بـوابة مصـر الأقتصادية

لن يكون طرح كلي ..مشاركه بنسب مع القطاع الخاص (تمويل جزئي) للشركات الخسرانه طبعا تحت ضغط صندوق النقد الدولي وليس رؤيه اقتصاديه من الحكومه
ننتظر ونرى فى اعتقادى هيتم طرح حصة لمستثمرين استراتيجين وبعدها طرح نسبة اخرى(حرة) للأفراد والمؤسسات فى سوق المال

ننتظر ونرى فى اعتقادى هيتم طرح حصة لمستثمرين استراتيجين وبعدها طرح نسبة اخرى(حرة) للأفراد والمؤسسات فى سوق المال
حد هيشتري حصص في شركات خسرانه تحت إداره الجيش أو الحكومه ...
محتاج رأيك ؟

بمناسبه أن التضخم أكتر من المتوقع ،بنك غولدمان ساكس تقول ان البنك المركزي المصري سيضر لرفع الفايده 300 نقطه أساس 😶

إرتفاع أسعار الذهب عن الدولار في الولايات المتحده ده يدل ان ارتفاع اسعار الفايده في امريكا هيكون مش كبير خصوصا مع زياده نسبه اعانات البطاله

تغير اسم محور إلى محور الفريق والذي كان اسمه قديما محور الزمر

وش السبب؟

اولا
يا عمى .. انا الى الى هيطق لى عرق 😂😂
ليه هو انا الى بحكم الدوله .. ولا شخص قلبي بيغشقه لدرجه انى اشوفه اكبر من مصر ومن المئه مليون عشان اعدل دستور دوله على مقاسه وبما يتناشى مع اطماعه البشريه في كرسي الخكم ..
لا ياعمى .. انت الى باين غليك محروق على جنراله وعلى فشله .. طبيعي الاوقات دى مش فى صالحكم ..
ثانيا
انت زعلان منى عشان بوصف السيسى بالحهل والفشل في ادراه الدوله .. انا بتكلم من ارض الواقع .. مش زى حضرتك يا فندم مش قادر عشان خالع العشق القلبي لحنرالك فمش هابن عليك تقول كلمه الحق .. بس مش مهم .. ادخل صفحات التواصل الاجتماعى او الاسواق او كلام الناس نفسهم زهم بيحسبنوا ومش حاسسبن باى انجازات ..بلاش شوف كلام جنرالك ونبرته ولومه على السعب انه مش حاسس باى انجازات

ثابثا يا مدير
الى بيصنف الناس هو انتم و جنرالك ونظامه .. ممنوع المعارضه .. ممنوع تفتح فمك .. الصخافه ممنوعه الاعلام الرسنى ملك الشعب ممنوع الا تمجيد في جنرالك .. واى حد يفتح بقه يعترض او ينتقد انت عارف بيخصله ايه .. يبقى مين الى ميز الناس ..مين الى عايز الناس وعقول 100 مليون على خط واحد وهو التمجيد باسم الجنرال الفاسل الجاهل .. ومين الى صنف السعب من لم يكن مع الجنرال ويمجده فالسجن مصيره والتنكيل به وباهله .. عرفت مين الى بيصنف الشعب وعايزهم اتجاه واحد واستخدم كل الاساليب القذره من امن وطنى ( امن الجنرال في كرسي الحكم ) ونيابه امن الجنرال .. لاى سخص يعارض الجنرال حتى لو كان علمانى او ليبىرالي او مستقل والشواهد كثيره .. ولجنه العفو ممكن تجاوبك من الى صنف الشعب وعايزهم يقادوا ورا عقل واحد 😉😉😉

رابعا يا زعيم
لو كان عندك مصداقيه .. كنت تشوف بعين واسعه مش بعين واحده .. بمعنى حتى الاعتراض على جنرالك الفاسل الى خرب ودمر اقتصاد مصر ( من ارض الواقع والى بيخسه الشعب اللن )
كنت فين يا خقانى وهو بيعتقل الناس وبيرميهم في السجون بدون تهمه ويحى بعد سنوات لما يجى لسموه مزاج في لجنه عفو يطلعهم .. ( اصلك محروق اوى على كلمه جاهل وفاشل ) انما رمى الناس في السجون و اضطهاد اهل المعارض والتنكيل بهم عادي 🤭😉😉😉😉
.. كنت فين والتزوير في الانتخابات وتعديل الدستور على مقاس شهوه الجنرال البشريه وطمعه في كرسي الرئاسه على حساب دوله وشعب 100 مليون .. كنت فين يا خقانى لما الناس العاديه بيترموا في السحون بلاتهمه الا اغنيه بتتكلم عن الغلاء من ناس اصلا غلابه اميين .. فيترموا في السجن بلا تهمه الا تكدير مزاج جنرالك وهو في القصر .. كنت فين لما شله الخرفان في البرلمان بياخدوا اوامر من اسيادهم الى معييننهم في البىلمان والشورى لا لهدف الا تمجيد في الحنرال وطاعته فيما يامر .. هو ده ايه في وجه نظرك يا مدير ..
انا هجاوب بالنيابه عنك .. لا انا قلبي عاشق للجنرال ولا يمكن ان اراه يخطا او اقبل بنحاسبته على اخطائه كاي بشر بيخطى ويصيب .. لان المساله مش مساله شتيمه ولا نقد ولا اعتقال .. المساله هى هوى قلبي للجترال فلا اراه الا اسطوره .. بالضبط زى العاشق الولهان لا يرى اخطاء محبوبه ولا يقبل ذره نقد عليه ..

خامسا
ممتاز انك تطلب حل مشاكل ..
بس السؤوال .. حل ازاى و الجنرال الفاسل وحكومته مش معترفين باى خطا من اساسه بلسان جنرالك نفسه
حل ازاى وعلى اساس ايه ؟ على اساس ان جنرالك الى قعد غشر سنوات بيدى فرصه لعقول غيره تفكره تامر وتنهى .. على اساس سايب حريه فكر ومعارضه لنهجه الاقتصادى ..
حل ازاى على اساس انه زى الحوار المجتمعى الوطنى للمشاكل الاقتصاديه والسياسيه الى بيخدع به الناس الى بقاله شعور مش عارفين يجتمعوا ولا عايز يلزم نفسه ابدا باى مخرجات ليه

بالمناسبه انا واحد من الناس مؤيد للسيسى والله في الاول لانه كل مقومات الدوله والنجاح في ايده .. بس الفرق بينى وبينك ان مصر عندى اكبر من شخص واكبر من جنرالك نفسه ولو والدى بهذا السوء اقول له تنحى واتركها لغيرك لان مصر مش عزبه ولا تكيه .. مصر دوله وسعب اكبر من اطماع شخصبه في كرسي الخكم انما انت اصرارك على الحاهل الفاشل في كرسي الخكم الى ان يموت هى بسبب ان مصر في نظركم اصغر من حبكم لجنرال مخلد على كرسي الحكم ..

واخيرا مش مطلوب من عامه الشعب وضع خطط اقتصاديه وبرامج علميه لحل المشاكل الاقتصاديه والا نرمى العلوم الاقتصاديه والتحاريه والماليه جانبا ولا اهميه للعلم و لا للاختاصص .. وهذا سبب الكارثه الى وقع فيها السيسى بيفتى كثيرا جدا حدا فيما لا يعلم ولا يفقه ويعتقل من يعارض خلايا مخه لدرجه انه بيتكلم جهرا وعلانيه انه ضد دراسات العلميه للمشاريع من جدوى ماليه او اقتصاديه
ولكن وظيفه الممواطن في اليابان وامريكا والمانيا وبريطانيا وكل دول العلم والصناعه والاقتصاد كل الدول التى بتقود العالم اقتصاديا وعلميا وتكنولوجيا .. وظيفه المواطن هو تقييم من يتولى الحكم رئيس كان او حزب في فيما وعد به الشعب من رخاء ودوله جديده ( زى ما السيسى وعد على مدار عشر سنوات .. والسعب يقرر استمرار هذا النظام او لا .. هل ازداد الفقر بين الشعب .. هل خسفت وانهارت العمله المحليه .. هل خسف بدخل الشعب على مدار العشر سنوات .. ( الشعب بيقرر محصله المشاريع عشان يشوف نتايجها ) وعلى اساسه يقرر استمرار هذا الرئيس ولا رحيله و الموافقه على نظام حكم جديد بفكر علمى منهجى اقتصادى سليم

ورغم كده عنيا الاثنين هنزل لك مقالات لمقترحات صيغت من اجل مصلحه مصر اولا وليس من اجل مصلحه جنرال وسهوته البشريه في الخلود على الكرسي
اول خطوه رحيل هذا النظام الفاشل ومحاسبته على اخطاءه وموارثع كاى بشري يخطا ..

انتظر ان شاء الله هعيد تنزيل مقالات كتبنها قبل كده هنا في الموضوع ده
.
بس اهم حاجه تقرا الىفوق لان الكلام لا يجزا ..
لا حول و لا قوة الا بالله ،انت مش ملاحظ انك في النقاط 1و2و3و4 بتعيد نفس الكلام؟
في ما يخص السيسي براحتك اشتم زي مانتا عايز المهم تتحمل مسؤولية كلامك،ثانيا فى ما يخصنى انا فبقولك كل مصري منحقو يقول رأيو و أنا كمصرى من حقى اقول الى شايفو و ادعم كلامى بالمؤيدات و القرائن و اقدم اقتراحات للحل و هو ما انادى بيه دائما اننا نكون قوة اقتراح ، الكلام الى بنقولو خد بيه السيسي و حكومتو يا مرحبا وتوفيق من عند ربنا، ماخدشي بيه يبقى عملنا الى علينا و ضميرنا مرتاح.
انا امنيتي ان يكون فيه حوار بناء بالحجة و الحجة المضادة ما بين الاعضاء بدون شتيمة و تصنيف الناس بدون وجه حق كما تفعل انت ، لذا انصحك ان تراجع نفسك قليلا و تركز على الموضوع :الاوضاع الاقتصادية في البلاد المصرية.

مصر كان عندها ازمتين ازمة ارتفاع الاسعار عالميا و ازمة انخفاض سعر الجنية، الاثنين مع بعض عملوا تضخم عالي جدا

لما دولقتي الاسعار العالمية تستقر هيبقي عندك فقط ازمة سعر الصرف.

لاحظ ان لسه في ازمة عالمية في اسعار الاعلاف حاليا و شكلها مكملة شوية، فانت هنا عندك مشكلتين سعر الصرف و السعر العالمي 😢
الحلول في زراعة الاعلاف محليا ، في راي الاعلاف اهم حتا من زراعة القمح في توشكى والدلتا الجديدة لانها تؤثر بشكل مباشر على الاسعار في اهم المواد الغذائية :
-اسعار اللحوم، و اسعار الفراخ.
- اسعار البيض و الحليب و مشتقاته.
يعنى بتمس المواطن المصرى فى الصميم

حد هيشتري حصص في شركات خسرانه تحت إداره الجيش أو الحكومه ...
محتاج رأيك ؟
شركات ناجحة على فكرة والسوق عندنا جاذب جدا ونصيحة منى مفيش حاجة اسمها حد هيشترى شركات خسرانة ده فكر غلط صدقنى اى حاجة فى الدنيا وليها تمنها حتى لو شركة خسرانة ليها تمنها برضوا وللعلم اغلب شركات القطاع العام اللى بتخسر عندنا بسبب سوء الادارة والتخطيط

التعديل الأخير:
السوق المصرى لتاني يوم دمار شامل وهبوط مدوى صعب جدا يتقبل اى طروحات حاليا أتمنى يكون الطرح فقط عبارة عن بيع حصص لمستثمريين استراتجيين وإن يتم تأجيل الطرح للتداول الحر للأفراد والمؤسسات للربع الثانى او الثالث حتى اى طرح للتداول الحر حاليا محكوم عليه بالفشل السوق مش هيقدر يستوعبه

شركات ناجحة على فكرة والسوق عندنا جاذب جدا ونصيحة منى مفيش حاجة اسمها حد هيشترى شركات خسرانة ده فكر غلط صدقنى اى حاجة فى الدنيا وليها تمنها حتى لو شركة خسرانة ليها تمنها برضوا وللعلم اغلب شركات القطاع العام اللى بتخسر عندنا بسبب سوء الادارة والتخطيط
مش هتفرق بسبب ايه
لكن هل الشركاء الأجانب والبنوك الدوليه هتشتري حصص أقليه لشركات وطنيه بنفس الإداره

لو طرحت تلك الشركات للاكتتاب العام مع تغير الاداره بإداره أجنبيه ذي مشاريع دول الخليج النتيجه هتكون أكثر ايجابيه

لا حول و لا قوة الا بالله ،انت مش ملاحظ انك في النقاط 1و2و3و4 بتعيد نفس الكلام؟
لا اله الا الله .. ابدا .. اقراه كويس وهتعرف انا بتكلم في ايه ..
في ما يخص السيسي براحتك اشتم زي مانتا عايز المهم تتحمل مسؤولية كلامك،
طببعي انك محموق على السيسي وطبيعي انك شايف اى توصيف له حقا وعدلا يبقى شتيمه... لانك لو قريت كلامى الى فوق هتعرف .. ان الموضوع عندك هوى قلبي .. انت الى قلبك حساس ولا تقبل وصف لجنرالك الفاسل فبتعتبرها شتيمه .. ليييييه
حساسيه قلبيه وعاطفيه من نقد وتوصيف جنرالك ..
نقطه تاتيه ..
انت عقلك وطريقه تفكيرك متناقضه
لييييه .. من ينفعش واحد يرفض توصيف حاكم دبكتاتور بالجهل عشان قلبه الحساس بيعتبرها شتيمه .. زفي نفس الوقت يايد اجرام وطغيان وديكتاتوربه جنراله .. قمه التناقض الفكرى ..
انك تدعو الى عدم للشتيمه ( من وجه نظرك طبعا ) وتؤيد تخوين جنرالك للمعاررضين واعتقالهم والتنكيل بهم ومنع اى راي مخالف او حزب معارض وسجن اى قلم حر
ممكن تنصح جنرالك

فياريت توجه كلامك لمن تعدى بالكلمه والفعل والبلطجه ..
او على الاقل يا ريت نشوف كلامك عن افعاله .. عشان متباقش متناقض فكريا
ثانيا فى ما يخصنى انا فبقولك كل مصري منحقو يقول رأيو و أنا كمصرى من حقى اقول الى شايفو و ادعم كلامى بالمؤيدات و القرائن و اقدم اقتراحات للحل و هو ما انادى بيه دائما اننا نكون قوة اقتراح
طيب ممتاز .. ايه الاعتراض في كده ..
تخيل بقى جنرالك الى انت ولا كلمه هاجمته فيها على تصرفاته ومش عاجبك واخد بيوصفه بالجهل وتدمميى اقتصاد بالبلد بالجهل والديكتتتوريه والنتيجه قدام الشغب وللغريب والقريب ..
تخيل بقى جنرالك لا يؤمن بما تعتقده انت والى انت كتبته ..وفي نفس الوقت بتؤيد من سلب منك هذا الحق بالسجن والاعتقال لمجرد.كلمه .. ممكن تشوف مساجين العفو الرئاسي زلسجون مليانه اززاى ؟
او على الاقل يا ريت تقولنا فى كلامك عن تصرفات جنرالك المخالفه لكلامك انت .. شوفت التناقض الى عندك .. ولا اشرحها بزياده ؟
، الكلام الى بنقولو خد بيه السيسي و حكومتو يا مرحبا وتوفيق من عند ربنا، ماخدشي بيه يبقى عملنا الى علينا و ضميرنا مرتاح.
ههههه😂😂
الشطر الاول معاك حق ينفع في اول عشر سنين حكم .. ينفع في واحد لسه ماسك الحكم .. انما واحد بعد غشر سنوات ديكتاتريه قلنا باماره ايه مرحب باى راي معارض لرايه ولفكره.. لا بجد كلمنا عن حربه الفكر والعقل والراي في عهد الديكتاتر على مدار عشر سنوات .. يا ريت تقلننا القرائن او البشارات او اى علامه على املك واحلامك الورديه على مدار عشر سنوات

الشطر الثانى .. ده تاكيد الى قلته لك .. انك متناقض فكريا .. يعنى انا لو رئيس او او عمى وبهذا السوء والفشل وبعد عشر سنوات استمر عادى قي طريق الفشل وتدمير البلد ..
بمعنى الفاشل الديكتاتور بعد عشر سنوات حكم .. وحتى بعد رفضه لاى اعتراف بالخطا نصيحه وحتى بعد رفضه لاى اراء او وجهات نظر وان الدوله تسع لمئه مليون مش دوله تتضبط على مقاس شهوات شخص واطماعه في الحكم .. بعد ده كله بتتكلم عن مصلحه شخص واطماعه ولا مصلحه دوله وشعب .. عرفت مين الى احتقروا دوله باكملها عشان شخص يفضل على الكرسي مخلد حتى الموت .. بلسانك انت سواء الحنرال سمع كلام او لم يسمع فلازم يحكم مئه المليون ..

عرفت انت متناقض ازاى

انا امنيتي ان يكون فيه حوار بناء بالحجة و الحجة المضادة ما بين الاعضاء بدون شتيمة و تصنيف الناس بدون وجه حق كما تفعل انت
ههههه😂😂😂
اقسم بالله ضحكتنى .. اسف معلش اصل انا يا عمى الى بسجن الناس وبخون المعارضين وبنكل بهم وباهلهم اصل انا الى موجه الاعلام الرسمى العام ملك السعب بالتمجيد بسموى .. اصل انا الى بصنف السعب مويد للجنرال او معارضين في السجون والمعتقلات لمجرد راي ..
الكارثه العقليه انك بتدعو للشي وعدم التصنيف وفي نفس الوقت بتسجع الجنرال على تصنيف الناس متامرين وخونه وسجن وظلم واعتقالات ومنغ معارضه وحربه راي وقلم ..
عرفت انت متناقض ازاى ؟

، لذا انصحك ان تراجع نفسك قليلا و تركز على الموضوع :الاوضاع الاقتصادية في البلاد المصرية.
ايوه انا هراجه نفسي وهبقى مطبلاتى للحنرال .. 😂😂
السياسيه والاقتصاد والعدل والشافيه والمحاسبه والرقابه وتشريع القوانين والامن والامان الخ .. كلها عوامل متشابكه ومتداخله في الاوضاع الاقتصاديه .. مافيش دوله ب اقتصاد قوى و سليم وعندها فساد سياسي وفساد قضائى وبرلمان بياخدوا اوامر الخ الخ .. طبعا عشان فضايح وديكتاتوربه جنرالك في كل العوامل دى فعايز تلغى الكلام فيها وتتكلم عن المحصله الى هى طبيعه جدا الفشل والخراب والفقر الى الشعب بيحس به الان .. والى شهد به الجنرال نفسه بس بريمها عل. اى حاجه الا هو ... لانه معصوم من الخطا او الفشل
لا هو نصيحه منى .. اولا حضرتك في حكمه معروفه بتقول تحدث حتى اعرفك ..
كلامك كاشف ما في قلبك .. النصيحه .. على العين والراس بالعكس لو ابويا هو الل بيحكم وبهذا السوء والفشل والجهل والخراب بعد عشر سنوات .. هقله تنحى فمصر ومئه مليون اكبر من اطماع وسهواتك.البشريه في الحكم ده الفرق بين عقلى وعقلك .. ومنطقي ومنطقك

.. بس انت الاهم تشوف نفسك وعقلك المتناقض انك بتدعو الى اشياء جنرالك نفسه بيقوم بعكسها تماما وفي نفس الوقت بطريفه عجيبه تؤيده بل تهاجم من يصفه بحقيقته وينتقده 😂😂😂 قمه التناقض العقلي والفكرى ..
نصيحه منى
حاول تحب مصر اكبر من حبك لشخص واطماعه وسهواته البشريه في الحكم والسلطه
لان مصر اكبر من جنرالك الفاشل الجاهل

بأيد وطنية... إطلاق القمر الصناعي المصري "حورس 2" من الصين للرصد والاستشعار عن بعد

بأيد وطنية... إطلاق القمر الصناعي المصري "حورس 2" من الصين للرصد والاستشعار عن بعد

بأيدى وطنيه إزاى يا طيب ؟؟؟
هو القمر تم تحميله و إطلاقه على صاروخ مصرى من جبل حمزه و لا حاجه ؟؟

بأيدى وطنيه إزاى يا طيب ؟؟؟
هو القمر تم تحميله و إطلاقه على صاروخ مصرى من جبل حمزه و لا حاجه ؟؟
• تصميم وتطوير وتصنيع القمر حورس 2 تم بمشاركة كاملة مع مجموعة من المهندسين المصريين والصينين

«الغرف التجارية» تعلن تصدير ثاني شحنة من المشغولات الذهبية للخليج
للتفاصيل:

عودة
أعلى