بـوابة مصـر الأقتصادية

الرئيس السيسى يوجه بإنشاء أكبر مجمع صناعى للبولى إيثيلين

و استصلاح مساحات جديدة من الأراضى فى توشكى

كل الحجات دية لوحدها وصلت الدين الي ١٦٠ مليار دولار ؟

مع احترامي ليك 4 مليار كلام فارغ في عمل التفريعة و باقي المبلغ دخل في الانفاق و شرق القناة و هو دة اللي اخد نصيب الأسد من المصاريف .

كمان كانت السبب في مرور حاويات ضخمة اول مرة تمر من قناة السويس و تحويل كمان البضائع الأمريكية للمرور فيها للاتجاة للهند بدل من قناة بنما .

و قضت علي المنافسين اللي الجميع طبل لها و قال بعد حشر السفينة بدائل قناة السويس.
4 مليار دولار تكلفة مشروع التفريعة غير الحجات التانية اللى كتبتها اللى تكلفتها تتخطى المليار دولار انت شايف المبالغ دى كلام فارغ ؟!

زود يا بشمهندس طارق ميهمكش

4 مليار دولار تكلفة مشروع التفريعة غير الحجات التانية اللى كتبتها اللى تكلفتها تتخطى المليار دولار انت شايف المبالغ دى كلام فارغ ؟!
بالنسبة لقناة دخلها مرتفع و لا حاجة و افضل من كلام فارغ كثير تم عمله

و الاهم بالنسبة لي هي المبالغات في الحديث عن التفريعة و كانها خربت الاقتصاد

احنا هنا بنتكلم عن قناة اصبحت بتقبل اكبر حاويات في العالم

الامر اصبح من المعارضة لا يختلف عن المبالغات و الدعايا للمشروع و فوائد و الجميع شغال مبالغات بشكل مستفز .

و بالنسبة لي لا يهمني اذا قامت الدولة ببناء اطول و اعرض و يمكن حتي لو قامت ببناء اكبر خزوق في العالم ، المهم لي ان الخازوق يكون صنع في مصر 😂

ان الحكومة (وهي فشلت في ذلك) تدفع نمو الانتاج لدي القطاع الخاص و في المقابل زيادة الصادرات و تحسين الوظائف و ......

الحكومة لها طريقها في مشاريعها و الشعب له طريقة في زيادة الانتاج

الموضوع حصل في تركيا و كان أردوغان شغال عمل اكبر و اطول و اعرض و عوز يعمل قناة جديدة و ....لكن في نفس الوقت سمح للقطاع الخاص بانه يتحرر و يزود انتاجه (و حاليا رجع دمرة تاني)

تركيا مع برنامج الصندوق في بداية الألفية اتجهة الخصخصة و بيع شركات الدولة و الحج أردوغان استغل عمل طرق و كباري و اطول و اعرض و قطارات كهربائية و انشاءات و هدم بيوت و (و كل رايحة لشركات أصدقاءه) ....

لكنه سمح بنمو الانتاج لدي القطاع الخاص و دة خفف من كوراث.

مشكلة مصر و حتي انا اتفقت معك فيها اكثر من مرة حاليا هي ان الحكومة تصلح الوضع الخاص بالقطاع الخاص و تصلح البورصة و تفتح اسواق جديدة..

بالنسبة لقناة دخلها مرتفع و لا حاجة و افضل من كلام فارغ كثير تم عمله

و الاهم بالنسبة لي هي المبالغات في الحديث عن التفريعة و كانها خربت الاقتصاد

احنا هنا بنتكلم عن قناة اصبحت بتقبل اكبر حاويات في العالم

الامر اصبح من المعارضة لا يختلف عن المبالغات و الدعايا للمشروع و فوائد و الجميع شغال مبالغات بشكل مستفز .

و بالنسبة لي لا يهمني اذا قامت الدولة ببناء اطول و اعرض و يمكن حتي لو قامت ببناء اكبر خزوق في العالم ، المهم لي ان الخازوق يكون صنع في مصر 😂

ان الحكومة (وهي فشلت في ذلك) تدفع نمو الانتاج لدي القطاع الخاص و في المقابل زيادة الصادرات و تحسين الوظائف و ......

الحكومة لها طريقها في مشاريعها و الشعب له طريقة في زيادة الانتاج

الموضوع حصل في تركيا و كان أردوغان شغال عمل اكبر و اطول و اعرض و عوز يعمل قناة جديدة و ....لكن في نفس الوقت سمح للقطاع الخاص بانه يتحرر و يزود انتاجه (و حاليا رجع دمرة تاني)

تركيا مع برنامج الصندوق في بداية الألفية اتجهة الخصخصة و بيع شركات الدولة و الحج أردوغان استغل عمل طرق و كباري و اطول و اعرض و قطارات كهربائية و انشاءات و هدم بيوت و (و كل رايحة لشركات أصدقاءه) ....

لكنه سمح بنمو الانتاج لدي القطاع الخاص و دة خفف من كوراث.

مشكلة مصر و حتي انا اتفقت معك فيها اكثر من مرة حاليا هي ان الحكومة تصلح الوضع الخاص بالقطاع الخاص و تصلح البورصة و تفتح اسواق جديدة..
يعنى الخازوق زى البرج الايقونى لو تمنه 8 مليار عادى بالنسبالك طالما موجود فى مصر ؟! معرفش ايه علاقة تركيا بالموضوع بس بالمناسبة تركيا كدولة أئمن ليا كمستثمر من مصر ومستحيل تلاقى مضايقات او اتاوات على المستثمرين من اصحاب السلطة هناك زى عندنا ، متفق معك فى النقطة الاخيرة أكيد وأهم نقطة عدم فرض اتاوات بالقوة او فرض امر جبرى بالبيع لدول معينة ومعاقبة من يرفض بتلفيق التهم إخوان بقى أثار ايا كان الورق ورقنا والدفاتر دفترنا الأسلوب الوسخ ده هو اللى طفش المستثمرين من عندنا وخلى رجال أعمال كتير بتصفى وتخرج احنا كده أشبه بحقبة الخمسينات والتأميم بس بطريقة مختلفة

التعديل الأخير:
يعنى الخازوق زى البرج الايقونى لو تمنه 8 مليار عادى بالنسبالك طالما موجود فى مصر ؟! معرفش ايه علاقة تركيا بالموضوع بس بالمناسبة تركيا كدولة أئمن ليا كمستثمر من مصر ومستحيل تلاقى مضايقات او اتاوات على المستثمرين من اصحاب السلطة هناك زى عندنا ، متفق معك فى النقطة الاخيرة أكيد وأهم نقطة عدم فرض اتاوات بالقوة او فرض امر جبرى بالبيع لدول معينة ومعاقبة من يرفض بتلفيق التهم إخوان بقى أثار ايا كان الورق ورقنا والدفاتر دفترنا الأسلوب الوسخ ده هو اللى طفش المستثمرين من عندنا وخلى رجال أعمال كتير بتصفى وتخرج احنا كده أشبه بحقبة الخمسينات والتأميم بس بطريقة مختلفة
ياستاذ وليد ليس لانه موجود في مصر لكن مصنع بمواد منتجة محليا (لكن لو فيه مواد مستوردة كتير هنا يبقي غلط) و انا لا اعلم الصراحة . لكن مصر بتصدر و تستورد مواد البناء.

الفكرة كما ذكرت لك لن يكون هناك ضرر من هذة المشاريع لو الحكومة في المقابل عندك انتاج صناعي و زراعي و ....و جعلت مكونات هذة المشاريع من الانتاج المحلي كمان .

بالنسبة لتركيا فانت اكدت كلامي انك كمصر بتحط معوقات الاستثمار في الانتاج و لذلك المشاريع الحكومية تضغط علي السيولة و الدولار و الاقتصاد لكن لو كانت الدولة مع هذه المشاريع فتحت سهلت الاستثمار الانتاجي كان لن يحدث تاثير من هذة المشاريع .

كما الحال في تركيا و مشاريع اردوغان التافه بتاعت بردوا اكبر و اعرض و اطول ، لكن مع وجود انتاج محلي قل الضغط بشكل كبير و استطاعت تركيا تصمد لحد دلوقتي .

قانون ايه دا اللي هيحاكم مدنيين بيعانوا من الفقر ارتكبوا جريمه مدنية
يتحكموا محكمه عسكرية

المكسيكي مش قادر يتلون بلون الكرسي اللي قاعد علية

يفيد بايه والدولار كسر 19جنية وسوق السيارات ولع
ربنا يسترها. و دة هيفيد في التصدير و توفير الدولار و المشاريع اللي زي دية المفروض كان لها الأولوية عن اي مشاريع غير انتاجية .

السيارات في مصر طول عمرها اسعارها خرة و تكلفة تشغيلها زفت . و لذلك انا حاطط امل انهم علي الاقل يوفروا مواصلات جيدة و نعتمد زي الدول المحترمة علي النقل الجماعي بدل السيارات.

قانون ايه دا اللي هيحاكم مدنيين بيعانوا من الفقر ارتكبوا جريمه مدنية
يتحكموا محكمه عسكرية

المكسيكي مش قادر يتلون بلون الكرسي اللي قاعد علية

مشاهدة المرفق 502788
بتعانى من الفقر فتفسد فالارض و تكون سبب فموت الناس ؟
والى بيركب القطارات دول مين مش بشر برده وغلابه ؟
طب لو حصلت حادثة قطارات هتطلع تقول ايه ؟

والقضاء المدني راح فين ؟؟

هو اللى بيعانى من الفقر هيبقى معاه فلوس يبنى ويحفر كل ده
اللى بيركب القطارات بشر ومش كلهم غلابة
لو حصلت حادث قطار ( قبل مابنركب بنتشاهد وانا لله وانا اليه راجعون )

بيقولك العاصمة محدش هيعرف يشتري فيها 🤣

طلع لهم اسعار ڤيلات الساحل الشمالي و الاقبال عليها 😅 بتاعت ١٠٠ مليون

المشكلة ان مصر البلد الوحيدة اللي بتعترض علي فكرة وجود اسعار زي دية و مسائلة الدولة علي ذلك !!!!!!!

عودة
أعلى