الماضية ونجاحات الدولة المصرية سيكون حل مشكلة سد النهضة دره التاج لحل كل المشكلات
حل مشكلة السد هيغير وجه المنطقة فعلا
اما التأكيد على قوة مصرى كقوة اقليمية كبرى او حتى محاولة ان تكون قوى عظمى
واما بزوغ قوة اثيوبيا كقوة اقليمية كبرى و خنجر ف ضهر مصر الى الابد
أنهم الطابور الخامس يعلقون آمالهم على نصر لإثيوبيا ....اثيوبيا ستتحول إلى يوغسلافيا القرن الافريقي ...بلد مفكك ومنهار إلى دويلات متناحرة ..لو تاخذ بالك من تصريح السيسي بأن الاثيوبيين مستكثريين اصلا مياه النيل الواردة إلى مصر ..اثيوبيا تتحدى الطبيعه وتتحدى إرادة الله ..ومن يتحدى إرادة الله نهايته البوار

أنهم الطابور الخامس يعلقون آمالهم على نصر لإثيوبيا ....اثيوبيا ستتحول إلى يوغسلافيا القرن الافريقي ...بلد مفكك ومنهار إلى دويلات متناحرة ..لو تاخذ بالك من تصريح السيسي بأن الاثيوبيين مستكثريين اصلا مياه النيل الواردة إلى مصر ..اثيوبيا تتحدى الطبيعه وتتحدى إرادة الله ..ومن يتحدى إرادة الله نهايته البوار
باذن الله يتحقق ما نرجوه

مصر سابع أضخم أقتصاد فى العالم بحلول عام 2030

مشاهدة المرفق 374954

تتوقع معظم المؤسسات الأقتصادية فى العالم وصول الاقتصاد المصرى للمركز السابع عالميا بعد 9 سنوات فقط بناءا على الأرقام التى تحققها مصر فى نسبة نمو الناتج المحلى الأجمالى و الأصلاحات الاقتصادية التى تشهدها مصر .

يذكر أن مصر تحتل الان المركز ال 34 كاكبر اقتصاد في العالم بحجم اقتصاد يصل ل 394 مليار دولار في عام 2021 بالمقارنة ب 360 مليار دولار عام 2020 و متوقع وصوله الى 420 مليار دولار في 2022 .. " مع العلم ان مصر دولة مش بترولية "

يذكر ايضا ان مصر هى الدولة الوحيدة فى الشرق الأوسط و افريقيا التى حققت نمو أقتصادى ايجابى بالرغم من جائحة كورونا و انكماش كل اقتصادات المنطقة .

مصر تأخرت كثيرا و تعثرت كثيرا بسبب الاحتلال و الحروب و الثورات و الأن تسابق الزمن للوصول للمكانة التى تستحقها .

مصر تواجه الكثير من التحديات خلال السنوات القادمة مثل قضية الزيادة السكانية التى تلتهم أى نمو أقتصادى " على سبيل المثال الهند متوقع ان تصبح ثانى أضخم اقتصاد فى العالم لكن بسبب الزيادة السكانية الكبيرة هيكون فى نسبة فقر مش قليله " .

كمان ملف الموارد المائيه بعيدا حتى عن تحدى سد النهضة .. حصة الفرد فى مصر من المياه الأن 560 متر مكعب فقط بالمقارنة مثلا مع المواطن الصينى اللى حصته من المياه اكثر من 2000 متر مكعب لأن الموارد المائيه فى الصين اضعاف اضعاف الموارد المائيه فى مصر ! و مع ذلك فعلت الصين سياسة الطفل الواحد لوقف الانفجار السكانى

مصر فى سنة 2030 متوقع يوصل عدد سكانها الى 120 مليون نسمة .. و ده معناه ان حصة الفرد من المياه هتقل أكتر و متطلباته الغذائيه اللى قايمه اصلا على المياه هتزيد اكتر

عشان كده مصر مش هتسمح بالتفريط فى نقطة مياه من حقها فى مياه النيل بالاضافة الى استغلال كل نقطة و أعادة تدويرها أكثر من مره عن طريق محطات المعالجة اللى مصر بتبنيها حاليا و المشاريع المختلفة زى تبطين الترع و انشاء محطات تحلية المياه و تطوير نظام الرى فى الاراضى القديمة و استخدام المياه الجوفيه فى المناطق الصحراوية .

على فكرة معظم الزيادة السكانية المرتفعة بتيجى من المحافظات الاكثر فقرا و جهلا ! و ده تحدى مضاعف للدولة فى توفير متطلاباتهم من ماء و غذاء و فرصة عمل و تعليم و علاج .. و الاهم محاربة الجهل و الفقر فى المحافظات دى و التوعيه ووضع قوانين قوية لوقف كارثة الانفجار السكانى .
قبل ما تتكلم عن للزياده السكانيه ومطالبه المصريين بتحديد النسل .. اتكلم عن إرجاع ٥ مليون اجنبي في مصر لبلادهم واخدين كل حقوق المواطن المصري اللي بيموت ويتجند وتضيع منه احلي سنين عمره عشان واحد غريب يعيش مكانه ... الدنمارك لغت لجؤ الآلاف السوريين وبدات ارجعهم لبلدهم خاصه للمناكق الامنه... واحنا ماليين الدنيا واحتلوا المدن الجديده اللي أتبنت اصلا للشباب المصريين ... واحنا سكنا فيها الأثيوبي والصومالي والاريتري اللي بيتحالفوا عليك لتعطيشك وتمويتك مع السوري اللي اغلبهم لاما تبع تركيا او تبع ايران ... فاتكلم عن كل دول قبل ما تتكلم عن ولاد البلد اللي بيشلوها

ما شاء الله كل تصميمات المباني الحكومية مستوحاة من الطابع الفرعوني
الدولة المصرية بتعيد ترسيخ القومية المصرية في عقول المصريين والعاصمة الجديدة بمبانيها خير مثال واضح على ذلك
احسنت هويتنا مصريه فرعونيه .. الهويه الحاضره الغايبه

قبل ما تتكلم عن للزياده السكانيه ومطالبه المصريين بتحديد النسل .. اتكلم عن إرجاع ٥ مليون اجنبي في مصر لبلادهم واخدين كل حقوق المواطن المصري اللي بيموت ويتجند وتضيع منه احلي سنين عمره عشان واحد غريب يعيش مكانه ... الدنمارك لغت لجؤ الآلاف السوريين وبدات ارجعهم لبلدهم خاصه للمناكق الامنه... واحنا ماليين الدنيا واحتلوا المدن الجديده اللي أتبنت اصلا للشباب المصريين ... واحنا سكنا فيها الأثيوبي والصومالي والاريتري اللي بيتحالفوا عليك لتعطيشك وتمويتك مع السوري اللي اغلبهم لاما تبع تركيا او تبع ايران ... فاتكلم عن كل دول قبل ما تتكلم عن ولاد البلد اللي بيشلوها
انا مالي باللاجئين يا معلم هو انا مسؤول ملف اللاجئين في وزارة الخارجية 😁

انا يخصني المصريين فقط ..اللاجىء طال الزمن او قصر مسيره هيمشي ..انا يهمني ما نتحولش زي الهند بلد بيصعد اقتصاديا زي الصاروخ لكن الزيادة السكانيه برضه حاطها في خانه بلدان العالم الثالث .. كان في خبر من يومين راجل واقف قدام محافظة بورسعيد معاه ٦ بنات بيطالب المحافظه تعينه عشان مش قادر يصرف عليهم ..٦ بنات وهو عاطل ولو اشتغل مش هيقدر يكفيهم حتى اكل وشرب ..ليه ٦ اطفال وانا دخلي محدود ؟؟ الانفجار السكاني مش بيشيل البلد الانفجار السكاني وزن زائد على البلد ...نزيد زيادة طبيعية متوازنه مع دخولنا أوضاعنا عشان نطلع جيل سوي وواخد حقه في كل حاجه ..إنما الناس اكنها داخلة سباق مين اللي يخلف اكتر !!! ربنا يصلح الحال

عودة
أعلى