بـوابة مصـر الأقتصادية

يا عم اكسر ام الطبله اللى فى ايدك و بطل بقا الدنيا خربانه و لواءت شرطه و لا جيش كله أوسخ من بعضه كلهم فى مناصب اداريه و اقتصاديه مش شغلتهم اصلا و معظمهم حراميه ولاد وسخه لسه قدام عينك لواء اهو اكتر من ١٣٠ مليون فى استيكرات
ده كلام
هوه هيكسر الطبله وانت هتعمل ايه؟
ه يا نطبل يا نلطم؟ مفيش حاجه وسط عند الاعضاء؟
معاك حق في موضوع انو لواء متقاعد يمسك منصب ده شيء سيء ، يمكن الاستثناء الوحيد هوه كامل الوزير رغم ملاحظاتي عليه

معاك حق في موضوع انو لواء متقاعد يمسك منصب ده شيء سيء ، يمكن الاستثناء الوحيد هوه كامل الوزير رغم ملاحظاتي عليه
لولا طبلكم لما لطم الشعب المصري

لف و دوران كالعاده
استمر فى ترويج الأكاذيب و الدفاع عن دولة الفساد
طيب يامضلل شوف انا كاتب اية و انا بدافع عن الفساد المالي و الاداري و هيكلة طريقة عمل الوزارات 😉 وشوفني و انا بتكلم بلسان الحكومة عن فساد الحكومة و فشلها في دعم القطاع الخاص

المعرف بتاعي مفتوح و ابحث و حط اسمي جنبها 👍

طيب يامضلل شوف انا كاتب اية و انا بدافع عن الفساد المالي و الاداري و هيكلة طريقة عمل الوزارات 😉 وشوفني و انا بتكلم بلسان الحكومة عن فساد الحكومة و فشلها في دعم القطاع الخاص

المعرف بتاعي مفتوح و ابحث و حط اسمي جنبها 👍
الفساد في سيسك هو أساسه بسفاهة وغباء منقطع النظير

لا
باختصار
القرار الجديد بمنح خريجي الكليات العسكرية والجويه والبحريه درجات علمية لم يدرسوها كاملة أو يتخصصوا بعلومها ذي العلوم السياسيه والاقتصاد واداره الاعمال
بيعطي لهم حق دراسة هذة الشهادات و الحصول علي درجاتها العلمية؟

ولا بيعطي لهم شهادة حصولها و هما لم يدرسوها ؟

لان الفرق كبير جدا

ياريت لو مصدر علشان اعرف التفاصيل بالكامل و السبب و نقدر نقيم الموضوع دة

لو لاحظت اصلا إني ذكرت في تعليقي

كما ان بحانب اللواءات في المحافطات يوجد أساتذة الجامعات ، لكن سواء استاذ جامعة او لواء المشكلة الهيكلية مسيطرة و خاربه الدنيا.

يعني من الاخر بذكر ان اي كان اللي ماسك المنصب فهو فشل و المحافظة و الوزارة فشلت لان نظامها الهيكلي فاشل (و طبعا دة بصفتي متحدث باسم الحكومة و بطبل و كدة)

لو لاحظت اصلا إني ذكرت في تعليقي

يعني من الاخر بذكر ان اي كان اللي ماسك المنصب فهو فشل و المحافظة و الوزارة فشلت لان نظامها الهيكلي فاشل (و طبعا دة بصفتي متحدث باسم الحكومة و بطبل و كدة)
والسيس نجح واللهي واللهي

لواءات جيش او شرطه .. المقصد المؤسسه العسكريه والامنيه اصحابها بيتولوا مناصب بغض النظر عن الكفاءه ..
مثال بسيط جدا ..شوف كم محافظ لواء او رئيس مدينه او مؤسسه في الدوله منذ عبد الناصر الى يومنا هذا ..
هتلاقي ان السواد الاعظم لواءات

هل انت مقتنع ان المغيار الكفاءه فقط والا واسطه وتكريم للواء فلان لما طلع من الخدمه .. يعنى فساد في فساد وغياب المحاسبه وقيس على هذا مؤسسات كتير في الدوله مدنيه يتولها لواءات معاش من اجل التكريم ..

الفساد متغلغل في النظام العسكرى الى بيحكم مصر من سبعين سنه ..
مين الى بيزور النتائج الرئاسيه وكانت 99.99 .. المواطن الغلبان ولا الانظمه العسكريه الى اختطفت حكم البلد سبعين سنه حكرا عليهم .. حد يرد علينا مين الى انتهج سياسه التزوير والفساد والاعتقالات لاى راى معارض وطوع القضاء خدمه في التنكيل بالمعارضين للجنرال ...
مين الى بيحبس الناس بدون محاكمه سنين وسنين وكلنا عارفين القضايا السياسيه بتتم ازاى .. ده مش فساد في النظام العسكرى الى بيحكم مصر من سبعين سنه
مين الى بيعدل الدستور ليبقى الجنرالات في الحكم الى ان يموتوا او يقعدوا 30 سنه بحجج واهيه بيضحك بها على المغيبه عقولهم ان امن مصر في بقاء الجنرال العسكرى على الكرسي الى ان يموت ..

الانظمه العسكريه الفاسده الى زورت انتخابات البرلمانيه قبل الثوره وهو هو نفس الفكر دلوقتى حزب مستقبل وطن واجه النظام العسكرى وكل الشعب عارف اعضاء البرلمان دخلوا ازاى البرلمان بالفساد والمحسوبيه والتزوير وشراء اصوات الغلابه بنفس طريقه الاخوان قبل كده ..

يبقى ما تلومش على الموظف الفاسد لوحده اذا كان النظام العسكرى معين رئيس الموظف الفاسد بالفساد والمحسوبيه والواسطه ..
ماتلومش وتربط الفساد بالموظف فقط ..
اذا كان الجنرال نفسه استعمل التزوير والفساد وامن المحاسبه وضمن التطبيل في اعلامه لكل افعاله والاعتقال والتنكيل باى راي معارض .. دى قمه الفساد في اداره الدوله

والله لن ينصلح حال مصر الا لما النظام العسكرى الى بيحكم مصر من سيعين سنه الى يومنا هذا يختفي .. والواقع هو الى بيتكلم وده حال مصر بعد حكم سبعين سنه من حكم الجنرالات ..
والاثبات ... خلينا نجرب سبعين سنه خكم مدنى ونظام مدنى ونقارن .. لان الواقع مرير وواقع طفح فيه الكيل من سبعين سنه الى يومنا هذا ..
.
من امن العقاب وامن من المحاسبه وامن السلطه والحكم حتى يموت اساء استخدام السلطه وهتتشبع البلاد بالفساد بكل اشكاله في عهده ..
ده مش راى ده واقع وتاريخ مصر تحت حكم الجنرالات سبعين سنه .. وادى حال مصر امامنا .. في كل المجالات ..
انت دخلتيني في السياسة بشكل جامد ، و عوز تفتح اللي في قلبك عن العسكريين.

عوز مثال بسيط علي كلامي و قصدي ابحث عن الدكتور رضا عبدالسلام محافظ الشرقية الشابق و حتي هو له قناة علي يوتيوب و شوف مثلا محاولته لمكافحة الفساد و الشغل اللي عمله لكن في النهاية الهيكل اللي مبني علية المحافظة خرة و دة فشلة

فلو مثلا السيسي شال كل اللواءات و حط مكانهم مهندسين فلزات بردوا هتفضل المشكلة هي هي

لان انا هنا مش بطل بسبب انكم عندكم حساسية هتحركم و عندكم هوس بالعسكريين ، زي هوسهم بالاخوان كدة

انا هنا بوضح ان كلام صاحبك ملوش ثلاثين لزم و تغيير اللواءات لن يحل المشكلة و لكن حلها بعمل اصلاح هيكلي للادارة و اللي هيقضي علي الفساد الاداري و المالي.

و خلينا نشوف مثال بسيط و هو عهد مبارك و عهد حكومة رجال الاعمال و حكومات معظمها مدني بامتياز ده غير انتخابات المجالس المحلية رئيس المجلس كان بيجي بالإنتخابات. و بردوا كانت الدنيا خربانة.

بيعطي لهم حق دراسة هذة الشهادات و الحصول علي درجاتها العلمية؟

ولا بيعطي لهم شهادة حصولها و هما لم يدرسوها ؟

لان الفرق كبير جدا

ياريت لو مصدر علشان اعرف التفاصيل بالكامل و السبب و نقدر نقيم الموضوع دة
الوثيقه الرئاسيه واضحه بمنح خريجي الكليات العسكريه درجه ليسانس في تلك التخصصات سواء بقي دراسه بعض المواد او عن طريق كورسات
لا يهم هذا
كيف تقيم تحويل خريجي الكليات العسكريه لحمله شهادات علوم سياسيه واقتصاد واداره اعمال؟

حل مشكله مصر يكمن في تحويل مصر من دوله أمنيه بطابع عسكري لدوله مدنيه ديمقراطيه

لولا طبلكم لما لطم الشعب المصري
ياسلام يعني لو احمد موسي اعتزل البلد هتبقي زي سويسرا

ياراجل لدي المعارضين الفاشلين. قنوات تلفزيونية في تركيا تبث من القمر الفرنسي (السرق و مكلملين و...) و قطر (الجزيرة و Aj+ و الميدان و رصد و....) و بريطانيا (العربي الجديد و اتنقلت لقطر بعد نفيهم انها قطرية... و عربي٢١ و العرب اللندنية و.....) و سيطرة كاملة علي السوشيال ميديا و اليوتيوب بملايين المشاهدات و المشتركين لقنواتهم.... و مواقع كثيرة و من شدة السخرية عمالين مركز للدرسات للمصرية في اسطنبول و لهم دعم بمقالات من الجاردين و نيويورك تايمز و واشنطون بوست و.. و دعم كامل من البرلمان الاوروبي و الكنوجرس الامريكي و الحزب الديمقراطي و....

و الحكومة بتاعتنا ماشاء بتساعدم باخطا شديدة جدا و كمان الشعب مخنوق من الإجراءات الاقتصادية و الفساد

و مع ذلك فاشلين و بيتحججوا بأحمد موسي و عمرو أديب 😂😂😂😂و اي حد يخالفهم يبقي مطبلاتي و.... زي احمد موسي كدة اي حدة أخوان....

و فشلوا في حشد الشارع ، لا و دفعوا الناس للاحباط و التفكير في الهجرة افضل 😂 و كما قال احد المعارضين ، المعارضة شغالة لحساب السيسي 😂 و بتقدم له خدمات زي الفل.

الوثيقه الرئاسيه واضحه بمنح خريجي الكليات العسكريه درجه ليسانس في تلك التخصصات سواء بقي دراسه بعض المواد او عن طريق كورسات
لا يهم هذا
كيف تقيم تحويل خريجي الكليات العسكريه لحمله شهادات علوم سياسيه واقتصاد واداره اعمال؟
اكذب لو قلت اني فهت الوثيقة ،انا مثلا مهندس اجهزة طبية و فكرت مررا ان احصل علي درجة في ادارة الاعمال (و اخدت بعد الكورسات اونلاين و شغال قراءة و يمكن اقدم قريبا للحصول عليها) و لدي صديق في طريقة للحصول عليها.

الحصول علي اكثر من درجة علمية هو شئ طبيعي جدا و متعارف علية.

لو عوزني يعني اقولك ان اهل التخصص و الخبرة اولي من شخص بالنسبه له هي درجة علمية ثانوية ، فدة كلام صحيح و لا يسطيع احد انكار ذلك

لكن حتي الان لا اعلم الهدف اساسا من حصولهم و استخدامهم لهذة الدرجات العلمية في اية

الموضوع مش طبله .. قد ما هو عقل مغيب بتقديس الجنرال فتلاقيه مطوع ومغلف عقله بهوى قلبه من عشق للجنررال .. مخليه مش شايف اى غلط للزعيم ومخليه يتكهرب لما يجى حد ينتقد زعيمه واسطورته المزيفه .. بالضبط زى واحد عاشق ولهان لا يمكن انه يشوف غلط في محبوبته لدرجه انه يمكن ينتحر لو زعلت منه 💔😭😭 ...
ف الاخ egy .يتحجج بحج العشاق تبريره مالهاش دعوه بالعقل والمنطق .. انما مبدا الاستحسان والاستهجان العاطفي فقط .. ويقولك لما يتزنق وخلاص مش عارف يدارى الفشل اكتر من كده و يعجز عن الرد الى مش عجبه الفشل ده يمشي ويروح بلد تانيه .. مش اسطورته هو الى يمشي 😂😂
ليه طيب .. لان قلبه مش مطاوعه على فراق اسطورته 💔💔
ومره تانيه يقلك لا ما ينفعش يمشي ليه عشان الاستقرار الاقتصادى 😂😂 امنعوا الضحك .. حوش حوش الاقتصاد المصري يا جدع 😂😂 اومااااال ( بصوت فريد الديب) ولما سالناه لو مات اسطورتك ورمز الحب عندك .. مصر هتضيع مثلا .. الشغب هيشرد .. طيب الفساد والفشل الاقتصادى والسياسي الى مصر فيه حاليا بعد تسع سنين حكم ... قلبه مش قادر يحجم ويدارى اكتر من كده .. فقلبه سمح انه ينتقد حكومه السيسى ولكن بشرط اياكم تحملوا اسطورتي فشل رجاله الى بياخدوا تعلمياتهم من الحترال الى قعد 50 سنه يدرس يعنى ايه دوله زى ماقال الاسطوره بلسانه 😂😂 وبيعلم وزرائه ازاى معنى اداره الدوله اقتصاديا وماليا واجتماعيا وسياسيا .. ربنا خلقه طبيب بيشخص المرض ويعالج .. السيسى قال كده تخيلوا عقليه الاسطوره شايف نفسه ازاى 😂😂 فالخ ايجى الحكومه كخه ووحشه وقلبه سمح لعقله ينتقدعهم انما حد ينتقد الاسطوره نفسه الى غير 3 حكومات قبل كده محلب .. وشريف .. ومدبولى .. اكيد العيب فيهم مش في الكومانده الكبير بتاعهم ..
وده اكبر مثال للعقول المغيبه الى لايدرك صاحبها انه مريض بمرض عبوديه البشر ..
فالحمد لله على نعمه تحرر العقل من تقديس البشر وقول الحق ولو على نفسك .. والله لو كان والدى نفسه رئيس وده حال مصر السئ بعد تسع سنين لقلت له تنحى .. .. وايس شرطا يا والدى بعد تسع سنين ان تبقى كمان عشرين وتلاتين سنه او لحد ماتموت كبدعه الجنرالات الىى قبلك عشان تثبت لنا انك ناجح .. وكفايه شعارات الديكتاتورين الى سبقوك على مدار التاريخ .. من حجه بقاءك على الكرسي امن قومي وحجه يا قوم ما علمت لكم من رئيس بيفهم غيري .. كل ده قالها قبلك كثيرون ورحلوا وبقيت الاوطان
فمصر اكبر من اى زعيم او اسطوره مزيفه ...
طيب انا عوزك تحلف بربك بان الكلام اللي بتقولة ده صحيح و تقول زي أبي احمد كدة و الله و الله و الله

و استمر في انك تعملني راجل قش.

و عندك ناس كتير جدا هنا بتنتقد اعملي تجاهل و خليك بتسمع فقط اللي بيتشم العسكريين فقط و اي حد تاني اعملة تجاهل.و عيش في هذا الكوكب.

ياسلام يعني لو احمد موسي اعتزل البلد هتبقي زي سويسرا

ياراجل لدي المعارضين الفاشلين. قنوات تلفزيونية في تركيا تبث من القمر الفرنسي (السرق و مكلملين و...) و قطر (الجزيرة و Aj+ و الميدان و رصد و....) و بريطانيا (العربي الجديد و اتنقلت لقطر بعد نفيهم انها قطرية... و عربي٢١ و العرب اللندنية و.....) و سيطرة كاملة علي السوشيال ميديا و اليوتيوب بملايين المشاهدات و المشتركين لقنواتهم.... و مواقع كثيرة و من شدة السخرية عمالين مركز للدرسات للمصرية في اسطنبول و لهم دعم بمقالات من الجاردين و نيويورك تايمز و واشنطون بوست و.. و دعم كامل من البرلمان الاوروبي و الكنوجرس الامريكي و الحزب الديمقراطي و....

و الحكومة بتاعتنا ماشاء بتساعدم باخطا شديدة جدا و كمان الشعب مخنوق من الإجراءات الاقتصادية و الفساد

و مع ذلك فاشلين و بيتحججوا بأحمد موسي و عمرو أديب 😂😂😂😂و اي حد يخالفهم يبقي مطبلاتي و.... زي احمد موسي كدة اي حدة أخوان....

و فشلوا في حشد الشارع ، لا و دفعوا الناس للاحباط و التفكير في الهجرة افضل 😂 و كما قال احد المعارضين ، المعارضة شغالة لحساب السيسي 😂 و بتقدم له خدمات زي الفل.
لو المطبلتيه والمسقفاتيه اول ما يقولهم امي قالتلي او التلاجة الفاضية او اه انابعمل قصور رئاسية قالوله انزل يا عرض بدل التسقيف والتبرير وتخوين المعترض لانصلح الحال

لكن حتي الان لا اعلم الهدف اساسا من حصولهم و استخدامهم لهذة الدرجات العلمية في اية
Idont think so

انا أعلم انك تعلم ان الهدف من وراء ذلك تشجيع الجيش أكثر علي الدخول في قطاعات الدوله المدنيه والخدميه ستسمع قريبا مصطلح الخبير السياسي /الاقتصادي اللواء.....

Idont think so

انا أعلم انك تعلم ان الهدف من وراء ذلك تشجيع الجيش أكثر علي الدخول في قطاعات الدوله المدنيه والخدميه ستسمع قريبا مصطلح الخبير السياسي /الاقتصادي اللواء.....
صندوق النقد بيقولك لا

و اعتقد من الاخر هيعملوا فريق يدير استثمارات الجيش في البورصة بعد طرح الشركات و خروج الجيش من الاقتصاد.

صندوق النقد بيقولك لا

و اعتقد من الاخر هيعملوا فريق يدير استثمارات الجيش في البورصة بعد طرح الشركات و خروج الجيش من الاقتصاد.
لا اعتقد ولا أحد يعتقد ان الجيش سيسمح بذلك في شركاته الخاصه ممكن شركات قطاع الأعمال
اما القرارات هذه هل من الممكن تسمح للظابط بتعينه في الخارجيه او وزاره الماليه او اداره الشركات الخاصه او البنوك

لا اعتقد ولا أحد يعتقد ان الجيش سيسمح بذلك في شركاته الخاصه ممكن شركات قطاع الأعمال
اما القرارات هذه هل من الممكن تسمح للظابط بتعينه في الخارجيه او وزاره الماليه او اداره الشركات الخاصه او البنوك
و هو محتاج يعينهم اصلا... كمان هما موجودين كملحق عسكري.

الجيش مضطر لذلك و البشاير باينة و محاولات حتي بيع بعضها بشكل مباشر للإمارات.

انا بميل لرأي احد المعارضين المتخصصين في الاقتصاد ، بان الجيش فشلت في ادراة اصولة و اصبحت لا تدر الربح المطلوب دة غير انهم فشلوا في الاستثمار.... لذلك هما عوزين يشغلوا اصولهم و فلوسهم و شركاتهم بشكل افصل بعيدا عنهم عن طريق القطاع الخاص.

و دة فعلا الافضل للجميع ، الجيش هياخد ارباح من اسهمه في البورصة و الإدارة و باقي الاسهم للقطاع الخاص و المستثمرين الاجانب win win.

عودة
أعلى