بـوابة مصـر الأقتصادية

الف مبروك للمغرب الشقيق. و عقبال اتمام شبكة الربط المصرية

مصر و المغرب هيبقوا وحوش الطاقة المتجددة و الربط مع أوروبا

لكن ما علاقة هذا ببوابة مصر الاقتصادية؟!

شكرا على التنبيه اخي عنوان موضوع المغرب هو كذالك " بوابة…" لم انتبه

تقوم شركة صينية بتنفيذ مشروع إنشاء منطقة الأعمال المركزية (CBD) في العاصمة الجديدة لمصر، بمساحة إجمالية تبلغ حوالي 600 ألف متر مربع ومساحة بناء 1.92 مليون متر مربع، بما في ذلك 20 ناطحة سحاب ومنشآت بلدية.
يعمل المشروع على زيادة استخدام الموارد المحلية إلى الحد الأقصى، ويشارك فيه أكثر من 300 شركة محلية ويساعد المشروع بشكل مباشر أو غير مباشر ما يقرب من 30 ألف عامل في العثور على الوظائف.
في يناير 2020، استقرت أول أكاديمية لوبان خارج رسميا في ، ومنذ تنفيذ مشروع منطقة الأعمال المركزية بالعاصمة الإدارية الجديدة لمصر، قدمت الأكاديمية تدريبا على المهارات لما يقرب من 40 ألف عامل محلي.

حد عنده معلومة عن الأراضي الزراعية بالواحات المخصصة لصغار المستثمرين؟
مفيش لو عايز جمع مجموعه واطلعو علي الوادي الجديد واسسو شركه وخد مهندس مساحه وارفع احداثيات وقدم علي مزاد وتخصيص ومحافظ الوادي هيخصصهالكو بس اقل مساحه 230فدان وللأسف في مصاريف رأسماليه هتحتاجوها كتير

وفي في مفيض باريس الاراضي رخيصه لكن لازم تروحو مجموعه عشان بعد المكان

انما الواحات البحريه اراضيها تابعه لقانون 144 2017 ومفيش تقنين فابعد عنها

معلومات الوزراء : مصر دولة محورية يمر عبر أراضيها ومياهها 90% من حركة البيانات بين الشرق والغرب

السؤال هل إحنا عارفين نستغل ده؟؟؟؟

مفيش لو عايز جمع مجموعه واطلعو علي الوادي الجديد واسسو شركه وخد مهندس مساحه وارفع احداثيات وقدم علي مزاد وتخصيص ومحافظ الوادي هيخصصهالكو بس اقل مساحه 230فدان وللأسف في مصاريف رأسماليه هتحتاجوها كتير

وفي في مفيض باريس الاراضي رخيصه لكن لازم تروحو مجموعه عشان بعد المكان

انما الواحات البحريه اراضيها تابعه لقانون 144 2017 ومفيش تقنين فابعد عنها
الي بتتكلم عنها حاجه تانية اعتقد
لان في حد كان قايلي على حتت في الداخلة و الخارجة ممكن تاخد عدد قليل من الفدادين و ليها تقنين عادي و اسعار منخفضة بس لسه هبعت حد يشوفها

كلام من ذهب والله أنا معرفش اساب إزاى ده يطلع يتكلم 😲

تحديدا الجزء ده

عودة
أعلى