بـوابة مصـر الأقتصادية

وليس دورها انها تتحول لمقاول بناء لشعب معظمه تحت خط الفقر
صحيح الدولة تسيب المواطن للقطاع الخاص يفشخة في اسعار العقارات او زي كندا كدة تسيب اسعار العقارات تولع و الناس تنام في الشارع.

انت هنا بتاخد شقة في مدينة جديدة هيخدم عليها المنوريل و القطار الكهرباء في شرق القاهرة و بالتقسيط علي ٢٠ سنة

و عندك فئات من محدود الدخل و متوسط الدخل.

حتي محمد مرسي عمل كدة في نفسة.

اعتقد لانهم بيختارو مبدا اهل الثقة و حتي في الخارج دائما يختاروا اعضاء الاحزاب بتاعتهم و....

بس علي الاقل يختاروا ناس كفاءات من اهل الثقة 😡

بيتعمل مشاريع مميزة جدا تجيب ذهب و يتم تسليمها لمدير يحولها لخرابة.

لذلك من وجهة نظري الخصخصة هي الحل و يبقي الموضوع بزنس بحت بعيدا عن الحكومات.
بطل هبد مرسي مقالش ان الstaff بتاعه فشله!!!!
مرسي كان بيعيب علي بقية عناصر النظام السابق الي كانو لسه موجودين في جهاز الدوله

الانفوجرافيك يوضح مدي فشل الدولة في القطاع السياحي رغم امتلاكها الادوات و الرغم من المليارات التي صرفت علي المتاحف و الاحتفالات بلا طائل او نفع

و يوضح ايضا وجهة النظر القاصرة في صرف المليارات الدولارت علي قناة السويس الجديدة بدون اي مكاسب علي المدي القريب او حتي المتوسط و عدم ادراك الحكومة لاولوياتها .

و يوضح مدي فشل و عجز الحكومة في جذب الاستثمار الاجنبي علي الرغم من صرف مليارات الاستدانة علي البنية التحتية و توريط البلد في مستنقع لا طائل او فائدة منه .

يوضح ايضا مدي دور المصريين العاملين في الخارج في مساندة الاقتصاد المصري علي الرغم من اهمال و اهدار الدولة المتعمد لحقوقهم .

يوضح ايضا ان الزراعة و الصناعة و التجارة الداخلية و الخارجية هي اهم اسس بناء اقتصاد قوي و مستدام .
صدقت لكن كلامك لا يجدي مع متخذي الطبلة اسلوبا. ً

بطل هبد مرسي مقالش ان الstaff بتاعه فشله!!!!
مرسي كان بيعيب علي بقية عناصر النظام السابق الي كانو لسه موجودين في جهاز الدوله
الوزارء اللي عينهم كلهم و رؤساء مجالس الادارات كلهم ؟! و المستشارين و......

ياراجل دة جاب مهندس اجهزة طبية عينه وزير للتموين. و جاب مندوب مبيعات كوزير للإستثمار.

و علشان متقولش بهبد تاني ، الاخوان نفسهم اتكلموا علي المشكلة دية و فيهم اللي نطق بالحق وقتها.

حتي حاليا أعضاء الاخوان اتكلموا عن مشاكل نفس الموضوع في الوقت الحالي و اللي خربت جماعة الاخوان.

مع العلم انهم اخدوا البرلمان و الشوري و كتابة الدستور و النقابات و..... وقالك علشان الرئيس يلاقي اللي بيدعمه و يعرف يشتغل.

وشوف شهادة القطري اكثر ناس طبلوا للاخوان و هو نفسة بيتكلم كويس عن مرسي

اوعي تبني مدن جديدة و لا كباري 😉✌️و حط مستشفي و مدرسة و خلاص

نحط فلوس في الصحراء و نسيب المكان الجميل دة من غير مانحشر فية اكثر و اكثر.

و خش عليا بشعار مدن الصحراء للأغنياء فقط علشان شقق 60 متر و ال ٩٠ متر للاغنياء

مشاهدة المرفق 509991
هي امبابه والجيزه دي مش ناويين يطوروها والا هيبسبوها خرابه كده ؟؟؟؟؟؟

بيفكرني بواحد هنا.

مثال

-انا بحب شيكولاتة النوتيلا و هواتف الايفون

-يعني انت تؤيد استغلال الاطفال و حرمانهم من حقوقهم في حقول الكاكاو و عملهم في مصانع الصين لعمل الايفون ياكاره الاطفال و عدو البراءة و ضد الحرية و مع استغلال الشعب..... تبا لك.

Straw man fallacy.

ياراجل دة جاب مهندس اجهزة طبية عينه وزير للتموين. و جاب مندوب مبيعات كوزير للإستثمار.
علي فكره دول أنجح وزيرين ومش كلامي ده كلام ساويرس

وماشاء الله علي الكفاءات دلوقتي لبسونا فالحيط!!!!
حتي حاليا أعضاء الاخوان اتكلموا عن مشاكل نفس الموضوع في الوقت الحالي و اللي خربت جماعة الاخوان.
غير صحيح الوضع مختلف وانت لست علي درايه بالموضوع أصلا
مع العلم انهم اخدوا البرلمان و الشوري و كتابة الدستور و النقابات و..... وقالك علشان الرئيس يلاقي اللي بيدعمه و يعرف يشتغل.
والأجهزه السياديه ضده🙂
كل ده ملوش لازمه فخامة الرئيس مرسي لم يتمكن أصلا

وشوف شهادة القطري اكثر ناس طبلوا للاخوان و هو نفسة بيتكلم كويس عن مرسي
رأيه الشخصي الي ملوش قيمه

29/8/2022

وبعد معدلات النمو الاعلي في العالم في الاقتصاد المصري

15 شاب مصري غرق في المتوسط في مراكب الهجرة غير الشرعية

الكلام دا اتقال علي تفريعه قناة السويس الجديدة وان المستهدف من صرف مليارات الدولارات ومليارات الجنيهات
هو ايرادات بحوالي 13.5 مليار دولار وتم التهليل للمشروع

الواقع ان ايرادات قناة السويس 7 مليار دولار العام الماضي بعد سنين من انتهاء المشروع
وتقليل فترة الانتظار من 21 ساعه الي 11 ساعه مهواش ضروري
او ان السفن كانت هتستخدم رأس الرجاء الصالح او الممر القطبي الشمالي او النقل البري
في سفن انتظرت ايام لما حصلت حادثة القناة

ايامها طلع هشام رامز وقال ان البلد فيها دولارات ولكن يسخدم في غير محله

والنتيجة اقالة هشام رامز وتعيين طارق عامر

والنهاردة بيتكرر نفس الخطأ وللاسف في ظروف اسوء ودين اكبر بكتير

الإيرادات المستهدفة لا يقصد بها إيرادات المرور فقط
وإنما إيرادات المنطقه الاقتصاديه كذلك
والمبلغ الذى تم انفاقه على الإنفاق وعلى توسعة القناه كذلك
وهذا المشروع على عكس ما تقول ليس قاصر على ما ذكرت
وإنما جاذبيه للقناه وتدمير مشاريع أخرى كان مخطط لها

صحيح الدولة تسيب المواطن للقطاع الخاص يفشخة في اسعار العقارات او زي كندا كدة تسيب اسعار العقارات تولع و الناس تنام في الشارع.

انت هنا بتاخد شقة في مدينة جديدة هيخدم عليها المنوريل و القطار الكهرباء في شرق القاهرة و بالتقسيط علي ٢٠ سنة

و عندك فئات من محدود الدخل و متوسط الدخل.

معلوماتك مغلوطة وعندك خلط رهيب ..

معلوماتك مغلوطة وعندك خلط رهيب ..
لو بإمكانك توضح اية المعلومة الغلط ؟

الاخ بيدعي ان المدن الجديدة اللي الدولة بتبنيها للأغنياء فقط و الباقي هيفضل محشور في القاهرة.

في حين انا كشخص مقيم في المدن الجديدة شايف انها مدن معمولة للطبقة المتوسطة و محدودة الدخل كمان و ايضا معظمها ناس بسيطة و اخدينها يالتقسيط.

حجم الشقق هناك ٦٠ و ٧٠ و ٩٠ و ١٢٠ متر ، و ليست للأغنياء.

مناطق الاغنياء ، بتكون كمبوندات بيعملها شركات القطاع الخاص زي طلعت مصطفي و اعمار و ساويرس و بيتعمل لهم اعلانات في التلفزيون و بتبقي مجتمعات مغلقة لها خدمتها و حراسة و.....

الدولة دائما بتستفهد المواطن العادي بعمارات حتي شكلها شبه عمارات الاتحاد السوفيتي (بتاعت الاشتراكية)

الانفوجرافيك يوضح مدي فشل الدولة في القطاع السياحي رغم امتلاكها الادوات و الرغم من المليارات التي صرفت علي المتاحف و الاحتفالات بلا طائل او نفع
تعليقك السابق بخصوص العبثية فى الكلام شجعنى ارد عليك و انا هتكلم فى السياحة و الاحتفالات اللى انت ذكرتهم فى التعليق ده

انا شايف من وجهه نظرى انت حكمت غلط او تسرعت فى الحكم على الاحتفالات و لائنك ضميتهم على العشرة سنين اللى "فاتو" مش العشر السنين "الجاين" انت لسه مفتحتش اكبر الاعمال السياحية عشان مستنى الحرب الاوكرانية تخلص السياحة فى 2019 "قبل كورونا و الحرب الروسية" كانت محققة اعلى ايرادات سياحة فى "تاريخ" مصر زى سنة 2009 او 2008 مش متذكر الفترة بصراحة و كان بعد الثورتين و الارهاب بس انتو عشان دولة اتكتب عليكو الشقا بعد خازوق كورونا.... جت الحرب الاوكرانية الروسية و اتضربلك السياحة اللى كان اكبر فوجين بيجولك مصر هما "الروس و الاوكران" حاجة فى كتفم النحس... فا انا شايف بعيدا عن اى حاجة اول ما الحرب ما يخلص نقدر نحكم على اعمال التطوير اللى حصلت الفترة اللى فاتت

بس ده مايمنعش ان الحكومة المفروض تدور و "بسرعة" على بدائل للسائح "الاوكرانى" و مستقبلا الروسى اللى لو علاقة الروس اتقربت مع الاتراك اكتر ممكن ابو على يبعتهم عند العثملى و احنا ما صدقنا ان بوتن رجع طيارات السياحة تانى لمصر.

تعليقك السابق بخصوص العبثية فى الكلام شجعنى ارد عليك و انا هتكلم فى السياحة و الاحتفالات اللى انت ذكرتهم فى التعليق ده

انا شايف من وجهه نظرى انت حكمت غلط او تسرعت فى الحكم على الاحتفالات و لائنك ضميتهم على العشرة سنين اللى "فاتو" مش العشر السنين "الجاين" انت لسه مفتحتش اكبر الاعمال السياحية عشان مستنى الحرب الاوكرانية تخلص السياحة فى 2019 "قبل كورونا و الحرب الروسية" كانت محققة اعلى ايرادات سياحة فى "تاريخ" مصر زى سنة 2009 او 2008 مش متذكر الفترة بصراحة و كان بعد الثورتين و الارهاب بس انتو عشان دولة اتكتب عليكو الشقا بعد خازوق كورونا.... جت الحرب الاوكرانية الروسية و اتضربلك السياحة اللى كان اكبر فوجين بيجولك مصر هما "الروس و الاوكران" حاجة فى كتفم النحس... فا انا شايف بعيدا عن اى حاجة اول ما الحرب ما يخلص نقدر نحكم على اعمال التطوير اللى حصلت الفترة اللى فاتت

بس ده مايمنعش ان الحكومة المفروض تدور و "بسرعة" على بدائل للسائح "الاوكرانى" و مستقبلا الروسى اللى لو علاقة الروس اتقربت مع الاتراك اكتر ممكن ابو على يبعتهم عند العثملى و احنا ما صدقنا ان بوتن رجع طيارات السياحة تانى لمصر.
الفقر له علاقه طرديه مع سلوكيات المصريين
كلما زاد الفقر زادت الجرائم والعشوائيه والسلوكيات الشاذه والنصب والاحتيال والشحاته........ وهذا كله يؤثر علي السياحه وسمعه مصر ونظرها في عيون الأجانب وفي نظر المصريين انفسهم لنفسهم.

الدوله التي لا تستغل اهم مورد لديها راس مالها البشري لتكون مثال صيني او فيتنامي اخر في افريقيا وتستسهل نموذج الاقتصاد الخدمي السهل ل100 مليون وحتي هذا النموذج فاشله فيه كليا
هنا لابد من وقفه وترتيب الامور وحتي هيكله الفكر ومراكز قوي السلطه واجراء عمليات تصحيحيه

الإيرادات المستهدفة لا يقصد بها إيرادات المرور فقط
وإنما إيرادات المنطقه الاقتصاديه كذلك
والمبلغ الذى تم انفاقه على الإنفاق وعلى توسعة القناه كذلك
وهذا المشروع على عكس ما تقول ليس قاصر على ما ذكرت
وإنما جاذبيه للقناه وتدمير مشاريع أخرى كان مخطط له
كلامك غير صحيح الاستثمار اللي تم في القناة كان لرفع الايرادات المباشرة للقناة الي 13.5 مليار دولار

ولو كان الاستثمار تم في مشاريع محور قناة السويس كنا قلنا تمام

اما المشاريع البديلة فدي فرقعات اعلاميه لا يجب ان ينخدع بها متخذي القرار المصري

اما مشاريع الانفاق فللاسف روح شرم وشوف بنفسك بعد ما هتعدي النفق في دقايق هتقف في التفتيش الامني بالساعات
فكانك يابوزيد ما غزيت

كلما زاد الفقر زادت الجرائم والعشوائيه والسلوكيات الشاذه والنصب والاحتيال والشحاته........ وهذا كله يؤثر علي السياحه وسمعه مصر ونظرها في عيون الأجانب وفي نظر المصريين انفسهم لنفسهم.

الدوله التي لا تستغل اهم مورد لديها راس مالها البشري لتكون مثال صيني او فيتنامي اخر في افريقيا وتستسهل نموذج الاقتصاد الخدمي السهل ل100 مليون وحتي هذا النموذج فاشله فيه كليا
الرأس المال البشرى لما... 1/ بيزيد فوق طاقتة.. 2/ فى فترة صغيرة.... بيبقى نقمة مش نعمة
بطالة 7 فى الميه 40/30 مليون تحت خط الفقر و الدولة خارجة من ثورتين و ارهاب و كورونا وحاليا في حرب مقصرة على العالم كله و المواليد فى مصر ربع مليون فى 50 يوم....

هنا لابد من وقفه وترتيب الامور وحتي هيكله الفكر ومراكز قوي السلطه واجراء عمليات تصحيحيه
الوضع فيه واحد اتنين تلاتة يبقى لازم تحلهم مش تقف و تتفرج... وتقول ده اصل ده و اصل و اصل و اصل ....و ده اللى انا شايف الحكومة بتعملو بقالها فترة.... و انا ضددها فيها

زى ما الريس غير المسئولين عن الاقتصاد لازم الريس يغير المسئولين عن السياحة و طبعا طبعا الداخلية.

الرأس المال البشرى لما... 1/ بيزيد فوق طاقتة.. 2/ فى فترة صغيرة.... بيبقى نقمة مش نعمة
بطالة 7 فى الميه 40/30 مليون تحت خط الفقر و الدولة خارجة من ثورتين و ارهاب و كورونا وحاليا في حرب مقصرة على العالم كله و المواليد فى مصر ربع مليون فى 50 يوم....
كلامك ده مع احترامي اسمعه منذ السبعينات
الوضع فيه واحد اتنين تلاتة يبقى لازم تحلهم مش تقف و تتفرج... وتقول ده اصل ده و اصل و اصل و اصل ....و ده اللى انا شايف الحكومة بتعملو بقالها فترة.... و انا ضددها فيها

زى ما الريس غير المسئولين عن الاقتصاد لازم الريس يغير المسئولين عن السياحة و طبعا طبعا الداخلية.
وما رأيك في سياسه الريس في افساح المجال الاقتصادي والسياسي للجيش وتملكه من كل شئ

كلامك ده مع احترامي اسمعه منذ السبعينات
و انا اخدتة برضه فى المدرسة... بس كلنا كا مصريين اخدناه "ناقص" نظام مبارك كان واخده "شماعة" عشان يدارى على 1/فسادة 2/ فشلة
بس حاليا بعد كميه الخراب اللى بلد عاشتها بقى واضح ان لازم يبقى فى تريث شوية ... الاجانب ذات نفسهم بقو بيقللو فى كا حاجة لدرجة الواحد بقى بيسمع حاجات غريبة زى كل مواطن يستحمى مره كل 3 ايام ومره يقولك كا واحد ليه ازاة زيت و كيس مكرونة و حاجات هبلة كتيرة لو انت سمعتها فى مصر البلد تانى يوم هتنول تشيل السيسى...المثل بيقول على قد لحافك مد رجليك مينفعش يبقى احنا نقدر مثلا مثلا على التكفل بخدمة و مصاريف مليون "انا بضرب رقم عشان المثل بس" و انت تجيب 2 مليون وتقولى اخدمهم و وظفهم بحالتك"الحالية" .....إذا أردت أن تُطاع.. فاطلب المستطاع
وما رأيك في سياسه الريس في افساح المجال الاقتصادي والسياسي للجيش وتملكه من كل شئ
بكل صدق؟ انا مش فارق معايا مين اللى يكوش على الاستثمارات...... سواء الجيش او رجال اعمال انا كده كده مفيش جنية بيخش جيبى من حد فيهم

بس انا شايف ان الجيش كان "حجتة" انه نزل السوق بناء على قرار الرئيس ان البلد محتاجة استثمار.. و محدش كان راضى يستثمر فى بلد مش مستقرة و الجيش يشكر انه نزل و الصراحة مقصرش....بس طالما ان "الناس" زعلانة يبقى انا شايف ان الرئيس يدى قرار ان الجيش يشيل ايديه شوية من على الاقتصاد بحيث انه يبقى الاستثمار "العادل" اللى "ميقصرش" على الدولة او "يحامل" على الدولة

شايف ان القرار اللى اخده السيسى بانه يطرح شركات الجيش فى البرصة بقيمة 40 مليار .... ده قرار صح و انا موافقو عليه و "اتمنى" انه يتحقق و مايبقاش "تحوير"

+ ان اول ما الازمة المالية اللى احنا فيها تعدى بإذن الله على خير... انا شايف ان شركات الجيش تدفع ضرايب زيها زى اى مستثمر فى البلد

كلما زاد الفقر زادت الجرائم والعشوائيه والسلوكيات الشاذه والنصب والاحتيال والشحاته........

هذا مجرد تبرير سخيف ، زي تبرير ان التحرش و الاغتصاب بسبب قلة الزواج و....

و كثر ناس بتتسول هما تجار للبشر و نصابين ، و المشكلة امنية بحته و فشل امني في القضاء علي هذة الظهرة مع تشجيع المواطنيين للشحاتين علي ذلك.

الخروج من الفقر يحتاج لمعجزة في هذة البلد و ليس بالامر السهل. حتي لو فتحت مصانع فانت عوز عمالة رخيصة و مرتبات قليلة و ليس مرتبات مرتفعة كم الحال في الصين و ال....

وهذا كله يؤثر علي السياحه وسمعه مصر ونظرها في عيون الأجانب وفي نظر المصريين انفسهم لنفسهم.

كل الدول التي ذكرتها تختلف مواردها الطبيعة عن مصر و لديها انهار و ثروة زراعية و حيوانية و....

و كمان هذة الدول ليس لديها معدل زيادة سكانية كرتفع كما الحال في مصر

و نسيت اقولك ان اول ٣٠ سنة نهضة في اقتصاد الصين الجيش الصيني كان مسيطر اقتصاديا 😉 و حاليا الحزب الشيوعي ccp هو المسيطر زي الجيش كدة.

و يجدر بالذكر ان مواطنيين الصين و فيتنام و افريقيا و كل الدول إللي هتذكرة بتهرب لدول اوروبا و امريكا بردوا ، و شوف هجرتهم لكندا بنفسك.

المشكلة انك دائما تذكر دول المواطن المصري يقدر يخشها يدون تقشرة و دة يثبت ليك وضع هذة الدول

طبعا لن اختلف ان فعلا عندنا عدم استغلال للثروة البشرية الحالية. و هناك فشل حقيقي لا يمكن انكارة.

لا يا حبيبي مقصدش و الله التسخيف من كلامكم ان اقصد فقط ان مفيش فايدة من الكلام و لا في فايدة من الانتقاد لان اللي هما عاوزينه و بيخدم مصالحهم بيعملوه و اسف لو فهمتني غلط .
انا شايف من وجهه نظرى انت حكمت غلط او تسرعت فى الحكم على الاحتفالات و لائنك ضميتهم على العشرة سنين اللى "فاتو" مش العشر السنين "الجاين" انت لسه مفتحتش اكبر الاعمال السياحية عشان مستنى الحرب الاوكرانية تخلص السياحة فى 2019 "قبل كورونا و الحرب الروسية" كانت محققة اعلى ايرادات سياحة فى "تاريخ" مصر زى سنة 2009
يارب فعلا الوضع يتغير لكن مفيش اي بوادر لكده حتي لو انتهت الحرب السياحة اللي بتيجي مصر بتيجي فقط عشان عامل التكلفة لا الجودة مثلا ليه دبي اللي بتتعرض للقصف و لا تركيا اللي عندها مشاكل مع الاكراد و ازمة اقتصادية معدلاتهم احسن مني موضوع السياحة الاثرية او الثقافية الاستثمار فيها غير مجدي .
دولة اتكتب عليكو الشقا بعد خازوق كورونا.... جت الحرب الاوكرانية الروسية و اتضربلك السياحة اللى كان اكبر فوجين بيجولك مصر هما "الروس و الاوكران" حاجة فى كتفم النحس... فا انا شايف بعيدا عن اى حاجة اول ما الحرب ما يخلص نقدر نحكم على اعمال التطوير اللى حصلت الفترة اللى فاتت
دولة اتكتب عليها الشقي علي مر تاريخها بسبب عدم كفاءة حكمها

عودة
أعلى