بـوابة مصـر الأقتصادية

لا هى مش ناوية تسقط مصر ولا حاجة. و مانويتش تسقط العراق و تفبرك كدبة اسلحة الدمار الشامل عشان تحتلها و تسرق دهبها و بترولها و منويتش تسقط ليبيا بدعوى حماية المواطنين الليبيين عشان تفشل خطة الدينار الذهبى و منويتش تسقط سوريا و تفتت جيشها و تسرق بترولها. مش ناوية تسقط الجيوش العربية اللى بتمثل تهديد حقيقى لأسرائيل خالص. خليكوا نايمين كدا ولا انتوا داريين باللى بيحصل.
حاول تهدى لاتنس الامريكان عندما ارادو وضعو الاخوان بالحكم
وعندما ارادت السعودية ازالتهم.لذالك اهدى لاتتحمس
 
الاصلاح الوطني الجرئ تجربة ناجحة نتمنى تصديرها للبلدان الناجحة عشان تنتهي 🤣
 
حاول تهدى لاتنس الامريكان عندما ارادو وضعو الاخوان بالحكم
وعندما ارادت السعودية ازالتهم.لذالك اهدى لاتتحمس
مش فاهم قصد حضرتك ايه
 
قال مدير البنك الأوروبي لإعادة الإعمار والتنمية في مصر، خالد حمزة، في مقابلة مع "العربية"، إن البنك يستهدف ضخ استثمارات تفوق المليار الدولار في مصر خلال العام الجاري.

 
أوضح مستشار وزير التجارة والصناعة السابق في مصر منجي بدر , أن شراء مصر القمح الروسي بالعملة المحلية سيجعلها توفر من 10 لـ12 مليار دولار سنويا، خاصة بعد خروج مصر من اتفاقية الحبوب، علاوة على تشجيع المستثمر الروسي للاستثمار في مصر.

 
طبعا التعويم طعمه حلو 😂😂
انا مش عارف الحكومه متاخره علينا بالجرعه الثانيه ليه .. ده مطلب شعبي واقتصادى وكل الخبراء الاقتصادين فرحانين ومبسطوين وحتى المؤسسات العالميه الاقتصاديه المتخصصه فرحانين عشانا ونفسهم دولهم يعوموا ويغطسوا زينا كده ..
الشعب محتاج التعويم يوصل ل40 جنيه .. وخمسين جنيه .. وياسلام لو وصل ل100 جنيه .. كده اتعشت خلاص ..


مشاهدة المرفق 562257
مشاهدة المرفق 562258
بعيدا عن الهزار و التريقة التعويم فعلا مطبق في كل دول العالم المحترمة و لذلك حتي الين الياباني و اليورو اسعارهم بتنخفض و ترتفع و فقا للعرض و الطلب ووضع السوق

عندك تركيا و الارجنتين و الهند و كل الأسواق الناشئة عملتها محررة و انخفضت مع رفع اسعار الفائدة

الدول التي تربط عملتها بالدولار يتعرض اقتصادها لمشاكل عديدة جدا... خضوصا لو كانت دولة زي مصر تضطر لدعم العملة و اهدار مليار من الدولارات في السوق لحماية سعو الصرف

و المستثمرين فعلا منتظرين التحرير الكامل لدخول السوق المصري و خرجوا من مصر بعد لما قامت الحكومة بدعم قيمة الجنية و تثبتت سعره عن 15.5 في 2022.

لذلك كان اول طلب للمؤسسات المالية الدولة و صندوق النقد و المستثمرن هو تحرير كامل لسعر الصرف

الصحيح هو نقد الحكومة في عدم عمل اصلاحات هيكلية لزيادة الانتاج و تحرير السوق و بيع شركات (الجيش و الحكومة) و ليس نقد قرار تحرير سعر الصرف نفسة لان قرار صحيح و متوافق مع علم الاقتصاد
 
استغفر الله العظيم الرحمة يارب أمال يعم لو كانو بيكهربوك تحت باطك كنت عملت فينا ايه
 
الناس اللى مش مقتنعة ان فى مؤامرة. شوفوا كدا الفيديو دا و اسمعوا تصريح وزير الزراعة فى الدقيقة 9:20.

 
اللى لسه مش مصدق بردو. كنت اتكلمت عن الحجات دى فى موضوع فى استراحة محارب. فى لعبة كروت كانت نزلت فى التسعينات محطوط فيها خطط اياً كان من يحكم امريكا و الغرب (مش الاراجوزات اللى بتشوفوهم على التلفزيون , الحكام الفعليين) للعالم تمهيداً للنظام العالمى الجديد. هسيبلكم الصور و انتوا احكموا.



الناس اللى مش مقتنعة ان فى مؤامرة. شوفوا كدا الفيديو دا و اسمعوا تصريح وزير الزراعة فى الدقيقة 9:20.





شوفوا المقطع من الدقيقة 21:44 ل 22:15. دا فيلم معمول عن رواية بتتكلم عن نهاية العالم و قدوم المسيح الدجال.



كفاية كدا عشان بعدت عن scope الموضوع. اللى عايز يعرف اكتر يشوف تاريخ مشاركاتى فى المنتدى. اتكلمت عن الحجات دى فى مواضيع اخرى.
 
مسألة عالمية بس كل دولة التأثير عليها مختلف. احنا لسه بنستورد سلع اساسية كتير , موصلناش للأكتفاء الذاتى لسه , فهمت ؟

اقل فى الموارد ازاى حضرتك ؟ دا مساحة الاراضى الصالحة للزراعة فى المغرب 21.5 مليون فدان فى مقابل 9.7 مليون فدان فى مصر يعنى نسبة الفرد فى المغرب 0.6 فدان فى المقابل نسبة الفرد فى مصر 0.09 فدان. اقل مننا ازاى فى الموارد ؟


يابنى انت لو فضلت الى يوم يبعثون تفسر حيقولك اصل السيسي ........
دى ناس ادمغتها متبرمغة زى الروبوط، سيبهم يلطموا ، الوقت فقط سوف يبين الصح من الغلط ،دى ناس راس مالها الشتيمة على اساس هم بس الى يعرفوا يشتموا ، على كل حال احنا بنترفع عن السب و الشتم و نساهم فى المنتدى باراؤنا و لا نخاف فى ذلك لونة لاىءم.
 
«موانئ أبوظبى» تنافس «مها القطرية» على نسبة مؤثرة فى «بورسعيد» و«دمياط» للحاويات

دخلت مجموعة موانئ أبوظبى الإماراتية، فى مفاوضات مع الجانب المصرى، للاستحواذ على حصة مؤثرة فى شركتى بورسعيد و دمياط لتداول الحاويات والبضائع، لتنافس بذلك شركة «مها كابيتال» الذراع الاستثمارية لجهاز قطر (الصندوق السيادى القطري) على الصفقة، فى إطار زيادة استثمارات الصناديق العربية بالسوق المحلية، حسبما ذكرت مصادر مقربة من المفاوضات.

التفاصيل:
 
بدء تجارب تشغيل الإنتاج التجاري لـ " " من منجم "إيقات" بجنوب الذي تقدر احتياطياته بحوالي 1.2 مليون أوقية، ونسبة الاستخلاص في الموقع تبلغ 95% والتي تعد من أعلى نسب الاستخلاص، بحسب بيان لوزارة البترول والثروة المعدنية


 
عودة
أعلى