بـوابة مصـر الأقتصادية

احمس دا فعلا اللي حاصل توشيبا اتضربت ومعدش حد بيجيب منها وترنيدو شغالة الله ينور حتي في السخان الكهربائي السخان الوحيد بحلة ستالس ضد الصدأ هو تورنيدو
كان نفسي اجيبه بس محصلش نصيب
اوعي تجيب السخان دة جبته و كان توشيا في ٢٠١٤ (مابالك تونيدو اوسخ لانها صيني) و كل شوية يتخرم و بقولهم ازاي يتخرم و هو استالس قالي بيتخرم مكان اللحامات.

لما زهقت جبت اريستون الايطالي (تجميع مصري) و فيه عمود ماغنسيوم بتغيرة كل سنتين مثلا. و في عندك منتجات فرنسية و المانية و تركية و كورية و توانية و ماليزية... 🤣 مهرجان ...... السوق مليان منتجات كتير كويسة و تكنولوجيا عالية و جودة و تقفيل محترم.

العربي مركز مع تورنيدو لانها صيني و سعرها رخيص بالنسبة له و ربحها اعلي.

دة غير ان توشيبا اليابانية اساسا داخلة علي الافلاس و خرجت من اسواق كتير و التكنولوجيا بتاعتها اصبحت قديمة.

و حاليا كل مكونتها صينية

لسه نازل اتفرج علي الثلاجات و الفرق سنوات ضوئية بين المنتجات الاخري و منتجات العربي

شوف حتي الفرق بين ثلاجة تورنيدو التركي و المصري!

لكن ميزة العربي الوحيد هي خدمة مابعد البيع ، صراحتنا بياخدوا المنتج و يصلحوه بدون مليم و السخان اخدوة بتاع خمس مرات و كان ممكن ياخدوة تاني بس انا زهقت و كل فترة يتخرم بردوا.

منافسة الجيش هيا واقع نعيشه وبيأثر على صناعات كتير يعنى مثلا صديق ليا شغال فى العربي جروب بيحكى لى والعهدة على الراوي ان شركة العربي بتمتلك علامات تجارية زى توشيبا وتورنيدو كنت بسأل أنهى جودتها أعلى قلي اشتري تورنيدو الشركة بتهتم بجودتها اكتر من توشيبا المهم أوحت معاه انى اشتريت منتجات توشيبا زمان وكانت محترمة جدا عكس تورنيدو الشركة الجديدة فا فسر لى ان الجيش كان عاوز يسيطر على توكيل توشيبا من العربي جروب فا شركة العربي عن عمد قللت الجودة فى منتجات توشيبا الى الدولة عاوزة تسيطر عليها وعلت الجودة فى منتجات تورنيدو بحيث حتى لو توشيبا اتخدت منهم يفضلو مسيطرين على السوق
نسيت اقولك ان شركة توشيبا اليابانية افلست و اتنقلت للتصنيع في الصين 😁 بعد كارثة في ٢٠١٥

اللي قام بشراء توشيبا بعدها هي شركة midea الصينية

الشركة رجعت تحقق ارباح من ٢٠١٩ بعد استحواذ midea الصينية عليها بنسبة 80%

و دة يفسر لحضرتك الكثير و الكثير ، من انخفاض الجودة لعدم التطوير و حتي الكلام علي سحب التوكيل لان المالك اتغير. و الانتاج اصبح في الصين و ماليزيا و الهند

منافسة الجيش هيا واقع نعيشه وبيأثر على صناعات كتير يعنى مثلا صديق ليا شغال فى العربي جروب بيحكى لى والعهدة على الراوي ان شركة العربي بتمتلك علامات تجارية زى توشيبا وتورنيدو كنت بسأل أنهى جودتها أعلى قلي اشتري تورنيدو الشركة بتهتم بجودتها اكتر من توشيبا المهم أوحت معاه انى اشتريت منتجات توشيبا زمان وكانت محترمة جدا عكس تورنيدو الشركة الجديدة فا فسر لى ان الجيش كان عاوز يسيطر على توكيل توشيبا من العربي جروب فا شركة العربي عن عمد قللت الجودة فى منتجات توشيبا الى الدولة عاوزة تسيطر عليها وعلت الجودة فى منتجات تورنيدو بحيث حتى لو توشيبا اتخدت منهم يفضلو مسيطرين على السوق
يمكن قصدك توكيل شارب مش توشيبا .. تلاقيك لخبطت ... لان ثلاجات شارب ممتازه .. وتكييفات منتشره جدا زى كارير .. وغساله شارب وميكروويف شارب .. كلها ممتازه بشهاده الفنيين ..
بس انا بصراحه اى حاجه تبع العربي مش بحبه . نفسيا فقط
انا بيتى وبيتى اخواتى لسه متجوزين كله سامسونج و بيكو ثلاجات شاشات غسالات اما التكييفات فكارير

انت بتهزر صح ازاي يعني الحكومة تأجر من الجيش ياريت لو في مصدر ع الكلام دا
كلامه صحيح و الرئيس ذكر ذلك.

مالك جهاز العاصمة هو الحكومة و الجيش الاتنين مع بعض. و المفروض يعني قال اية علشان بناء العاصمة من برة الموزنة فعملوا الجهاز دة علشان يجمع فلوس من يبيع الاراضي و يصرف و يبقي كانه شركة قطاع خاص زي أوراسكوم مثلا او طلعت مصطفي.

المفروض ان شركة العاصمة يتم طرحها في البورصة.

و الحكومة هتاجر المباني القديمة و هيتم تطوير مبني ميدان التحرير ليصبح فندق و مقرات الوزارات القديمة و بيع بعضها و تاجير بعضها و دة هيجيب فلوس الايجار. و كلها في مواقع حيوية جدا و هيجيبوا اكثر من الاربعه مليار جنية

يعني اجر القديم و ادفع ايجار الجديد!!!!!!

يمكن قصدك توكيل شارب مش توشيبا .. تلاقيك لخبطت ... لان ثلاجات شارب ممتازه .. وتكييفات منتشره جدا زى كارير .. وغساله شارب وميكروويف شارب .. كلها ممتازه بشهاده الفنيين ..
بس انا بصراحه اى حاجه تبع العربي مش بحبه . نفسيا فقط
انا بيتى وبيتى اخواتى لسه متجوزين كله سامسونج و بيكو ثلاجات شاشات غسالات اما التكييفات فكارير
ممكن اصل الحوار ده دار من فترة كبيرة اما بخصوص سامسونج انا عكسك مره جبت شاشة سمارت 50 لعنت اليوم الى شوفتها فيه كنت خلاص قربت افتح فرع للبيت فى الضمان من كتر ما كنت بروح عندهم كان فيها عيب صناعة والشركة رافضه تعترف بيه وكل يوم والتاني اروح لهم لحد لما جبت واحدة جديدة وريحت دماغي عندهم اوسخ خدمة ما بعد البيع اعتقد انها بختك يابو بخيت 🤣

ممكن اصل الحوار ده دار من فترة كبيرة اما بخصوص سامسونج انا عكسك مره جبت شاشة سمارت 50 لعنت اليوم الى شوفتها فيه كنت خلاص قربت افتح فرع للبيت فى الضمان من كتر ما كنت بروح عندهم كان فيها عيب صناعة والشركة رافضه تعترف بيه وكل يوم والتاني اروح لهم لحد لما جبت واحدة جديدة وريحت دماغي عندهم اوسخ خدمة ما بعد البيع اعتقد انها بختك يابو بخيت 🤣
علشان ناتج الشاشات هنا في مصري في مصنع بني سويف . و شارب بردوا منتجاتها سيئة من العربي و لو هتجيب يبقي التجميع التايلاندي و ليس المصري و مازلت بضمان العربي و صراحتا ضمان العربي ممتاز و افضل خدمة مابعد البيع

مشكلة باقي اجهزة سامسونج هي خدمة مابعد البيع. و ثلاجات سامسونج واخدة صيت علي الفاضي و حساسة للكهرباء و قطع غيارها باسعار فلكية دة لو لقيتها اصلا.

و برة واخدة سمعة زفت

في الثلاجات عندك بيكو و بوش و اريستون و شارب التايلاندي و طبعا افخم و انضف حاجة LG بس اللي يقدر علس سعرها .

المصانع الصراحة انا شايفها بعيني لان شغال هناك. و بقولك اول معرفتي لما شوفت الواقع و بعيدن بحثت علي النت و جدت ان الموضوع من سنتين

المصانع الحديثة بتاخد سنوات في الانشاء و التشغيل و.... الموضوع معقد جدا. المصنع مش زي الوحدات السكنية عبارة عن شوية خرسانة و طوبة و ارمي....

صناعة الاجهزة المنزلية بالذات اللي ملاحظ نموها بشكل رهيب في مصر و عملت ارقام صادرات معقولة.
معاك حق اكيد و و الله دا يبقى شئ عظيم يا ريت جدا
بس ليه اسعارهم منفجرة مع انهم مصنعين محليا قصدي على الاجهزة المنزلية

اعتقد ايضا فيه مشاريع عقارات خاصة بالدولة و فيه الايجارات بحق الانتفاع للشركات و العيادات و التجاري بارقام فلكية.

و بخصوص الساحل هل صحيح موضوع الڤيلال اللي ١٠٠ مليون و موضوع الترند اللي حصل ؟
الخاص بالدول بتيع شركة سيتي ايدج و مشاريعها زي المقصد و البرج الايقوني و ما حولة لكن لا اعلم كيفية عمل الارباح لان الصينين هم من يبنو الاخير و ما حوله

الحي الحكومي ربما ملك شركة العاصمة و هوا المقصود بموضوع ال 4 مليار ايجار .. في النهاية اغلبهم دخل بالعملة المحلية حاليا

الناس مكبرة مسالة الفيلا ب 100 بشكل بشع .. اه اعمار عاملة مشروع ضخم بس مش لوحدها و دي اسعار اعمار اعلى مطور عقاري و المنتج اللي بيقدموه مفيش زيه تسويقيا خصوصا انهم بيقدمو تصميمات في المشروع دا بالذات ملهاش مثيل قصور من شاكلة ماليبو و هاليوود هيلز .. فقصر على البحر من اعمار حيبقى بكام يعني الفيلا اصلا حتبقى بكام دا A كلاس منتج مقصود فئة معينة يدوب 0.1 من الشعب و دا اللي بيشتريه و الحمد الله في الظروف دي في بيع كدا دا بيحرك اقتصاد لان اعمار حاطة في المضروع دا 2 مليار دولار تقريبا داخلين الاقتصاد ، المشروع كله بحيرة على مستويات مختلفة و في النهاية باقي المشاريع بتبيع بالغالي برده زي سيلفر ساندز لسويرس و غيرهم فالموضوع كله عادي .. الشقه في البرج الايقوني بكام مثلا و لا المحل التجاري اللي متره طالع ب 250 الف جنيه

دا في قصور انا متاكد سعر الواحد منها ميقلش عن مليار جنيه بس نظرا للتصميم كتكلفة و مقارنة الاسعار بباقي السوق

المرفقات

1.5 MB · المشاهدات: 31
التعديل الأخير:
دة الشي اللي بيرفع الضغط و علامات استفهام كثيرة جدا. و لحد فترة كان هناك تمسك رهيب بالفريق الاقتصادي و اهمال تام لمشاكل المصنعين و....

امور تافهة كانت هتحل و تدخل فلوس للدولة و للمواطن و تشغل الاقتصاد لكن كان فيه حالة من الغباء المستحكم 😤

علي ماعتقد لا يواجد ضرائب علي صانعي المحتوي اونلاين. حتي freelancers كانت دائم اشوف بوستات ازاي ندفع ضرائب و نطنش و لا اية و منهم اجانب.
لا في ضرايب و في ارف في الموضوع و حالة فوضوية

و اي حد تقيل بيخلع او بيحول على برى مصر و اللي بستلم هنا بيخسر جزء من فلوسه مش هين

هى حكومه جمعوريه مصر العربيه .. هتجيب 4 مليار سنويا . سنويا .. سنويا .. بعيد وكرر سنويا .. وتديها لحكومه القوات المسلحه المصريه الشقيقه منين ؟ وليه اصلا .. ولو الارض اصلا ملك القوات المسلحه .. ماهى ملك الدوله ( ملكيه عامه ) دى مش ارض ملكيات خاصه ( ولا هو الغلابه فقط هم الى بتتنزع منهم ارضهم و غصب عنهم وتعويضات ملاليم )
.. ولو يمين شمال هى كده .. واءا كان عاجبكم .. لان هم الساده وبقيه الشعب عبيد عندهم
طيب ما في حل اسهل .. كانت تتلغى من اساسه وخلي للجيش الصحراء يفرح بها لو رفض تتنزع ملكيتها لصالح مقرات حكوميه ملك الشعب

اخر سؤوال بجد لو عندك معلومه
هى الحكومه هتدفع تمن ايجار مبنى وزاره الدفاع وبقيه المبانى والمصالح والمؤسسات الى تبع الجيش نفسه برضه ؟!!

بالبلدى كده حسب ما انا فاهم
العاصمه الاداريه ملك حكومه الجيش الشقيقه ... اما الحكومه المصريه الى هى عاجزه عن نزع ملكيه الارض الا من الفقراء فقط هى مستاجر وبتحاسب على الايجار ..
والجيش الشقيق ضامن ارباحه في صوره ايجارات سنويه مبدايا 4 مليار في السنه وبدون ما يدفع ملم واحد .. وكل ما الدنيا تشد الجيش الشقيق هيزود ايجاره على الشعب ممكن كم سنه توصل 8 مليار ايحار سنويا واكتر عادى جدا .. هو حد اعترض على 4 مليار عشان هيعترض على 8 مليار سنويا مثلا

ده فقط ايجار المصالح الحكوميه .. مابالك الاراضي الاسثماريه اكيد فلوسها في نهايه المطاف رايحه لخزينه الجيش مش خزينه الدوله ده بعد غقووود طويله وسداد التكلفه الخياليه الى بمليارات الدولارات ..

انا لو مخطى يا ريت تصحح لى لانى اكيد مش هبقى ملم بكل الجوانب
عن علاقه ملكيه الجيش بالعاصمه الاداريه والعلاقه الماليه للعاصمه الاداريه بين الحيش وبين الحكومه .. وليه لم تخصص الارض من الاول خالص ملك لخزانه الدوله مباشره ؟
شركة العاصمة مناصفة بين الجيش و هيئة المجتمعات العمرانية

اعتقد سبب عدم تخصيص الارض مباشرة هوا نفس ما تفعله هيئة المجتمعات بس باضافة انهم حطو كل شئ في شركة العاصمة على امل بيع اسهمها لاحقا بالغالي لان العاصمة بقى و تطور و تشغيل كدا فتعظيم للمردود و صياعة الصراحة لو نجحت

موضوع الابجار انا بفتي فيه و لكن كفتي حيأجرو الحي الحكومي للحكومة عشان شركة العاصمة تنجح و متخسرش عشان سعر السهم لو تم ادرجها او بيعها بس هيا فكرة مش وقتها خالص حاليا و لكن لو متعملش كدا الشركة حتخسر زي باقي الشركات الحكومية القدمية

اول حاجة انت قلتها انا متفق معاها جدا ليه الارض اصلا تبقى ملك القوات المسلحة او ليه احتاج موافقة منها لاي ارض !!!! احنا عايشين في مصر مش في وزارة الدفاع ! و لكن هيا بلدنا كدا

معاك حق اكيد و و الله دا يبقى شئ عظيم يا ريت جدا
بس ليه اسعارهم منفجرة مع انهم مصنعين محليا قصدي على الاجهزة المنزلية

لان مستلزمات الانتاج مستوردة و نسبة التصنيع المحلي في الاجهزة مازالت اقل من 60%. الدولة اجبرتهم لرفع النسبة الي 60٪ البعض قرب يحققها و بعدين 75%

و خلي بالك المصانع الجديدة لسه مدخلتش الخدمة و مازالت تحت الانشاء و تركيب خطوط الانتاج و دة بياخد وقت طويل.

اصبر شوية و هنبقي زي تركيا في هذا المجال. و بقولها بثقة كمان.

و هتلاقب اختلاف في السعر بين الاجهزة المستوردة و المحلية و فرق يعتبر كبير.

الخاص بالدول بتيع شركة سيتي ايدج و مشاريعها زي المقصد و البرج الايقوني و ما حولة لكن لا اعلم كيفية عمل الارباح لان الصينين هم من يبنو الاخير و ما حوله

الحي الحكومي ربما ملك شركة العاصمة و هوا المقصود بموضوع ال 4 مليار ايجار .. في النهاية اغلبهم دخل بالعملة المحلية حاليا

الناس مكبرة مسالة الفيلا ب 100 بشكل بشع .. اه اعمار عاملة مشروع ضخم بس مش لوحدها و دي اسعار اعمار اعلى مطور عقاري و المنتج اللي بيقدموه مفيش زيه تسويقيا خصوصا انهم بيقدمو تصميمات في المشروع دا بالذات ملهاش مثيل قصور من شاكلة ماليبو و هاليوود هيلز .. فقصر على البحر من اعمار حيبقى بكام يعني الفيلا اصلا حتبقى بكام دا A كلاس منتج مقصود فئة معينة يدوب 0.1 من الشعب و دا اللي بيشتريه و الحمد الله في الظروف دي في بيع كدا دا بيحرك اقتصاد لان اعمار حاطة في المضروع دا 2 مليار دولار تقريبا داخلين الاقتصاد ، المشروع كله بحيرة على مستويات مختلفة و في النهاية باقي المشاريع بتبيع بالغالي برده زي سيلفر ساندز لسويرس و غيرهم فالموضوع كله عادي .. الشقه في البرج الايقوني بكام مثلا و لا المحل التجاري اللي متره طالع ب 250 الف جنيه

دا في قصور انا متاكد سعر الواحد منها ميقلش عن مليار جنيه بس نظرا للتصميم كتكلفة و مقارنة الاسعار بباقي السوق
الدولة المفروض تشجع مشاريع زي دية و تبيع للاجانب و تدخل دولارات ، الاستثمارات العقارية في دول كتير تعتبر من اهم مصادر جذب الاستثمارات للاجنبية. دة غير لما بينزلوا و يصرفوا فلوس كمان....

الواحد بيشوف قصور و عقارات في لندن و امريكا و فرنسا بيتم بيعها للأجانب من الخليج و الصين بارقام فلكية.

شركة العاصمة مناصفة بين الجيش و هيئة المجتمعات العمرانية

اعتقد سبب عدم تخصيص الارض مباشرة هوا نفس ما تفعله هيئة المجتمعات بس باضافة انهم حطو كل شئ في شركة العاصمة على امل بيع اسهمها لاحقا بالغالي لان العاصمة بقى و تطور و تشغيل كدا فتعظيم للمردود و صياعة الصراحة لو نجحت

موضوع الابجار انا بفتي فيه و لكن كفتي حيأجرو الحي الحكومي للحكومة عشان شركة العاصمة تنجح و متخسرش عشان سعر السهم لو تم ادرجها او بيعها بس هيا فكرة مش وقتها خالص حاليا و لكن لو متعملش كدا الشركة حتخسر زي باقي الشركات الحكومية القدمية

هذا ليس فتي ، ده تقريبا افضل تفسير شوفته. لو تم طرحها و تشكيل مجلس إدارة محترمة (و نبعد عن ادارة الحكومة) هتعمل نقلة محترمة للاستثمار في البلد

اول حاجة انت قلتها انا متفق معاها جدا ليه الارض اصلا تبقى ملك القوات المسلحة او ليه احتاج موافقة منها لاي ارض !!!! احنا عايشين في مصر مش في وزارة الدفاع ! و لكن هيا بلدنا كدا

اعتقد بسبب نقل ملكية الاراضي من الملك الي المجلس الثوري في ١٩٥٢ لان قبلها الملك كان بيمتلك كل الاراضي.

و معظم اراضي الجيش مجرد اراضي صحراوية بس حاليا اصبح لها اهمية نتيجة التوسع العمراني و اكتشفات الثروات.... و المفروض يتم نقل ملكيتها لمجلس موحد و يتم ادارتها بشكل محترم.

لان مستلزمات الانتاج مستوردة و نسبة التصنيع المحلي في الاجهزة مازالت اقل من 60%. الدولة اجبرتهم لرفع النسبة الي 60٪ البعض قرب يحققها و بعدين 75%

و خلي بالك المصانع الجديدة لسه مدخلتش الخدمة و مازالت تحت الانشاء و تركيب خطوط الانتاج و دة بياخد وقت طويل.

اصبر شوية و هنبقي زي تركيا في هذا المجال. و بقولها بثقة كمان.

و هتلاقب اختلاف في السعر بين الاجهزة المستوردة و المحلية و فرق يعتبر كبير.
يا ريت حقيقي اتمنى لان مستوى الاسعار الحالي مفيش قوة شرائية حتجيبه نهائي من 95 % من الشعب و اتمنى الجودة تعلى و يتم التركيز عليها

الدولة المفروض تشجع مشاريع زي دية و تبيع للاجانب و تدخل دولارات ، الاستثمارات العقارية في دول كتير تعتبر من اهم مصادر جذب الاستثمارات للاجنبية. دة غير لما بينزلوا و يصرفوا فلوس كمان....

الواحد بيشوف قصور و عقارات في لندن و امريكا و فرنسا بيتم بيعها للأجانب من الخليج و الصين بارقام فلكية.
دا اللي بيحصل فعلا من عاصمة و مدينة العلمين و الساحل و الجلالة و القطار السريع حتى الجونة .. مفيش حد حيجيلك بيخته او طيارته او يشتري او حتى سايح عادي الا لما يلاقي نظام بيئي اقتصادي كامل زي دبي فمحتاجه شغل و وقت على ما اسمك يلمع و يبقاله قيمة زي دبي تبقى وجهة فعلا و ميجيش امين شرطة في النص يدمرها بفعل خاطئ ينزل على اليوتيوب

على فكرة الاسعار في هذه الدول مش عالية دائما بتنزل و تطلع عادي .. احنا قامت القيامة او لا سعر العقار بيطلع فقط .. الفكرة ان الشراء هناك بيجي بامتيازات مش هينة زي اقامة و امور اخرى دي محتاجة تفكير

اعتقد بسبب نقل ملكية الاراضي من الملك الي المجلس الثوري في ١٩٥٢ لان قبلها الملك كان بيمتلك كل الاراضي.

و معظم اراضي الجيش مجرد اراضي صحراوية بس حاليا اصبح لها اهمية نتيجة التوسع العمراني و اكتشفات الثروات.... و المفروض يتم نقل ملكيتها لمجلس موحد و يتم ادارتها بشكل محترم.

موضوع مستفز جدا و منفر للاستثمار .. لان مستثمر جاي اول مرة لبلد شرق اوسطي ميعرفهاش يلاقي نفسه لازم يتعامل مع الجيش للتحكم في الارض حيقوم راجع على نفس الطيارة

يا ريت حقيقي اتمنى لان مستوى الاسعار الحالي مفيش قوة شرائية حتجيبه نهائي من 95 % من الشعب و اتمنى الجودة تعلى و يتم التركيز عليها

مؤشر مدير المشتريات في مصر خرة بسبب القوة الشرائية للمصريين ، حتي عملت هنا بوست سابق ان الدولة لازم تدعم المنتج المحلي بدعم انظمة التقسيط او خفض الضرائب علي المصانع و تدعم عروض .... و تظبط الدنيا علشان المصانع و الشعب يعيش.

سابقا عملوا حملات مماثلة تحت شعارات مختلفة و بانظمة تقسيط سهلة و تخفيضات محترمة

ياخي أبويا و اهاليا كانوا بياخدوا الاجهزة المنزلية من بنها الألكترونيات و المصانع الحربية بالتقسيط علي المرتب بدون فوائد و بكلام فارغ كل شهر. ابويا بيقولي احنا يعتبر كنا بناخد الحاجات دية كهدية من الحكومة.

دا اللي بيحصل فعلا من عاصمة و مدينة العلمين و الساحل و الجلالة و القطار السريع حتى الجونة .. مفيش حد حيجيبك بيخته او طيارته او يشتري الا لما يلائي نظام بيئي اقتصادي كامل زي دبي فمحتاجه شغل و وقت على ما اسمك يلمع و يبقاله قيمة زي دبي تبقى وجهة فعلا و ميجيش امين شرطة في النص يدمرها بفعل خاطئ ينزل على اليوتيوب

على فكرة الاسعار في هذه الدول مش عالية بتزل و تطلع عادي .. احنا قامت القايمة او لا سعر العقار بيطلع فقط .. الفكرة ان الشراء هناك بيجي بامتيازات مش هينة زي اقامة و امور اخرى دي محتاجة تفكير

موضوع مستفز جدا و منفر للاستثمار .. لان مستثمر جاي اول مرة لبلدشرق اوسطي ميعرفهاش يلاقي نفسه لازم يتعامل مع الجيش للتحكم في الارض حيقوم راجع على نفس الطيارة
اتفق مليون في المائة. حتي وجود الحكومة فقط و ليس الجيش كفيل انه يطفش مستثمرين كثير. و بلاش نتكلم عن الوضع السياسي اللي بردوا مؤثر بشكل رهيب.

لذلك انا مؤيد و بشدة القرارات الاخيرة و ضغوط الصندوق للخصخصة و طرح الشركات.

و يكفي ان الدولة او الجيش يكون لهم حصص في البروصة ياخدوا منها ارباح و كمان هياخدوا ضرائب من القطاع الخاص و المستثمرين يعني مكسب للجميع

يتعلموا من فكرة الصندوق السيادي النرويجي.

مؤشر مدير المشتريات في مصر خرة بسبب القوة الشرائية للمصريين ، حتي عملت هنا بوست سابق ان الدولة لازم تدعم المنتج المحلي بدعم انظمة التقسيط او خفض الضرائب علي المصانع و تدعم عروض .... و تظبط الدنيا علشان المصانع و الشعب يعيش.

سابقا عملوا حملات مماثلة تحت شعارات مختلفة و بانظمة تقسيط سهلة و تخفيضات محترمة

ياخي أبويا و اهاليا كانوا بياخدوا الاجهزة المنزلية من بنها الألكترونيات و المصانع الحربية بالتقسيط علي المرتب بدون فوائد و بكلام فارغ كل شهر. ابويا بيقولي احنا يعتبر كنا بناخد الحاجات دية كهدية من الحكومة.

اتفق مليون في المائة. حتي وجود الحكومة فقط و ليس الجيش كفيل انه يطفش مستثمرين كثير. و بلاش نتكلم عن الوضع السياسي اللي بردوا مؤثر بشكل رهيب.

لذلك انا مؤيد و بشدة القرارات الاخيرة و ضغوط الصندوق للخصخصة و طرح الشركات.

و يكفي ان الدولة او الجيش يكون لهم حصص في البروصة ياخدوا منها ارباح و كمان هياخدوا ضرائب من القطاع الخاص و المستثمرين يعني مكسب للجميع

يتعلموا من فكرة الصندوق السيادي النرويجي.
المانيا ناوية تنقل كم ضخم من صناعتها للصين بسبب الطاقة .. ليه منروحش نعمل معاهم اتفاقية الدنيا حرب و حتمسكو في بعض غرب و شرق و مصانعك حضيع هناك .. يا باشا تعالا ادي الارض و ادي الطاقة الدنيا امان مفيش ضرايب اول خمس سنين صدر بس برقم كذا و خلي 50% من الفلوس عندي مضمونة 5 سنين بعدين حركها بحرية في مقابل تشغيل و اسعار مقبولة للسوق المصري ملقيش الغسالة ب 30 الف او تيل الفارمل ب 10 الاف سوقنا كدا كدا صغير

زمان كانت الدنيا سهلة مفيش ديون و لا ضرايب مهولة و العملة قوية جدا و الصناعة شبه كاملة للمنتج هنا فسهل على الحكومة او المصنع يعمل العروض دي ، فوايد انهارده على اي اقساط حتبقى قاتلة بس اقساط قاتلة لبيت او عربية مبلوعه لكن تلاجة و تليفون لا كدا كتير دا الهدوم و الاكل كتير

و الحكومة بازمة الديون الحالية متقدرش تجبر كدا .. المفروض رجال الاعمال اصحاب المصانع اللصوص هما اللي يعملو كدا لو بيفكرو لان عاجلا ام اجلا عنده تارجت لازم يوصله و يبيع عشان يعادل التكلفة يا اما بيغسل فلوسه بقى و مش فارقه معاه .. بالزمة في سكودا بمليون جنيه ! تروسكل الغلابة بتوع الخضار يوصل ل 90 الف !!

موافقك جدا في اخر نقطة بس هيا العقلية الامنية كان لازم دا يحصل عشان تخرج برا الروتين ، المهم تحصل بس لان الاتفاق مع الصندوق مش سهل

التعديل الأخير:
المانيا ناوية تنقل كم ضخم من صناعتها للصين بسبب الطاقة .. ليه منروحش نعمل معاهم اتفاقية الدنيا حرب و حتمسكو في بعض غرب و شرق و مصانعك حضيع هناك .. يا باشا تعالا ادي الارض و ادي الطاقة الدنيا امان مفيش ضرايب اول خمس سنين صدر بس برقم كذا و خلي 50% من الفلوس عندي مضمونة 5 سنين بعدين حركها بحرية في مقابل تشغيل و اسعار مقبولة للسوق المصري ملقيش الغسالة ب 30 الف او تيل الفارمل ب 10 الاف سوقنا كدا كدا صغير

هو دة اللي هيحصل فعلا ، مستوي التعاون بين مصر و المانيا مرتفع جدا و المانيا في السنوات السابقة دخلت مصانع كتير لمصر. من سيمينز و شنايدر اليكتريك و بوش للاجهزة المنزلية و....

دة غير انهم داخلين في الطاقة المتجددة و نقلها و الربط مع أوروبا. أوروبا عوزة تعمل مصر و المغرب محطات طاقة شمسية لهم.

زمان كانت الدنيا سهلة مفيش ديون و لا ضرايب مهولة و العملة قوية جدا و الصناعة شبه كاملة للمنتج هنا فسهل على الحكومة او المصنع يعمل العروض دي ، فوايد انهارده على اي اقساط حتبقى قاتلة بس اقساط قاتلة لبيت او عربية مبلوعه لكن تلاجة و تليفون لا كدا كتير دا الهدوم و الاكل كتير

و الحكومة بازمة الديون الحالية متقدرش تجبر كدا .. المفروض رجال الاعمال اصحاب المصانع اللصوص هما اللي يعملو كدا لو بيفكرو لان عاجلا ام اجلا عنده تارجت لازم يوصله و يبيع عشان يعادل التكلفة يا اما بيغسل فلوسه بقى و مش فارقه معاه .. بالزمة في سكودا بمليون جنيه ! تروسكل الغلابة بتوع الخضار يوصل ل 90 الف !!

كان زمان كله بالتقسيط بردوا كانت الناس بتشتري الشقق و الأجهزة و السيارات و حتي البطاطين بالتقسيط المريح و كانت العملية سهلة جدا للمواظفين بالذات.

العالم كله شغال بالتقسيط و انظمة السداد و كله بال credit card و المواطن برة عبارة عن تصنيف ائتماني.

الموضوع بس محتاج نظام بنكي قوي و قوانيين محترمة و دعم حكومي و صدقني الموضوع هيبقي سهل و جميل

لكن انا شخصيا اعتقد ان الدولة عوزة السوق المصري لا يصبح سوق استهلاكي و يبقي ادخاري!!!! مش عوزين الناس تشتري حاجة من الاخر.

موافقك جدا في اخر نقطة بس هيا العقلية الامنية كان لازم دا يحصل عشان تخرج برا الروتين ، المهم تحصل بس لان الاتفاق مع الصندوق مش سهل
بس علشان انا لا احب الحديث في هذا الكلام. لكن غصب عنهم لازم هيعملوا اصلاحات اقتصادية و سياسية و دة امر مفروغ منه.

الفكرة انك خلاص دخلت في مصيدة صندوق النقد اللي هدفة الأول في كل بلد يدخلها انها تقلب راسمالية بحته و كمان حطيت نفسك تحت رحمة رؤوس الاموال و المقرضين اللي هيجبروك هما و الصندوق علي عمل اصلاحات هيكلية دة غير انهم كمان هيجبروك لعمل اصلاحات سياسية لان المستثمرين بتكره الاضطرابات السياسية.

من الاخر شوف مين مالك ديونك و انت هتعرف توجه البلد المستقبلي. و التاريخ بيكرر نفسة في كل دول العالم و عندك دول اسيا و امريكا الجنوبية.

و ربنا يسترها

اعتقد LG في الشاشات افضل لكن برضه التقفيل مصري

الصندوق السيادي السعودي يستهدف الاستحواذ على حصة أقلية في «بي تك»​

الصندوق السيادي السعودي يعتزم ضخ استثمارات فى شركة “بى تك” المتخصصة فى بيع وتوزيع الأجهزة الكهربائية والإلكترونية عبر الاستحواذ على حصة أقلية بشكل غير مباشر.

كيف السيارات والملابس والاجهزه الكهربائيه في مصر أغلي من كندا عجبي.

لو سمحت الحكومه للمغتربين بالنزول بسياراتهم شرط وضع وديعه دولاريه بدون فوايد هيحل ازمه مستعصيه علي الحكومه وعلي سوق السيارات المشوهه في مصر

لو سمحت الحكومه للمغتربين بالنزول بسياراتهم شرط وضع وديعه دولاريه بدون فوايد هيحل ازمه مستعصيه علي الحكومه وعلي سوق السيارات المشوهه في مصر
حكومتنا بتستهبل واضعف من انها تقدم تنازلات وتسهيلات هي عندها تركن العربية في الجمارك احسن لحد لما تصدي

عودة
أعلى