بـوابة مصـر الأقتصادية

سياستهم من أول السنة هي ضرب الاستيراد. خصوصا ان حاليا هيبدأ يفتح الاستيراد تاني فعوز يعوض برفع سعر الجمارك

اجراء وهمي مفيش اي ضرب للاستيراد للأسف هو ضرب لجيبي وجيبك لان هما بس بيعلوا تكلفة البضائع المستوردة ... وعارف المشكلة فين انهم من قبل ما يعدلوة والتجار والمستوردين رفعوا الاسعار على اساس انة هيبقى كدة ودلوقتي هيرفعوها تاني رسمي يعني المستهلك كدة هيشيل مرتين اثار الارتفاع الوهمي والرسمي او بالبلدي تأمين التجار لنفسهم بما يسمي بالجشع في الدارج عندنا واجراء الحكومة الرسمي

اجراء وهمي مفيش اي ضرب للاستيراد للأسف هو ضرب لجيبي وجيبك لان هما بس بيعلوا تكلفة البضائع المستوردة ... وعارف المشكلة فين انهم من قبل ما يعدلوة والتجار والمستوردين رفعوا الاسعار على اساس انة هيبقى كدة ودلوقتي هيرفعوها تاني رسمي يعني المستهلك كدة هيشيل مرتين اثار الارتفاع الوهمي والرسمي او بالبلدي تأمين التجار لنفسهم بما يسمي بالجشع في الدارج عندنا واجراء الحكومة الرسمي
كنت بقول كدة علي التجار مابيصدقوا يرفعوا الاسعار بدون رقابة من حماية المستهلك

لكن رفع الاسعار في السلع الاستفزازية بيضرب سوقها و هيقلل الاستهلاك و يعمل ركود فيها و دة المطلوب.

لكن رفع الاسعار في السلع الاستفزازية بيضرب سوقها و هيقلل الاستهلاك و يعمل ركود فيها و دة المطلوب.

القرار مش للسلع الاستفزازية بس على فكرة القرار هيأثر على كل السلع الاساسية والضرورية ودي المشكلة
يعني هاديك مثال بسيط جدا ً حتى لو على السلع اللي بتقول استفزازية انا باشرب شاي ( Ahmad Tea ) اللي هو المفروض كان علية حظر لكن ولا فية حظر ولا اي حاجة هو موجود بس سعرة زاد من ابريل وبعدها زاد في تعديل مايو الجمركي ودلوقتي هيزيد تاني في التعديل دة هل انا كمستهلك هاروح اجيب نوع تاني علشان 3 او 4 جنية لا للاسف باتحملهم في سبيل الجودة وكلنا كدة للاسف بسبب فارق الكواليتي والجودة ف بالتالي جيبي اتضرر وخلاص ولا السلعة اتحاربت ولا حصلها ركود ... وهيتضرر اكثر في كل السلع الاساسية ف صدقني مفيش اي حاجة بتتغير غير ان تكلفة السلعة سواء استفزازية او ضرورية بتزيد ودة اكيد كلنا حاسينة على ارض الواقع بعيد عن الميديا الحكومية الوردية بكل امانة

اقصد اقول ان في خلل واضح .. مش ممكن يبقى سعر الجمركي اعلى من العادي يبقى دة طبيعي وجميل وزي الفل

ودة على فكرة مؤشر كمان ان سعر الدولار الرسمي والصرف هيزيد تاني

الدولار الجمركى اترفع على كل السلع حتى الخامات وادوات الانتاج مش بس استفزازى

حتى رفع الدولار الجمركى عايز تجمل صورته وتبين انها في مصلحه الشعب مش ناقص الا تقول انها خطوه متاخره 😂😂 يا ريت يرفعوه ل 20 او 25 جنيه بالمره عشان دى نظريه اقتصاديه ممتازه و كده يبقى في مصلحه الشعب .. 😂😂

الشعب الان في حاله غليان والله .. ولسه القادم اسوا .. واسوا .. .. دى بشره خير للسيسى الرئيس الديموقراطى الى قال بلسانه انا بخاف لما حد يقول كيلو الباميه وصل 100 جنيه .. لا ماتخافش كله تمام يا ريس والدنيا فل يا اسطوره .. استمر كمان وكمان في التطور الاقتصادى المواطن عايشه دلوقتى هو واولاده 🥳🥳

التعديل الأخير:

صحيح 👍

طيب عرفني الجمارك علي المواد الخام كام ؟ و اداوات الانتاج ؟ و عرفني في نفس الوقت الجمارك علي السلع الاستفزازية كام ؟

و مشكلة المصانع ليست الجمارك و لكن قانون الاستيراد إللي وقف عملية استيراد المواد الخام و الاداوات بسبب التقييد.

و المصانع بتصنع في مصر علشان تلغي فكرة الجمارك

حتى رفع الدولار الجمركى عايز تجمل صورته وتبين انها في مصلحه الشعب مش ناقص الا تقول انها خطوه متاخره 😂😂 يا ريت يرفعوه ل 20 او 25 جنيه بالمره عشان دى نظريه اقتصاديه ممتازه و كده يبقى في مصلحه الشعب .. 😂😂

لم ادعي ذلك ياكذاب ، انا بحاول افهم تصرف الحكوم و لم احلل اذا كان مفيد او مضر او جميل او وحش

و بقول ان رفع الدولار الجمركي يناسب مع فكرهم في خفض الاستيراد يعني عوزين يقللوا الاستيراد للحفاظ علي الدولار. (فين بقي انا قولت ان ده حلو او وحش)

و يمكن كلامي اتفهم غلط بتاع السلع الاستفزازية.

الشعب الان في حاله غليان والله .. ولسه القادم اسوا .. واسوا .. .. دى بشره خير للسيسى الرئيس الديموقراطى الى قال بلسانه انا بخاف لما حد يقول كيلو الباميه وصل 100 جنيه .. لا ماتخافش كله تمام يا ريس والدنيا فل يا اسطوره .. استمر كمان وكمان في التطور الاقتصادى المواطن عايشه دلوقتى هو واولاده 🥳🥳
وانت اغلي معاهم و لا تنسي تغني علي مطلوب زعيم (مطلوب دكر) و ياه يالميدان و تستمتع بالعيش و الاقتصاد اللي بقي افضل من عهد مبارك 😝

محدش قالك ان رئيس سيرلانكا جاء بإنتخابات حرة نزيهة 😂

هو لية لغة الحوار هنا صعبة بينكم وفيها تجاوز وتخوين واساءة كدة يا شباب ؟

وسعوا صدركم شوية وخلي النقاش بشياكة وبمنطق وبدون تجاوز

انا دايما مش باحب ادخل الموضوع دة بسبب الحوارات دي دة بعيد عن ان في ناس بتجود او بتتكلم بسطحية ومش عندها خلفية حقيقة واكيد في هبد اورجانيك برضة لكن لغة الحوار والمناقشة قافلة الواحد من الموضوع

هو لية لغة الحوار هنا صعبة بينكم وفيها تجاوز وتخوين واساءة كدة يا شباب ؟

ياراجل دة هنا ارحم من الفيسبوك و تيويتر شوف لغة النقاش هناك 🤬 ده احنا هنا ملائكة و متحضرين بالنسبة ليهم

حتي بين السياسيين و بعضهم و المثقفين بتوعنا النقاش بينهم كله قلة ادب و احتكار و خناق.

الاعلام المحلي علم تخوين المعارض و الاعلام المعارض علم تخوين اي مؤيد لاي شئ.

لو عوز تعرف بداية القصة شوف برامج التوك شو بعد ثورة يناير و النقاش بين السياسين و حتي بتوصل لضربهم لبعض 😂

صحيح 👍

طيب عرفني الجمارك علي المواد الخام كام ؟ و اداوات الانتاج ؟ و عرفني في نفس الوقت الجمارك علي السلع الاستفزازية كام ؟

و مشكلة المصانع ليست الجمارك و لكن قانون الاستيراد إللي وقف عملية استيراد المواد الخام و الاداوات بسبب التقييد.

و المصانع بتصنع في مصر علشان تلغي فكرة الجمارك

لم ادعي ذلك ياكذاب ، انا بحاول افهم تصرف الحكوم و لم احلل اذا كان مفيد او مضر او جميل او وحش

و بقول ان رفع الدولار الجمركي يناسب مع فكرهم في خفض الاستيراد يعني عوزين يقللوا الاستيراد للحفاظ علي الدولار. (فين بقي انا قولت ان ده حلو او وحش)

و يمكن كلامي اتفهم غلط بتاع السلع الاستفزازية.

وانت اغلي معاهم و لا تنسي تغني علي مطلوب زعيم (مطلوب دكر) و ياه يالميدان و تستمتع بالعيش و الاقتصاد اللي بقي افضل من عهد مبارك 😝

محدش قالك ان رئيس سيرلانكا جاء بإنتخابات حرة نزيهة 😂
😂😂
استاذ في اللف والدوران 😂😂
واستاذ في التجميل
انت يا عمى مش قلت ..
(لكن رفع الاسعار في السلع الاستفزازية بيضرب سوقها و هيقلل الاستهلاك و يعمل ركود فيها و دة المطلوب )
وبعدين تيجى تتكلم وتقول لما تتزنق وان الموضوع بقى خارج قدراتك في التجميل المره دى وتقول
(لم ادعي ذلك ياكذاب ( شكرا على الشتيمه وانا عاذرك ) ، انا بحاول افهم تصرف الحكوم و لم احلل اذا كان مفيد او مضر او جميل او وحش )
منين انت كاتب ان ده المطلوب .. ومنين كاتب ان لم احلل انه مفيد او مضر 😂😂😂😂🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭
بص مشكلتك والله التجميل الاعمى لكل شي عشان تحسن من الوضع الصعب الى فيها مصر اقتصاديا ..
انت نفسك وامنيتك ان الناس ماتخدش بالها ان رفع الدولار الجمركى على كل شي مستورد استفزازى او غير استفزازى وانت عارف واستاذ العارفين ان الرفع على كله استفزازى وغيره .. بس بتحاول تلف وتدور وتقول على الاستفزازى عشان تبرر تحليلك تقليل الاستيراد وهو المطلوب . .. بس لما الناس يقولك لا على كل شي .. ابتديت ترتبك وتتراجع عن تبريرك الى انت ماكده وكاتب وهو ده المطلوب بمعنى تبريرك للحكومه بالرفع
هل مثلا حللت اثره على الاسعار وحاله المواطن لا مستحيل لانك استاذ في تجميل صوره وتبرير للاسطوره في كل قرار يعمله .. بتحاول تجمل الصوره باى وسيله .. ومستحيل تحلل اضرار او عواقب القرار على الشعب .. لان ده عكس توجهاتك وفكرك التجميلي ...
فاياك تتكلم عن التحليل المنطقي وانت متناقض في كلامك بدليل انت كاتب ايه
(و يمكن كلامي اتفهم غلط بتاع السلع الاستفزازية. )
يعنى منين انت مقتنع ان كلامك من حق الناس تفهمه غلط باعترافك ومنين ان احنا بنتبلى عليك .. الغلط عندك انت وفي تحليلك الخاطى فماتلومش على الاخرين التعقيب على كلامك

ونفكنا من كل ده .. عشان ابين لك لفك ودورانك 😂😂
يا ريت تبين لنا طيب انت ايه رايك في رفع الدولار الجمركي .. سؤوال مباشر 😂😂😂
من شويه بتقول بتتبرا وتتهمنى بعد توترك انى كاذب عشان بقول انك بتجمل شكرا يا سيدى فكك منى .. قلنا انت بقى الصدق 😂😂😂 القرار مفيد ولا وحش ؟ 😂😂 مش عايز تحليل عايز قناعتك الشخصيه الى بنحاول تخفيها بلف ودوران في ثوب التحليل المنكقي بعيدا عن هوى قلبك
.. قلنا ايه رايك الشخصي راضي عنه ولا ؟
سؤوال بسيط بس خبيث 😂😂😂

بمناسبه سيرلانكا .
( محدش قالك ان رئيس سيرلانكا جاء بإنتخابات حرة نزيهة 😂 ) هههه
يعنى الريس بيستشهد بالبابان وكوريا وبريطانيا وايطاليا وكندا وامربكا وفرنسا والمانيا اله الخ والتقدم الى هما فيه وانت بتستشهد بسريلانكا 🤭🤭🤭🤭
طيب على اساس ان وضعنا احسن منهم يعنى هههه😂😂😂 حوش حوش يا جدع 🤭😂😂
بس على الاقل يا عمى .. بلسانك انت عندهم رئيس جاء بانتخابات نزيهه .. له فتره وماشي ويجي غيره ويتحاسب على اخطاءه .. انما انت فقر وجهل وظلم وكبت واعتقالات وديون وتطبيل وتخوين لمن يختلف مع عقل الزغيم واعلام موجه ومعارضه ممنوعه ومظاهرات ممنوعه لا وكمان تعديل دستور على مقاسي 😂😂😂😂😂😂 ياااااه يا سريلانكا 😂

التعديل الأخير:
😂😂
استاذ في اللف والدوران 😂😂
واستاذ في التجميل
انت يا عمى مش قلت ..
(لكن رفع الاسعار في السلع الاستفزازية بيضرب سوقها و هيقلل الاستهلاك و يعمل ركود فيها و دة المطلوب )
وبعدين تيجى تتكلم وتقول لما تتزنق وان الموضوع بقى خارج قدراتك في التجميل المره دى وتقول

ياحبيبي فين التجميل في الجملة الله يكرمك ؟

فين يامحرف التجميل ، ازاي انا جملت قرار الحكومة دلوقتي 😡

و سوف اعترافي بعد ذلك بتاثيرها علي باقي السلع.

(لم ادعي ذلك ياكذاب ( شكرا على الشتيمه وانا عاذرك ) ، انا بحاول افهم تصرف الحكوم و لم احلل اذا كان مفيد او مضر او جميل او وحش )
منين انت كاتب ان ده المطلوب .. ومنين كاتب ان لم احلل انه مفيد او مضر 😂😂😂😂🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭

ايوة دة المطلوب هل ذكرت بتحللي انه مفيد للاقتصاد و الشعب ياكذاب ؟

هل ذكرت ان قرار رفع الجمارك مفيد للشعب و للاقتصاد ؟

انا بقول انه قرار لتعطيل الاستيراد بسبب نقص الدولار و دية سياستهم من بداية قانون الاستيراد

فين بقي ياكذاب انا ذكرت ان القرار مفيد للمواطن او للاقتصاد 😡

بص مشكلتك والله التجميل الاعمى لكل شي عشان تحسن من الوضع الصعب الى فيها مصر اقتصاديا ..

عيش الوهم و اعملني رحل قش و اتخانق معايا

انت نفسك وامنيتك ان الناس ماتخدش بالها ان رفع الدولار الجمركى على كل شي مستورد استفزازى او غير استفزازى وانت عارف واستاذ العارفين ان الرفع على كله استفزازى وغيره .. بس بتحاول تلف وتدور وتقول على الاستفزازى عشان تبرر تحليلك تقليل الاستيراد وهو المطلوب . .. بس لما الناس يقولك لا على كل شي .. ابتديت ترتبك وتتراجع عن تبريرك الى انت ماكده وكاتب وهو ده المطلوب بمعنى تبريرك للحكومه بالرفع
هل مثلا حللت اثره على الاسعار وحاله المواطن لا مستحيل لانك استاذ تجميل صوره وتبرير للاسطوره في كل قرار يعمله .. بتحاول تجمل الصوره .. ومستحيل تحلل اضرار او عواقب القرار على الشعب .. لان ده عكس توجهاتك وفكرك التجميلي
فاياك تتكلم عن التحليل المنطقي وانت متناقض في كلامك بدليل انت كاتب ايه
(و يمكن كلامي اتفهم غلط بتاع السلع الاستفزازية. )
يعنى منين انت مقتنع ان كلامك من حق الناس تفهمه غلط باعترافك ومنين ان احنا بنتبلى عليك .. الغلط عندك انت وفي تحليلك الخاطى فماتلومش على الاخرين التعقيب على كلامك

ونفكنا من كل ده .. عشان ابين لك لفك ودورانك 😂😂
يا ريت تبين لنا طيب انت ايه رايك في رفع الدولار الجمركي .. سؤوال مباشر 😂😂😂
من شويه بتقول بتتبرا وتتهمنى بعد توترك انى كاذب عشان بقول انك بتجمل شكرا يا سيدى فكك منى .. قلنا انت بقى الصدق 😂😂😂 القرار مفيد ولا وحش ؟ 😂😂
سؤوال بسيط

المعم ياباتع اللف و الوران انا بعد كدة اعترفت بالتاثر لكن ليس كالسلع الاستفزازية. لان جماركها اعلي بمراحل

و مازلت منتظر يابتاع اللف والدوران قيمة الجمارك علي السلع الغير استفزازية مقارنة بالاستفزازية علشان توريهم ازاي انا بجمل الخبر و كدة 😉

و طيف عليهم و افضحني قيمة الجمارك علي المواد الخام و معدات الانتاج و قارنهازبحجم بنسبة الجمارك علي السلع الاستفزازية ؟

يلا اكشف كذبي بالارقام 😉

بمناسبه سيرلانكا .
( محدش قالك ان رئيس سيرلانكا جاء بإنتخابات حرة نزيهة 😂 ) هههه
يعنى الريس بيستشهد بالبابان وكوريا وبريطانيا وايطاليا وكندا وامربكا وفرنسا والمانيا اله الخ والتقدم الى هما فيه وانت بتستشهد بسريلانكا 🤭🤭🤭🤭

لا انا بستشهد بان مصر دولة نامية و سيرلانكا دولة نامية و انتم بتقارنوا بين افلاس مصر و سيرلانكا و بين ان السبب في خراب الاقتصاد الديمقراطية.

طيب على اساس ان وضعنا احسن منهم يعنى هههه😂😂😂 حوش حوش يا جدع 🤭😂😂
بس على الاقل يا نجم التجميل .. بلسانك انت عندهم رئيس جاء بانتخابات نزيهه .. له فتره وماشي ويجي غيره ويتحاسب على اخطاءه .. انما انت فقر وجهل وظلم وكبت واعتقالات وديون وتطبيل واعلام موجه ومعارضه ممنوعه ومظاهرات ممنوعه لا وكمان تعديل دستور على مقاسي 😂😂😂😂😂😂 ياااااه يا سريلانكا 😂😂
جة فترة سنتين و افلس الدولة 😂😂 و سايبها للمواطن يشرب الديمقراطية 😂

روح عيش في خير و ديمقراطية سيرلانكا لان الرئيس بيتغير كل شوية

اقولك روح عيش في خير شعب امريكا الجنوبية و الدول الديمقراطية بتاعتهم الي الرئيس بيتغير بردوا ، زي الارجنتين كدة 😉

ياحبيبي فين التجميل في الجملة الله يكرمك ؟

فين يامحرف التجميل ، ازاي انا جملت قرار الحكومة دلوقتي 😡

و سوف اعترافي بعد ذلك بتاثيرها علي باقي السلع.

ايوة دة المطلوب هل ذكرت بتحللي انه مفيد للاقتصاد و الشعب ياكذاب ؟

هل ذكرت ان قرار رفع الجمارك مفيد للشعب و للاقتصاد ؟

انا بقول انه قرار لتعطيل الاستيراد بسبب نقص الدولار و دية سياستهم من بداية قانون الاستيراد

فين بقي ياكذاب انا ذكرت ان القرار مفيد للمواطن او للاقتصاد 😡

عيش الوهم و اعملني رحل قش و اتخانق معايا

المعم ياباتع اللف و الوران انا بعد كدة اعترفت بالتاثر لكن ليس كالسلع الاستفزازية. لان جماركها اعلي بمراحل

و مازلت منتظر يابتاع اللف والدوران قيمة الجمارك علي السلع الغير استفزازية مقارنة بالاستفزازية علشان توريهم ازاي انا بجمل الخبر و كدة 😉

و طيف عليهم و افضحني قيمة الجمارك علي المواد الخام و معدات الانتاج و قارنهازبحجم بنسبة الجمارك علي السلع الاستفزازية ؟

يلا اكشف كذبي بالارقام 😉

لا انا بستشهد بان مصر دولة نامية و سيرلانكا دولة نامية و انتم بتقارنوا بين افلاس مصر و سيرلانكا و بين ان السبب في خراب الاقتصاد الديمقراطية.

جة فترة سنتين و افلس الدولة 😂😂 و سايبها للمواطن يشرب الديمقراطية 😂

روح عيش في خير و ديمقراطية سيرلانكا لان الرئيس بيتغير كل شوية

اقولك روح عيش في خير شعب امريكا الجنوبية و الدول الديمقراطية بتاعتهم الي الرئيس بيتغير بردوا ، زي الارجنتين كدة 😉
لسه برضه مصر على اللف والدوران 😂😂
تعرف بتفكرنى .. بفيلسوف شاف
وزير ماشي بالعربيه بسرعه وتهور وخبط اشخاص بين الحياه والموت وفضل الوزير مكمل طريقه عشان يروح شغله ..
فيجى فيلسوف التجميل .. يحلل للناس ليه الوزير كان سريع عشان الشغل واهميته وهو ده المطلوب ههههه😂😂😂😂.. الشغل وقضاء مصالح الناس .. ويجي يتفلسف ويقول انا مقلتش صح ولا غلط انا بحلل ليه كان سريع و بتفلسف عن اهميه الشغل وقضاء حاجه الناس وهو ده المطلوب .. 😂😂😂😂
بمعنى بيحاول يبرر .. ولما تساله عن الى حصل للناس يسكت .. او يقول اه خبط واحد كده .. ومستحيل الفيلسوف يقف على نقطه خبط بنى ادمين بين الحياه والموت .. لا عايز يكتب مقاله تبريره تجميليه ويلبسها ثوب التحليليه كعادته الفلسفيه

انا بسالك سؤوال مباشر يا دكتور التجميل ..
رايك ايه في قرار رفع الدولار الجمركي بعد ما عرفت ان الرفع على كل السلع .. فكك من الحكومه عملت ليه كده او اللسباب ..
عشان كلا الاجابيتين ضدك ... لو اانت مقتنع بفعل الحكومه فما غلطناش لما قلنا لك انك بتقول راي شخخصي وقناعه ان بتحاول تلبسها ثوب التحليل الفلسفي لان قناعتك الشخصيه متوافقه مع تفكيريك الفلسفي التبريري للحكومه .. ولو ضد فانت متناقض مع نفسك وما غلطناش لما قلنا السياسه الاقتصاديه خطا في خطا وفي تخبط وماينفعش تجمل الصوره وانت ضدها في نفس الوقت ..

اما سريلانكا الى حضرتك بتستشهد بها .. مسكلتهم معندهمش دول خليجيه تسلفهم فلوس تنقذهم من اعلان الافلاس .. مش عشان خطه الزعيم الاسطوره الاقتصاديه هى الى نجدت البلد باعترافه هو لولا الخليج مصر كانت صاعت اكتر ما احنا ضايعين ..
ومش كده خلى مش ده السبب
على الاقل عشان تعرف لما قلك انك بتحب التجميل وتحاول تداري القبح بالفلسفه
لما تكون بتتريق على الديموقراطيه وان رؤوساء بيتغيروا .. خلاص انت يا نظام حاكم للبلد ما تعلن نظام ملكى بدل الكذب والنفاق الى انت بتداريه وتعلن للشعب و للعالم انك نظام ديموقراطي ولا تسعى للسلطه واحتكارها وانك مش ديكتاتور قمعى ظالم مستبد الغى الانتخابات الكخه الى بتجيب رئيس ببرنامج محدد ان نجح فيه خير وبركه .. وان لم ينجح وفشل فالشعب بيغيره .. يا ريت الدول دى تبقى زينا هههه😂😂.. الغى الانتخابات الكخه دى وخليك صريح وبطل نفاق واعلنها ان انت نظام ملكى او نظام عسكري لحد ما اموت زى الجنرالات الى قبلك .. عرفت مين المنافق والكذاب ومين الى بيجمل للمنافق كذبه وبيداري على الناس نفاقه
عشان تعرف طريقه تفكيرك ازاى وما كدبتش لما قلت لك انت استاذ اللف والدوران .. عرفت مين الكذاب الى بيدعي العدل وحريه الراي والديموقراطيه والانتخابات النزيهه هههه الى لا يمكن ان تاتى بغيره و استقلال السلطات طبعا 😂😂🤭🤭🤭 ده اكبر صوره ودليل على اللف والدوران الى انت فيه وعلى عقلك التجميلي للقبح الى احنا فيه
عرفت مين الى بينافق الشعب باسم الديموقراطيه والحريه وهو لا يؤمن بها انما واخذها وسيله للاستبداد ومين الى بيجمل الديكتاوريه بالنفاق والفلسفه. ومش مهم تقتنع انك دكتور تجميل للقبح الى احنا عايشينه .. لا احب اعرفك ان الشعب والله بقى يتكلم عن القرف الى احنا عايشين فيه مع رئيسنا الى جه بانتخابات نزيه 😁😁🤭🤭🤭 زى ما انت بتتريق .. لا ولسه القادم اسوا واسوا .. حتى رئيسك الديموقراطي 🤭🤭🤭🤭 الى جه بانتخابات حره ونزيه طبعا 🤭 بدا يشعر بالقلق وبغضب الشعب وصدقتى هنوصل لمرحله ميئوس منها مش هتعرف حضرتك ولا الساده دكاتره التجميل انكم تداروا القبح والتشوهات اكثر من كدا ..

التعديل الأخير:
لسه برضه مصر على اللف والدوران 😂😂
تعرف بتفكرنى .. بفيلسوف شاف
وزير ماشي بالعربيه بسرعه وتهور وخبط اشخاص بين الحياه والموت وفضل الوزير مكمل طريقه عشان يروح شغله ..
فيجى فيلسوف التجميل .. يحلل للناس ليه الوزير كان سريع عشان الشغل واهميته وهو ده المطلوب ههههه😂😂😂😂.. الشغل وقضاء مصالح الناس .. ويجي يتفلسف ويقول انا مقلتش صح ولا غلط انا بحلل ليه كان سريع و بتفلسف عن اهميه الشغل وقضاء حاجه الناس وهو ده المطلوب .. 😂😂😂😂

استمر في الهبد

بمعنى بيحاول يبرر .. ولما تساله عن الى حصل للناس يسكت .. او يقول اه خبط واحد كده .. ومستحيل الفيلسوف يقف على نقطه خبط بنى ادمين بين الحياه والموت .. لا عايز يكتب مقاله تبريره تجميليه ويلبسها ثوب التحليليه كعادته الفلسفيه

انا بسالك سؤوال مباشر يا دكتور التجميل ..
رايك ايه في قرار رفع الدولار الجمركي بعد ما عرفت ان الرفع على كل السلع .. فكك من الحكومه عملت ليه كده او اللسباب ..
الله هو مش انا جملت الخبر خلاص امال بتسائل لية ؟

👇👇👇👇 ده كلامك اني جملت القرار ، و انا لحد دلوقتي مستني اني جملتة ازاي و قلت امتي انه قرار جميل ياكذاب و اني بررت انه في مصلحة الشعب ياكذاب

عشان كلا الاجابيتين ضدك ... لو اانت مقتنع بفعل الحكومه فما غلطناش لما قلنا لك انك بتقول راي شخخصي وقناعه ان بتحاول تلبسها ثوب التحليل الفلسفي لان قناعتك الشخصيه متوافقه مع تفكيريك الفلسفي التبريري للحكومه .. ولو ضد فانت متناقض مع نفسك وما غلطناش لما قلنا السياسه الاقتصاديه خطا في خطا وفي تخبط وماينفعش تجمل الصوره وانت ضدها في نفس الوقت ..

اي كلام و خلاص. انا ياحبيبي كنت بقول رائي و انت بوهمك حولته انه تبرير و بتاع

و مع انك لو بطلت تسرع كنت اخدت بالك ماذا ذكرت في كلام و حتي و ضحت مشاكل الانتاج بسبب قانون الاستيراد. بس انت عوز تعيش الدور شوية

اما سريلانكا الى حضرتك بتستشهد بها .. مسكلتهم معندهمش دول خليجيه تسلفهم فلوس تنقذهم من اعلان الافلاس .. مش عشان خطه الزعيم الاسطوره الاقتصاديه هى الى نجدت البلد باعترافه هو لولا الخليج مصر كانت صاعت اكتر ما احنا ضايعين ..

الخيليج سلف مصر علشان الزعيم اللي بيحكمها. و شوف اصحابك بيقولوا الخليج بيدعم مصر لية 😉

المهم ان الديمقراطية بردوا لم تحقق النمو و الرخاء للمواطن و المواطن السيرلانكي يروح الانتخابات الجديدة و هو رابط بطنة من الجوع و الأزمة مكملة معاهم

ومش كده خلى مش ده السبب
على الاقل عشان تعرف لما قلك انك بتحب التجميل وتحاول تداري القبح بالفلسفه
لما تكون بتتريق على الديموقراطيه وان رؤوساء بيتغيروا .. خلاص انت يا نظام حاكم للبلد ما تعلن نظام ملكى بدل الكذب والنفاق الى انت بتداريه وتعلن للشعب و للعالم انك نظام ديموقراطي ولا تسعى للسلطه واحتكارها وانك مش ديكتاتور قمعى ظالم مستبد الغى الانتخابات الكخه الى بتجيب رئيس ببرنامج محدد ان نجح فيه خير وبركه .. وان لم ينجح وفشل فالشعب بيغيره .. يا ريت الدول دى تبقى زينا هههه😂😂..
عشان تعرف طريقه تفكيرك ازاى وما كدبتش لما قلت لك انت استاذ اللف والدوران .. عرفت مين الكذاب الى بيدعي العدل وحريه الراي والديموقراطيه والانتخابات النزيهه هههه الى لا يمكن ان تاتى بغيره و استقلال السلطات طبعا 😂😂🤭🤭🤭 ده اكبر صوره ودليل على اللف والدوران الى انت فيه وعلى عقلك التجميلي للقبح الى احنا فيه
عرفت مين الى بينافق الشعب باسم الديموقراطيه والحريه وهو لا يؤمن بها انما واخذها وسيله للاستبداد ومين الى بيجمل الديكتاوريه بالنفاق والفلسفه
اولا انت حكمت علي توجهي السياسي كمان و كمان دخلتي في نقاشات جانبية سياسية و كلام فاضي

الاهم و موضوعنا الاساسي بتاع الجمارك

مازالت منتظر و الاعضاء منتظرين توضيح كذبي و تجميلي و توضيحك لقيمة الجمارك علي السلع الاستفزازية و الجمارك علي السلع الاساسية و المواد الخام و معدات الانتاج ، اكشف كذبي ليهم يلا و عرفهم ازاي ان المواد الخام هترتفع نفس ارتفاع السلع الاستفزازية 😉

استمر في الهبد

الله هو مش انا جملت الخبر خلاص امال بتسائل لية ؟

👇👇👇👇 ده كلامك اني جملت القرار ، و انا لحد دلوقتي مستني اني جملتة ازاي و قلت امتي انه قرار جميل ياكذاب و اني بررت انه في مصلحة الشعب ياكذاب

اي كلام و خلاص. انا ياحبيبي كنت بقول رائي و انت بوهمك حولته انه تبرير و بتاع

و مع انك لو بطلت تسرع كنت اخدت بالك ماذا ذكرت في كلام و حتي و ضحت مشاكل الانتاج بسبب قانون الاستيراد. بس انت عوز تعيش الدور شوية

الخيليج سلف مصر علشان الزعيم اللي بيحكمها. و شوف اصحابك بيقولوا الخليج بيدعم مصر لية 😉

المهم ان الديمقراطية بردوا لم تحقق النمو و الرخاء للمواطن و المواطن السيرلانكي يروح الانتخابات الجديدة و هو رابط بطنة من الجوع و الأزمة مكملة معاهم

اولا انت حكمت علي توجهي السياسي كمان و كمان دخلتي في نقاشات جانبية سياسية و كلام فاضي

الاهم و موضوعنا الاساسي بتاع الجمارك

مازالت منتظر و الاعضاء منتظرين توضيح كذبي و تجميلي و توضيحك لقيمة الجمارك علي السلع الاستفزازية و الجمارك علي السلع الاساسية و المواد الخام و معدات الانتاج ، اكشف كذبي ليهم يلا و عرفهم ازاي ان المواد الخام هترتفع نفس ارتفاع السلع الاستفزازية 😉
استمر في اللف والدوران والنفاق لو انا كذاب .. ازاى كذاب وانت كاتب بنفسك
ان كلامك فعلا يحتمل كل الاوجه ..
فماتلومش غيرك لما ينتقد اسلوبك المعروف المنافق للحكومه يا منافق خليك دوغري وبطل لف ودوران زى ما انا معارض .. خليك دوغري وبطل نفاق .. اما محاولتك انك تفصل نفسك عن سياسه نظامك واكنهم مختلفين فده النفاق والكذب بعينه .. وانا شرحته لك فوق مش هعيده .. لانه لا فائده من مواجه المنافق بنفاقه المفضوح الى بيحاول يلبسه دور الفلسفه

وعشان تعرف كذبك انت ونفاقك ..
لما الديموقراطيه لا تحقق النمو والرخاء .. انت كنظام بتدغي ليه الديموقراطيه والحريه وانت ديكتاتور مستبد 😂😂.. لما المواطن السريلانكى الى انت بتتريق انه رابط حبل على بطنه امال المصري ماله حاطط جمل قي بطنه مثلا ولا المصرين الان عايشين في رغد ورهف .. 😂😂😂
عرفت يعنى ايه منافق ومين الكذاب .. يا كذاب يا منافق .
يا بنى اقسم بالله انت كلامك فضحك .. والكارثه بتتهم غيرك بالكذب وانت اساس الكذب والتدليس على الناس

جمارك ايه يا ابو سريلانكا انت الى جبت سيرتها 😂😂😂😂
انت لما تتزنق في الكلام تقولى خلينا في موضوعنا ونبطل نقاشات سياسيه 😂😂🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭
يا بنى على الاقل هيغيروا نظام حكمهم معروفه الطريقه .. امال مصر تعمل ايه في فساد وظلم ووفقر 70 سنه الى مش عارفين ننتهى منه ازاى

الجمارك
دا انا الى منتظر انك تشرح للشعب الى عايش المر دلوقتى ولسه ازاى زياده الدولار الجمركي لن تؤثر على الناس سلع استفزازيه وغير استفزازيه .. لان كل حاجه فيك يا بلد مستورده او داخل في صناعتها مواد مستورده كله هيزيد . انت الى بتحاول تبرر وتحلل ليه الحكومه رفعت الدولار الجمركي الرفعه الكبيره دى عشان هتغتح الاستيراد بس هتعوضه برفع الجمارك الى بالتالى هترفع الاسعار
مش ده كلامك
( سياستهم من أول السنة هي ضرب الاستيراد. خصوصا ان حاليا هيبدأ يفتح الاستيراد تاني فعوز يعوض برفع سعر الجمارك)
(لكن رفع الاسعار في السلع الاستفزازية بيضرب سوقها و هيقلل الاستهلاك و يعمل ركود فيها و دة المطلوب.)

وقلنا لك يا دكتور التجميل كل الاسعار الاستفزازيه وغيرها هتزيد .. كله هيزيد حتى غير الاستفزازيه .. الرفع على الكل انت منين اختصرتها في الاستفزازيه الا محاوله تلميع وتجميل كعادتك .. عايز تهدى الدنيا وتحاول توهمه ان الرفع فقط للاستفزاز زى ما كتبت انت بالنص
( لكن رفع الاسعار في السلع الاستفزازية بيضرب سوقها و هيقلل الاستهلاك و يعمل ركود فيها و دة المطلوب.)
والناس ردوا عليك الرفع على الاستفزاز وغيره .. ماتخاولش تجمل وتداري اثار القرار المدمره على زياده الاسعار .. والايام مابينا يا دكتور التجميل
خد اقرا لماهو قادم استفزازى وغير استفزاى

(الطحاوي: القرار جاء في وقت غير مناسب ويُزيد من الأعباء على المواطنين
أكد عدد من المستوردين أن قرار وزارة المالية رفع سعر الدولار الجمركي سيؤدي لزيادة التكاليف على السلع المستوردة ومستلزمات الإنتاج، وبالتالي زيادة أسعار السلع تامة الصنع خلال الفترة المقبلة، وسيحمل المواطن المزيد من الأعباء.

وقررت وزارة المالية اليوم الأربعاء، رفع سعر الدولار الجمركي للسلع الأساسية ومستلزمات الإنتاج ( واخد بالك يا فيلسوف ) بداية من الشهر الجاري إلى 18.64 جنيه، مقابل 17 جنيها في شهر مايو الماضي.)

ابق كمل قراءه براحتك وحاول تجمل وتحور وتلف وتدور عادى .. انت كلامك فاصحك اقسم بالله

التعديل الأخير:
عودة
أعلى