بـوابة مصـر الأقتصادية

انا بتكلم عن أحياء شعبية زي شبرا و الوايلي و الزاوية و الاميرية وغيرها
في مشكلة كبيرة في النظافة و الأحياء مش بتشوف شغلها
بالنسبة للأمن نادرًا لو شوفت دورية شرطة
سايبين الطرق للإشغالات و المحلات اللي بتشغل دي جي ليل ونهار
انا كنت في دولة عربية حرفيًا كل 10 دقايق لازم تلاقي دورية أمن او مرور سواء في طرق رئيسية او داخلية
أتمني الموضوع ده يتحل قريب

انا بتكلم عن أحياء شعبية زي شبرا و الوايلي و الزاوية و الاميرية وغيرها
في مشكلة كبيرة في النظافة و الأحياء مش بتشوف شغلها
بالنسبة للأمن نادرًا لو شوفت دورية شرطة
سايبين الطرق للإشغالات و المحلات اللي بتشغل دي جي ليل ونهار
انا كنت في دولة عربية حرفيًا كل 10 دقايق لازم تلاقي دورية أمن او مرور سواء في طرق رئيسية او داخلية
أتمني الموضوع ده يتحل قريب
النظافة فية مشروع كبير للنظافة والأمن هيبقي كلة كاميرات ودوريات باذن الله هتلاقي كل خير

الوفرة السنة دي من محاصيل الخضر والفاكهه فاقت المتوقع حتى أن بعض المزارعين صرحوا بأنهم خسروا تكاليف الزرعة نفسها نتيجه هبوط الأسعار بالرغم من التصدير الكثيف لمختلف أصناف الخصر والفاكهه ومع ذلك ظلت الاسعار منخفضه عكس ما كان يحدث سابقا ..

misleading يا باشا
الوفرة عشان كورونا وفي طلبات كتير اتكنسلت زي البطاطس لوقف المحلات الفاست فودز مثلا فترات كبيرة
وده يرجعنا ان مشكلة مصر في حاجات كتير اللوجيستايك (ولو عايزين نقضي علي التضخم مش بالفايدة بس باللوجيستيات برضه) ...معندنايش تلاجات عملاقة لحفظ الخضروات لفترات كبيرة ولا مصانع "كبيرة" مثلا لتصنيع وتقطيع الباطاطس الا اللهم مصنع واحد في العاشر ومستحيل يستوعب السوق كله

كيلو البطاطس في اواخر السنة اللي فاتت وقف علي الفلاح ب 30 قرش و 40 قرش ..نقيب الفلاحيين قال ان مزارعين كتير استخدموه علف للحيوانات لانه ارخص من البرسيم و مخلفات القمح

صحيح وزارة التومين هتعمل مخازن استراتيجية بس هل هيتم عمل حسبان موضوع زي ده ؟!
عامة السيسي في الزراعة ماشي كويس جدا بس في حاجات زي اللوجيستيات لازم يتاخد البال فيها بالذات مع ازمة البطاطس وسعرها للفلاحين

و طالما اتكلمنا في الزراعة ....في حاجات فنية زي بنجر السكر اللي انتاجيته في الصحراء 30 طن مقابل 20 طن في الاراضي القديمة غير تخصيبه للصحراء ونسبة السكر فيه اعلي ب 60% (ازرع بصل او ثوم مكانه في الارض القديمة وازود التصدير في النوعين دول)

320 الف فدان قصب بيتم زراعتهم سنويا بيستهلكوا 2.6 مليار متر مكعب (يكفورا لزراعة مليون فدان في الصحراء او وتلت الي نص كمية المياه تكفي لزراعة بنجر سكر بحجم القصب ) في حين صدرنا السنة اللي فاتت 350 الف طن بنجر سكر !

وزير الزراعة بيبرر ان في مصانع سكر خطوط انتاجها معتمدة علي القصب مش علي البنجر فلازم ازرع قصب (حاجة غريبة جدا في قلة المياه ووفرة النجر وقابليته للزراعة في الصحراء ما انسف المصانع القديمة واعمل للبنجر ووقف زراعة القصب)

حاجات كتير بس عشان الحق المشاريع الجديدة + تطوير الاراضي القديمة تشفعله ...بس ياريت الحلو يكمل ونشوف مشاكل وفنيات الاراضي القديمة

misleading يا باشا
الوفرة عشان كورونا وفي طلبات كتير اتكنسلت زي البطاطس لوقف المحلات الفاست فودز مثلا فترات كبيرة
وده يرجعنا ان مشكلة مصر في حاجات كتير اللوجيستايك (ولو عايزين نقضي علي التضخم مش بالفايدة بس باللوجيستيات برضه) ...معندنايش تلاجات عملاقة لحفظ الخضروات لفترات كبيرة ولا مصانع "كبيرة" مثلا لتصنيع وتقطيع الباطاطس الا اللهم مصنع واحد في العاشر ومستحيل يستوعب السوق كله

كيلو البطاطس في اواخر السنة اللي فاتت وقف علي الفلاح ب 30 قرش و 40 قرش ..نقيب الفلاحيين قال ان مزارعين كتير استخدموه علف للحيوانات لانه ارخص من البرسيم و مخلفات القمح

عامة السيسي في الزراعة ماشي كويس جدا بس في حاجات زي اللوجيستيات لازم يتاخد البال فيها بالذات مع ازمة البطاطس وسعرها للفلاحين

و طالما اتكلمنا في الزراعة ....في حاجات فنية زي بنجر السكر اللي انتاجيته في الصحراء 30 طن مقابل 20 طن في الاراضي القديمة غير تخصيبه للصحراء (ازرع بصل او ثوم مكانه في الارض القديمة وازود التصدير في النوعين دول)

320 الف فدان قصب بيتم زراعتهم سنويا بيستهلكوا 2.6 مليار متر مكعب (يكفورا لزراعة مليون فدان في الصحراء او وتلت الي نص كمية المياه تكفي لزراعة بنجر سكر بحجم القصب ) في حين صدرنا السنة اللي فاتت 350 الف طن بنجر سكر !

وزير الزراعة بيبرر ان في مصانع سكر خطوط انتاجها معتمدة علي القصب مش علي البنجر فلازم ازرع قصب (حاجة غريبة جدا في قلة المياه ووفرة النجر وقابليته للزراعة في الصحراء ما انسف المصانع القديمة واعمل للبنجر ووقف زراعة بنجر)

حاجات كتير بس عشان الحق المشاريع الجديدة + تطوير الاراضي القديمة تشفعله ...بس ياريت الحلو يكمل ونشوف مشاكل وفنيات الاراضي القديمة
فينك يا راجل وحارمنا من إضافاتك المحترمة دي !!!!

موضوعكم "بواية مصر الاقتصادية" دخل قائمة (الأكثر ردوداً) وأصبح بالمركز العاشر من حيث الأكثر مشاركة بتاريخ المنتدى

شكراً لكل من وضع بصمته بهذا الموضوع

لسنوات كان هذا الموضوع المفضل لدي كنت اعتبره (مجلة اقتصادية) كل فتره ادخل اتصفح واشاهد الاخبار والتطورات والمشاريع المصرية

لذلك شكراً لكل من ساهم بالموضوع سواء من غاب عن المنتدى لظروفه الخاصه او من لا يزال يواصل عطائه

مفروض يبقى في مشروع لتطوير القاهرة الكبرى
خصوصًا موضوع النظافة و الأمن و العشوائيات
ده طبعًا بجانب مشروعات الطرق اللي هما شغالين فيها فعلاً
بعد الانتهاء من شرق القاهرة باذن الله سيتم الانتقال لمنطقه الوسط والجنوب حتى حلوان و١٥ مايو ..إقليم القاهرة الكبرى مقيم حسب خطه موضوعه لتطويره بالكامل

مشاهدة المرفق 374116

موضوعكم "بواية مصر الاقتصادية" دخل قائمة (الأكثر ردوداً) وأصبح بالمركز العاشر من حيث الأكثر مشاركة بتاريخ المنتدى

شكراً لكل من وضع بصمته بهذا الموضوع

لسنوات كان هذا الموضوع المفضل لدي كنت اعتبره (مجلة اقتصادية) كل فتره ادخل اتصفح واشاهد الاخبار والتطورات والمشاريع المصرية

لذلك شكراً لكل من ساهم بالموضوع سواء من غاب عن المنتدى لظروفه الخاصه او من لا يزال يواصل عطائه

الحمد لله وهذا بمجهود كل مصري وعربي مخلص أراد الاضافه ومتابعه كل ما يمس اقتصاد هذا البلد الكبير تاريخا واقتصاديا وسياسة ...وشكر خاص لك اخونا ٣٠ يونيو مجهودك مميز ويضيف لهذا الموضوع 😍😍

misleading يا باشا

و طالما اتكلمنا في الزراعة ....في حاجات فنية زي بنجر السكر اللي انتاجيته في الصحراء 30 طن مقابل 20 طن في الاراضي القديمة غير تخصيبه للصحراء ونسبة السكر فيه اعلي ب 60% (ازرع بصل او ثوم مكانه في الارض القديمة وازود التصدير في النوعين دول)

وزير الزراعة بيبرر ان في مصانع سكر خطوط انتاجها معتمدة علي القصب مش علي البنجر فلازم ازرع قصب (حاجة غريبة جدا في قلة المياه ووفرة النجر وقابليته للزراعة في الصحراء ما انسف المصانع القديمة واعمل للبنجر ووقف زراعة القصب)

تحياتي جاك اسبارو... واحيك علي التحليل الزراعي الفني فعلا .....
ولذلك هو يلمس نقط فنيه جدا تختص بالفنيين او المعنيين بالزراعه في مصر... ويعتبر من اختصاصات القائمين علي هذا القطاع. لذلك داءماً تجد الاشياء الصغيره او البسيطه ضمن الاتجاه العام بتبقي من اختصاص الفنيين والمختصين بهذا المجال. يصعب علي راءس الاداره ان تعلمها.
وايضا فيما يخص ذكرك لموضوع قصب السكر و البنجر. .... فمثلا يمكن ان يكون استخدام القصب هو الافضل من ناحيه انه ارقي او انقي او بتبقي مستوي اول مثلاً. لان مشروع غرب المنيا الجديده والذي يقوم علي زراعه ١٨٠ الف فدان قصب السكر وتصنيعهم من خلال اكبر مصنع للسكر في الشرق الاوسط والاكبر في العالم بجانب ال ١٨٠ فدان. وهو مشروع متكامل براءس مال يقارب المليار دولار بمشاركه اماراتيه. ولهذا المشروع دراسه جدوي محترمه جدا قامت بها المجموعه الامارتيه عن طريق مكاتب استشاريه اجنبيه.
لذلك اعتقد انه هناك فرق في الكواليتي بين استخدام القصب والبنجر .....
تحياتي ليك وانا معك فعلا في راءيك عن شغل السيسي واقول لك ان القادم مذهل ان شاء الله

تعويم الكراكة " مهاب مميش " أكبر كراكات الشرق الأوسط و انضمامها الى اسطول معدات هيئة قناة السويس

رفع قبة المركز الإسلامي بالعاصمة الإدارية الجديدة.
رابع أكبر مسجد على مستوى العالم

القبة تزن 500 طن بقطر 34 متر وارتفاع 27 متر وتم رفعها 33 مترا بواسطة أنظمة آيكس للرفع الهيدروليكي.

#العاصمة_الادارية_الجديدة

مشروع مدينة ومنتجع الجلالة العالمي على ارتفاع 700 متر فوق هضبة الجلالة البحرية على خليج السويس

عودة
أعلى