بـوابة مصـر الأقتصادية

تحياتي جاك اسبارو... واحيك علي التحليل الزراعي الفني فعلا .....
ولذلك هو يلمس نقط فنيه جدا تختص بالفنيين او المعنيين بالزراعه في مصر... ويعتبر من اختصاصات القائمين علي هذا القطاع. لذلك داءماً تجد الاشياء الصغيره او البسيطه ضمن الاتجاه العام بتبقي من اختصاص الفنيين والمختصين بهذا المجال. يصعب علي راءس الاداره ان تعلمها.
وايضا فيما يخص ذكرك لموضوع قصب السكر و البنجر. .... فمثلا يمكن ان يكون استخدام القصب هو الافضل من ناحيه انه ارقي او انقي او بتبقي مستوي اول مثلاً. لان مشروع غرب المنيا الجديده والذي يقوم علي زراعه ١٨٠ الف فدان قصب السكر وتصنيعهم من خلال اكبر مصنع للسكر في الشرق الاوسط والاكبر في العالم بجانب ال ١٨٠ فدان. وهو مشروع متكامل براءس مال يقارب المليار دولار بمشاركه اماراتيه. ولهذا المشروع دراسه جدوي محترمه جدا قامت بها المجموعه الامارتيه عن طريق مكاتب استشاريه اجنبيه.
لذلك اعتقد انه هناك فرق في الكواليتي بين استخدام القصب والبنجر .....
تحياتي ليك وانا معك فعلا في راءيك عن شغل السيسي واقول لك ان القادم مذهل ان شاء الله

بخصوص الملون بالاحمر انا بقالي سنين طويلة كل يوم اشوف 4 مواقع اقتصادية معروفة بيتراكم عندك المعلومة ديه وهي مش فنية جدا ولا حاجة
انا بعيد كل البعد عن المجال الزراعي لا دراستي ولا شغلي
المقصد ان المشاكل ديه معروفة للي بيتابع وطبعا مليون % عند صاحب القرار
بس ليه لا يتم حلها جذريا ؟ ببساطة من وجهة نظري الجهاز الحكومي اللي عايز يتنسف والبيروقراطية اللي عايزة رصاصة وموظفين خايفين ياخدوا القرار وموظفين عندهم سلطة القرار موفقين المراكب السايرة اما فساد او تسلط والكلام في ده يطول جدا محتاج عشرات المشاركات
هديك هنت بسيط ...مشروع غليون كانت شركة كندية من اكتر من 10 سنين عايزة تعمله بس عشان البيروقراطية وكله بيرمي علي غيره طفشت وهجت

المقصد انا متاكد ان ديه مش مشاكل فنية جدا ولا بتحتاج تخصص كده كده معروفة ....محتاج جهاز يقدر ياخد القرار بعيد عن "توجهات السيد الرئيس"

متابعه أعمال تركيب قضبان السكك الحديدية الخاصة بمشروع القطار الكهربائيLRT السلام العاصمة الإدارية الجديدة بطول 90 كم ومن المتوقع أن يبدأ التشغيل الرسمي في أكتوبر المقبل

عودة
أعلى