بـوابة مصـر الأقتصادية

«كريدى سويس»: القيمة العادلة لـ«الجنيه» أعلى من المستويات الحالية بنحو 30%

للتفاصيل: bit.ly/3EPPZj5

7 شركات مصرية ضمن أغلى 100 علامة تجارية فى الشرق الأوسط لعام 2023

البنك الأهلي المصري وأوراسكوم كونستراكشون وبنك مصر والبنك التجاري الدولي والشرقية للدخان والمصرية للاتصالات والسويدي إليكتريك

ترتيبهم علي التوالي 64 و66 و72 و81 و86 و92 و98

للتفاصيل: bit.ly/3SFzyLU

بعد ازمة توفير بنج الاسنان
تشغيل خط إنتاج جديد لبنج الأسنان بشركة«الإسكندرية للأدوية» بـاستثمارات45 مليون جنيه

للتفاصيل: bit.ly/3IPPjf4

انا دائما باسئل نفسي السؤال ده ليه عز اغلي ولو أفضل هيبقي أفضل في ايه
افضل حديد حرفيا

انا فاكر لما كان اطن الحديد في 2009 تقريبا ارتفع الي اكثر من 2000 جنية و الناس فضلت تشتم في احمد عز انه محتكر الحديد ورفع سعرة... معرفتش قيمة حديد عز غير لما شوفت البديل المستورد الزفت

«كريدى سويس»: القيمة العادلة لـ«الجنيه» أعلى من المستويات الحالية بنحو 30%

للتفاصيل: bit.ly/3EPPZj5

مشاهدة المرفق 555572
يعني المفروض يكون تحت ال 30 جنيه
أعلي يعني الفروض يبقي فوق الثلاثين جنيه للدولار والا تحتها
يعني أعلي من 30 جنيه بزياده عشره جنيه 30% بمعني الدولار يبقي ب40
لو الخليج مساعدش هيحصل تخفيضين للعمله حتي بدايه السنه الجديده

تصريحات الرئيس جاءت خلال افتتاح عدد من المشروعات التنموية والخدمية بمحافظة المنيا

تعديل : عفوا الزيادة فقط للعاملين بالدولة الي جانب زيادة المعاشات 15٪

التعديل الأخير:
بص العقاد هيقولك ان الدولار هيبقي ب 50 جنية

و ميدو هيقولك ان ربنا قادر عليهم و الفراخ غليت

انا كمطبلاتي هقولك ان الدولار هيبقي باربعة جنية

بعيدا عن الهزار... احتمال فعلا ينخفض الفترة القادمة بسبب العرض و الطلب فيه ضغط شديد جدا علي الدولار و خصوصا هذا العام و مارس هو تقريبا اسوأ شهر هذا العام لحد منتصف العام القادم

لذلك لازم هيحدث تحرك في سعر الصرف... لحد فين الله اعلم

بس لو عدينا الربع التاني من العام بدون تغيير اتوقع السعر هيفضل ثابت علي كدة.
ده حقيقي طالما مفيش انتاج وعندك ازمه استيراد مواد خام علي الأبواب ومفيش دعم خليجي اقصد كاشات وعلي فكره شركات العقارات في مصر حاسبه الدولار ب50 في تسعيرها للوحدات

حديد عز افضل في نوعيه خام الحديد اللي بيستوردها
علي فكره المستوردين بيستوردو حديد صيني وتركي وهندي أردئ نوع عشان يحافظو علي اتساع ربحيتهم ، في انواع جودتها عاليه واعلي من حديد عز وارخص بحاجه بسيطه بس الربحيه فيه هتبقي مش كبيره

الموضوع فنى شوية فاى حد فى المجال هيعرف الفرق بين عز وأى شركة تانية انا بعتبر عز ارامكو المنطقة فى صناعة الحديد ،، الشركة الوحيدة اللى بتنتج صلب 500 فنيا فيه حاجة اسمها مقاومة الشد واجهاد الخضوع ومعدل الاستطالة عند الكسر ونسبة الشرشرة وجودتها اللى بتخلى الخرسانة تمسك وتكلبش فى السيخ وتمنع التعشيش بعد كده لما تبص على المواصفات دى هتلاقى عز فارق عن كل الشركات التانية فى لان الكل بينتج صلب 400 وعز الوحيد اللى بينتج صلب 500 فهو أغلى حجات بسيطة ولكن أمن وأفضل أكيد

أعلي يعني الفروض يبقي فوق الثلاثين جنيه للدولار والا تحتها
القيمة العادلة للدولار تقريبا 22 جنية بس ازمة الديون والعجز الدولارى اللى موجود هما اللى كبروا الفجوة بين الدولار والجنية

ده حقيقي طالما مفيش انتاج وعندك ازمه استيراد مواد خام علي الأبواب ومفيش دعم خليجي اقصد كاشات وعلي فكره شركات العقارات في مصر حاسبه الدولار ب50 في تسعيرها للوحدات
تقصد تجار الهبل في مصر و فية اللي حاسب السعر علي تسعين، شخصيا اتمني سوق العقارات ينفجر في وش الناس

و كلام صحيح لازم نزود الانتاج لتوفير الدولار

الدعم الخليجي مازال شغال ياصديقي انخفض شوية لكن شغال و شغال بشكل قوي في عمليات شراء حصص الشركات

لكن فية نقطة بفضل اذكرك بيها. لو الجنية انخفض اكثر من كدة و اسعار المنتجات ارتفعت بشكل اكبر الاستيراد اصلا هينخفض بسبب عدم قدرة المواطن علي شراء المنتج و الدليل امامك في منتجات كتير و فية تجار فعلا خففت استيراد منتجاتها بسبب الركود و ارتفاع الاسعار

هيبقي مفيش عندك الا استيراد السلع الأساسية و سداد الديون

عودة
أعلى