بـوابة مصـر الأقتصادية

موانئ توقع اتفاقية امتياز مع لمدة 30 عاماً لتطوير وتشغيل
حسب الشرق بلومبيرج

صنديد 91 @صنديد 91

الحكومة: مستعدة لبذل كل ما في وسعها لجعل المملكة تشعر بالراحة من أجل ضخ مزيد من الاستثمارات في
حسب بلومبيرج

التعديل الأخير:
الحكومة: مستعدة لبذل كل ما في وسعها لجعل المملكة تشعر بالراحة من أجل ضخ مزيد من الاستثمارات في
حسب بلومبيرج

والله تعبت السعودية وهي تضخ في الدول العربية والمحصلة صفر ولو تمطر السماء علينا ذهب كان ما ضخينا الضخ هذا اصلا
يعني عندنا ضريبة 15% وارتفاع اسعار حتى الوقود والكهرب اغلى من مصر وللان السيسي يبي منا فلوس حنا يالله ندبر عمرنا
ورانا بعد مشاريع ورؤية تحتاج لكل دولار متوفر لدينا ماهو منطق استمرار السيسي في البحث عن تمويل اضافي كل فتره من السعودية

والله تعبت السعودية وهي تضخ في الدول العربية والمحصلة صفر ولو تمطر السماء علينا ذهب كان ما ضخينا الضخ هذا اصلا
يعني عندنا ضريبة 15% وارتفاع اسعار حتى الوقود والكهرب اغلى من مصر وللان السيسي يبي منا فلوس حنا يالله ندبر عمرنا
ورانا بعد مشاريع ورؤية تحتاج لكل دولار متوفر لدينا ماهو منطق استمرار السيسي في البحث عن تمويل اضافي كل فتره من السعودية
ده على اساس انك وزير الأستثمار أو المالية فى المملكة :مع السلامة:

انا محملتش الشعب مسئولية حاجة. انا قلت ان مشاريع الاستصلاح الزراعى و وقف التعدى على الرقعة الزراعية كان المفروض المسئولين يشتغلوا عليه من زمان (وقت مبارك).
ايوه فعلا انت مش محمل الشعب مسؤوليه الفشل .. انا الى بحملهم وماجبتش اى سيره لاى خطا او سبب الا سبب واحد فقط بتكلم عنه هو الشعب الفاشل الى عدده زاد والى لولاهم لكان الجنرال ده اسطوره حقيقه .. 😂😂

وخذ على هذا مستوى الكلام لما تطلب رد .. وانت اصلا مش عارف انت بتتكلم في ايه وبتنكر حاجه انت قايلها بنفسك
حضرتك واخد بالك انا كاتب دى كانت مسئولية مين ؟
بعدين انت رديت على حاجه .. اصلا عشان تطلب رد .. ما ترد على الى انا كاتبه لك في الاول .. انا كتب لك اسباب كثيره .. رد عليها
لول هو مين اللى كتب قبل مين ؟ انا اللى كاتب الاول و انت دخلت اقتبست منى. انا كنت بكلم حد تانى اصلاً مش بكلمك انت.
ولو بتسال على استصلاح .. انا في اى مشروع يتعمل بس وفق تخطيط اقتصادى سليم .. زى مشاريع بقروض وديون دولاريه في مشاريع خدميه او انتاجيه محصلتها بالجنيه .. حد يكره اى مشروع ولو خدمى بالطبع لا .. بس لو بتخطيط خخاطى ودراسات ماليه واقتصاديه هاطئه ومش عارف هتسدد تمن التكلفه ازاى يبقى رفض المشروع مش نقد عمال على بطال .. لا نقد المشروع يبقى ايجابي والتطبيل له تلبيس في الحيط ده بشكل عام ..
طب انت عرفت منين طيب ان المشاريع اللى بتتعمل , بتتعمل بدون تخطيط ؟ انا بردو معرفتش انت رأيك ايه فى مشاريع الاستصلاح الزراعى اللى بيتم تنفيذها حالياً , معاها و لا شايفها اونطة ولا ايه ؟ كل حاجة بنحتاج نستوردها عشان نعمل المشاريع دى عملنا مصانع عشان ننتجها بنفسنا , هل دا فساد ؟ هل دا سوء تخطيط ؟ احنا ماشيين فى الطريق الصح بنحاول ننتج كل اللى بنستورده بنفسنا بس زى ما قلت هياخد وقت على ما المشاريع دى تكمل لأنها ضخمة مش صغيرة.

ماتلموش مبارك .. لان مبارك كان صح وكان جنرال .. وانت كده بتهد الجيش وخاين .. اياك تنتقد بكل من ابطال اكتوبر .. ده جيش مصر اى حد فيهم يتكلم في السياسه والاقتصاد والرياصه والمسائل اللجتماعيه دول معصزمين منزهين عن الخطا والفشل والثوره عليهم مؤامره 😂😂 كل ده اشعات ان مبارك كان مهمل او فيه فساد 30 سنه والشعب لما ثار على الشرفاء من الخزب الوطنى واحمد وصفوت الشريف وابقيه الشله ..كان هو الغلطان ومتامر وشله الحزب الوطنى هم الشرفاء 😂😂 ده كلام زعيمك الجنرال الحالى عن الحترالات الى قبله ده بمناسبه مبارك
السيسى انتقد مبارك لما قال "خلوا البلد كُهن عشان الكرسى". و لما بيتكلم على ثورة يناير مش بيبقى قصده ينتقد الشعب اللى ثار بالتحديد و لكن قصده ينتقد ما ترتب عليها من انفلات الامن و انتشار الارهاب و تدهور الاقتصاد و السياحة و ركوب بعض التيارات الثورة على قفا الثوار زى الاخوان كدا دا غير بقى شغل المخابرات الاجنبية اللى ورا الكواليس , كان فى جاسوس اسرائيلى اتقبض عليه فى الفترة دى. الثورة كانت ضرورية و لكن ليها تبعات مش كويسة

اولا انت عندك ازمه اقتصاديه اصلا قبل كل الشماعات دى .. بلسانك انت وانت كاتب فوق ان مصر مش سوبسرا .. هقتبسها منك .. بالضبط احنا ماكناش سوبسرا وياخساره العوامل الهارجيه هى الى حولتنا الصومال مثلا .. لا احنا العوامل الخارجيه شماعه بدليل الازمه والفسل والفقر ومستوى الدخل وقيمه الجنيه في الضياع عندك من قبل شماعه العوامل الخارجيه خجه المطبلاتيه في الاعلام هذه الايام
البلد كانت خربانة وقت ما السيسى مسك فعلاً و بعد التعويم الاول سعر الدولار فضل ينزل لحد وقت حرب اوكرانيا و رفع سعر الفايدة فى البنك الفيدرالى فى 2022 ساعتها بدأ سعر الدولار يرتفع لحد ما وصل اللى وصله دلوقتى. يعنى كنا ماشيين صح و العوامل الخارجية اثرت فعلاً مش شماعة يعنى. شوف ال Graph دا و لاحظ تطور سعر الدولار من 2019 ل 2022 هتلاقى السعر كان بينزل و فجأة بدأ يعلى فى وقت ظهور العوامل الخارجية دى. بالمناسبة انت كاتب نسبة التغير وصلت لأكتر من 120% , دا غلط النسبة الحقيقية 74%.

561512

ثانيا
الفكره مش في العوامل الخارجيه على اطلاقها .. لان كل دول العالم تاثرت مش انت لوحدك .. عدد دول العالم فوق 190 دوله .. كم دوله انهارت زيك .. التكه ومربط الفرس
كم دوله انهارت قيمه عملتها بهذا اللنعيار .. كم دوله حصل ارتفاع كبيرجدا في مستوى الفقر بيت شعبها مع قياس مستوى الدخل الى يستخمل الصدمات الخارجيه .. مستحيل كل الدول سواسيه . انما انت اسواهم بسبب الخلل والفشل والكارثه الى قبل العوامل الخارجيه الى جت وعرت وفضحت الاداء والتخطيط الاقتصادى والنهج الاقتصادى الى انت كنت ماشي فيه ..
ناخد امثله من دول تقريبا نفس مستوانا الاقتصادى ونشوف هل انهاروا وحصلت عندهم كارقه بنفس درجه الكارثه عندنا
مقاله كتبتها هنا .. تاتى مقاله كتبتها هنا بس عشان انت مابتحبش تقرا مع ملاحظه ان الجنيه في طريقه للانعيار اكثر .. وهو حاليا منهار اكثر من تاريخ كتابه المقال اكثر من 31 جنبه ووفي طريقه لينهار اكثر واكثر ..

هل هى أزمة عالمية؟
أمرت السلطة أذرعها الإعلامية و التنفيذية بالترويج لأن انهيار سعر صرف العملة الوطنية و الزيادة الرهيبة فى الأسعار نتيجة أزمة عالمية . و فى غياب دور حقيقى للبرلمان بمجلسيه فى مراقبة و محاسبة السلطة التنفيذية و إنعدام الضمير لدى كثير من الإعلاميين و غياب تام لحرية الصحافة يبقى من واجبنا توضيح الحقيقة للرأى العام.
لن ننظر لدول الخليج الغنية و إنما إلى دول محدودة الموارد و أقل حتى من مصر فى الموارد الطبيعية مثل الأردن و تونس و المغرب و نقارن بين الأداء الإقتصادى لتلك الدول خلال ٥ سنوات و التغير فى قيمة عملاتها أمام الدولار فى تلك الفترة و التى لم يزد مقدار التغير فيها عن ٥- ١٠٪؜ بينما و صل التغير فى قيمة الجنيه الى اكثر من 120٪؜ خلال ٥ سنوات و يزيد عن ذلك فى السنتين السابقتين لمدة الدراسة.
يتضح من تلك المقارنة ان ما حدث لمصر هى مشكلة اقتصاديةخاصة بها و لا تؤثر على كل دول العالم كما يدعون و اسباب هذه المشكلة معروفة و هى السفه فى الأنفاق و الديكتاتورية و الفساد و إنعدام الرقابة و المحاسبة و أدت تلك الأسباب الى إهدار المال العام و الممتلكات العامة و إغراق البلاد فى الديون مما أدى إلى الوصول للوضع الحالى و دون الإعتراف بأسباب ما حدث لا ينكن أن يتم أى إصلاح أو علاج .
#الإنكار_لايفيد

كل دولة ليها ظروفها الخاصة مينفعش تجيبلى امثلة لدول تانية و تقارنها بمصر لأن كل دولة عندها عوامل بتأثر على حالة الاقتصاد مختلفة عن التانية. انت كدا مش بتناقش بالاسباب دا شغل تحت بير السلم كدا. و بعدين انت بتقول دول مواردها محدودة , محدودة بالنسبة لايه بالظبط ؟ يعنى هل النسبة بين الاستهلاك و وفرة الموارد بتاعتهم زى عندنا ؟ انا ممكن اجيب امثلة انا كمان بنفس طريقتك مع انها طريقة غلط للمقارنة اصلاً.

المرفقات

34.4 KB · المشاهدات: 183
    33.9 KB · المشاهدات: 27
    31.7 KB · المشاهدات: 26
    13.4 KB · المشاهدات: 22
التعديل الأخير:
صنديد 91 @صنديد 91

حسب بلومبيرج

اللـَّـه لايقوله يا رب

جربو تمويل ايراني لعل وعسى يفلح السيد بلحه

عالم مصري كان سباقا لربط حذوث الزلازل و الاقترانات الكوكبية قبل ان يخرج علينا الدجال الهولندي .

لا إله إلا الله المشهد ده مؤلم جدا تخيل واحد زى السيسي شاف حاجة زى دى وقلبه حتى متحركش ده يوضح ليك أن الشخص ده قلبه قاسي زى الحجارة كائن منعدم المشاعر لو فى دولة محترمة كان استقال ده غير آلاف الشباب الى بيتم اعتقالهم كل يوم بدون سبب وأسر بتتدمر علشان ارضاء غرورهم

أتحدى الحكومة المصرية دلوقت أنها تطلع تقرير زى ده بالمستوى ده بدون تزوير في البيانات للرأي العام

حضرتك واخد بالك انا كاتب دى كانت مسئولية مين ؟
ايوه طبعا ..المهم انت واخد بالك انت بتقول المشكله عند مين مش من الى سمح بها او تقاعس عن مواجهتها فرق بين الاثنين ..
لول هو مين اللى كتب قبل مين ؟ انا اللى كاتب الاول و انت دخلت اقتبست منى. انا كنت بكلم حد تانى اصلاً مش بكلمك انت.
انت ضايع رسمى 😂😂 بس عادى من انت من شويه بتقول الشعب هو سبب الرئيسي في الكارثه الاقتصاديه بسبب الزياده السكانيه وحكومه العسكر السابقه بقياده مبارك ماعملتش حاجه
وبعدين جاى تنفي المهم تبرا جنرالك الجهبد الى قعد عشر سنين حكم ثلث حكم مبارك متقاعس 😂😂
خذ در وركز الله يخليك
Screenshot_2023-03-18-20-43-51-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

عرفت من الى اقتبس وابتدى الحوار بشايف الحل ايه ..
ورديت على سؤوالك بحوار انت ماجاوبتش عليه .. غير انك عايز رد 😂😂 وبعدين جاى تقول من الى ابتدى وتنفى انك شايف الشعب هو السبب الاساسي مش الفساد والديكتاتريه والتعريض والجهل في الادراه و غياب الرقابه وغياب السلطه التشريعيه والمحاسبه .. لا تؤتؤ الشعب بعددهم هم السبب
طب انت عرفت منين طيب ان المشاريع اللى بتتعمل , بتتعمل بدون تخطيط ؟ انا بردو معرفتش انت رأيك ايه فى مشاريع الاستصلاح الزراعى اللى بيتم تنفيذها حالياً , معاها و لا شايفها اونطة ولا ايه ؟ كل حاجة بنحتاج نستوردها عشان نعمل المشاريع دى عملنا مصانع عشان ننتجها بنفسنا , هل دا فساد ؟ هل دا سوء تخطيط ؟ احنا ماشيين فى الطريق الصح بنحاول ننتج كل اللى بنستورده بنفسنا بس زى ما قلت هياخد وقت على ما المشاريع دى تكمل لأنها ضخمة مش صغيرة.
عرفنا منين ؟ لا بجد منين 😂😂
معلش احنا ظلمه .. ايه محصله المشاريع دى لو ماكنش رفعت ميتوى دخل الشعب ولا حسنت من مستوى دخلهم ولا قللت الفقر ولا قوت عملتك الوطنيه .. ايه المحصله ..
انت بالضبط زى طالب جامعى اشترى كتب جديده وسياره توفيرا للوقت وسكن قريب من الجامعه ولابتوب سريع ( كل ده مشاربع بالديون دفع اهله فيها دم قلبهم ) وفي اللخر سقط وشال مواد وحمل اهله مالا طاقه له فيهم وطلع يعلل اصل الدكتور اصل جاتلى كورونا اصل وفصل .. ونسي هو تخطيطه كان عامل ازاى ويدوب داخل دور ثانى وعايش بمساعده عميد الكليه رافه بحاله ( الخليج ) مش بعبقريته الفذه
وجاى بعد ده كله يسال هو فين التخطيط الاقتصادى الغير مستقيم .. دولارات بديون ملياريه دولاريه صرفت في مشاريع خدميه او او انتاجيه بالجنيه المصري .. واصبح عاجز عن سدادها .. الا بالشخاته وبيع هدومه وعفش بيته عشان يسدد ديونه .. وبعدين يكلع يسال فين التخطيط الاقتصادى للدوله السليم لخمس سنين
المحصله ايه على الارض باعتراف الجترال نفسه على خياه الشعب وعلى مدار عشر سنوات .. مستوى الدخل الفقر الاسعار ..
الطبيعي ان امدح التخطيط الاقتصادى للدوله لما تكون المؤشرات دى مرتفعه مش في الحضيض والاسوء قادم بزياده .. ممكن تسال جنرالك نفسه وهو بيعترف كذا مره ان الشعب مش حاسس باى باى تحسن بل بالعكس حاسين بفشل وكارثه وخراب ودنار اقتصادى
انت الدنيا عندك معكوسه .. بس غادى الى يطبل للجهل والفياد والخراب ويحاول يلمع الخرا الاقتصادى توقع عنده المكاب ه بدل الاعتراف بالخطا ..

السيسى انتقد مبارك لما قال "خلوا البلد كُهن عشان الكرسى". و لما بيتكلم على ثورة يناير مش بيبقى قصده ينتقد الشعب اللى ثار بالتحديد و لكن قصده ينتقد ما ترتب عليها من انفلات الامن و انتشار الارهاب و تدهور الاقتصاد و السياحة و ركوب بعض التيارات الثورة على قفا الثوار زى الاخوان كدا دا غير بقى شغل المخابرات الاجنبية اللى ورا الكواليس , كان فى جاسوس اسرائيلى اتقبض عليه فى الفترة دى. الثورة كانت ضرورية و لكن ليها تبعات مش كويسة

انت حتى في دى بتاحاول تلمع 😂😂
معلش اصل احنا هبل مش فاهمين فمحتاجين حضرتك تشرح مقصد الحنرال .. انت نكته اقسم بالله 😂😂
يعنى الجنرال مرحب بثوره عليه بس اهم حاجه ماتكونش من تيارات دينيه او ارهابيه .. ومافيهاش انفلات امنى .. وهو هيسبب الحكم والسلطه لانه في اصل متصوف زاهد في الحكم 😂😂
طبيعي في خلع اى نظام فاسد زى نظام جنرالك الجاهل الفاشل الفاسد الى عدل الدستور على اطماعه وشهواته الشخصيه في الحكم الفاسد الى رجع الحزب الوطنى في ثوب جديد اسمه مستقبل وطن بنفس السياسات القذره الفاسد الى معين خرفان في البرلمان بيصقفوا ويطبلوا له تحت كذبه انتخابات . جنرالك . الفاسد الى بيدي تعلميات للقضاء والنيابه بسجن والتنكيل بالمعارضين وياصخاب الراي والقلم الحر .. وسججن احتياطى لسنوات بدون اى انهام الا حجه وكذبه اخبار كاذبه وقلب نظام حكم الجنرال .. لما جنرالك الفاسد بعدها يطلعهم بدون مانعرف اتسجنوا ليه وطلعوا ليه غير ان البلد كهن ومرتع للفساد والديكتاتوريه .. والكارثه انه يشوف نفسه مش فاسد وجاهل وديكناتر اخس واحط من مبارك الى حتى كان سايب مساحه حريه
يا ريت ياللى بتحاول تدراى على كره الجنرال لاى ثوره يناير الظلمه الى ظلموا مبارك كان مفروض يقعد اربعين سنه احسن والحزب الوطنى الخ الخ ..
يا ريت تشرح لنا عن الحريات بقى الى سمح بعا جنرالك لكل التيارات العلمانيه او الليبراليه حتى .. احكلنا عن الحريات النقابيه وابتعاد امن الجترال عن التضيقات والتهديدات للمعارضين .. احكلنا عن الحريات الاعلاميه والفكريه في عهد سموه الى مش بيحب الفساد 😂😂 وبيحب الثوره بس من غير ركوب التيار الدينى .. يا سلام التيار العلمانى واليبرالى عايشين احلى حريه في عهده
اه نسيت هو بيكره الثوره عشان بيجى فيها مندسين زى الشرير الى انت حاطط صورته .. ياااه الشعب طلع ظالم بجد ..
يخربيت السطحيه والسذاجه ..
انا هبقى سطحى وساذج .. تعرف ان اكتر واحد فرحان في السيسى هم الصهاينه تحب انزلك فيدوهات وهم في اعلامهم بيقولوا لازم نحافظ على نظام السيسى . تخيل واحد ساذج اهبل سطحى يطلع يقلك السيسى عميل لاسرائيل وعشان كده بيخافظوا عليه .. قمه السذاجه والسطحيه .. فيه جاسوس جه في يناير .. اذا السيسى لازم يقمع اى ثورات ضده عشان الحواسيس والا والله الراجل متصوف زاهد في الحكم والسلطه وعدل الدستور عشان يخلد حتى الموت بس عشان خايف علينا 😂😂😂

مشاهدة المرفق 561531
مشاهدة المرفق 561535
مشاهدة المرفق 561537

البلد كانت خربانة وقت ما السيسى مسك فعلاً و بعد التعويم الاول سعر الدولار فضل ينزل لحد وقت حرب اوكرانيا و رفع سعر الفايدة فى البنك الفيدرالى فى 2022 ساعتها بدأ سعر الدولار يرتفع لحد ما وصل اللى وصله دلوقتى. يعنى كنا ماشيين صح و العوامل الخارجية اثرت فعلاً مش شماعة يعنى. شوف ال Graph دا و لاحظ تطور سعر الدولار من 2019 ل 2022 هتلاقى السعر كان بينزل و فجأة بدأ يعلى فى وقت ظهور العوامل الخارجية دى. بالمناسبة انت كاتب نسبة التغير وصلت لأكتر من 120% , دا غلط النسبة الحقيقية 74%.

النسبه 80% غير اخر سنتين .. وكنت كتبت المقاله دى من شهرين .. وارجع لها كاتب 80% .. عملتها هنا بالجمع لما هو قادم والتعويم القادم لاخر السنه
ثانيا
البلد خربانه من اول الثوره .. هى السبب زى ما جترالك بيقول ان يناير بنفسها هى السبب في الخراب الاقتصادى ...
ولا من اول الكهن 😂😂 حيرتونا معاكم ..
ومره السيسى بيقول خراب ودمار على مدارخمسين سنه .. حيرتونا 😂
هو مين الى بيحكم مش الانظمه العسكريه .. ولا كان عندنا نظام برلمانى ولا احزاب ولا مسنوح لمدنى انه يحكم .. مش الانظمه العسكريه الفاسده ابو 99.99 تزوير في انتخابات وتعيين الفسده المطيعين لهم في اجهزه الدوله الرقابيه والتشريعيه والقضائيه ..
انت مش لسه من شويه بتببر ان السيسى مرحب باهداف ثوره يناير بس زعلان يا حرام من التبعات .. يعنى اقرار البلد خربانه بسبب الحنرالات ونفس طريقه الحكم .. ايه الجديد .. احكلنا عن الجديد وعن الاختلاف الرهيب بين مبارك والقضاؤ والبرلمان والاحزاب والخريات وامن الدوله والاعلام والفياد والتزوير وبين ايام الجنرال الفاسد الى معدل الدستور لاطماعه الشخصيه .. اشرح لنا الفرق الرهيب ..

مساله الدولار .. ماحدش انكر ان التاثيرات الخاربجه لها عامل .. ركز الله يخليك .. انت بتعوم وتوه في الكلام معلش .. احنا اختلافنا انه هو السبب الاساسي الاوحد وكانها الشماعه الى بسببها اتحولنا من يويسرا وبقينا الصومال .. وهو مش صحيح لان قبل برضه العوامل الخارجيه الشعب في فقر بصوره مرتفعه ومستوى دخل الناس في الحضيض .. جت العوامل عرت وفضحت الدنيا اكتر واكتر .. فطبعا لازم تكون شماعه للنظام واعلاميه ومطبليه
561512

كل دولة ليها ظروفها الخاصة مينفعش تجيبلى امثلة لدول تانية و تقارنها بمصر لأن كل دولة عندها عوامل بتأثر على حالة الاقتصاد مختلفة عن التانية. انت كدا مش بتناقش بالاسباب دا شغل تحت بير السلم كدا. و بعدين انت بتقول دول مواردها محدودة , محدودة بالنسبة لايه بالظبط ؟ يعنى هل النسبة بين الاستهلاك و وفرة الموارد بتاعتهم زى عندنا ؟ انا ممكن اجيب امثلة انا كمان بنفس طريقتك مع انها طريقة غلط للمقارنة اصلاً.

مشاهدة المرفق 561520
مشاهدة المرفق 561521
يعنى دلوقتى كل دوله لها ظروفها 😂😂
مش مساله عالميه بتاثر عاى العالم كله دلوقتى 😂😂
ما احنا قلنا يا نجم طبعا مساله عالميه ماثره على الناس .. بس بعيد تانى هل كل الدول بنفس التاثير هل 190 دوله في العالم بنفس النسبه ؟ مستحيل .. دى نقطه .. النقطه التانيه كل دوله ومستوى دخلها ومستوى دخل الشعب وتحمله لاثار الازمات والتصخم مختلف اختلاف جذرى عن بعضه ... يبقى انتوا الى عممتوا وحاولتزا تضللوا الناس ( الى ماحدش مصدق جنرالك ابو وعود كذابه الفاسد المزور الديكتاتور ) لما كل شويه يطلع يتحجج بانها عالميه وانه بيحاول يوهم الناس ان المواطن في كندا والمانيا وفيرهم بيعانى زى المصري من خلال اروجازته الاعلاميه .. عليز يوهم الناس كذبا وتضليلا انهم بيعانوا وقال ايه ان احنا احسن منهم كمان .. عرفت مين الى بيقارن لما .. ولما يتزنق يقولك ماينفعش نقارن ..
زى كذبه اسعار البنزين .. انها ارخص من كندا .. ولما نقول ممكن نتكلم عن دخل المواطن في كندا .. تقولوا كل دوله لها موراد .. يبقى جنرالك الفاسد المزور الديكتاتور يبطل يتكلم عن النقارنه
بالمناسبه انا جبت لك امثله لبعض الدول اقل منك في الموارد والناتج القومى ولم يتاثروا .. لما انت بتجيب الارجننتين وتركيا على سبيل المثال .. يا ترى طلع عندهم جهله مطبلاتيه ويقولوا ان السبب في الكارثه هى كورونا وبكتريا ولا انتقدوا اخطاء وفشل حكوماتهم المتعاقبه ومن قبل كورونا وهم في فشل وكوراث اقتصاديه .. هل في حد في العالم صدق سذاجه وخرافه وجهل مقوله ان مشاكل الارجنتين بسبب كورونا والفايده الامريكيه ومن غيرها كانوا تمام .. عرفت ان السذج والمطبااتيه الى بيحاولوا يبرروا للجنرال الجاهل الفاشل ماحدش بيصدقهم . لا الشعب فضل يصدقكم باعتراف جنرالك ولا حتى الخليج نفسه اقرب الاقربين الى اقروا ان العيب مش في مورونا ولا غيره هو بسبب الفساد وان الاداره الاقتصاديه للدوله فيها خلل ..وحتى البنك الدولى وخبرائه
لم تنطوى عليهم هذه الاكاذيب وتعليق شماعه الجهل والفشل والخراب الاقتصادى الحالى .
اول الاصلاح هو الاعتراف بالخطا مش المكابره والاصرار على الجهل والفساد والتطبيل ..

انا كتب مقاله زى دى بتوضح كذب اعلام الجنرال الفاشل ومحاوله اعلاميه ايهام الناس ان الاسعار ارخص .. ولما تزنقه وتقله ادينى مرتب ومستوى دخل زيه وبعدين خلى الاسعار زي برا يقلك موارنا وكل دوله لوحدها .. الله .. امال بتقولوا ليه كل العالم بيعانى بنفس درجه معاناه المواطن المصري لا ويطلع اروجزات الجنرال يقلوا بكل بجاحه ان المواطن هنا احسن من كندا واستراليا واليابان الى بيعانوا فاحمد ربنا 😂😂

خد المقاله دى
بتاريخ 21 فبراير

الأسعار و الأجور
تعتبر مصر حاليا أغلى دول العالم قاطبة بالنسبة لغالبية مواطنيها .
و رغم ما نسمعه من اكاذيب بعض المسئولين و الإعلاميين من وقت لآخر عن انخفاض اسعار البنزين فى مصر أو الكهرباء أو أى سلعة من السلع بالنسبة لدول العالم الا أننا يجب أن نفهم أن الأسعار فى كل بلد لابد ان تقارن مع الحد الأدنى للدخل و أن عند مقارنة البلاد ببعضها فيجب استخدام ما يسمى معامل القدرة الشرائية المقارن لتقدير تناسب اسعار السلع و الخدمات من دولةالى أخرى.
الحد الأدنى للأجور حاليا ٣٠٠٠ جنيه قبل الضرائب و ٢٥٠٠ تقريبا بعد الاستقطاعات لعدد ١٨٠ ساعة عمل شهريا ( القطاع الخاص الأجور فيه قد تقل عن ذلك) فتكون ساعة العمل حوالى ١٤ جنيها .
ساعة العمل فى الدول الغربية تتراوح بين ١٢ و ٢٠ دولار قبل الضرائب و يمكن ان تقول ان المتوسط ١٢ دولارا.
لتر البنزين حتى لو وصل الى ٢ دولار فأجر ساعة العمل يشترى ٦ لتر بنزين ….. بينما فى مصر يشترى اقل من لتز و نصف اى ان البنزين فى مصر أغلى ٤ مرات من الدول الغربية !
رخصة القيادة ١٠ سنوات ب ٢٧٠٠ جنيه اى ٢٧٠ جنيه سنويا اى اجر ٢٠ ساعة عمل …. بينما رخصة القيادة السنوية فى الدول الغربية ١٥-٢٥ دولارا اى اجر ساعة او ساعتين عمل ….. أى ان رخصة القيادة فى مصر اغلى من ٧ الى ١٤ مرة عن الدول الغربية و هكذا فى كل الخدمات.
لتر اللبن فى مصر ٢٥-٣٠ جنيه يعنى اجر ساعتين عمل …. فى الغرب ١-٢ دولار اى ان اجر ساعة العمل يشترى ٦لترات من اللين اى ان سعر اللبن فى مصر يعتبر اغلى١٢ مرة مقارنة بالغرب ….. و هكذا فى كل السلع .
و ييجى واحد يقولك الشعب يثق فى قيادته 😊…. ياخى …. و لا بلاش !

انا كتب مقاله زى دى بتوضح كذب اعلام الجنرال الفاشل ومحاوله اعلاميه ايهام الناس ان الاسعار ارخص .. ولما تزنقه وتقله ادينى مرتب ومستوى دخل زيه وبعدين خلى الاسعار زي برا يقلك موارنا وكل دوله لوحدها .. الله .. امال بتقولوا ليه كل العالم بيعانى بنفس درجه معاناه المواطن المصري لا ويطلع اروجزات الجنرال يقلوا بكل بجاحه ان المواطن هنا احسن من كندا واستراليا واليابان الى بيعانوا فاحمد ربنا 😂😂

خد المقاله دى
بتاريخ 21 فبراير

الأسعار و الأجور
تعتبر مصر حاليا أغلى دول العالم قاطبة بالنسبة لغالبية مواطنيها .
و رغم ما نسمعه من اكاذيب بعض المسئولين و الإعلاميين من وقت لآخر عن انخفاض اسعار البنزين فى مصر أو الكهرباء أو أى سلعة من السلع بالنسبة لدول العالم الا أننا يجب أن نفهم أن الأسعار فى كل بلد لابد ان تقارن مع الحد الأدنى للدخل و أن عند مقارنة البلاد ببعضها فيجب استخدام ما يسمى معامل القدرة الشرائية المقارن لتقدير تناسب اسعار السلع و الخدمات من دولةالى أخرى.
الحد الأدنى للأجور حاليا ٣٠٠٠ جنيه قبل الضرائب و ٢٥٠٠ تقريبا بعد الاستقطاعات لعدد ١٨٠ ساعة عمل شهريا ( القطاع الخاص الأجور فيه قد تقل عن ذلك) فتكون ساعة العمل حوالى ١٤ جنيها .
ساعة العمل فى الدول الغربية تتراوح بين ١٢ و ٢٠ دولار قبل الضرائب و يمكن ان تقول ان المتوسط ١٢ دولارا.
لتر البنزين حتى لو وصل الى ٢ دولار فأجر ساعة العمل يشترى ٦ لتر بنزين ….. بينما فى مصر يشترى اقل من لتز و نصف اى ان البنزين فى مصر أغلى ٤ مرات من الدول الغربية !
رخصة القيادة ١٠ سنوات ب ٢٧٠٠ جنيه اى ٢٧٠ جنيه سنويا اى اجر ٢٠ ساعة عمل …. بينما رخصة القيادة السنوية فى الدول الغربية ١٥-٢٥ دولارا اى اجر ساعة او ساعتين عمل ….. أى ان رخصة القيادة فى مصر اغلى من ٧ الى ١٤ مرة عن الدول الغربية و هكذا فى كل الخدمات.
لتر اللبن فى مصر ٢٥-٣٠ جنيه يعنى اجر ساعتين عمل …. فى الغرب ١-٢ دولار اى ان اجر ساعة العمل يشترى ٦لترات من اللين اى ان سعر اللبن فى مصر يعتبر اغلى١٢ مرة مقارنة بالغرب ….. و هكذا فى كل السلع .
و ييجى واحد يقولك الشعب يثق فى قيادته 😊…. ياخى …. و لا بلاش !
سيبك من الناس الى بتتكلم على السوشيال ميديا اغلبهم اما من عائلات تنتمي للنظام الحالى يعنى منتفعبن منه سواء سياسيا او ماليا او فى المناصب والوظائف فا بالتالى بيتم تجيشهم بسهولة بحجج مختلفة وفى شريحة من الناس الى بتقدم خدمتها بدون مقابل مع اى نظام ده مرض فى مصر من زمان ديما فى كل عصر فى مجموعة بتطبل للحاكم بدون مقابل مهما كان هوا مين لكن اوسخهم هيا شريحة اللجان الإلكترونية ودول من متابعتى لهم ورصدهم وجدت انهم فى حدود من30الف الى 35الف حساب عرفت إزاى كنت بتابع الترندات الحكومية والحسبات الى بتنشر عليها فى اول 3 ساعات وعملت لهم تحليل لقيت معظمهم حسابات وهمية ديما عندهم علامة مميزة فى حسابهم بتتغير كل فترة مع بعض وبيلعبو لعب نفسيه قذره للحشد منها مثلا حساب فتاة مثيرة لحشد الذكور للدفاع عنها فى حال تم مهاجمتها ومنهم الى بينتحل صفة شخصيات من الخليج او أجانب لحشد بعض الدفاع الخارجي وهكذا من الألعاب الوس.ة حتى السيسي دلوقت أغلب مؤتمراتة بيشحنو الناس من المؤسسات الحكومية لدعمه فى أيام الإجازة لكن المؤكد ان السيسي حاليا فقد شعبيته بشكل مهول فى الشارع كله لان المشكلة تحولت ان الفلوس الى مع الناس كانت لا تكفى للمعيشه دلوقت بقت لا تكفى للأكل وهنا تحول السيسي من رئيس الناس مش عوزاه الى عدو مباشر للناس تحديدا الطبقات الفقيرة معظم مؤيدين السيسي الحقيقين الى كنت أعرفهم حصلهم تحول مهول فى رؤيتهم له واقتنعو أخيرا انه سبب كل المشاكل وان وجوده فى حد ذاته أزمة لمصر

التعديل الأخير:
عودة
أعلى