بـوابة مصـر الأقتصادية

علاء مبارك وبكري بيفرشوا الملاية لبعض علشان نصف مليار دولار :)

علاء مبارك وبكري بيفرشوا الملاية لبعض علشان نصف مليار دولار :)
الحوار دا مسخرة .. حقيقي من عيار الكوميديا السوداء في جيم اوف ثرونز .. فخامة فخامة يعني

شخلل جيبك بنصف مليار دولار كدة اهو نفك زنقة ونرفع أذانا عنك

الحوار دا مسخرة .. حقيقي من عيار الكوميديا السوداء في جيم اوف ثرونز .. فخامة فخامة يعني

بيقولة انت قليل الاصل ناقص يقولة دة احنا واكلين شاربين ... نايمين مع بعض :D

نفسي يجي هشام عز العرب وينفذ افكاره بحرية

هينقل القطاع المصرفي المصري نقله تانية

ولكن ما اظنش السيسي يوافق علي حد صاحب روئية و وجهه نظر دا عاوز حد يقول امين

طبيب الفلاسفة بقا نقول ايه

انا اللي مستغرلة بس انة بيعترف ان البلد في ازمة :D

نفسي يجي هشام عز العرب وينفذ افكاره بحرية

هينقل القطاع المصرفي المصري نقله تانية

ولكن ما اظنش السيسي يوافق علي حد صاحب روئية و وجهه نظر دا عاوز حد يقول امين

طبيب الفلاسفة بقا نقول ايه

هشام مبالغ في تقديره اوي كل اللي عمله كان upgrade للتجاري الدولي اللي كل مدير شركة او مؤسسة المفروض يعمله

اللي حيمسك المفروض يبقى من خلفية اقتصادية و ليس مصرفية بما ان كدا كدا العملة قيمتها قلت جدا فشبه مستحيل زيادتها بارقام محترمة في 20 سنة حتى ، يبقى الافضل تركيز السياسية النقدية\ المالية على التشغيل و تكبير حجم الاقتصاد و التصدير

رد فعل السوق إيجابي جدا بعد اقالة/رحيل طارق عامر .. وتوقعات رفع الفائدة ٢٠٠ نقطة مع السماح بتخفيض العملة ..

هشام مبالغ في تقديره اوي كل اللي عمله كان upgrade للتجاري الدولي اللي كل مدير شركة او مؤسسة المفروض يعمله
هشام نقل التجاري الدولي نقله تانية وقبل الكل وديما اللي كان بيحجمه هي بيروقراطية السياسات النقدية للمركزي اللي الدنيا كلها بره تجاوزتها بعشرات السنين
اللي حيمسك المفروض يبقى من خلفية اقتصادية و ليس مصرفية بما ان كدا كدا العملة قيمتها قلت جدا فشبه مستحيل زيادتها بارقام محترمة في 20 سنة حتى ، يبقى الافضل تركيز السياسية النقدية\ المالية على التشغيل و تكبير حجم الاقتصاد و التصدير
الاولي ان رئيس الوزراء بتاعك يكون اقتصادي مش وزير اسكان

احنا محتاجين فريق اقتصادي ( رئيس وزراء + وزير مالية + وزير قطاع الاعمال + وزير التجارة والصناعه +وزير التخطيط + محافظ البنك المركزي )

فريق اقتصادي حقيقي اصحاب خبرة وفكر والمكسيكي يركن علي جنب لحد ما مدته تنتهي ويختفي من المشهد

يبدوا ان الفكر الاقتصادي للسيسي و نظامه الفاشل وصل الي خط النهايه والجميع اقتنعوا انهم مخطئين
كما قال وزير الماليه السيسي يتخلص بهدوء من اركان نظامه الاقتصادي والذين للاسف هم سبب مع السيسي طبعا الطامه الكبري علي الاقتصاد المصري
بدايه من اعتقال رجال الاعمال و تسهيل الاحتكار لمجموعه المنتفعين والخونه بالاضافه الي ترسيخ الفساد والمحسوبيه ومرورا بمنافسه الجيش للقطاع الخاص في الاقتصاد بالاضافه الي الدكتاتوريه واعتقال المعارضين كل هذا خلق جو طارد للاستثمار وهروب رؤس الاموال
الان يجب علي السيسي نفسه عدم التدخل في الاقتصاد وتعيين مجموعه اقتصاديه يكون لها الامر المطلق وعلي الحكومه تنفيذ اوامرها حرفيا وفي اسرع وقت يجب تغيير قواعد الاقتصاد المصري والغاء الهيئات الاقتصاديه وجعل وزاره الماليه هي الجهه الوحيده لتلقي كل اموال الضرائب والرسوم والاشتراكات علي مستوي الدوله ككل جميع اموال ومتحصلات مصر تدخل في حساب وزاره الماليه فقط ولا وجود لرسوم اي هيئه اخري او نقابه او صندوق داخلي لاي مصلحه حكوميه
يتم تحديد جميع الدرجات الوظيفيه بما فيهم الجيش والشرطه والقضاء مثلهم مثل اي موظف بالدوله وتلغي جميع الامتيازات لاي جهه
من لا يعجبه هذا يلبس البجامه وعلي بيتهم مباشرا حتي يشعر الجميع بالعداله في التقدير
تعظيم موارد الدولار بشتي الطرق كحجز الطيران مثلا ودفع الرسوم للعاملين بالخارج دولار ايضا
تعظيم الصادرات فعليا وليس كلام علي الورق
تقليل الاستيراد وتحجيمه لمده سنه للسلع الترفيهيه
العمل علي انعاش السياحه
توقف الاستدانه بدون اسباب قهريه
توقف المشاريع الفنكوشيه والتي ليس لها عائد مادي حقيقي
الافراج عن المعتقلين السياسيين وعمل حوار وطني حقيقي وليس صوريا كما هو حادث الان
تعهد السيسي بعدم الترشح مره اخري في الانتخابات مقابل ضمان بعدم محاكمته علي جرائمه وترك البلد
خروج الجيش من الحياه السياسيه نهائيا وعودته الي حمايه الوطن خارجيا
تحجيم وتطوير اداء الشرطه مع الشعب وتحسن المعامله مع الناس
تغيير النظام الحالي لاداره البلد هو انقاذ ما يمكن انقاذه قبل فوات الاوان
مطلوب التحرك كثيرا والا الوضع خطير جدا
هذا قليل من كثيييير يجب العمل عليه في اسرع وقت
images (2).jpeg

السيسى : .. انت مين .. انا مواطن .. لا من فضلك .. مواطن ايه وبتاع ايه ..
انا جترال اسطوره .. احنا الساده وبقيه الشعب خدم عند الجنرالات ... انت ازاى تتكلم او تفتح بقك .. انا مش منبه عليكم ماحدش يعترض والا هسجنكم والتهم كتير .. انت جاى تقول رايك او تعدل عليا .. مش ناقص الا تتكلموا عن القصور الرئاسيه والطائرات الرئاسيه الى بملايين الدولارت بفلوس الشعب وغيرها من القروض الدولاريه الى بمليارات الدولارات واتحطت في المشروغات استهلاكيه الى ما بتدخلش عمله صعبه نعرف نسدد بها قيمه القرض نفسه ..كرسي الحكم بيتوارثه الجنرالات لانهم اسياد وانتوا العبيد .. لا لا لا .. دى مسر .. بتاعتى وورثي انا معدل الدستور على مقاسي عشان مصر دى عزبتى .. انت ما بتسمعش الاعلام الموجه باوامرى
وعايز تحرر عقلك وكرامتك وحريتك من سيطرتى وماتبقاش مطبل لانجازاتى وعبقرتى الفريده ازاى

ده يتعرض على نيابه امن الجنرال ( النيابه ) العليا طوارئ ويتسجن على طول .. جنب اخواته بتوع فيديو الغلابه .. البلد اتجننت في حد بيفهم غيري في مصلحه البلد ولا ايه هزلت والله
كمل يا بنى واشرح لنا انجازاتى الى بتصب في مصلحه الشعب 🥳🥳

🙂😬 قبلها بيوم واحد ... طلعوه عبيط تاني يوم 😂 .. يا خسارة تعريضك يا موسى

كاكا في هيئة انسان و الله

كاكا ايه دا اسهال برجلين

مش عارف موجات البث الكهرومغناطيسية مستحمله اشارته ازاي

هشام نقل التجاري الدولي نقله تانية وقبل الكل وديما اللي كان بيحجمه هي بيروقراطية السياسات النقدية للمركزي اللي الدنيا كلها بره تجاوزتها بعشرات السنين

عن تجربة شخصية التجاري الدولي كان زبالة معايا و لن انساها مطلقا و لكن يحسب للرجل انه خلاه تقريبا اقوى مؤسسة كقيمة في افريقيا و اعلى ما بورصتنا ان لم تخني المعلومات

الاولي ان رئيس الوزراء بتاعك يكون اقتصادي مش وزير اسكان

احنا محتاجين فريق اقتصادي ( رئيس وزراء + وزير مالية + وزير قطاع الاعمال + وزير التجارة والصناعه +وزير التخطيط + محافظ البنك المركزي )

فريق اقتصادي حقيقي اصحاب خبرة وفكر والمكسيكي يركن علي جنب لحد ما مدته تنتهي ويختفي من المشهد
اتمنى الحقيقة

انا اللي مستغرلة بس انة بيعترف ان البلد في ازمة :D

ومش مستغرب ان بكرى بيقول عهد الفساد ( عهد مبارك ) امال يا بقرى يا #$@ بتشتم ليه في الى ثار على الفساد يا بقرى .. منين كنت هارينا مبارك ريسنا لازم يكمل ويقفل الاربغين سنه حكم .. ومنين عهد الفساد ..

أحلام ورديه جميله
بس انت عارف علشان تحقق ده
محتاج انك تواجه كام لوبى مسيطرين على البلد
انت عارف لو رئيس جمهورية طلع القرارات دى الصبح مش هيلاقى نفسه آخر النهار
شرط حدوث ذلك هو رئيس جمهورية فاهم و منتخب انتخاب حقيقى وشعب واعى يلتف حوله كدرع بينه وبين كل تلك اللوبيات
وطبعا هذا لن يحدث ولا يمكن السماح به
إلى أن يتحقق ذلك إحنا بندور فى حلقه مفرغه
ثوره يناير كانت الفرصه الوحيده للجيل الحالى للإصلاح واضاعها الإخوان بغبائهم وجشعهم خدوا جزاءهم ولكن كان الشعب والبلد الضحيه
يبدوا ان الفكر الاقتصادي للسيسي و نظامه الفاشل وصل الي خط النهايه والجميع اقتنعوا انهم مخطئين
كما قال وزير الماليه السيسي يتخلص بهدوء من اركان نظامه الاقتصادي والذين للاسف هم سبب مع السيسي طبعا الطامه الكبري علي الاقتصاد المصري
بدايه من اعتقال رجال الاعمال و تسهيل الاحتكار لمجموعه المنتفعين والخونه بالاضافه الي ترسيخ الفساد والمحسوبيه ومرورا بمنافسه الجيش للقطاع الخاص في الاقتصاد بالاضافه الي الدكتاتوريه واعتقال المعارضين كل هذا خلق جو طارد للاستثمار وهروب رؤس الاموال
الان يجب علي السيسي نفسه عدم التدخل في الاقتصاد وتعيين مجموعه اقتصاديه يكون لها الامر المطلق وعلي الحكومه تنفيذ اوامرها حرفيا وفي اسرع وقت يجب تغيير قواعد الاقتصاد المصري والغاء الهيئات الاقتصاديه وجعل وزاره الماليه هي الجهه الوحيده لتلقي كل اموال الضرائب والرسوم والاشتراكات علي مستوي الدوله ككل جميع اموال ومتحصلات مصر تدخل في حساب وزاره الماليه فقط ولا وجود لرسوم اي هيئه اخري او نقابه او صندوق داخلي لاي مصلحه حكوميه
يتم تحديد جميع الدرجات الوظيفيه بما فيهم الجيش والشرطه والقضاء مثلهم مثل اي موظف بالدوله وتلغي جميع الامتيازات لاي جهه
من لا يعجبه هذا يلبس البجامه وعلي بيتهم مباشرا حتي يشعر الجميع بالعداله في التقدير
تعظيم موارد الدولار بشتي الطرق كحجز الطيران مثلا ودفع الرسوم للعاملين بالخارج دولار ايضا
تعظيم الصادرات فعليا وليس كلام علي الورق
تقليل الاستيراد وتحجيمه لمده سنه للسلع الترفيهيه
العمل علي انعاش السياحه
توقف الاستدانه بدون اسباب قهريه
توقف المشاريع الفنكوشيه والتي ليس لها عائد مادي حقيقي
الافراج عن المعتقلين السياسيين وعمل حوار وطني حقيقي وليس صوريا كما هو حادث الان
تعهد السيسي بعدم الترشح مره اخري في الانتخابات مقابل ضمان بعدم محاكمته علي جرائمه وترك البلد
خروج الجيش من الحياه السياسيه نهائيا وعودته الي حمايه الوطن خارجيا
تحجيم وتطوير اداء الشرطه مع الشعب وتحسن المعامله مع الناس
تغيير النظام الحالي لاداره البلد هو انقاذ ما يمكن انقاذه قبل فوات الاوان
مطلوب التحرك كثيرا والا الوضع خطير جدا
هذا قليل من كثيييير يجب العمل عليه في اسرع وقت

ربك موجود

ربنا يهدينا جميعا
ابتعد عن الأيديولوجية فى الحكم على الأمور تراها أوضح
دفع المفاسد مقدم على جلب المنافع
إذا كان حفتر هو الحل الوحيد لمنع سيطره الأتراك على البترول الليبى فأنا مع حفتر
زال الخطر التركى أنا ضده
وهكذا السودان المتشرذم إلى أقاليم الخاضع للنفوذ الحبشى والبرهان هو الضامن لعدم اشتعال البارود السودانى أو انحياز السودان الكامل مع الحبش
إنا معه الى حين
وهل كان البشير الانقلابى بأفضل حال وكانت السودان معه تعيش أفضل فترات الازدهار والديمقراطية ام انه لمجرد أنه اخوانى
ربنا يهديك

ليس كل نظام عسكرى هو شر كامل
لسنا نعيش فى المدينه الفاضله

عودة
أعلى