بـوابة مصـر الأقتصادية

استمر في اللف والدوران والنفاق لو انا كذاب .. ازاى كذاب وانت كاتب بنفسك
ان كلامك فعلا يحتمل كل الاوجه ..
فماتلومش غيرك لما ينتقد اسلوبك المعروف المنافق للحكومه يا منافق خليك دوغري وبطل لف ودوران زى ما انا معارض .. خليك دوغري وبطل نفاق .. اما محاولتك انك تفصل نفسك عن سياسه نظامك واكنهم مختلفين فده النفاق والكذب بعينه .. وانا شرحته لك فوق مش هعيده .. لانه لا فائده من مواجه المنافق بنفاقه المفضوح الى بيحاول يلبسه دور الفلسفه

مازلت منتظر ازاي جملت الخبر و قولت ان القرار من مصلحة الشعب و الاقتصاد 😂

وعشان تعرف كذبك انت ونفاقك ..
لما الديموقراطيه لا تحقق النمو والرخاء .. انت كنظام بتدغي ليه الديموقراطيه والحريه وانت ديكتاتور مستبد 😂😂.. لما المواطن السريلانكى الى انت بتتريق انه رابط حبل على بطنه امال المصري ماله حاطط جمل قي بطنه مثلا ولا المصرين الان عايشين في رغد ورهف .. 😂😂😂

هو انا النظام ، مش بقولك ان عاملني راجل قش و ماسك في خناقة
عرفت يعنى ايه منافق ومين الكذاب .. يا كذاب يا منافق .
يا بنى اقسم بالله انت كلامك فضحك .. والكارثه بتتهم غيرك بالكذب وانت اساس الكذب والتدليس على الناس

انت اللي منافق و انا بتحدث عن الاقتصاد في بوابة مصر الاقتصادية و كنت بتناقش مع راجل محترم علي اسباب زيادة الدولار الجمركي و انت ذخلت فيا شمال و بتقولي اني بجمل و الشعب بيغلي

عملتني راجل قش

جمارك ايه يا ابو سريلانكا انت الى جبت سيرتها 😂😂😂😂
انت لما تتزنق في الكلام تقولى خلينا في موضوعنا ونبطل نقاشات سياسيه 😂😂🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭
يا بنى على الاقل هيغيروا نظام حكمهم معروفه الطريقه .. امال مصر تعمل ايه في فساد وظلم ووفقر 70 سنه الى مش عارفين ننتهى منه ازاى

معلش ، في سيرلانكا هياكلوا ديمقراطية

سيرلانكا وودول أمريكا الجنوبية بلاد ديمقراطية و سهل الهجرة ليهم اتفضل و استمتع بالإنتخابات كل اربع سنوات.

الجمارك
دا انا الى منتظر انك تشرح للشعب الى عايش المر دلوقتى ولسه ازاى زياده الدولار الجمركي لن تؤثر على الناس سلع استفزازيه وغير استفزازيه .. لان كل حاجه فيك يا بلد مستورده او داخل في صناعتها مواد مستورده كله هيزيد . انت الى بتحاول تبرر وتحلل ليه الحكومه رفعت الدولار الجمركي الرفعه الكبيره دى عشان هتغتح الاستيراد بس هتعوضه برفع الجمارك الى بالتالى هترفع الاسعار
مش ده كلامك

امتي ياكذاب باضلالي انا قولت لن تؤثر علي الناس

و مازلت منتظر الفرق بين النسب الزيادة في السلع الاستفزازية و المواد الخام

( سياستهم من أول السنة هي ضرب الاستيراد. خصوصا ان حاليا هيبدأ يفتح الاستيراد تاني فعوز يعوض برفع سعر الجمارك)
(لكن رفع الاسعار في السلع الاستفزازية بيضرب سوقها و هيقلل الاستهلاك و يعمل ركود فيها و دة المطلوب.)

وقلنا لك يا دكتور التجميل كل الاسعار الاستفزازيه وغيرها هتزيد .. كله هيزيد حتى غير الاستفزازيه .. الرفع على الكل انت منين اختصرتها في الاستفزازيه الا محاوله تلميع وتجميل كعادتك .. عايز تهدى الدنيا وتحاول توهمه ان الرفع فقط للاستفزاز زى ما كتبت انت بالنص
( لكن رفع الاسعار في السلع الاستفزازية بيضرب سوقها و هيقلل الاستهلاك و يعمل ركود فيها و دة المطلوب.)
والناس ردوا عليك الرفع على الاستفزاز وغيره .. ماتخاولش تجمل وتداري اثار القرار المدمره على زياده الاسعار .. والايام مابينا يا دكتور التجميل
خد اقرا لماهو قادم استفزازى وغير استفزاى

فين بقي قولت انها مفيدة و لصالج المواطن ياكذاب

كمان ياكذاب انا قولت فيها زيادة و لم انفي نهائيا ان مواد الانتاج لن تتاثر لكن الفرق كبير بسبب اختلاف نسب الجمارك

(الطحاوي: القرار جاء في وقت غير مناسب ويُزيد من الأعباء على المواطنين
أكد عدد من المستوردين أن قرار وزارة المالية رفع سعر الدولار الجمركي سيؤدي لزيادة التكاليف على السلع المستوردة ومستلزمات الإنتاج، وبالتالي زيادة أسعار السلع تامة الصنع خلال الفترة المقبلة، وسيحمل المواطن المزيد من الأعباء.

وقررت وزارة المالية اليوم الأربعاء، رفع سعر الدولار الجمركي للسلع الأساسية ومستلزمات الإنتاج ( واخد بالك يا فيلسوف ) بداية من الشهر الجاري إلى 18.64 جنيه، مقابل 17 جنيها في شهر مايو الماضي.)

ابق كمل قراءه براحتك وحاول تجمل وتحور وتلف وتدور عادى .. انت كلامك فاصحك اقسم بالله
انت اللي بتلف و تدور انا قلت بالحرف

الاهم و موضوعنا الاساسي بتاع الجمارك

مازالت منتظر و الاعضاء منتظرين توضيح كذبي و تجميلي و توضيحك لقيمة الجمارك علي السلع الاستفزازية و الجمارك علي السلع الاساسية و المواد الخام و معدات الانتاج ، اكشف كذبي ليهم يلا و عرفهم ازاي ان المواد الخام هترتفع نفس ارتفاع السلع الاستفزازية 😉

لو بتعرف عربي ياكذاب انا قايل انها هتزيد و دة اللي حبابيك قايلنة بردوا لكن نسبة الزيادة فيها كام و نسبة الزياده في السلع الاستفزازية كام 😉

و بردوا مازلت منتظر تجيب النسب الجمركية في السلع الاساسية و المواد الخام و السلع الاستفزازية علشان تعرف الفرق في الزيادات

علشان تعرف انك مضلل كمان هسيبك تراجع اني ذكرت تاثر الصناعة بقانون الاستيراد و اللي قلل الانتاج الصناعي. و استمر في كذبك كما تريد

و علشان تعرف اني طيب و بساعد خد موقع مصلحة الجمارك المصرية و عندهم قيم كل السلع الل في بالك

و هتلاقب عندهم باب مخصص للخامات و السلع الأساسية

و شوف اية اللي الجمرك علية 5% و بياخد كمان اعفاء جمركي

و مين علية جمارك 60% (اه الرقم صح 60% جمارك)

(مازلت منتظر ازاي جملت الخبر و قولت ان القرار من مصلحة الشعب و الاقتصاد 😂)

ههه😂😂😂😂😂 اقسم بالله انك نكته
لا فعلا ما قلتش يا فليسوف في تبريرك فعل الحكومه .. انت فاهم اقسم بالله بس بتستظرف 😉😉

( هو انا النظام ، مش بقولك ان عاملني راجل قش و ماسك في خناقة )
لا انت المعارضه .. 🥳🥳🥳😂😂

(انت اللي منافق و انا بتحدث عن الاقتصاد في بوابة مصر الاقتصادية و كنت بتناقش مع راجل محترم علي اسباب زيادة الدولار الجمركي و انت ذخلت فيا شمال و بتقولي اني بجمل و الشعب بيغلي

عملتني راجل قش)
(. معلش ، في سيرلانكا هياكلوا ديمقراطية

سيرلانكا وودول أمريكا الجنوبية بلاد ديمقراطية و سهل الهجرة ليهم اتفضل و استمتع بالإنتخابات كل اربع سنوات )

انا منافق ؟ ههههه😂😂😂😂 ليه انا بنافق نفسي .. مثلا 😂😂 . اسمها مثلا معارض وخلاص رغم انه مش صحيح بالعكس انا شايف انجازات اتعملت مهمه وكتب ده اكثر من مره كهرباء تحليه مياه معالجه مياه تبطين ترع .. رفع الدعم بالتدريج وان كنت بختلف في اشياء استصلاح اراضي حتى تسليح جيشنا والله انجازات لا ينكرها الا معارض لاجل المعارضه .. انا معارض للسياسه العامه والكبت والنفاق والتطبيل والظلم والقهر والتزوير وقهر اى راي معارض ومنعه الخ الخ .. عكسك انت سياستك بشكل عام تطبيل في تطبيل .. يا راجل انت شايف الناق باسم الدينوقراطيه شي صحيح ومحمود وليس كذب ونفاق 🥳🥳 .. احترمك فعلا لو اعترفت انه خطا فعلا ادعاء الديموقراطيه والعدل والحريه للنظام الى بتطبله عكس كده ممكن تقول ظروف راهنه و فعلا يبان عليك شيم الرجال الاعتراف بالخق .. انما لما تعجز عن الرد كعاده المطبلاتيه يقلك مش عاجبك البلد سيبها روح بلاد فيها انتخابات كل اربع سنين 😂😂 طيب ما مصر فيها انتخابات برضه يا مطبل 😂😂🥳🥳 بس انتخابات من نوع اخر .. .. عرفت معنى النفاق والتطبيل الاعمى وان ساء الله مش هنسيب البلد .. لان الناس كلها بقت تفوق وتعرف الوهم والسراب والاحلام الكاذبه الى اتوعدوها رغم بعض الانجازات ولكن المحصله العامه الشعب شفاها كلها من ازدياد الفقر والظلم والقهر والديكتاتوريه و القمع والمنع لاى راي معارض والتخوين لكل معارض ..
الحمد لله الشعب بدا يتكلم .. والنظام نفسه بدا يشعر بنفسه الكلام وبدا يفرج عن المعتقلين السياسيين الى كان نفى انه فيه حد معتقل بسبب فكر او راي 😂😂😂 لما حس ان الشعب بدا يتكلم ويتجرا ...

( امتي ياكذاب باضلالي انا قولت لن تؤثر علي الناس

و مازلت منتظر الفرق بين النسب الزيادة في السلع الاستفزازية و المواد الخام )
(فين بقي قولت انها مفيدة و لصالج المواطن ياكذاب

كمان ياكذاب انا قولت فيها زيادة و لم انفي نهائيا ان مواد الانتاج لن تتاثر لكن الفرق كبير بسبب اختلاف نسب الجمارك )

(علشان تعرف اني طيب و بساعد خد موقع مصلحة الجمارك المصرية و عندهم قيم كل السلع الل في بالك )

فرق ايه منافق .. هو انا او غيري تكلم عن نسب .. او انت تكلمت عن نسب اصلا ..
انت الى حاولت تجمل القرار وتحلل قرار الرفع انهم بيحاولوا يفتحوا الاستيراد ويزودوا الجمارك لارتفاع الاسعار .. وبالتالى رفع اللسعار في السلع الاستفزازيه .. واكن الرفع ده حصرا للاستفزاز فقط .. بتحاول تبررر كالعاده في كل كتاباتك )هيؤدى لرفع اسعارها وووقف الطلب عليها وكتبت بالنص هو ده المطلوب ..
.. ايوه يعنى ايه .. اى حد عاقل يا منافق ياضلالى يفهم ايه .. غير انك بتبرر الرفع الجمركي وانه صح .. وانت اختصرت الرفع في اللستفزازى .. واكنك بتوهم الناس يا سعب مصر الرفع على الاستفزازى نفاقا وتضليلا وانت سيد العارفين ان الرفع على كل شي .. يا شعب مصر الرفع على اللستفزازى وهيعلى سعره وهيقلل طلبه بمعنى ايه يا عمنا .. قرار صح. ولا غلط والله انا بحلل بس القرار افهموا انتوا بقى 😂😂😂😂 .. 😂😂😂🥳🥳🥳 لا ماهو باين .😂😂🥳🥳🥳🥳🥳
ياعم القرار على كل شي استفزازى وغير استفزازى .. مستلزمات انتاج وغيره كل ماهو مستورد

يبدا المنافق بعد ما اللعبه ما اتكشفت والناس قالوا له الزياده على كل شي يا فيلسوف. الاستفزازى وغير الاستفزازى حتى مسلتزمات الانتاج يبدا الفلسفه الجديده بعد ما انكشفت الاولى وحيله جديده ويسال ويقول
(مازلت منتظر الفرق بين النسب الزيادة في السلع الاستفزازية و المواد الخام )
ههه‍ه‍هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه 😂😂😂😂😂😂😂😂😂
اصلا اول كلامك انت ماذكرتش ابدا كلمه مواد خااام يا ضلالى انت قلت للعضو الى بيناقشك ..
( رفع الاسعار في السلع الاستفزازية بيضرب سوقها و هيقلل الاستهلاك و يعمل ركود فيها و دة المطلوب ) والناس تقلك كله هيزيد مش بس الاستفزازى ..
فلما تتزنق ويبان تجميلك ونفاقك المفضوح تبتدى تحور وتسال مالم تكتبه انت من اساسه نسب ومش نسب ..

ايه الغرض ؟ هى فلسفه وتضليل ولف زدوران عايز يقل للناس ان مافيش زياده زي التانى .. نفسك تجمل الصوره باى شكل .. وبعدين تقول فين التجميل 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
نسب ايه يا ابو نسب انت
واحنا اصلا لم نناقش النسب يا ضلالى ده زاد كم وده زاد كم ؟ ...كل كلامنا وردنا عليك ان الزياده على كل شي استفزازى وغير استفزازى حتى مستلزمات الانتاج ولم يتكلم احد الى نسب الزياده كم .. انت هدفك من السؤوال

رقم واحد اللف والدوران ..
رقم اثنين اثبات ان الزياده في السلع الاساسيه ليست مثل الغير اساسيه .. وهي. اصلا لم نتطرق لها من اساسه .. بس ليه هدفك تقول للناس الزياده في السلع غير الاستفزازيه .. ياعم عايزين نصحح لك المعلومه الى انت اصلا عارفها ..

.. طيب بما انكم احرجتونى .. تعرفوا النسب كم ؟ 😂🥳🥳🥳🥳
ياعم وهو حد اتكلم في نسب .. ركز يا ذكي زمانك احنا بنقول كله هيزيد وانت اسقطت السلع الاساسيه ومستلزمات الانتاج من حساباتك بغرض التلميع والتجميل وما جبتش سيرتها ابدا

احنا بنتكلم هيزيد ولا لا وصحح لنا لك المعلومه الى انت عارفهها ...
اتحداك ان حد قال الزياده هى نفسها .. لم نقلها اتحدااااااااك اتحداااااااااك
.. بس فيه زياده وهتاثر على الناس اساسي وغير اساسي ماحدش جاب سيره نسبه اطلاقا .. انت الى جبت السيره بعد ما صححنا لك المعلومه .. بغرض واحد والله فقط هو محاوله التجميل باي شكل وباي صوره كانت ..

اتحداك انك تجيب لنا نسبه قلناها .. انت الى الى اسقطت ارتفاع السلع الاساسيه ومستلزمات الانتاج تماما من كلامك لغرض اللف زالدوران يا ضلالي ..
ولما تتزنق تحور اصل انا مش قصدى التطبيل .. طيب بقى بما انكم احرجوتنى عارفين النسبه كم في كل سلعه ؟ 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
على اساس ان مثلا السلع الاساسيه لما تزيد بنسبه اقل طبعا من السلع غير الاساسيه فالشعب المفروض يفرح .. او مش من حق الناس تتذمر وتتنقد سياسه النظام الاقتصاديه .. هو مش شايف انه كله هيزيد غير الزياده الى قبل كده وغير الخسف الى حصل لقيمه الحنيه وثبات الدخل .. لا هو شايف انه نسبه الزياده في السلع الاساسيه الى اقل من الزياده في السلع غير الاساسيه والى هى اصلا اعلى من قدره الناس الى جابت اخرها ومش مستحمله زياده اخرى بس في نظر الاخ ده انجاز وتقدم اقتصادى يخلى الناس تتبسط وما تغضبش من سياسه النظام الاقتصاديه العبقريه ونظرياته الجهنميه .. وده حال مواطن معانا اهو بيقلك الى مس عاجبه النجاح الاقتصادى ده يروح دوله تانيه
هههههه😂😂😂😂🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳

حبيبي .. مش مهم انا .. يا عم انا في داهيه 🤗🤗 .. بس بكره نتفرج سوا عن رضا الشعب ل سياسه نظامك الاقتصادى المبهره 😂😂😂😂 تحيا مصر .😘😘😘😘

التعديل الأخير:
(مازلت منتظر ازاي جملت الخبر و قولت ان القرار من مصلحة الشعب و الاقتصاد 😂)

ههه😂😂😂😂😂 اقسم بالله انك نكته
لا فعلا ما قلتش يا فليسوف في تبريرك فعل الحكومه .. انت فاهم اقسم بالله بس بتستظرف 😉😉

( هو انا النظام ، مش بقولك ان عاملني راجل قش و ماسك في خناقة )

ماشي لف و دور ، فين التجميل و اني قولت انه لصالح المواطن ياكذاب

لا انت المعارضه .. 🥳🥳🥳😂😂

تحدث بما لا تلعم عن تصنيفي السياسي و هذا من كثرة مخالطة الهبيدة لازم تحطوا تصنيف و لفب لاي شخص يتكلم.

(انت اللي منافق و انا بتحدث عن الاقتصاد في بوابة مصر الاقتصادية و كنت بتناقش مع راجل محترم علي اسباب زيادة الدولار الجمركي و انت ذخلت فيا شمال و بتقولي اني بجمل و الشعب بيغلي

عملتني راجل قش)
(. معلش ، في سيرلانكا هياكلوا ديمقراطية

سيرلانكا وودول أمريكا الجنوبية بلاد ديمقراطية و سهل الهجرة ليهم اتفضل و استمتع بالإنتخابات كل اربع سنوات )

انا منافق ؟ ههههه😂😂😂😂 ليه انا بنافق نفسي .. مثلا 😂😂 . اسمها مثلا معارض وخلاص رغم انه مش صحيح بالعكس انا شايف انجازات اتعملت مهمه وكتب ده اكثر من مره كهرباء تحليه مياه معالجه مياه تبطين ترع .. رفع الدعم بالتدريج وان كنت بختلف في اشياء استصلاح اراضي حتى تسليح جيشنا والله انجازات لا ينكرها الا معارض لاجل المعارضه .. انا معارض للسياسه العامه والكبت والنفاق والتطبيل والظلم والقهر والتزوير وقهر اى راي معارض ومنعه الخ الخ .. عكسك انت سياستك بشكل عام تطبيل في تطبيل .. يا راجل انت شايف الناق باسم الدينوقراطيه شي صحيح ومحمود وليس كذب ونفاق 🥳🥳 .. احترمك فعلا لو اعترفت انه خطا فعلا ادعاء الديموقراطيه والعدل والحريه للنظام الى بتطبله عكس كده ممكن تقول ظروف راهنه و فعلا يبان عليك شيم الرجال الاعتراف بالخق .. انما لما تعجز عن الرد كعاده المطبلاتيه يقلك مش عاجبك البلد سيبها روح بلاد فيها انتخابات كل اربع سنين 😂😂 طيب ما مصر فيها انتخابات برضه يا مطبل 😂😂🥳🥳 بس انتخابات من نوع اخر .. .. عرفت معنى النفاق والتطبيل الاعمى وان ساء الله مش هنسيب البلد .. لان الناس كلها بقت تفوق وتعرف الوهم والسراب والاحلام الكاذبه الى اتوعدوها رغم بعض الانجازات ولكن المحصله العامه الشعب شفاها كلها من ازدياد الفقر والظلم والقهر والديكتاتوريه و القمع والمنع لاى راي معارض والتخوين لكل معارض ..
الحمد لله الشعب بدا يتكلم .. والنظام نفسه بدا يشعر بنفسه الكلام وبدا يفرج عن المعتقلين السياسيين الى كان نفى انه فيه حد معتقل بسبب فكر او راي 😂😂😂 لما حس ان الشعب بدا يتكلم ويتجرا ...

( امتي ياكذاب باضلالي انا قولت لن تؤثر علي الناس

و مازلت منتظر الفرق بين النسب الزيادة في السلع الاستفزازية و المواد الخام )
(فين بقي قولت انها مفيدة و لصالج المواطن ياكذاب

كمان ياكذاب انا قولت فيها زيادة و لم انفي نهائيا ان مواد الانتاج لن تتاثر لكن الفرق كبير بسبب اختلاف نسب الجمارك )

(علشان تعرف اني طيب و بساعد خد موقع مصلحة الجمارك المصرية و عندهم قيم كل السلع الل في بالك )

فرق ايه منافق .. هو انا او غيري تكلم عن نسب .. او انت تكلمت عن نسب اصلا ..
انت الى حاولت تجمل القرار وتحلل قرار الرفع انهم بيحاولوا يفتحوا الاستيراد ويزودوا الجمارك لارتفاع الاسعار .. وبالتالى رفع اللسعار في السلع الاستفزازيه .. واكن الرفع ده حصرا للاستفزاز فقط .. بتحاول تبررر كالعاده في كل كتاباتك )هيؤدى لرفع اسعارها وووقف الطلب عليها وكتبت بالنص هو ده المطلوب ..
.. ايوه يعنى ايه .. اى حد عاقل يا منافق ياضلالى يفهم ايه .. غير انك بتبرر الرفع الجمركي وانه صح .. وانت اختصرت الرفع في اللستفزازى .. واكنك بتوهم الناس يا سعب مصر الرفع على الاستفزازى نفاقا وتضليلا وانت سيد العارفين ان الرفع على كل شي .. يا شعب مصر الرفع على اللستفزازى وهيعلى سعره وهيقلل طلبه بمعنى ايه يا عمنا .. قرار صح. ولا غلط والله انا بحلل بس القرار افهموا انتوا بقى 😂😂😂😂 .. 😂😂😂🥳🥳🥳 لا ماهو باين .😂😂🥳🥳🥳🥳🥳
ياعم القرار على كل شي استفزازى وغير استفزازى .. مستلزمات انتاج وغيره كل ماهو مستورد

يبدا المنافق بعد ما اللعبه ما اتكشفت والناس قالوا له الزياده على كل شي يا فيلسوف. الاستفزازى وغير الاستفزازى حتى مسلتزمات الانتاج يبدا الفلسفه الجديده بعد ما انكشفت الاولى وحيله جديده ويسال ويقول
(مازلت منتظر الفرق بين النسب الزيادة في السلع الاستفزازية و المواد الخام )
ههه‍ه‍هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه 😂😂😂😂😂😂😂😂😂
اصلا اول كلامك انت ماذكرتش ابدا كلمه مواد خااام يا ضلالى انت قلت للعضو الى بيناقشك ..
( رفع الاسعار في السلع الاستفزازية بيضرب سوقها و هيقلل الاستهلاك و يعمل ركود فيها و دة المطلوب ) والناس تقلك كله هيزيد مش بس الاستفزازى ..
فلما تتزنق ويبان تجميلك ونفاقك المفضوح تبتدى تحور وتسال مالم تكتبه انت من اساسه نسب ومش نسب ..

ايه الغرض ؟ هى فلسفه وتضليل ولف زدوران عايز يقل للناس ان مافيش زياده زي التانى .. نفسك تجمل الصوره باى شكل .. وبعدين تقول فين التجميل 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
نسب ايه يا ابو نسب انت
واحنا اصلا لم نناقش النسب يا ضلالى ده زاد كم وده زاد كم ؟ ...كل كلامنا وردنا عليك ان الزياده على كل شي استفزازى وغير استفزازى حتى مستلزمات الانتاج ولم يتكلم احد الى نسب الزياده كم .. انت هدفك من السؤوال

رقم واحد اللف والدوران ..
رقم اثنين اثبات ان الزياده في السلع الاساسيه ليست مثل الغير اساسيه .. وهي. اصلا لم نتطرق لها من اساسه .. بس ليه هدفك تقول للناس الزياده في السلع غير الاستفزازيه .. ياعم عايزين نصحح لك المعلومه الى انت اصلا عارفها ..

.. طيب بما انكم احرجتونى .. تعرفوا النسب كم ؟ 😂🥳🥳🥳🥳
ياعم وهو حد اتكلم في نسب .. ركز يا ذكي زمانك احنا بنقول كله هيزيد وانت اسقطت السلع الاساسيه ومستلزمات الانتاج من حساباتك بغرض التلميع والتجميل وما جبتش سيرتها ابدا

احنا بنتكلم هيزيد ولا لا وصحح لنا لك المعلومه الى انت عارفهها ...
اتحداك ان حد قال الزياده هى نفسها .. لم نقلها اتحدااااااااك اتحداااااااااك
.. بس فيه زياده وهتاثر على الناس اساسي وغير اساسي ماحدش جاب سيره نسبه اطلاقا .. انت الى جبت السيره بعد ما صححنا لك المعلومه .. بغرض واحد والله فقط هو محاوله التجميل باي شكل وباي صوره كانت ..

اتحداك انك تجيب لنا نسبه قلناها .. انت الى الى اسقطت ارتفاع السلع الاساسيه ومستلزمات الانتاج تماما من كلامك لغرض اللف زالدوران يا ضلالي ..
ولما تتزنق تحور اصل انا مش قصدى التطبيل .. طيب بقى بما انكم احرجوتنى عارفين النسبه كم في كل سلعه ؟ 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
على اساس ان مثلا السلع الاساسيه لما تزيد بنسبه اقل طبعا من السلع غير الاساسيه فالشعب المفروض يفرح .. او مش من حق الناس تتذمر وتتنقد سياسه النظام الاقتصاديه .. هو مش شايف انه كله هيزيد غير الزياده الى قبل كده وغير الخسف الى حصل لقيمه الحنيه وثبات الدخل .. لا هو شايف انه نسبه الزياده في السلع الاساسيه الى اقل من الزياده في السلع غير الاساسيه والى هى اصلا اعلى من قدره الناس الى جابت اخرها ومش مستحمله زياده اخرى بس في نظر الاخ ده انجاز وتقدم اقتصادى يخلى الناس تتبسط وما تغضبش من سياسه النظام الاقتصاديه العبقريه ونظرياته الجهنميه .. وده حال مواطن معانا اهو بيقلك الى مس عاجبه النجاح الاقتصادى ده يروح دوله تانيه
هههههه😂😂😂😂🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳

حبيبي .. مش مهم انا .. يا عم انا في داهيه 🤗🤗 .. بس بكره نتفرج سوا عن رضا الشعب ل سياسه نظامك الاقتصادى المبهره 😂😂😂😂 تحيا مصر .😘😘😘😘
من الاخر ياكذاب لو انا عوز اجمل للحكومة فهخاف منك مثلا يعني ، و سيبك من الشغل بتاع الفيسبوك

لو عجبني قرار عملتة الحكومة هقول عادي و هطبل ليهم براحتي و لن اخاف من احد و خصوصا منك ،😝 لو لم يعجبني شئ بردوا هتكلم علية عادي

و بلاش كذب و تلفيق كلام لم اذكرة نهائيا و لم اذكر اي شئ عن المواطن و تاثرة من القرار نهائيا ، و انا فقط كنت بتحدث عن لية حصل هذا الكلام و لم اذكر

و خليك في اسلوبك فلن تتعلم شئ جديد الا ان الحكومة شريرة و تمسك في راجل قش تتخانق معه

و ياريت تعملي تجاهل و سيبك مني انا بجمل الحكومة و كدة 😉

و الله سبب هروب ناس كتيرة من السوشيال ميديا و الكلام حتي هو هذا الهجوم و الاسلوب السئ في الحوار

تخيل من فترة علي موقع محترم تحدث شاب كان يعمل في البنك الدولي عن الاقتصاد المصري و يعمل الان في بنك مصري كبير و قرر ياخد من و قتة و يشرح حجات عن الاقتصاد المصري و كلام علمي تقيل جدا

كل اللي قابلة يشتمة انه مطبلاتي و انه بيهبد و انه.... لحد مقرر يبطل يتكلم مع الناس و قفل حتي نصايحة الاقتصادية للحفاظ علي رؤوس الاموال

الناس المتعلمة بدائت تترك النقاش مع المصريين و عملت مجتمعات مغلقة لها ليس من القليل و الله

القرار مش للسلع الاستفزازية بس على فكرة القرار هيأثر على كل السلع الاساسية والضرورية ودي المشكلة
يعني هاديك مثال بسيط جدا ً حتى لو على السلع اللي بتقول استفزازية انا باشرب شاي ( Ahmad Tea ) اللي هو المفروض كان علية حظر لكن ولا فية حظر ولا اي حاجة هو موجود بس سعرة زاد من ابريل وبعدها زاد في تعديل مايو الجمركي ودلوقتي هيزيد تاني في التعديل دة هل انا كمستهلك هاروح اجيب نوع تاني علشان 3 او 4 جنية لا للاسف باتحملهم في سبيل الجودة وكلنا كدة للاسف بسبب فارق الكواليتي والجودة ف بالتالي جيبي اتضرر وخلاص ولا السلعة اتحاربت ولا حصلها ركود ... وهيتضرر اكثر في كل السلع الاساسية ف صدقني مفيش اي حاجة بتتغير غير ان تكلفة السلعة سواء استفزازية او ضرورية بتزيد ودة اكيد كلنا حاسينة على ارض الواقع بعيد عن الميديا الحكومية الوردية بكل امانة
الموضوع ليس بهذة البساطة.......الهدف هى السلع الاستهلاكية و المعمرة .....مثلا تذهب لتشترى ثلاجة لتجد ان سعر ال جى مثلا ضعف كريازى او تورنادو المصرية ....هل ستشترى ال جى .....بالطبع لا ....وهو المطلوب ..................المشكلة التى يجب ان تاخذها الحكومة فى الاعتبار هى النصف مصنعات و مستلزمات الانتاج يجب تقليل الجمارج عليها و تسهيل دخولها و جعلها اولوية فى توفير الدولار وهو ما يحدث حاليا

(ماشي لف و دور ، فين التجميل و اني قولت انه لصالح المواطن ياكذاب )

هههههه بعد كل ده وبتسال بجد 😂😂😂😂🥳🥳🥳🥳🤭🤭🤭🤭🤭🤭
يا عم انا بتبلى عليك انت كاتب كلام تحريضي ونقد على سياسيه الدوله الاقتصاديه ههههههههه🥳🥳
اصل هعيد تاتى واشرح لك والشمس قدامك 🌞 🌞

(تحدث بما لا تلعم عن تصنيفي السياسي و هذا من كثرة مخالطة الهبيدة لازم تحطوا تصنيف و لفب لاي شخص يتكلم.)

انت حالتك صعبه اقسم بالله .. طيب انا راجل مفترى انت مش النظام الديموقراطى الى بيحكم مصر الى مش اى عيل صغير يقدر يفهم توجهات كل فرد وقناعته الفكربه من كتابته
حضرتك توجهك ايه .. محايد يعنى باماره ايه .. ولو معارض باماره ايه .. انا مخطئ في تحديد فكرك السياسي من كتابتك انا اسف بس يا ريت تصحح لى بالاماره 🤭🤭

(((( من الاخر ياكذاب لو انا عوز اجمل للحكومة فهخاف منك مثلا يعني ، و سيبك من الشغل بتاع الفيسبوك

لو عجبني قرار عملتة الحكومة هقول عادي و هطبل ليهم براحتي و لن اخاف من احد و خصوصا منك ،😝 لو لم يعجبني شئ بردوا هتكلم علية عادي

و بلاش كذب و تلفيق كلام لم اذكرة نهائيا و لم اذكر اي شئ عن المواطن و تاثرة من القرار نهائيا ، و انا فقط كنت بتحدث عن لية حصل هذا الكلام و لم اذكر

و خليك في اسلوبك فلن تتعلم شئ جديد الا ان الحكومة شريرة و تمسك في راجل قش تتخانق ))))))))

انت مش محتاج تطبل للحكومه يا استاذ يا فنان يا استاذ دكتور .. دى الحكومه اقسم بالله تتعلم منك 😂😂 فن الدعايه والتطبيل لتوجهاتها .. لسان خالك واسلوبه زى اسلوب ليه الوزير خبط اسره بحالها بالعربيه وهم بين الحياه والموت وهو مسرع عشان يلحق الشغل .. فانت طريقه تفكريك ونهجك الفلسفي هيقول اكيد مسرع بالعربيه عشان الشغل والشغل مهم جدا يا جماعه .. انا مش ببر الخبط واصابه الناس .. انا بتكلم عن اهميه الشغل .. اتحدى اى حد يجيب لى سيره انى قللت من اهميه الناس الى اتخبطوا .. اتحدى ان حد يجيب لي سيره تطبيل انا بتكلم عن اهميه الشغل 😂😂😂 ده مثال تقريبي وليس تشبيهى بالملم
.. عقول البشر تقدر تفرق مابين السطور واسلوب الكلام المكتوب يا استاذي الكريم .. اى حد عنده ذره عقل يقدر يعرف انت مطبل لمجرد التطبيل ومع تغييب العقل تماما ولا ايضا معارض لاجل المعارضه وخلاص .. او حتى انت رجل تقول كلمه حق ولو على نفسك وتحترم عقلك الى ربنا ادهولك وتتكلم بحق وصدق وان لم يكن على هواك القلبي .. 😂😂😂😂😂🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭

(((()ياريت تعملي تجاهل و سيبك مني انا بجمل الحكومة و كدة 😉

و الله سبب هروب ناس كتيرة من السوشيال ميديا و الكلام حتي هو هذا الهجوم و الاسلوب السئ في الحوار

تخيل من فترة علي موقع محترم تحدث شاب كان يعمل في البنك الدولي عن الاقتصاد المصري و يعمل الان في بنك مصري كبير و قرر ياخد من و قتة و يشرح حجات عن الاقتصاد المصري و كلام علمي تقيل جدا

كل اللي قابلة يشتمة انه مطبلاتي و انه بيهبد و انه.... لحد مقرر يبطل يتكلم مع الناس و قفل حتي نصايحة الاقتصادية للحفاظ علي رؤوس الاموال

الناس المتعلمة بدائت تترك النقاش مع المصريين و عملت مجتمعات مغلقة لها ليس من القليل و الله ))))

مستحيل والاه اعملك تجاهل .. بالعكس اقسم بالله ثلاث مرات انا بفرح لما بتنزل اخبار اقتصاديه جيده عن بلدنا. لانها لنا .. بغض النظر عن اختلافي السياسي مع اى حاكم مستبد في الارض والله انا مع السيسى اقسم بالله وكتبت ده قبل كده وعارف انه هدفه مصر ونفسه يعمل حاجه .. بس اختلافي الجذري مع السياسه الاقصائيه الوحشيه الديكتاوريه الغير مبرره ابدا ابدا لدرجه خلت الناس كلها بدات تمل وتتكلم وتطالب بالتغيير سنه ورا ينه الناس الى بتعترض بدات تزيد والاعتراض على احوال البلد سياسيا واقتصاديا بدات ظاهره للعيان وهو حس بكده مستحيل يفرج عن معتقلين وحوار وطنى فجاه كده قام من النوم وجت الفكره .. لا دى تقارير مخابراتيه عن الوضع الحالى والقادم ومستوى رضا الشعب ازاى ومستوى الاحتقان .. ومستوى الاحتفال بسياسته هل هى زى ما اول ما مسك .. مستحيل بالعكس .. وبدليل انت كاتب اهو الناس بدات تتكلم باسلوب محتقن اوى عن الاوضاع ومستوى المعيشه الى انخفض اوى والمستقبل الى ناس كتير بداو يفكروا في التغييير . سنه الحياه الى ربنا فطر عليها الانسان .. واكبر سبب والله هو الاعلام الموجه براي واحد .. تخلي المواطن مستفز اكثر واكثر لان الاعلامى بيتكلم بخلاف الواقع فحصلت فجوه وجاب كبيره بين الناس والنظام .. النظام هو السبب والاه بالكبت والقهر ..
زى مثلا شويه صعايده غلابه يعملوا فيديوا عن غلاء الاسعار تروح تعتقلهم وتسجنهم وتقول نشر اخبار كاذبه .. وتستغرب الشعب ماله محتقن ليه ؟
وبعدين تفرج عنهم .. امال بتسجنهم ليه من اول اصلا .. طبيعي الناس مش هتتقبل منك يا نظام اي حاجه والاحتقان يزيد اوى والمتردد هينضم للمنتقدين بتصرفات خاطئه
المهم مستحيل اعملك تجاهل .. امال اتناقش مع مين واكلع فيه احتقانى 😂😂
يا عم حقك عليا وانا اسف على اى حاجه زعلتك 🤝🤝 .. بس برصه هقول الى شايفه عقلي صح او خكا من وجه نظرى المتواضعه😂😂

لامواخذة يامعاذ عملنالك دوشة.

انا في حالي بتناقش مع رجال محترم. طلع واحد يقولي اني بجمل الحكومة في قرار الضرائب و بقول ان القرار لمصلحة المواطن..... و بعيدين بيقولي الشعب بيغلي و ٧٠ سنة... و دخلني في قصة كبيرة قوي سعدتك

علي اساس اني لو شايف ان القرار حلو هخاف اقولها صراحتا و اقول إنها مفيدة و في مصلحة المواطن. تقريبا ميعرفنيش

الموضوع ليس بهذة البساطة.......الهدف هى السلع الاستهلاكية و المعمرة .....مثلا تذهب لتشترى ثلاجة لتجد ان سعر ال جى مثلا ضعف كريازى او تورنادو المصرية ....هل ستشترى ال جى .....بالطبع لا ....وهو المطلوب ..................المشكلة التى يجب ان تاخذها الحكومة فى الاعتبار هى النصف مصنعات و مستلزمات الانتاج يجب تقليل الجمارج عليها و تسهيل دخولها و جعلها اولوية فى توفير الدولار وهو ما يحدث حاليا

صباح الخير

انت ركنت الجودة على جنب خالص في المقارنة وبقى معيارك هنا اننا ها اروح اشتري منتج مصري وانا دة مكسبي كمستهلك .. لا خالص ..انت بس هتضطر تجيبة علشان دة اصبح المناسب لامكانياتك وقدرتك الشرائية مش الافضل ليك اوافضل فرصة متاحة

انما انا كمستهلك لما باقرر اشتري منتج او سلعة عايز اسألك هنا او عندي فضول افهم فكرتك انت بتختارها ازاي ؟ وبعدين اكمل كلام

يعني انا عايز وانا باشتري منتج يكون متوفر فية اربع او 5 مميزات او بنسميها اركان الشراء او باخد القرار بناء على العوامل دي

اسمع وجهة نظرك اتفضل

اجراء وهمي مفيش اي ضرب للاستيراد للأسف هو ضرب لجيبي وجيبك لان هما بس بيعلوا تكلفة البضائع المستوردة ... وعارف المشكلة فين انهم من قبل ما يعدلوة والتجار والمستوردين رفعوا الاسعار على اساس انة هيبقى كدة ودلوقتي هيرفعوها تاني رسمي يعني المستهلك كدة هيشيل مرتين اثار الارتفاع الوهمي والرسمي او بالبلدي تأمين التجار لنفسهم بما يسمي بالجشع في الدارج عندنا واجراء الحكومة الرسمي
احنا السعر عندنا بيزيد تلات مرات مش مره ولا اتنين

اول مره لما الحكومه اتأخرت في تقييم الجنية بالقيمة الحقيقية وبقا الدنيا كلها عرفه ان الجنية سعره الحقيقي اقل من السعر الرسمي
ما عدا البيه طارق عامر
( تخيل مصر خسرت من الاحتياطي الاجنبي كام مليار دولار من خروج الاموال الساخنة بسعر صرف 15.5 جنية لكل دولار بدلا من 18.5 )

تاني مره وهيا تحرير سعر الصرف في البنك المركزي بالقيمة الحقيقية للجنية

وتالت مره وهي مساوة سعر الصرف الجمركي بسعر الصرف الرسمي

يعني لبسنا الخزوق المغري 3 مرات

وشوف امبارح وكلات السيارات نزلت تسعيرة جديدة اغلي من اللي نزلت من شهر فات

وطبعا كل حاجة في مصر هتغلي تاني لنفس السبب

اول مره لما الحكومه اتأخرت في تقييم الجنية بالقيمة الحقيقية وبقا الدنيا كلها عرفه ان الجنية سعره الحقيقي اقل من السعر الرسمي
ما عدا البيه طارق عامر
( تخيل مصر خسرت من الاحتياطي الاجنبي كام مليار دولار من خروج الاموال الساخنة بسعر صرف 15.5 جنية لكل دولار بدلا من 18.5 )

مصر وكوريا الجنوبية يناقشان النقل المستدام وفرص الهيدروجين الخضراء​

ما عدا البيه طارق عامر

كلام صحيح ،لذلك انا مع فكرة الصدمة التضخمية الواحدة و خصوصا مع بلد زي مصر بدون رقابة محترمة في السوق.

كل شوية يطلعوا قرار او حركة صغير فالاسعار ترتفع

الحكومة لو عطست التجار هترفع الاسعار تاني يوم.

و المشكلة بعد لما قرأت امبارح معدل الزياده علي بعض السلع و مستلزملت الانتاج ضئيل جدا بالنسبة للحكومة و مع ذلك بالنسبة للتجار و المصنعين فهي زيادة و هتاثر عليهم و هتحدث موجة تضخم جديدة 😓

التدخين سم قاتل و خارب صحة المصريين. انا بكرة الشرقية للدخان بالرغم من ارباحها يقوم يطلع لينا شركات جديدة

عودة
أعلى